sumic schreef:Dit is Prince. (...) Ik had zelf al zeker 12 jaar niet meer gereden en had niet gedacht dat ik het rijden weer zo leuk zou vinden!
Leuk...!
Citaat:
Prince is een pittige pony. Hij heeft enorm veel looplust en wordt snel rennerig. Hij is ook erg snel bang en voor ik het weet staat hij ineens stil of draait hij om. Maar bokken of steigeren dat kent hij niet.
Ik moet leren om meer op Prince te vertrouwen en hem veel meer ruimte te geven van voren zodat hij zich niet zo opkropt en relaxer gaat lopen. Ik houd hem van voren te veel vast. Ik ben me hier van bewust en we maken al kleine stapjes vooruit maar nog lang niet genoeg. We hebben nog een lange Weg te gaan.
[/quote]
Pittig als in looplust is prima.
Heb jij andere technieken tot je beschikking om met bij wijze van spreken een losse teugel het dier ruimere passen te laten maken...?
(Rennerig is vaak: veel kleine pasjes, vaak icm neus achter de loodlijn, paard op de voorhand, achterhand 'duwt' slechts ipv te dragen.)
Dingen zoals 'langzaam lichtrijden', dwz je nauwelijks op te laten gooien, ietsje druk geven met dijbenen, goed rechtop zitten en 'je navel naar binnen' etc.
Wat ik zie op de laatste foto is een paard dat NIET op de voorhand loopt!
Accoord: dit is hard werk voor een dier, maar een uitstekende training.
De belangrijkste loodlijn is de loodlijn vanuit het zwaartepunt van de ruiter en hopelijk komt het paard met de achterhoeven in of onder die belangrijkste loodlijn - dat gebeurt hier...! 
En dan is het dier aan het dragen met de achterbenen, zijn de buikspieren van je paard actief en bolt de rug correct op. Het bekken kantelt zodat de hele bovenlijn lang kan worden (inclusief 'die "krul"') - iets wat dus ook gewoon niet met teugels te bereiken is.