midgie schreef:Een paard wat jou niet draagt zit niet fijn , dus je kan aan de slag gaan met rechtricht oefeningen, ga je paard jou leren dragen , zolang jij druk in je handen voelt gebruikt het paard zijn achterhand niet juist, dus veel lezen en veel leren , zoek een instructrice die jou kan leren hoe jij leert je paard zo aan je zit te krijgen dat jij kan blijven zitten,
In het begin is het een kwestie je aanpassen aan het paard, in je training ga je je paard leren dat het naar jou zit gaat luisteren, hoe meer je doet aan het hoofd hoe minder je paard zijn achterkant kan leren gebruiken, dus blijf van zijn hoofd af, mijn advies is met zo een paard bitloos te gaan rijden totdat hij jou zit , teugel en been hulpen snapt.
Maar dan zul jij ze ook moeten snappen anders kun je je paard de hulpen niet leren,
Ga vooral niet met hulpteugels werken , dat is dwang en dan krijg je je paard ook nooit van zijn schouders af , veel zonder zadel rijden, maar let dan ook op dat je de steun niet gaat zoeken in de mond van het paard, desnoods een halstertouw om zijn nek waar jij terug je balans kan vinden, laat je paard ook niet rennen, dan duwt hij te veel waardoor jij ook weer niet kan zitten
Nou dat is niet helemaal waar.. ik heb zelf 3 paarden waarvan 1 op gp niveau loopt. Hij loopt al zijn oefeningen moeiteloos, maar gooit gigantisch hoog op.. sommige paarden hebben dat gewoon, het kan zijn dat het paard groter beweegt, paarden met een langere rug gooien vaak ook hoger op, of ze zijn overbouwd, bepaalde rassen gooien hoger op etc etc..... mijn tip is: probeer je paard zo ontspannen mogelijk te rijden. Ga in het diepste punt van je zadel zitten en probeer je zitbeenknobbels te voelen. En heel belangrijk: ga niet in je teugels hangen, vaak gebeurd dat onbewust, maar je gaat er niet beter van in je zadel zitten, het tegendeel juist! Daar ga je alleen maar meer van stuiteren en voor je paard ook niet echt ontspannend.. succes!