Gang laten gaan of corrigeren? Jong paard 4.5 jaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hillebill

Gang laten gaan of corrigeren? Jong paard 4.5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 12:24

Een jong paard ( 7 maand onder het zadel ) kent stap, draf, galop been hulp met stemhulp erbij.

Dus beenhulp overgangen kent hij wel. Buiging kent hij nog niet ( buiging om binnenbeen bv voltes rijden etc.... )

Nu een vraag: rechtsom is hij makkelijker dan linksom.
Als ik rechtsom rij dan kleeft hij aan de bakrand. Ik probeer hem dan op de binnenhoefslag te laten lopen maar op de lange zijde doet hij er alles aan om op de hoefslag te komen, versnellen en hoofd er tegen in ( hoofd omhoog dus ) Begrenzing loopt compleet in de soep buitenbeen en buitenteugel.

Linksom geen last van.
Hij is nog niet "aan het been" om hem met mijn buitenbeen naar binnen te zetten snapt hij nog niet.

Hoe los is dit het beste op?

Laat ik hem op de hoefslag lopen en richt ik mij meer op het voorwaarts of meer aandacht op rechterhand binnenhoefslag?

tengeltje11

Re: Gang laten gaan of corrigeren? Jong paard 4.5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:28

een deftige lesgever zoeken die je hierin kan begeleiden.

elk paard heeft een goeie en een minder goeie kant.
kan je enkel oplossen door de minder goeie kant los te maken en te stimuleren/versterken.
enkel dan zal hij aan beide kanten even goed gaan lopen,en daar heb je een goeie instructeur voor nodig.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:30

Door tijd te geven. Bevestig goed die overgangen, zorg dat de voorwaarts en de rem er volledig inzitten, en ga daarna wat figuren weg van de bakrand rijden, je paard wilt duidelijk nog steun van de bakrand. Met de figuren kan je al beginnen met sturen, buigen om been, en zo steeds verder recht en sterk maken. Wat ook kan helpen is naar buiten mooie rechte stukken gaan lopen zonder steun aan een bakrand.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:37

Zweepje aan de buitenkant houden, tegen de schouder ;) valt hij over de buitenschouder dan zweepje gebruiken. (en dan niet aaien, maar duidelijk zijn)

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 12:37

tengeltje11 schreef:

kan je enkel oplossen door de minder goeie kant los te maken en te stimuleren/versterken.
enkel dan zal hij aan beide kanten even goed gaan lopen,en daar heb je een goeie instructeur voor nodig.

Die heb ik maar zit even in de ziektewet, voetoperatie
En ik kan mijn paard daardoor niet 3 weken stil laten staan.
Vandaar even deze vraag.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:41

Kan je je lesgeefster niet bellen of een Appje sturen?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:52

Vooral niet tegenhouden maar richten op voorwaarts. Paard moet zijn natuurlijke evenwicht en balans vinden. Als je je hand ontspant en voorwaarts rijd ( niet keihard gaan rijden, maar naar voren gericht houden) komt dat vanzelf goed.

Als je stuurt probeer dan de schouders te sturen, dus met twee handen sturen. Als je bijvoorbeeld alleen aan je binnenteugel trekt, haal je alleen het hoofd naar binnen en gaat het lichaam juist uitzwaaien de verkeerde kant op.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:31

meiske1577 schreef:
Vooral niet tegenhouden maar richten op voorwaarts. Paard moet zijn natuurlijke evenwicht en balans vinden. Als je je hand ontspant en voorwaarts rijd ( niet keihard gaan rijden, maar naar voren gericht houden) komt dat vanzelf goed.

Als je stuurt probeer dan de schouders te sturen, dus met twee handen sturen. Als je bijvoorbeeld alleen aan je binnenteugel trekt, haal je alleen het hoofd naar binnen en gaat het lichaam juist uitzwaaien de verkeerde kant op.

Eens :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:58

Idd wat meiske1577 zegt. Daarnaast kun je een paard vrij simpel leren wat een beenhulp opzij betekent.
Kun je hem bijv vanaf de grond wel duidelijk maken dat hij om moet (en daarbij dus laten wijken voor druk van je hand?) Onder het zadel kun je dat ook gaan toepassen. Door eerst al tevreden te zijn met maar 1 pasje waarbij de achterhand opzij draait, en dat dan langzaamaan uitbreiden.

Handen sturen de schouders/voorhand, en je benen de achterhand, dus wel vrij essentieel om goed te kunnen sturen om daaraan te werken."

Verder is het inderdaad normaal dat de ene kant makkelijker is voor een paar dan de andere, en daar komt nog bij dat wij mensen ook niet perfect recht zijn.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:59

listiglistje schreef:
Zweepje aan de buitenkant houden, tegen de schouder ;) valt hij over de buitenschouder dan zweepje gebruiken. (en dan niet aaien, maar duidelijk zijn)

Serieus? Bij een jong paard?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:05

Tulandro schreef:
listiglistje schreef:

Een springzweepje in je buitenhand houden is idd voor sommige paarden een mooi ondersteunend middel, je hoeft er echt de striemen niet mee op zijn lijf te slaan.

Voornaamste is het paard voorwaarts houden, hoe meer je gaat remmen hoe meer hij alle kanten op gaat.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:06

7 maanden onder het zadel en nog niet de basis van de basis van de basis onder de knie hebben, dit wat paarden van nature al doen bij wijze van?

Ik ben heel benieuwd wat je instructeur hiervan zegt, en vooral wat je doel is met dit paard

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:12

Ik rij veel op de ac lijn en veel van hand veranderen dan hebben ze geen mogelijkheid om ergens tegenaan te plakken en lopen ze beter in balans.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:16

danzzz schreef:
7 maanden onder het zadel en nog niet de basis van de basis van de basis onder de knie hebben, dit wat paarden van nature al doen bij wijze van?

Ik ben heel benieuwd wat je instructeur hiervan zegt, en vooral wat je doel is met dit paard

Inderdaad, ik weet niet hoe vaak je rijd maar bvb vier keer per week zou je na deze periode minimaal een redelijke B proef kunnen rijden indien je goed les had.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:17

Inderdaad zweepje in buitenhand en je been en buitenteugel hier waar nodig mee helpen. Wellicht wat verder bij de hoefslag vandaan blijven.

Wat ook wel wil helpen is balkjes in de lengte neerleggen naast de hoefslag, of eerst een rijbaan met lagere omheining (als je die mogelijkheid hebt), zodat eerst de balans onder zadel beter wordt.

Je mag best duidelijk met je buitenbeen zijn als het paard (al is hij jong) niet op reageert en dan goed belonen zodra je reactie krijgt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:26

Tulandro schreef:
listiglistje schreef:

Ja? Ik heb er in mijn leven heel wat zadelmak gemaakt en doorgereden.
Nooit geen problemen met uitbreken of plakken aan de kant, zweepje aan de buitenkant en ze hebben het zo door.
Paard moet je duidelijkheid geven en de leiding nemen.

Maar tegenwoordig is alles zielig schijnbaar...maar wel aan blijven modderen en het paard fout gedrag aanleren.
Een corrigerende tik (op het juiste moment) gaan ze niet dood van ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:28

listiglistje schreef:

dit dacht ik ook./ alleen zou ik niet gelijk erop jassen met de zweep maar gewoon een kleine tik/correctie geven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:37

Er op jassen zie ik ook niet staan.
Een tikje geven valt bij mij onder duidelijk zijn en ik ga dus ook helemaal mee in dat bericht.

Ook met dat van Danzzzz al 7 maanden onder het zadel en dan nog zo lopen dan is het probleem niet dat de instructrice nu even met haar voet zit maar al veel langer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:38

danzzz schreef:

Van nature loopt en paard rechtuit lange afstanden, dat geeft ze de tijd om ritme en balans te vinden in alle gangen. Het elke keer moeten afwenden/bocht maken haalt sommige paarden heel makkelijk uit ritme en dus balans. Niet voor niets dat ook de oude leermeesters wel aangeven om gewoon eerst aantal maanden tot een jaar rechtuit naar buiten te gaan.

Ik heb enkel een loswerkbak/paddock en ga dus ook 99% naar buiten. Juist met een jong paard, soms er naast, soms er op afhankelijk van de situatie. Geen aanleuning mogelijk, dus meteen leren op eigen benen te lopen, micromanagen komt wel als er een solide basis is om op te bouwen. Niet met een die nog alle kanten op wiebelt, worden ze enkel onzeker van (vastzetten lijf, etc. want niet willen vallen).

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:40

Inderdaad rijden met beide handen, dus de schouder ondertsteunen. Veel figuren rijden, constant wendingen rijden en werken aan de reactie voor de eenzijdige kuitdruk.
Begin maar met wijken voor het been. Het hoeft echt geen technisch 100% correcte oefening te zijn, maar het paard leert er wel van opzij te gaan voor druk met 1 been en daarbij kun je ze hiermee ook fijn aanleren wat begrenzen met de buitenteugel (en dus controle van de schouder hiermee) betekent.

Daarbij ben ik er groot voorstander van om met een jong paard naar buiten te gaan en lange rechte stukken te rijden, pas dan gaan ze echt fijn op eigen benen lopen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:45

Vraag me af of je hier ook begeleiding bij krijgt TS. Het eerste wat je doet als je een paard zadelmak maakt is gas, rem en stuur er op zetten. Dus als ik het goed begrijp ben je het gas gedeelte vergeten aangezien hij na 7 maanden onder het zadel zijn nog niet op je been reageert.

Daarnaast heeft ieder paard een goede kant en een slechte kant, net als wij links of rechtshandig zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet, veel mensen rijden het paard minder lang op de hand waar hij het slechtst loopt omdat ze de confrontatie niet aan durven/willen gaan. Het is juist belangrijk om iedere keer zijn slechte punten op te zoeken om deze te verbeteren. En niet opgeven!!

Het enige wat ik je kan mee geven is een goede instructeur zoeken die verstand heeft van het door rijden van een groen paard.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:47

Tulandro schreef:
listiglistje schreef:

Als ik een jong paard zadelmak maak ook al ga ik er voor het aller eerst op heb ik altijd een zweepje vast. En niet om mee te slaan, maar om het paard te begeleiden, en als je het dier rustig laat wennen aan de zweep is dit alleen maar beter voor het paard!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:04

Jullie snappen ook wel dat ik niet viel over het feit dat er een zweep gebruikt wordt hè? Maar over de zinsnede: niet aaien, duidelijk zijn.

Ik heb jonge paarden ook altijd met een zweepje gereden, juist een fijne manier om aanwijzingen te geven. Maar in het stadium waarin TS verkeert zou mijn advies niet zijn om te slaan.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:08

Hillebill schreef:
tengeltje11 schreef:

Die heb ik maar zit even in de ziektewet, voetoperatie
En ik kan mijn paard daardoor niet 3 weken stil laten staan.
Vandaar even deze vraag.

Serieus? Paard is 4,5 het kan heus geen kwaad om het dier een paar weken met rust te laten. Integendeel zelfs.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:10

Tulandro schreef:
Jullie snappen ook wel dat ik niet viel over het feit dat er een zweep gebruikt wordt hè? Maar over de zinsnede: niet aaien, duidelijk zijn.

Ik heb jonge paarden ook altijd met een zweepje gereden, juist een fijne manier om aanwijzingen te geven. Maar in het stadium waarin TS verkeert zou mijn advies niet zijn om te slaan.

Hoe je die zin interperteert is jou keuze ;) . Er zijn mensen die denken dat enkel het aan de schouder leggen van de zweep het paard tegen houdt om over de buitenschouder weg te lopen, ik kan je vertellen dat de "blijvende druk" van zo'n zweepje weinig uithaalt. :+