ineens stil staan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lnvdh

ineens stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 08:00

Ik rijd sinds kort op een haflinger van 5.5 jaar oud die sinds een half jaar bereden wordt ( gemiddeld 3 dagen belast op de rug, rest is werk naast de pony en 2 dan rust) . voor die tijd niet echt. de vorige eigenaar " rommelde" maar wat aan waardoor hij totaal geen balans had en meer vluchtgedrag had dan netjes kon lopen. Sinds wij met hem bezig zijn is het al enorm verbeterd ( we rijden hem nu met twee man). ik ben met hem grondwerk aan het doen en volg les op de rug ivm zijn balans. Echter gaat hij de laatste tijd zomaar vanuit een draf.. zo op de rem.... en staat stil... Ik heb geen idee waarom dat is. We bouwen zijn conditie op door niet meteen een uur rondjes te rijden en rijden ook buiten lange stukken rechtuit over bijv strand en duin en bos en weg. Hij is superbraaf maar heeft de concentratie van een guppie. Aan de teugel rijden gaat steeds beter.. waren het eerst een paar seconden zijn dat nu al halve a hele minuten. We rijden in de bak nu gemiddeld 30 minuten waarbij we veel overgangen rijden en simpele figuren als voltes. grondwerk is nog vrij simpel.. stelling en buiging op de volte achterwaarts en al klein beetje wijken... Maar dat hij ineens stil gaat staan herken ik niet. Hij doet het na ons idee niet omdat hij moe is... en ook niet omdat hij ons niet snapt.. is bijv ook zomaar op de lange zijde... Is het protest?? vind hij het niet leuk?? we wisselen veel af.. buiten rijden grondwerk vrijheidsdressuur, gewoon wandelen, bak rijden (binnen en buiten) en geven hem ook rust. Onlangs is de osteopaat en hoefsmid en tandarts nog geweest en was hij goed gezond verklaard ook is het zadel nagekeken door de zadelmaker en het bit is ook goed...Buiten doet hij dit niet enkel in de bak. De bak heeft onlangs een nieuwe bodem gekregen en dempt goed..

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?? ( hij hoeft niet te mesten)

Rocamor

Re: ineens stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 08:12

Mijn paard kan dat ook prima: als ik zelf maar minimaal en onbewust uit balans ga.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 08:22

Doe hij het ook in het begin of eigenlijk alleen aan het einde/na een bepaalde tijd?

Ik zou zelf consequent zijn en er goed voor zorgen dat ie doorloopt. Bij Haflingers denk ik al gauw aan eigenwijze dieren :o

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 08:29

suikermeisje schreef:
Doe hij het ook in het begin of eigenlijk alleen aan het einde/na een bepaalde tijd?

Ik zou zelf consequent zijn en er goed voor zorgen dat ie doorloopt. Bij Haflingers denk ik al gauw aan eigenwijze dieren :o

Nee vaak halverwege.. vanwege zijn concentratie van nihil wisselen we aL zoveel mogelijk af.. maar dan ineens vanuit het niets staat ie stil

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 08:33

Rocamor schreef:
Mijn paard kan dat ook prima: als ik zelf maar minimaal en onbewust uit balans ga.

Daar heb ik ook aan gedacht maar hij is zelf ook nog niet in balans..dus twijfel.of dat het dan is.. balans gaat steeds beter gelukkig..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 08:56

Wat doet hij nadat hij stil gaat staan? kun je hem daarna weer makkelijker naar voren drijven met je been?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 09:15

Pezen voor na laten kijken. Mijn verzorgpaard(ook een haflinger) deed dit ook en bleek een paar flinke gaten in dr pezen te hebben. Laat er iemand naar kijken.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 12:18

Elisa2 schreef:
Wat doet hij nadat hij stil gaat staan? kun je hem daarna weer makkelijker naar voren drijven met je been?
Ja hij kan dan gewoon weer verder al moet je hem we ff motiveren.. soms dacht ik dat ie dat deed omdat hij moest mesten ( dat doet ie nl echt alleen maar stilstaand in de bak) maar dat is niet het geval
Laatst bijgewerkt door lnvdh op 22-09-17 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 12:20

Morganlefay schreef:
Pezen voor na laten kijken. Mijn verzorgpaard(ook een haflinger) deed dit ook en bleek een paar flinke gaten in dr pezen te hebben. Laat er iemand naar kijken.

vorig jaar zijn alle pezen al op de echo gezet en is hij door de röntgen getrokken en was hij gezond.. ook doet hij het buiten niet en tijdens longeren en wandelen niet... en ook niet altijd in de bak.. ik herken hierin dus geen peesletsel oid.. benen zijn niet dik of warm en hij loopt niet kreupel ed.. al weet ik dat haflingers harde dieren zijn voor zichzelf...

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:38

Paarden doen dit heel vaak als ze tegenstrijdige hulpen krijgen of niet begrijpen wat er van ze gevraagd wordt. Je zegt dat je zelf niet verwacht dat dit zo is, maar vooral gezien zijn korte concentratiespanne: Kan het toch niet zo zijn dat hij het op zo'n moment gewoon allemaal eventjes niet meer snapt? Of ben je zelf op zo'n moment even niet met je volle aandacht erbij en merkt hij dat? Sommige - wat meer sensibele - paarden reageren daar namelijk ook op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:53

Waarschijnlijk ga je op dat moment anders zitten of snapt hij iets gewoon niet.
Sommige paarden gaan dan rennen, andere stilstaan.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 13:05

oke dan gaan we daarmee aan de gang.. het rennen herken ik dat deed hij vnl in het begin..nu niet echt meer ( soms maar dan weten we dat het uit onmacht en onbegrip komt) mss straal ik op de lange zijde wel naar hem uit dat het niet moeilijk is... terwijl dat voor hem wel het geval is....

bedankt dusver..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 18:01

Ik ga mee met wat hier boven gezegd word, ik denk idd miscommunicatie.

Is hij wel goed aan je been verder?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 18:40

Ik denk dat dit typisch Haflinger is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 18:48

lindam75 schreef:
Morganlefay schreef:

vorig jaar zijn alle pezen al op de echo gezet en is hij door de röntgen getrokken en was hij gezond.. ook doet hij het buiten niet en tijdens longeren en wandelen niet... en ook niet altijd in de bak.. ik herken hierin dus geen peesletsel oid.. benen zijn niet dik of warm en hij loopt niet kreupel ed.. al weet ik dat haflingers harde dieren zijn voor zichzelf...

Een haflinger van 5,5, eigenaar die er een beetje mee heeft aangerommeld dus er ook geen verstand van had waarschijnlijk. Wat is dan de reden dat hij volledig op de foto en compleet is nagekeken, kost klauwen met geld. Is het een goedgekeurde dekhengst of zo . Of is het peesverhaal iets dat je eigenlijk niet wil horen, ik kan me namelijk totaal niet voorstellen dat iemand dit gaat doen zomaar, ben je toch snel honderden euro's verder zonder dat er aanleiding toe is

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 09:48

hij is al veulen met zijn achterbeen in een draad blijven hangen en bij aankoop heeft de eigenaar hem daarom iom de verkoper hem helemaal door de medische molen getrokken. ook bloedonderzoek is er toen gedaan. dit had te maken met het feit dat haar vorige paard een " miskoop" was geweest en ze dat niet weer wilden. De kosten zijn destijds gedeeld met de verkoper.. mocht er wat uitkomen ging de koop niet door maar wist de verkoper hoe het dier in elkaar stak.. het waren kennissen van elkaar dus ze wisten precies wat ze aan elkaar hadden..
Aanrommelen bedoel ik meer dat er niet " echt gereden" werd nog: ik zelf vind dat niet erg aangezien hij dan lekker uit kon groeien.. Hij werd ook niet helemaal consequent opgevoed dus kan nog wel eens door je heen banjeren maar nu hij meer opgepakt wordt en we consequent met hem omgaan zie je in een paar maanden al een heel verschil.. Hij zeker aan het been...en de basis is ook door een prof ingereden.. nu wil hij nog wel eens uitzwaaien in de bak ( 40x20)maar dat is dan de onbalans... ik volg zitlessen/dressuur en grondwerk en als je het vergelijkt met een half jaar terug is hij al enorm gegroeid.. ook in zijn bespiering wordt het nu al een echte man... ik hou het idd op miscommunicatie// niet begrijpen.// stukje ongemerkt onbalans bij mij... Pezen denk ik niet aan gezien bovenstaande

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:51

Deze post maakt veel duidelijk. Maar dan is het, denk ik, belangrijk dat je tijdens het rijden in de bak een behoorlijk lange dressuurzweep meeneemt, zodra hij stil staat meteen bijtikken onder aan de achterbenen. En dan natuurlijk de juiste voorwaarts hulp geven. Of iemand erbij die hem meteen aantikt van achter wanneer hij stopt. Kost even wat tijd maar zo gaat het niet van kwaad tot erger want ergens ben je nergens wanneer ze niet willen.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:36

Mijn pony doet dit ook. Waarom? Uit verzet of stress, of bij onbalans. En na een aantal jaar, helaas ook uit gewoonte.
Het komt er volgens mij op aan om hem voor te zijn. Je zal moeten leren om te proberen voelen wanneer hij op de rem gaat en daarop reageren. Bij de mijne lukt dat op zo'n moment beter met de stem en een tik op de schouder, dan door benen te geven.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:53

Mocht dat met de zweep niet werken, probeer het dan eens andersom: heel langzaam stappen/draven door veel ophoudingen (wel aanvullen met je been). Deze oefening heb ik laatst gedaan met een tinkermerrie die ook bekend staat om het ineens stil staan. Ze reageerde hier heel goed op, werd meer meewerkend en heeft niet gestaakt. Is een lichamelijk zware oefening, als het lukt hem op het achterbeen te zetten, maar wellicht mentaal makkelijker. Als ruiter zul je ook stiller kunnen zitten als het allemaal wat rustiger gaat en je steeds heel bewust met je zit bezig bent in het ophouden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:07

Is het niet dat hij reageert op je stem? Mijn merrie kreeg bij het inrijden op stemcommando 'goedzo' een beloning en als ik dat nu dus roep in galop staat ze direct stil. :') Wel handige noodrem. Maar misschien dat dat ook bij jouw paard zo is?

Mijn merrie stond aan het begin ook heel veel stil omdat ze super onzeker was en het dan even niet snapte maar met veel ongewenst gedrag negeren en goed gedrag belonen doet ze dit niet meer.

Troopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:23

hahah klinkt echt als een haflinger. hij draait zich niet om of iets?

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 14:29

inmiddels een paar weken verder en het is zo goed als over. hij doet het nu nog aan het einde vh rijden maar geeft daarmee aan dat hij echt moe is.. begint dan ook te sloffen en is er voor zijn doen echt " klaar" mee. Ik laat hem dan altijd nog even een extra rondje of figuur doen dat ik er niet aan toegeef en daarna is het klaar. Halverwege het rijden stilstaan was dus echt een : haflinger" streek nadat ik hem in de les had gehad zag mijn instructrice dat hij me aan het uitproberen was en toen ik hem even heb aangepakt was het over en sindsdien doet hij het nagenoeg niet meer..

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:35

Gelukkig maar dat het is opgelost, de pony van een kennis doet dit ook en zij kreeg als tip van iemand bij ons op stal:"sla maar gewoon door en hard totdat die loopt" :n ~~}>

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 00:03

ik ben tegen slaan en meppen en schoppen dus gelukkig was dat niet nodig.. maar ik moest wel hem wel duidelijk maken dat ik de leider was.. sindsdien is het over..ach ja een haflinger van 5.5 jaar.. die hebben soms gewoon nog eens hun streekjes :-)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 00:18

Haflingers van die leeftijd testen je graag uit dat zal minder worden als ze een jaar of 8 9 zijn maar toch zijn het wat nukkigere paardjes dan een kwpner. Je moet echt duidelijk zijn. Als ze stil gaan staan moet je hem naar voren rijden maakt niet uit welke kant op als hij maar vooruit gaat.
Voor zijn balans kun je op de binnen hoefslag met een lange teugel draven is zeer effectief en ook gelijk goed voor de rug spieren.