Maar ik heb les en ik ben daar erg tevreden over.
Echter leer ik via de theorie en wil ik achtergronden weten van het hoe en waarom. Tevens vind ik dat in veel dressuurlessen het hele houding/zit aspect wordt vergeten. Het paard moet dit en dat, maar nooit wordt er eens écht uitgebreid aandacht besteed aan hoe de ruiter zelf tegenwerkt.
Ik kijk dus vaak filmpjes op YouTube. Filmpjes van proeven, filmpjes van lessen, instructiefilmpjes van profs, opgenomen clinics.. Ik leer daarvan en ik vind het goed om diverse meningen te horen.
Nu kom ik elke keer weer een beetje op dezelfde filmpjes uit en YouTube is natuurlijk ook geen paardengericht medium. Dus mijn vraag is, zijn er misschien programma's van dressuurfilmpjes die gericht zijn op de bewustwording en het leerproces van dressuurruiters in de basissport?
Ik heb het dan niet over 'hoe krijg ik mijn paard nageeflijk', maar meer technische achtergronden, bijvoorbeeld het verbeteren van de afdruk, het opwekken en opvangen van impuls, het visueel maken van de invloed van een tegenwerkende ruiter, veel voorkomende fouten in een sb etc.. Theoretisch en technisch.
Nu de hamvraag: bestaat dit?

(En zijn er meer mensen met deze benadering? Veel mensen zie ik zich wanhopig vastklampen aan hun instructeur, zonder een breder blikveld erop na te houden.)