Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
wapitie schreef:Ik heb ook een jong paard en al heel wat bitjes geprobeerd. Voor ons is een bitje van leer echt het aller fijnst. Doordat het met een riempje onder de kin word vast gezet is het super stil. Heel zacht en lekker dun, zodat ze haar mond makkelijk kan sluiten. Dit is een bitje van Emiel Voest.
Jildau schreef:Ketaki schreef:ik weet niet of het klopt, maar ik heb wel eens gehoord dat hoe dikker het bit is, hoe stabieler het in de mond ligt.
en zo min mogelijk gebroken
dus idd kneveltrens of D trens
Maar veel paarden hebben een klein mondje en dan druk je daar een dik bit in, lijkt me niet prettig..
nicky_rilana schreef:ik zou enkelgebroken D of bustrens nemen. dubbel gebroken wordt vaak als vriendelijker beschouwen, maar geeft zeker vaak letsel in de mond van het paard. zeker een jong paard wat niet stil is in de aanleuning heeft daar makkelijk kans op. hoe dikker het bit hoe beter je de druk kunt verdelen, maar je moet hier bij ook denken dat veel paarden kleinere mondjes krijgen en dit dus niet pas. als je voor een dikkere gaat zou ik zeker de neusriem en sperriem niet te vast doen zodat het paard de ruimte krijgt om zijn mond open te doen.
Hilary schreef:nicky_rilana schreef:ik zou enkelgebroken D of bustrens nemen. dubbel gebroken wordt vaak als vriendelijker beschouwen, maar geeft zeker vaak letsel in de mond van het paard. zeker een jong paard wat niet stil is in de aanleuning heeft daar makkelijk kans op. hoe dikker het bit hoe beter je de druk kunt verdelen, maar je moet hier bij ook denken dat veel paarden kleinere mondjes krijgen en dit dus niet pas. als je voor een dikkere gaat zou ik zeker de neusriem en sperriem niet te vast doen zodat het paard de ruimte krijgt om zijn mond open te doen.
Even nieuwsgierig: waaruit blijkt dat een dubbelgebroken bit vaker letsel in de mond veroorzaakt?
Captain schreef:En enkelgebroken prikt in het gehemelte.
nicky_rilana schreef:ik zou enkelgebroken D of bustrens nemen. dubbel gebroken wordt vaak als vriendelijker beschouwen, maar geeft zeker vaak letsel in de mond van het paard. zeker een jong paard wat niet stil is in de aanleuning heeft daar makkelijk kans op. hoe dikker het bit hoe beter je de druk kunt verdelen, maar je moet hier bij ook denken dat veel paarden kleinere mondjes krijgen en dit dus niet pas. als je voor een dikkere gaat zou ik zeker de neusriem en sperriem niet te vast doen zodat het paard de ruimte krijgt om zijn mond open te doen.
Even nieuwsgierig: waaruit blijkt dat een dubbelgebroken bit vaker letsel in de mond veroorzaakt?
door eigen ervaring en juist kijken.
de lippen van je paard lopen nog een stuk naar binnen. meestal ( bijna altijd) ligt het schakeltje van het dubbel gebroken bit op dit stukje lip of er net 1 mm voor. op het moment dat je gaat rijden gaat het bit altijd iets van links naar rechts. om je bit 1 of 2 mm te laten bewegen heb je niet heel veel druk verschil nodig. op dat moment dat het schakeltje, waar beweging in zit over dit stukje lip heen gaat, pakt het bit dit velletje / stukje lip en krijg je een klein rood puntje. als dit te vaak gebeurt krijg je een bruiner vlekje en ga zo maar door te heel erg toe. daar in tegen heb ik nog nooit een plek in de gehemelte van een paard gezien van een enkelgebroken bit. als iemand dit wel ooit heeft gezien wil ik daar graag bewijs van, want daar ben ik dan toch wel benieuwd naar