Luie pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yarkayunda

Luie pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 09:32

Hoi,
Mijn pony is heel erg lui en ik weet niet goed hoe ik haar actiever krijg.. ze is pas 4 jaar dus aan haar leeftijd kan het niet liggen.. weten jullie hoe ik haar actiever kan laten worden

troi

Re: Luie pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:35

Wat bedoel je met lui, daar zijn namelijk meerdere soorten van. Niet aan het been? Speelt ze niet met de andere paarden als ze buiten staat? Loopt ze niet mee aan de hand? Wil ze niet draven naast de fiets?

Maudfaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:43

Als die tijdens het rijden heel sloom is, werkt het het beste als je voor jezelf aanhoud: 3x been; geen reactie, zweepje. Als die daar ook niet op reageert; teugels vast pakken, en daarmee over de hals tikken, links rechts links rechts, Snappie? Dat kan je ook met je zweepje doen, alleen dan op de bibs

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:04

Maudfaldo schreef:
Als die tijdens het rijden heel sloom is, werkt het het beste als je voor jezelf aanhoud: 3x been; geen reactie, zweepje. Als die daar ook niet op reageert; teugels vast pakken, en daarmee over de hals tikken, links rechts links rechts, Snappie? Dat kan je ook met je zweepje doen, alleen dan op de bibs

3x been? Da's wel heul veel! 1x been, geen reactie? dan meteen een consequentie eraan. Dat kan de hulp vergroten zijn, maar ook een tik. Maar 2 of meerdere keren hetzelfde doen zonder reactie is niet nuttig.

Verder, TS:
Lui heb je in meerdere soorten. Er is bv afgestompt, maar ook flegmatisch of een verveeld paard.

Over het algemeen is het beste om consequent te blijven. Wanneer je iets vraagt en de reactie is niet de juiste, volgt een consequentie. Maar wanneer het wel de juiste reactie is, wordt het paard beloond.
Als je paard heel erg afgestompt is, kan je iets bijvoorbeeld iedere voorwaartse gedachte van het paard al belonen.
Verder is afwisseling ook belangrijk, tegen de verveling. Alleen maar saai rondjes in de bak vinden sommige paarden heel vervelend en dan kunnen ze ook lui gaan worden. Ga eens naar buiten, wie weet is hij daar een stuk actiever! EN ook buiten kan je wat oefeningen rijden.

Verder heb jij een jong paard en kan het ook gewoon zijn dat hij het niet begrijpt. Dan zal je het dus duidelijker voor hem moeten maken.
Er zijn dus 100 problemen die op de hoop met "luiheid" worden gegooid, maar d eoplossing is niet altijd hetzelfde!
Hoe vaak rijd je met je paardje? Hoe lang geleden is hij ingereden? En op welke manier?

Maudfaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:31

LoveBodin schreef:
Maudfaldo schreef:

3x been? Da's wel heul veel! 1x been, geen reactie? dan meteen een consequentie eraan. Dat kan de hulp vergroten zijn, maar ook een tik. Maar 2 of meerdere keren hetzelfde doen zonder reactie is niet nuttig.

Verder, TS:
Lui heb je in meerdere soorten. Er is bv afgestompt, maar ook flegmatisch of een verveeld paard.

Over het algemeen is het beste om consequent te blijven. Wanneer je iets vraagt en de reactie is niet de juiste, volgt een consequentie. Maar wanneer het wel de juiste reactie is, wordt het paard beloond.
Als je paard heel erg afgestompt is, kan je iets bijvoorbeeld iedere voorwaartse gedachte van het paard al belonen.
Verder is afwisseling ook belangrijk, tegen de verveling. Alleen maar saai rondjes in de bak vinden sommige paarden heel vervelend en dan kunnen ze ook lui gaan worden. Ga eens naar buiten, wie weet is hij daar een stuk actiever! EN ook buiten kan je wat oefeningen rijden.

Verder heb jij een jong paard en kan het ook gewoon zijn dat hij het niet begrijpt. Dan zal je het dus duidelijker voor hem moeten maken.
Er zijn dus 100 problemen die op de hoop met "luiheid" worden gegooid, maar d eoplossing is niet altijd hetzelfde!
Hoe vaak rijd je met je paardje? Hoe lang geleden is hij ingereden? En op welke manier?

Sorry, ik bedoelde daarmee zo weinig mogelijk been, 3x is idd best veel

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 12:10

LoveBodin schreef:
Maudfaldo schreef:

Verder, TS:

Ze is al 1 1/5 jaar zadelmak en ik rijd haar 4x in de week ong

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:16

LoveBodin schreef:

De kans bestaat ook dat er qua gezondheid iets aan de hand is. Een jong paard hoort m.i. niet heel lui te zijn.
Flegmatiek kan best, iets niet begrijpen ook, maar een bloedonderzoekje zou misschien ook wel op zijn plaats zijn.

TS wat voor pony heb je?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 16:26

Babootje schreef:
LoveBodin schreef:

De kans bestaat ook dat er qua gezondheid iets aan de hand is. Een jong paard hoort m.i. niet heel lui te zijn.
Flegmatiek kan best, iets niet begrijpen ook, maar een bloedonderzoekje zou misschien ook wel op zijn plaats zijn.

TS wat voor pony heb je?

Het is wel een fjord t kan ook aan t ras liggen want die zijn over t algemeen niet zo actief

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:29

Aan het ras zal het niet liggen.
Vriendin van me heeft ook een fjord en die is zo actief als het maar kan. Jaren consequent naar het dier geweest en dat is een heerlijk paard om mee te werken. Je moet gewoon consequent zijn dan zal het dier vanzelf actiever worden

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 16:33

Nynkster schreef:
Aan het ras zal het niet liggen.
Vriendin van me heeft ook een fjord en die is zo actief als het maar kan. Jaren consequent naar het dier geweest en dat is een heerlijk paard om mee te werken. Je moet gewoon consequent zijn dan zal het dier vanzelf actiever worden

Oke dankje

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:33

Mogelijk snapt je paard je niet.
Een jong paard moet geleerd worden wat been geven betekend, dan moet je dat nog consequent bijhouden om te voorkomen dat hij afgestompt raakt omdat je mogelijk niet duidelijk bent in je hulpen (veel te vaak been geven).

Daarnaast kan er natuurlijk een fysiek probleem zijn of het zadel past niet goed (meer).

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:44

ik zou bij zo'n jong paard dat sloom / lui is ook zeker denken aan een medische oorzaak. ergens een tekort aan? , ergens last van? tanden, rug of andere mogelijke "blessures" .
ik zou om uit te sluiten dat er iets mis is zeker een uitgebreid bloedonderzoek laten doen. incl vit E en event. lyme.

als het aan het rijden ligt kun je je ook nog afvragen hoe leuk je het maakt voor hem. rijdt je altijd in de bak. alleen dressuurmatig. dat kan voor een jong paard op den duur saai worden. ga eens lekker met hem naar buiten. event. eerst wandelen als hij nog nooit buiten op straat of in het bos is geweest.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:52

Ik denk eerder dat je pony niet helemaal actief is ingereden en goed is doorgereden.

Ze is pas 4 jaar schrijf je en al 1,5 jaar onder het zadel. Heel jong beleerd dus. Ik weet niet hoe intensief je rijdt, maar 4 dagen in de week rijden is best veel voor zo'n jong paardje.

Heb je een instructeur? Overleg eens met je instructeur. Laat hem/haar eens kijken of het aantal trainingen naar beneden moet per week, of dat je een paar weken pauze in moet lassen.
ZO vanaf de computer is er niet zoveel over te zeggen, anders dan standaard dingen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:18

MM 4 en al anderhalf jaar zadel mak, ik kan me dan wel bedenken waarom ze lui is .
Ik zou zeggen ga eens een tijdje anders werken met het dier, ga dingen doen die ze lichamelijk en mentaal aan kan, er zijn geen luie paarden, maar stijve e mentaal moe gemaakte paarden,
Hoe word het dier gehouden??

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 05:20

Maudfaldo schreef:

Snap niet waarom gelijk been geven. :?
Iedereen wil toch zn hulpen zo klein mogelijk hebben, leer dat dan aan met je been zachtjes aandrukken.

Dus TS,
Zou het paard actiever maken voor het been.
Been zachtjes aandrukken, geen reactie? Been geven, nog geen reactie is harder been en is er dan nog geen reactie dan tikje tot je de gewenste reactie krijgt.
Met been aandrukken heeft je paard dan ook nog de kans om op kleine hulpen te reageren.

Maudfaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:09

Amberkelsey schreef:
Maudfaldo schreef:

Snap niet waarom gelijk been geven. :?
Iedereen wil toch zn hulpen zo klein mogelijk hebben, leer dat dan aan met je been zachtjes aandrukken.

Dus TS,
Zou het paard actiever maken voor het been.
Been zachtjes aandrukken, geen reactie? Been geven, nog geen reactie is harder been en is er dan nog geen reactie dan tikje tot je de gewenste reactie krijgt.
Met been aandrukken heeft je paard dan ook nog de kans om op kleine hulpen te reageren.

Met been bedoel ik niet schoppen ;)
Met been bedoel ik gw been aandrukken, als iemand tegen mij zegt: 'been geven' dan schop ik me paard niet, maar druk ik me been aan. :)
Eerst subtiel, en als je zelf de hele tijd been geeft en je paard in hetzelfde tempo blijft lopen, kan je beter 1x iets harder (niet schoppen) dat 10x heel lief been geven.

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:34

Misschien krijgt de pony niet genoeg energie via het voer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:41

Een Fjord is natuurlijk geen renpaard.Je kunt niet iets van hem verwachten wat niet bij het ras hoort.Maar als hij ziekelijk sloom is dan moet je eerst de veearts laten kijken denk ik.

Pura_Pasion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:28

Persoonlijk geloof ik niet in luie pony's en zeker niet met deze leeftijd!
Als dit mijn paard zou zijn en die is in mijn ogen "lui", dan bel ik de dierenarts en wil ik sowieso een bloedonderzoek.

Succes!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:39

TS heb je de pony al vanaf het inrijden? Is de pony altijd al zo met rijden of is er wat veranderd?

Maudfaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:19

En Hee, je hoeft er niet een perse een dierenarts bij te halen. Wij hadden ook 2 Friezen en die waren ook "lui" gw niet goed op het been. Wij hebben er ook nooit een arts bij gehaald en er was nooit iets mis met die paarden. Maar in het geval dat jou pony altijd heel voorwaarts was, en nu niet meer is dat wel een idee om een arts erbij te halen. Maar als die al zo lang als jij weet 'lui' is, heeft het denk ik niks te maken met een ziekte ofzo.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:23

daar valt toch enorm weinig over te zeggen.....
door wie of wat is je pony opgeleerd? een paard kan geleerd worden om hulpongevoelig te zijn,ze kunnen verkeerd geleerd worden,waardoor ze bijna zelfs moeite hebben met lopen met een ruiter op de rug en daarom niet actief zijn,ze kunnen verkeerd gevoer worden,waardoor ze lusteloos zijn,.....
er kunnen 10-tallen oorzaken zijn...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:29

yarkayunda schreef:
Het is wel een fjord t kan ook aan t ras liggen want die zijn over t algemeen niet zo actief

Ik ken ook hele actieve fjorden. Als een 4-jarige echt niet naar voren te branden is dat zou ik een medische oorzaak niet uitsluiten.
Wat ik wel weet is dat fjorden heel sobere paarden zijn en weinig nodig hebben. Juist omdat ze weinig nodig hebben ontwikkelen dat soort paarden vaak een suikerintoleratie. Nu is 4 jaar daar nog wel jong voor, maar het komt voor.
Als jouw fjord aanleg heeft om dik te worden kan suiker ook een oorzaak van zijn sloomheid zijn.
in de afgelopen periode zijn de fructaangehaltes in het gras erg hoog geweest en moet je zeker met dat soort pony's erg uitkijken als ze weidegang hebben.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:39

Hier kunnen zoveel oorzaken voor zijn, dat ik het toch echt eerst in de medische hoek zou zoeken om alles uit te sluiten (bloedarmoede bijvoorbeeld). Als hij dan nog sloom/niet aan het been is kan een goede instructrice je hier goed mee verder helpen. :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:48

Waar en hoe rij je? Dressuur in de piste? Is ie ook nog sloom op buitenrit of zo?

Persoonlijk zou ik zo'n jonkie es 6 maanden vakantie geven, ofwel wat leuks verzinnen: bosritten, strandwandelingen,...

Past het zadel nog? En hoe is jouw rijstijl? Ik heb zelf veel gehad aan Centered Riding lessen om te leren dat ik met bepaalde houdingen en hulpen mijn paard juist in de weg zat, waardoor ze in staking ging.