Springen met een visuele beperking.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

Springen met een visuele beperking.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 09:44

De titel klinkt erger als dat het is maar ik kon zo snel niets anders bedenken.

Ik heb sinds kleins af aan al oogproblemen.
Nu heb ik aan 1 kant een lui oog en zie totaal geen diepte.

Nu wil ik graag gaan springen omdat ik graag met mijn gelderse merrie sportpredikaten wil gaan halen.

Maar omdat ik geen diepte zie kan ik de afstand niet goed inschatten voor de sprong,
Ik zie dus niet of ik 1 m of 1.5 meter voor de sprong ben.

Zijn er mensen met hetzelfde probleem hier die dus wel gewoon springen ?
Hebben jullie jezelf trucjes aangeleerd of kan jullie paard het gewoon goed?

Ik ben wel van plan om les te nemen en heb in het verleden met een ander paard springlessen gevolgd maar dat schoot niet echt op , paard had er geen zin in en mijn instructrice snapte niet dat ik de afstand niet kon inschatten.

Hopelijk heeft bokt wat tips.

Gr marjolein

Laurievc

Re: Springen met een visuele beperking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:45

Probeer veel lijntjes te zetten met balkjes en lage sprongetjes. Als je bv balk (draf)-kruisje-balk-balk-stijltje zet kan je niet verkeerd komen en kan je leren inschatten waar je ongeveer moet afzetten.

Niels Bruynseels heeft ook maar dieptezicht in 1 oog en springt daar wereldbeker mee, dus oefening baart kunst :D Veel succes!

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:05

Ook ik zie geen 3d maar wel altijd gesprongen, kwestie van gewenning.
Met auto rijden kan kijk prima mijn auto file parkeren, hij is voor mijn brein immers groter dan hij werkelijk is. Met springen is het ook een kwestie van ken je paard, vertrouwen en ik telde vaak.
Met parcours lopen uitrekenen hoeveel galop sprongen en te paard meetellen

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:10

Ik heb iemand gekend die blind was. Dressuur proeven reed ze op pieptonen die op vooraf bepaalde plekken in de rijbaan geplaatst waren, en springen deed ze in het volste vertrouwen op haar paard.
Ze voelde aankomen wanneer hij ging afzetten...
Natuurlijk is dit wat anders dan geen diepte zien, maar ik denk dat als je een paard hebt wat kan springen, je het ook gedeeltelijk aan hem over kan laten.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:12

Ik heb ook 1 lui oog waarmee ik ook niet erg veel zie.
Mijn vorige paard was een ervaren springer en we hebben ook samen gecrosst.
Die wist meters van te voren al als ze niet uitkwam en stopte dan ook ver van te voren.

Nu een jonger en groener paard met amper spring ervaring. Maar hij doet fijn z'n best en tot nu toe komen we aardig uit. (wel laag).

Je moet er wel wat vertrouwen in hebben.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:23

ik heb staar , en kan ook moeilijk de afstanden inschatten daardoor.
ik zet op mijn aanrijlijn een ton of pion op 9 of 6 meter. zo weet ik dat er dan nog 2/3 galopsprongen komen. verder leg ik een balk naast de hindernis zodat ik kan zien of ik met die 2 galopsprongen goed uit kom.

brendy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:32

Ik ben ook slechtziend. Ik heb brilsterkte -13, dit verbetert het zicht van mijn linkeroog vooral, met mijn rechteroog heb ik nog nooit en zal ik ook nooit scherp zien. Ik heb dit altijd al gehad en echt realiseren wat voor impact het heeft op je kwam pas de afgelopen jaren (ik ben nu 16). Ik vind springen lastig en, vooral als er weinig licht is, behoorlijk eng.

Wat ik zelf altijd doe is voelen, je paard leren voelen en op het moment dat hij afzet meegaan. Ook tellen tussen de sprongen kan helpen. Ik heb nog steeds moeite met het loslaten van mijn wil om mijn paard dan te helpen, dat kan ik simpelweg niet zoals ik zou willen. Iemand vinden die je begrijpt en je ook kan helpen is denk ik wel prettig. Ik word zelf niet gelukkiger of beter van iemand die er niks van snapt :+

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 10:56

Dus ik ben gelukkig niet de enigste.

Mijn paard is 6 dus beiden onervaren.
Er staan zeker goede tips tussen.
Kennen jullie toevallig goede spring instructeurs in noord holland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:50

Het ligt er een beetje aan hoe fijn je paard op de hindernis af gaat. Als je paard het zelf wel een beetje kan inschatten, gaat dat al heel veel schelen. Heeft jouw paard ook moeite met afstanden bepalen, zou ik overwegen om een andere ruiter te zoeken die dit kan opbouwen, en tevens misschien wel met haar kan gaan starten?
Het gaat erom of het veilig/leuk is, gaat je paard nl twijfelen doordat hij niet goed wordt begeleidt door jou, kan je er meer op stuk rijden dan dat je er op vooruit gaat.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:59

Ik heb -15 en zie ook niet al te best. Kan mij met springen wel redden, al merk ik wel dat het paard af en toe moet helpen. Bij de laatste 5 galopsprongen kan ik pas de afstand inschatten en dat is soms te laat om nog te schakelen. Een paard wat dan niet meedenkt past niet bij mij.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 12:11

Ik wil het zoiezo met begeleiding gaan doen,
Ik heb zelf 0 ervaring met springen .
Maar als ik zelf mijn sportpredikaten wil halen moeten we zowel dressuur als springen in het m zijn met 2 winstpunten.
Maar dan moet ik nu wel les gaan nemen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:12

M springen vind ik behoorlijk wat. Zeker met je beperking. In de B red een paard zich vaak nog wel met een wapper of hertensprong.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:16

Volgens mij moet je bij de Geldersen 5 winstpunten in het M hebben voor het sportpredikaat. Lijkt mij eerlijk gezegd wat hoog gegrepen voor een onervaren combinatie, waarbij de ruiter ook nog eens niet zo goed de afstanden kan zien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:20

M ga je dan niet halen.
B en L kun je nog wel redden door een goed basis tempo te hebben.
Daarin kan een paard zelf een beetje verruimen en verkleinen. Dan moet je zelf met wat lef rijden zodat het paard denkt dat het allemaal wel goed is en dan stopt hij niet eens.
Vanaf het M gaan de hindernissen technischer gebouwd worden. Lijntjes waarin je echt moet verkorten of verruimen. Een 3 sprong waar je goed in moet komen.

Dan zou ik er toch eerder voor kiezen een andere ruiter dat te laten doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:22

Het is lastiger, maar je kunt afstanden wel leren schatten. Diepte neem je namelijk niet alleen maar met twee ogen waar, maar ook op andere manieren. Beweging helpt ook bv (dan heb je namelijk ook twee beelden die je hersenen kunnen vergelijken, alleen dan na elkaar ipv tegelijk), en je kunt ook de afstanden leren schatten met behulp van de bakrand, de maten van de hindernis etc. In het begin is het denk ik goed om je dan aan te wennen dat je de afstand schat tot de onderkant van de hindernis, omdat de hoogte kan varieren. Maar de staanders staan waar ze staan.

Goede instructie lijkt me dus nuttig, en verder heel bewust gaan oefenen met de afstanden. Teken eerst eens concreet en daarna in gedachten steeds afstandslijnen. Hoe groot is een galopsprong of een drafpas bv? Als je dat heel bewust gaat uitmeten en op de bodem gaat tekenen, dan leer je die afstanden ook herkennen.

Sunnevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:23

Ik heb ook al sinds mijn geboorte problemen met diepte zien, aangezien mijn ogen niet samenwerken. In het begin ondervond ik hier ook hinder van tijdens het springen, maar hoe meer je het doet, hoe makkelijker het wordt! Ik heb gelukkig wel een super fijne, meewerkende pony die prima afstanden ziet en me ook altijd zal helpen en start hem nu gewoon succesvol in zowel het springen als in de eventing. Ik heb dan ook geen idee hoe het zou zijn op een paard dat geen of slecht afstanden ziet of geen ervaring heeft in het springen, maar ik zou het denk ik toch niet heel prettig vinden... En zoals de anderen al zeggen, lijkt mij het M ook erg hoog gegrepen met een onervaren paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:24

Maar afstanden leren inschatten is al lastig als je goed kunt zien, dat heeft jaren ervaring nodig om dat goed te kunnen. Laat staan als je niet goed kunt zien. En idd, dan kan een B-parcours nog wel, maar in het M heb je echt wel goede ervaring en inzicht nodig, je wilt niet dat je je paard midden in een oxer parkeert.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 12:51

Het is ook zeker niet de bedoeling dat het binnen nu en 2 jaar moet gebeuren, ik wil er zeker de tijd voor nemen en heeft zeker geen haast.
En het is gelukkig wel een paard wat erg leergierig is.
En ik wil het graag zelf proberen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:55

Stal Maarse in Middenbeemster

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:59

Je verkent parcoursen toch. Kan je niet passen tellen?
Eerst uitdokteren hoeveel passen je paard gemiddeld nodig heeft voor X aantal meter. Daarna kan je bij het verkennen hoeveel passen je ongeveer nodig hebt vanaf een bepaalt punt en op die basis af leiden waar hij moet af zetten?
Als je merkt dat je aan te veel of te weinig passen zit op dat punt dan moet je dus gaan regelen... :)
Dat zal wel iets zijn waarop je een tijdje gaat moeten oefenen denk ik... Maar dan onthoud je je springproef bij wijze van spreken in passen.. Dan moet je minder rekenen op diepte-zicht... of zeg ik nu iets heel dom?

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:01

Voor gelderse moet je M+5 zijn om een predikaat te krijgen.
Ik denk dat je met een fijn paard en goede begeleiding wel een B parcours moet kunnen rijden. Of hoger lukt zal de tijd wel leren toch.
Succes!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:01

zeker in de lagere klasses is het veel belangrijker dat je een beheerste galop met ritme en impuls hebt, en dat kunt vasthouden naar en na de sprong. Die afstand komt dan vanzelf wel goed. Bovendien leert je paard daar ook van meedenken en zelf kijken.

Om te beginnen kun je zorgen dat je vanuit draf komt met een drafbalk ervoor. Dan zit je iig goed op de eerste sprong, en als je dan nette afstanden bouwt, kom je vanzelf passend bij de volgende. Zo ontwikkel je je oog, en dat van je paard.

Ayasha, daar maak je het IMO veel te ingewikkeld mee. Een voorwaartse beheerste galop is vrijwel altijd goed genoeg in het B en L. Met regelen, mikken, afstanden zoeken etc bederf je die galop alleen maar en wordt je sprong ook minder.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:03

Als hij dan wat heter is zijn zijn passen al anders.

In een lijntje, ja dan neem je dat mee.
Maar soms moet je een halve bak door.
Pak je daar een wending net wat groter zijn dat weer 3 passen.

Of komt hij terug een paar passen omdat de frietwagen aan de buitenzijde even wat aandacht trok :)

Niet te doen wat jij zegt.
Het passen wel in de directe lijntjes en uiteraard de combinatie springen, maar niet de rest van het parcours.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:03

1 troost: heel veel mensen met 100% gezonde ogen zien de afstand ook niet :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:04

bruintje123 schreef:
Als hij dan wat heter is zijn zijn passen al anders.

In een lijntje, ja dan neem je dat mee.
Maar soms moet je een halve bak door.
Pak je daar een wending net wat groter zijn dat weer 3 passen.

Of komt hij terug een paar passen omdat de frietwagen aan de buitenzijde even wat aandacht trok :)

Niet te doen wat jij zegt.
Het passen wel in de directe lijntjes en uiteraard de combinatie springen, maar niet de rest van het parcours.

Dat bedoel ik met een zo recht mogelijk stuk. Dus pak bv dat je een punt van x aantal meter voor de sprong neemt (liefst een zo recht mogelijke lijn) waar je naar toe rijdt. Vanaf dat punt móet hij zoveel passen maken om juist uit te komen. :) Dan vermijd je het bocht-probleem dus. :) Je rijdt dan nl. naar jouw "checkpoint" toe. Dat checkpoint leg je dan liefst op de meest ideale plek om goed uit te komen voor de sprong (gezien dat toch sowieso je doel is?)
Maar ik weet niet of je dan voldoende tijd hebt om te corrigeren al is dat natuurlijk ook een stuk gehoorzaamheid.

Je wordt er geen GP mee waarschijnlijk maar wellicht wel voldoende voor een sportpredikaat.

Edit: en dat doe je dan "per cobinatie" zeg maar, dus het parcours opdelen in combinaties.

een andere optie die ik zie is een ruiter er op die het paard kan leren "mee kijken" (maar dan moet je een paard hebben dat dat ook doet.) en je vertrouwen in het paard stellen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-04-17 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt