Paardlief is van zichzelf al voorover gebouwd wat het ook niet makkelijker maakt, want waarom zou je je achterhand gaan gebruiken als je hoofd je ook wel in evenwicht houdt
. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. 
. Zoals te zien heeft ie een mega hoofd met mega gewicht en ik heb geen intenties om bodybuilder met skip leg day te worden :p.
. Zijn bouw gaat sowieso niet meewerken, maar je moet hem ook niks geven om in te gaan hangen. Dus zelf leren los te laten, en dmv schijnovergangen ne je paard vlug maken, beter opwaarts blijven. Je mag m iets liften, maar je moet daarin ook weer loslaten. Sizzle schreef:Door die zware hoofd hals verbinding is die aanleuning op de foto al veel te veel gevraagt. Dat zie je ook aan de spanning in de kaak.
Zijn neus moet dus nog een stuk verder naar voren blijven todat hij eventueel ooit in staat is om meer te gaan dragen.
In de houding op de foto zal hij niet licht worden daarvoor is de nek te kort en de aanzet te zwaar.
)Maar echt makkelijk vond ik t niet.
Alleen zou ik dan niet meteen vasthouden aan een bepaald aantal sprongen (zoals de 20 passen die in het artikel worden genoemd) maar zelf aanvoelen hoe veel passen/sprongen het paard kan zonder voorover te kiepen. In het geval van mijn paard ben ik begonnen met 3. Hij kon natuurlijk wel langer galopperen maar niet zonder voorover te storten. Als ze voorover gaan is het veel lastiger om daarna de overgang terug te rijden. Hoe gedragener, hoe makkelijker. En je kunt je paard dan helpen door niet meer te vragen dan wat hij gedragen kan galopperen. En dat uitbreiden.
Zoals hierboven gezegd zal de aanpak anders liggen dan bij een standaard dressuur gefokte warmbloed.