Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jester_ schreef:Het probleem is dat ze het wel doen met slof, maar zodra je hem dus eraf haalt het probleem opnieuw begint. Je lost er dus niets mee op
JosephineV schreef:Ik heb een poosje mijn verzorgpaard met slofteugel gereden, omdat ze anders echt niet laag ging. Het probleem is op het moment wel opgelost (ze lopen erg braaf naar beneden), maar uiteindelijk heb je er niks aan. Ze worden er alleen maar heel erg sterk van in de mond.
Quir schreef:Je kan beter een slof omhangen dan welke vaste hulpteugel ook (chambon, gogue, thiedeman, enz), omdat je daar geen controle over hebt. Een slof kan je nog loslaten, ontspannen, langer laten, korter pakken, enz.
Het kan een mogelijkheid zijn om je paard even de goede kant op te helpen, dat ze snappen waar ze heen moeten. Overigens zou ik dan 15/20 min met rijden en daarna zonder verder gaan. Dus helemaal af, niet alleen los. Ook nooit gaan trekken met slof en alleen als begrenzing gebruiken, anders worden ze alleen maar sterk in de mond.
Echter is een slof ook wel iets waarmee je mee om moet kunnen gaan, anders maak je meer kapot dan dat je er mee oplost. Beter is natuurlijk zonder oplossen, maar af en toe kan het net even het paard de goede richting op helpen.
Elisa2 schreef:Niet doen, gewoon door blijven oefenen..waarschijnlijk mis je de activiteit van achter uit waardoor ze nageeflijk dient te worden. Mijn advies zou ook zijn om een paar lesjes bij een prof instructeur te volgen zodat je zelf wat handiger word. En ook longeerlessen kan ik aanraden, eventueel aan de dubbele longe etc. zodat je zelf meer leert zien en voelen hoe nageeflijkheid werkt en hoe je dat opwekt door de activiteit van achter uit.
Probleem met de slof is dat de mensen die weten hoe ze ermee mee om moeten gaan, hem niet nodig hebben.
Nachtlampje schreef:Ik heb vroeger ook wel eens een keer met een slof gereden, maar het zakken moet vanuit achteren komen.
Om dat voor jezelf goed te kunnen zien, kun je een trucje toepassen waarbij je achter je paard staat, en met je handen de 'billen' omvat aan weerszijden van de staart. Vervolgens glijd je met je handen naar beneden naar de plaats vd broek. Je zult zien dat je paard dan de buikspieren aanspant en de rug optilt. Wanneer je paard de ruimte heeft zal het hoofd ook wat zakken. Díe beweging wil je hebben, en die komt dus vanuit achteren.
Om inderdaad te 'helpen' om te begrijpen wat de bedoeling is, moet je zeer consequent en getimed reageren. Wanneer je teugels aanneemt om nageeflijkheid te vragen, moet je paard toegeven. Geef geen mm breed toe, maar zodra je paard een mm toegeeft laat je los.
Door dit verder uit te bouwen weet je paard dat jij stopt met "pesten" in de mond zodra hij nageeft, en heb jij een paard dat licht in de mond is zodra jij teugels aanneemt.
bruintje123 schreef:Op FB heb je een paar foto's staan.
Wat me daar opvalt is dat je daar veel met een tiedeman rijdt.
En meestal veel en veel te kort afgesteld.
In de draf foto met oranje dekje zie je een paard dat echt totaal niet actief loopt.
En daar zit vermoedelijk wel jou probleem.
Ga werken aan d activiteit en ontspanning.
Van daaruit komt de nageeflijkheid. En kun je hem ook de hals laten strekken.
GreaseMonkey schreef:lang en laag komt vanuit de rug en achterhand, en kun je dus nooit correct verkrijgen door meer te gaan morrelen aan het hoofd middels een hulpteugel. Dan ben je bezig met het plaatje, en niet met de functie van het lang en laag rijden. Gewoon dooroefenen met goede instructie dus!