Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FriesWytske schreef:Als ik jouw was zou ik even een paar pasjes terug gaan. Klinkt alsof je er een aantal over hebt geslagen. Paard wat nog zo jong is, heeft vaak nog te maken met een stukje onbalans. En als je dan zolang gaat galoperen, maak je het hem/haar wel erg moeilijk.
Enjoyx2 schreef:maximuss schreef:Ik ga mee met frieswytske: dit paard is nog niet klaar voor zo'n lange stukken galop: nog niet genoeg balans en kracht dus ga een paar stappen terug.
En dus vooral niet gaan straffen!!!
Maar als ik het niet afstraf dan denkt ze dat dit gewoon mag. En dat mag dus NIET.
Enjoyx2 schreef:FriesWytske schreef:Als jij eerder stopt, dan hoef je haar niet af te straffen. Paard geeft aan dat het nog te moeilijk is wat jij van haar vraagt.
Ook als ik eerder stop dan doet ze dit
FriesWytske schreef:Als jij eerder stopt, dan hoef je haar niet af te straffen. Paard geeft aan dat het nog te moeilijk is wat jij van haar vraagt.
Janneke2 schreef:Wat mij treft: bit tussen de tanden - in termen van balans is dat steun zoeken aan de voorkant (waar een paard ideaal gesproken de buikspieren spant, het bekken kantelt, de bovenlijn bol maakt en de ruiter draagt op de achterhand).
Mbt balans opbouwen : hoe goed kan de merrie spelen met jullie zwaartepunt?
Kun jij overgangen terugrijden op zit en gewicht? (Kan heel simpel, na 10 minuten instappen aan de lange teugel een keertje op zit en gewicht halt vragen, 'braaf', en na 1 seconde weer aanstappen. Idem in draf.
En als dat goed gaat, ga je haar foppen. (In de officiële duitse dressuur literatuur heet dit 'halbe tritte'.) Je geeft in stap de hulpen voor halt, als het dier vertraagt, "bedenk jij je" en drijft voorwaarts. Bij een voorwaartse reactie ruim belonen! !! (Het is fysiek zwaar, en psychisch is het ook ingewikkeld "wat wil mijn ruiter toch?" -maar juist manegepaarden moeten hiermee leren dealen....)
Janneke2 schreef:FriesWytske schreef:Als jij eerder stopt, dan hoef je haar niet af te straffen. Paard geeft aan dat het nog te moeilijk is wat jij van haar vraagt.
....en bij de galophulpen denkt het dier al, "Oh, help, als ik maar niet plat op mijn tanden val... Ik kan dit eigenlijk niet. "
Dat lijkt mij het opbouwen van spanning.
Dier galoppeert aan met een knoop in de maag. Komt de balans ook niet ten goede.
....en dan nog straf toe.
Wat een zoeterd!
maximuss schreef:@ janneke2: wat op zit gaan werken? Dit paard zijn eigen lijf nog niet gebruiken, laat staan op zit gereden worden. Met dit soort spanning is die rug een plank.
Janneke2 schreef:maximuss schreef:@ janneke2: wat op zit gaan werken? Dit paard zijn eigen lijf nog niet gebruiken, laat staan op zit gereden worden. Met dit soort spanning is die rug een plank.
Dat die rug een plank is of kan worden wil ik wel geloven.
Maar dat is geen argument om dus via het bit te werken, vooral als het dier al weet 'dat je op dat metalen ding kunt leunen'.
Inwerken via de zit werkt (in mijn woordenboek) via het zwaartepunt van de ruiter (niet via gebonk op die plank, dat ben ik roerend met je eens).
Ik rijd een van mijn bijrijdpaarden met een balansteugel, omdat dat dier het erg moeilijk vindt dat ik niet mijn gewicht op haar linkerschouder wil gooien - maar TS rijdt een toekomstig manegepaard dus zal de eigenaar vooral willen dat het dier wordt ingereden met de gewone middelen.