xChanelx schreef:Ik heb ook de proef uit je vorige topic bekeken en natuurlijk bovenstaand filmpje.
Ik heb het idee dat je heel hard je best doet en graag beter wil worden en dat vind ik al een compliment waard!
Je houding is voor het plaatje netjes, maar ik denk dat je instructrice rake punten te pakken heeft met ontspanning en voelen.
Een leuke oefening zou kunnen zijn om je beugels uit te doen en je benen lang te laten worden. Voelen dat je heen en weer beweegt door de passen. Dan ook je teugels langer laten worden, desnoods een knoop in de teugels en die met één hand vasthouden.
Wat betreft het doorzitten: lichtrijden voordat het ongemakkelijk/oncomfortabel voelt. Drie passen doorzitten, weer lichtrijden. Als dat goed voelt, dan vijf, zeven, enz. Als het oncomfortabel wordt, twee passen er af en weer daarmee oefenen.
Je lijkt je balans nu nog te compenseren in je lichaam (handhouding verandert, strak in je bovenbenen). Dat is niet erg, als je mooi aan die ontspanning blijft werken.
Ontspanning, zowel van jou als je (bijrijd)paard is een heel belangrijk onderdeel van je basis.
Afwisseling gaat jou en je paard helpen om fijner rond te rijden. Dus veel overgangen, veel figuren, wisselen van hoofdhouding... Misschien in de galop eens verlichte zit, als je dan de gang makkelijker kunt uitzitten.
Vind je dat je in bovenstaand filmpje veel overgangen rijdt?
O, en misschien een stomme tip, maar o zo belangrijk: vergeet niet ten alle tijden te blijven ademen!
ja klopt, mijn doorzettingsvermogen ligt op dit gebied echt heel erg hoog. omwille van vroegere zware privé omstandigheden wil ik nu alles leren wat er te leren valt, en gooi ik alles in de strijd om stapje voor stapje verder te gaan en échte ervaring op te doen. details mogen altijd gevraagd worden, maar wel in pb zodat we hier niet off topic gaan 
ik ben de laatste tijd echt puur bezig geweest met houding en zit op de manege, want dat is een hele belangrijke basis vind ik.
heb me tussendoor thuis ingelezen over de theorie qua rij technieken/kunsten etc en heeeeeeeeel veeeeeeeeeeel verschillende filmpjes gekeken. nu is het in de praktijk zien uit te voeren.
op het filmpje van de proef had ik m'n stijgbeugels te kort voelde ik maar ik moest al de bak ik voordat ik het in de gaten had haha...
in dit filmpje zijn er niet zo heel veel overgangen, aangezien ik op dat moment meer met die galop bezig was.
ja dat ademen is wel handig tijdens het rijden...
ook handig als je verkouden bent