Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
aeolusnr1 schreef:Ik ben zelf ook paardentrainer en tevens instructeur. Ik weet dat vele instructiemensen een slof aanraden en ik vind dit zelf echt onbegrijpelijk echt waar. Jij zegt paard neemt het bit soms zo sterk vast en gaat tegen trekken, dan is er heel duidelijk bij het beleren van de basis een reeks onderdeeltjes overgeslagen of op zijn minst een beetje verwaarloosd.
Paard geeft dus niet of onvoldoende na op druk en elke vorm van tegentrekken (een slof is daar heel duidelijk een duidelijk voorbeeld van) gaat het paard stimuleren om tegen te trekken en dit soort wedstrijdjes kan je niet winnen, paard is zowiezo sterker.
Dus de enige oplossing die hier naar voren kan komen is heel veel werken op laterale buiging, zelfs met een net iets meer dwingende uitvoering want het paard heeft ondertussen al geleerd dat hij sterker is en dat werkt altijd in jouw nadeel.
Ik zou dus zeggen vergeet even de klassieke dressuur training en werk even enkel vooral lateraal, en elke poging tot bit vastpakken is een no-go, maar nooit tegen trekken echt nooit, ik zie dit probleem echt oooh zo dikwijls.
Ik zou zeggen op een dikke maand training moet zoiets praktisch bijna opgelost zijn, dan is het natuurlijk belangrijk verder intrainen en vooral aandacht er bij houden.
ckj22 schreef:Een pijnreactie is het eerste waar ik zelf ook aan dacht. Dit is zelfs niet uit te sluiten met die losse knieën, maar de dierenarts zei doorwerken. Plus ik doe het nu zo rustig aan, zoveel mogelijk rechte stukken langzaam opbouwen. De laatste tijd heeft hij ook niets meer gedaan, maar het vertrouwen is er nog niet.
ckj22 schreef:Een pijnreactie is het eerste waar ik zelf ook aan dacht. Dit is zelfs niet uit te sluiten met die losse knieën, maar de dierenarts zei doorwerken. Plus ik doe het nu zo rustig aan, zoveel mogelijk rechte stukken langzaam opbouwen. De laatste tijd heeft hij ook niets meer gedaan, maar het vertrouwen is er nog niet.
KPet schreef:Ik begrijp nog niet helemaal wat er is gebeurd tijdens de genoemde incidenten, maar als ik het goed begrijp gaat het nu al drie maanden goed toch? Ligt het 'probleem' bij het paard of bij jouw angst na wat er gebeurd is? Volgens mij praten we daar in de paardenwereld soms te weinig over. Zoals het klinkt, lijkt het alsof jij je met de slof veilig voelt en je daardoor weer ontspannen bent gaan rijden. Ligt de oplossing dan in de slof of in jouw hoofd? Het is belangrijk dat je problemen voorwaarts kunt oplossen en als een hulpteugel of bitje ervoor zorgt dat je dát kan komt het goed.
Zoek iets dat minder zwaar is dan de slof of begin eens met uitstappen zonder hulpmiddel bijvoorbeeld. Zolang jij je er fijn blijft voelen. Zo kan je tegelijkertijd hulpmiddelen afbouwen en juliie vertrouwen weer opbouwen