Paardrij Manieren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xminthe

Paardrij Manieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 20:11

beetje raar topic misschien, en misschien staat die fout, mijn excuses alvast!

Maar wat ik me afvroeg, Is er maar een manier goed bij paardrijden of heeft iedereen zn eigen manier?

Even een voorbeeld zodat jullie t snappen;

Bijvoorbeeld bij galop, Ik doe mijn buitenbeen achter de singel, hou mijn binnenbeen op zn plaats en drijf met beide benen aan, hierdoor gaat hij in galop. Terwijl ik ook mensen ken die hun buitenbeen naar achter leggen en alleen met binnenbeen aandrijven
Doe ik het dan fout? of zijn beide manieren goed? Want soms twijfel ik aan mezelf.

Wil alleen weten of iedereen een eigen manier heeft wat hulpen etc. betreft, wil natuurlijk niks fout leren! :)

Simpelman

Re: Paardrij Manieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:05

Een paard kan op iedere goede of verkeerde hulp iets uitvoeren.
Bijvoorbeeld als je ho zegt in draf aangaan.

Waar het om gaat is dat de combinatie van hulpen biomechanisch logisch is.
In het geval van de galop is het logisch om je buitenbeen achter te leggen en met je binnenbeen te drijven, je wilt namelijk dat het binnenbeen eerst naar voren komt en niet het buitenbeen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:11

Als ik naar de galop wil moet ik wel mijn binnenbeen gebruiken, als ik alleen mijn buitenbeen naar achter leg en daarmee drijf gaat paardlief in travers ipv galop. Of het fout is om met alleen een buitenbeen te drijven? Als dat de manier is hoe jouw paard het geleerd heeft niet. Alleen als je steeds verder komt en je paard steeds meer knopjes leert, kan het zijn dat je er mee in de knoop komt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:14

Leer het je paard nu maar op de klassieke traditionele manier,want als je hem ooit zou moeten verkopen wordt dat veel moeilijker als hij de officiele hulpen niet kent. Je doet je kind toch ook op een school waar hij normaal lezen en schrijven leert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:22

Goede vraag :)

Ik heb eens een pony gelongeerd met enkel "bloemkool" als stemhulp. Stalgenootje kwam er niet uit met "stap", "draf", "hooo" enz en het lag natuurlijk niet aan de woorden maar aan lichaamshouding, energie enz.

Dus nee, er is niet één manier. Er zijn bij voorbeeld mensen die in de wending het paard willen laten wijken voor druk (gewicht aan de buitenkant) en er zijn ook mensen die een wending rijden door juist het gewicht wat op de binnenzitbeenknobbel te plaatsen. Het is maar net wat je aanleert en hoe jij dat dan aan je paard leert. Per paard tast je dat dan af, ik heb een tijdje af en toe op een merrie gereden die absoluut niet tegen druk van je knieën kon. Terwijl mijn eigen paard daar wel goed op reageert. Dus je eigen rijden verschilt ook nog eens per paard. Dat is ook meteen één van de boeiende dingen aan paardrijden :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:00

Het spijt me @Koper, er is maar één juiste manier, de biomechanische ofwel de klasieke.
Dat wil zeggen de manier die in iedere serieuze klassieke rijopleiding wordt toegepast en die je in ieder boek dat gebaseerd is op klassieke dressuur terug zult vinden .
Alle paarden, zelfs onbeleerde, reageren gelijk op correcte biomechanische hulpen simpelweg omdat ze fysiek logisch zijn voor een paard.
Hoe verder je komt in het dressuurrijden hoe meer je je als ruiter bewust gaat worden van het belang ervan en hoe meer je zult waarnemen dat wanneer je ervan afwijkt je paard ook afwijkt van een correcte uitvoer van het gevraagde.

Maar zoals gezegd je kunt een paard ook leren op het woord vuilnisbak in een achterwaartse galop te gaan.
Dit is dan een kunstje en niet het toepassen en uitvoeren van rijkunst.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:12

Interessante discussie.

Er heeft hier in de Bit wel eens een artikel over gestaan.
http://www.bitmagazine.nl/algemeen/ga-aan-de-slag-met-de-hulpenkaart-2/17182/

Verder denk ik dat de biomechanische hulpen vaak de juiste weg zijn maar lang niet altijd :)
Een paard is immers geen robot maar een levend wezen dus als je star vasthoudt aan maar één juiste manier sla je m.i. af en toe de plank toch mis.
Bij het rijden van gangenpaarden zoals ijslanders moet je bv. rekening houden met de gangenaanleg en zullen drafhulpen bij een natuurtölter vaak anders zijn dan bij een laterale vijfganger.

Net als er in de omgang met paarden niet één juiste manier is (er zijn vele wegen die naar Rome leiden) is dat met rijden dus m.i. ook niet het geval.

Wat ik zelf heel belangrijk vind is respect voor het paard, als iets niet werkt op zoek gaan naar de oorzaak (lichamelijk ?, ruiter"fout", te snel te veel willen enz) en plezier voor mens én paard.
En of je dan bloemkool zegt of pannekoeken is wat minder van belang :D

Luisteren naar je instructeur, je eigen gevoel en vooral naar je paard ...
Laatst bijgewerkt door jetm op 04-12-16 19:41, in het totaal 4 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:33

Het toepassen van biomechanische hulpen heeft totaal niets te maken met robotisering.
Het is simpelweg het opwekken van een instinctieve en daarmee voor het paard logische reactie, het wil zeggen dat er geen tussenkomst nodig is van het aanleren van kunstjes.

Wanneer we een jong en onbeleerd paard duidelijk gemaakt hebben dat de aanwezigheid van zijn ruiter op zijn rug niet verontrustend is en het ontspant zich dan zal het zonder enige belering direct min of meer juist reageren op biomechanische hulpen.
Het paard heeft voor zijn verdere ontwikkeling slechts de bevestiging nodig dat zijn reactie op de hulp de juiste was.
Die bevestiging omdat paarden namelijk ook voortdurend door hun ruiter belaagd worden met "ruis" en daardoor verward kunnen raken.

Een goede ruiter is het tegenovergestelde van star, hij help zijn paard met intelligentie, vriendelijkheid en respect door de problemen heen die het ondervindt en die voor iedere paard verschillend zijn al naar gelang zijn aard en bouw.
De biomechanische hulpen veranderen daar niet door.

Dat een gangenpaard andere biomechanische hulpen dan een gebuikelijk dressuurpaard nodig heeft lijkt me duidelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:36

Een gangenpaard heeft precies de zelfde biomechanische hulpen nodig. Je moet ze alleen verfijnder toepassen en per paard de juiste balans zoeken. En niet alleen per paard maar ook per situatie, ook een gangenpaard is geen robot en zal per ondergrond, weertype enz verschillende hulpen nodig hebben om bij voorbeeld aan te draven.

En nee, ik ben het er niet mee eens dat er maar 1 methode is. Als jij je paard leert om naar links te wenden wanneer je aan zijn linkeroor trekt dan is dat voor dat paard, of die combinatie, de juiste manier. De juiste manier is de manier die beide begrijpen en accepteren.

Straks ga je ook nog zeggen dat er maar 1 juist type bit bestaat. Kom op nou simpelman.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:31

Koper schreef:
En nee, ik ben het er niet mee eens dat er maar 1 methode is. Als jij je paard leert om naar links te wenden wanneer je aan zijn linkeroor trekt dan is dat voor dat paard, of die combinatie, de juiste manier. De juiste manier is de manier die beide begrijpen en accepteren.

Je vergelijkt kunstjes met rijkunst, we moeten ons dus afvragen waar we het over hebben binnen dit topic.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:48

kunstjes of rijkunst, voor beiden is een eigen manier, het verschilt gewoon heel erg aan hoe je hebt leren rijden, ik kom zelf vanuit de western, over naar de dressuur en dan merk je toch wel dat wat dingen anders gaan, en je ook weer je paard dingen anders aan leert

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 01:15

Simpelman schreef:
Koper schreef:

Je vergelijkt kunstjes met rijkunst, we moeten ons dus afvragen waar we het over hebben binnen dit topic.

Maar Simpelman, wat dan met de invalide ruiters die bv een been verloren zijn, die vervangende hulpen aanbrengen (bv aan het linkeroor trekken ;) )? Is dat dan geen rijkunst? Dat grenst toch wel echt aan discriminatie...

Ik vind dit erg uitgaan van rijden dat gebaseerd is op krachtinwerking van de ruiter. Ik geloof niet in de mechanische inwerking van 50kg op 600kg.

Ik geloof ook echt in wat koper hierboven beschrijft, het is wat kadankovitch in het andere topic beschrijf als 'wilsoverdracht'.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:53

dat neemt niet weg dat er daadwerkelijk wel een biomechanische werking is. hier is het gehele paardrijden opgebaseerd. een invalide ruiter zal inderdaad niet alle biomechanische hulpen kunnen overbrengen, afhankelijk van de handicap. dit heft niks met discrimineren te maken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:49

Kunst gaat uit boven kunde, het is creatief toegepaste kunde.
Voor kunst hebben we een grote hoeveelheid kunde nodig en een toegevoegde artistieke meerwaarde.
Kunst is geen techniek maar expressie en beleving.
Dit is het grote verschil tussen bijvoorbeeld ritmische gymnastiek en ballet.

Het is mogelijk om rij kunst door kunstjes te vervangen, we zien dit zelfs vaker wel dan niet toegepast.
Om tot de grootst mogelijke uitdrukking te kunnen komen moeten we echter kunnen beschikken over de meest optimale gereedschappen/kundes.

Biomechanische hulpen zijn het meest direct inwerkend en meest logisch voor een paard, ze wekken namelijk een instinctieve reactie op die verder gesublimeerd wordt in de africhting.
Biomechanische hulpen hebben niets met kracht te maken, integendeel zij maken dat het paard gereden kan worden zonder enige toegepaste kracht.
In hun optimum zijn biomechanische hulpen onzichtbaar voor iemand die toekijkt, ze zijn voor paard biologisch logisch.
Doordat ze voortkomen vanuit de menselijke lichaamsbouw zijn ze ook voor de ruiter logisch.
Op deze manier kunne paard en ruiter "samensmelten" en een meerwaarde tonen en beleven van beider kunnen, kunst.
Je zult dit nooit op een wedstrijdterrein tegenkomen, hier wordt kunde getoond, ritmisch gymnastiek.
Wanneer je eenmaal mensen met paarden rij kunst hebt zien uitoefenen zul je waarschijnlijk nooit meer een wedstrijd willen zien. :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:56

Heel vroeger op de manege leerden we de manier met de benen. Zelf heb ik mijn eigen paard indertijd op stem beleerd; ik gebruikte mijn benen nooit. Ik had ook geen ambitie om wedstrijden te gaan rijden met mijn paard, dus waren stemhulpen in haar geval voldoende. Er zullen vast meerdere wegen naar Rome leiden.

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:58

Als het bij jou paard werkt, dan werkt het en is het goed! Maar als je op een ander paard zou rijden dan kan het zijn dat jullie elkaar niet begrijpen en het paard niet doet wat jij vraagt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:58

Eens met Simpelman. Je kunt prima een prima een paard aanleren in de linkergalop aan te springen door eens aan zijn linkeroor te trekken. Maar dat is het kunstje aanspringen.
Wil je echt rijkunstig aanspringen, controle over de wijze van aanspringen, het paard naarmate het africhtingsniveau stijgt, kunnen laten verbeteren in de kwaliteit van het aanspringen (paard steeds rechter krijgen in het aanspringen, binnenbeen steeds beter door laten springen in het aanspringen, aanleuning volledig gelijk houden tijdens het aanspringen etc etc) dan zul dit met voor het paard een logische combinatie van hulpen die het paard helpen de kwaliteit van het aanspringen te verbeteren en de hulpen die min of meer automatisch ook voor zorgen dat de ruiter op de juiste wijze meezit ipv tegenzit. Bv als jij je paard aan wilt leren op een oortrek aan te springen, dan ben je dusdanig je zit aan het veranderen, dat het je het je paard sowieso moeilijker maakt om correct aan te springen. Als jij bv wilt leren binnenbeen naar achteren buitenbeen op de singel, zit je in principe tegen en maak je het voor het paard logischer om in de verkeerde galop aan te springen. Waarom zou je het uberhaupt jezelf en je paard moeilijker willen maken door iets te doen dat voor beide biomechanisch gezien niet logisch is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:59

Simpelman schreef:
Kunst gaat uit boven kunde, het is creatief toegepaste kunde.
Voor kunst hebben we een grote hoeveelheid kunde nodig en een toegevoegde artistieke meerwaarde.
Kunst is geen techniek maar expressie en beleving.
Dit is het grote verschil tussen bijvoorbeeld ritmische gymnastiek en ballet.

Het is mogelijk om rij kunst door kunstjes te vervangen, we zien dit zelfs vaker wel dan niet toegepast.
Om tot de grootst mogelijke uitdrukking te kunnen komen moeten we echter kunnen beschikken over de meest optimale gereedschappen/kundes.

Biomechanische hulpen zijn het meest direct inwerkend en meest logisch voor een paard, ze wekken namelijk een instinctieve reactie op die verder gesublimeerd wordt in de africhting.
Biomechanische hulpen hebben niets met kracht te maken, integendeel zij maken dat het paard gereden kan worden zonder enige toegepaste kracht.
In hun optimum zijn biomechanische hulpen onzichtbaar voor iemand die toekijkt, ze zijn voor paard biologisch logisch.
Doordat ze voortkomen vanuit de menselijke lichaamsbouw zijn ze ook voor de ruiter logisch.
Op deze manier kunne paard en ruiter "samensmelten" en een meerwaarde tonen en beleven van beider kunnen, kunst.
Je zult dit nooit op een wedstrijdterrein tegenkomen, hier wordt kunde getoond, ritmisch gymnastiek.
Wanneer je eenmaal mensen met paarden rij kunst hebt zien uitoefenen zul je waarschijnlijk nooit meer een wedstrijd willen zien. :)

Toch zag ik bij de training van de paarden van de Spaanse Rijschool in Wenen situaties voorbijkomen, dat mijns inziens tenenkrommend was. Zagen, schoppen... In mijn optiek was daar even geen sprake van rijkunst.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:04

wapitie schreef:
Als het bij jou paard werkt, dan werkt het en is het goed! Maar als je op een ander paard zou rijden dan kan het zijn dat jullie elkaar niet begrijpen en het paard niet doet wat jij vraagt.

Dat ben ik zeker met je eens. Daarom ben ik blij dat ik wel ooit de basis heb meegekregen en die nog kan toepassen. Zij het dat ik het later verfijnd heb geleerd, omdat je op maneges vaak afgestompte paarden krijgt waar fijne hulpen niet doorkomen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:07

als je biomechanisch rijdt dan werkt het bij elk paard. dat het bij sommige paarden langer duurt of dat je iets meer op je zit rijdt of net wat meer met je hand in komt , in het begin. lijkt me logisch, het uiteindelijke resultaat en streefdoel is het zelfde, verkregen om de zelfde manier.

de spaanse rijschool is academisch en niet volgens de klassieke methode. het is meer circus dan rijkunst

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:03

Sorry maar ik vind het allemaal wel sterk. Rijscholen afschrijven als circus. Op basis van welk gezag doe jij dat dan? Ik zie nergens staan 'naar mijn mening'. Jullie verkondigen allemaal dat jullie geloof het ware geloof is zonder voor mij enige vorm van sluitende argumentatie.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:11

oji schreef:
Eens met Simpelman. Je kunt prima een prima een paard aanleren in de linkergalop aan te springen door eens aan zijn linkeroor te trekken. Maar dat is het kunstje aanspringen.
Wil je echt rijkunstig aanspringen, controle over de wijze van aanspringen, het paard naarmate het africhtingsniveau stijgt, kunnen laten verbeteren in de kwaliteit van het aanspringen (paard steeds rechter krijgen in het aanspringen, binnenbeen steeds beter door laten springen in het aanspringen, aanleuning volledig gelijk houden tijdens het aanspringen etc etc) dan zul dit met voor het paard een logische combinatie van hulpen die het paard helpen de kwaliteit van het aanspringen te verbeteren en de hulpen die min of meer automatisch ook voor zorgen dat de ruiter op de juiste wijze meezit ipv tegenzit. Bv als jij je paard aan wilt leren op een oortrek aan te springen, dan ben je dusdanig je zit aan het veranderen, dat het je het je paard sowieso moeilijker maakt om correct aan te springen. Als jij bv wilt leren binnenbeen naar achteren buitenbeen op de singel, zit je in principe tegen en maak je het voor het paard logischer om in de verkeerde galop aan te springen. Waarom zou je het uberhaupt jezelf en je paard moeilijker willen maken door iets te doen dat voor beide biomechanisch gezien niet logisch is.

Maar stel nu je leert het paard iets aan op de 'biomechanisch' logische manier en stapt daarna over op een stemhulp, dan blijft de gevraagde beweging exact dezelfde en kan je hulpen minimaal houden voor correcties. Ik zie hier echt geen nadelen van in.

Dat de zit de beweging niet mag tegenzitten en dergelijke argumenten ben ik het gewoon mee eens.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:26

DarkoFoitzik schreef:
dat neemt niet weg dat er daadwerkelijk wel een biomechanische werking is. hier is het gehele paardrijden opgebaseerd. een invalide ruiter zal inderdaad niet alle biomechanische hulpen kunnen overbrengen, afhankelijk van de handicap. dit heft niks met discrimineren te maken.

Ik denk dat "driscriminatie" eerder sarcastisch is bedoeld.
Maar au fond, stelt u wel dat een gehandicapte ruiter niet in staat zou zijn op een correcte manier tot op hoog niveau te komen. Dat lijkt mij een krasse opmerking. Ik ga er van uit dat u dat niet zo bedoeld, maar zou u zich nader kunnen verklaren?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:39

Wanneer je met een strijkstok over de snaren van een viool strijkt dat gaan ze trillen en dat veroorzaakt een klank.

Wanneer je een volledig groen paard neemt dat vol vertrouwen in je is omdat hij je al van zijn geboorte kent en je dagelijks met hem om bent gegaan, dan kun je daar met een paar stapjes voorbereiding zo op gaan zitten.
Je zit nu op zijn rug en je beweegt je onderbenen wat, je paard gaat stappen, je geeft dan aan dat hij binnen de sociale contex, de juiste beslissing heeft genomen, je bevestigd zijn biomechanische reactie.
Je paard heeft een halster om met aan elk van de de buitenringen een halstertouw, wanneer je een van de twee touwen duidelijk naar binnen brengt en je neemt zijn hoofd mee dan gaat hij die kant op, je bevestigd dit.
Wanneer je rechtuit stapt en je trekt je kruis eenzijdig wat aan dan gaat je paard die kant op, je geeft aan dat dat goed was.

Dit hierboven is rudimentair, het gaat nog veel verder, maar zo werkt biomechanica bij een paard, het is vanzelfsprekend, het is bijna onvermijdelijk.
Het werkt niet wanneer een paard gefrustreerd is, door spanning niet in evenwicht, angstig, in vluchtstatus is, enz.
Biomechanische hulpen kunnen alleen maar bevestigd worden in ontspanning en binnen een vertrouwensrelatie.
Eenmaal goed bevestigd reageert een paard altijd, behalve wanneer het in vertzet is maar daarin kom je als goed ruiter nooit.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:44

Het is niet dat ik hetabsolute belang van bio-mechanische aspecten van de hulpen NIET inzien,maar ik bestrijd dat men daardoor altijd tot dezelfde hulp(-en) komt bij een gegeven paard, omdat de bio-mechanische omstandigheden van dier tot dier individueel verschillen.

Maar feitelijk gaat het in dit topic over de vraag of er verschillende manieren van rijden bestaan. En JA die bestaan. Zo rijdt men op ijslandse paarden vaak op de traditioneel Ijslandse manier. Ik zou tegen zo'n IJslandse boom van een kerel niet durven zeggen dat hij fout rijdt. Dat zou ook zeer arrogant zijn. Zo zijn er Noord en Zuid Americaansse rijstijlen/methoden. En zo bestaan er binnen wat men de klassieke dressuur noemt, verschillende rijstijlen met toch opvallende verschillen in hulpen geving.
Niet oneerbiedig bedoeld maar de heer Simpelman lijkt mij meer een 'gelovige' die ervan uit gaat dat alleen hij het enig ware geloof [=rijkunst] predikt. Dat is volgens mij niet juist.