Paard slaat gigantisch met hoofd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flapflo

Paard slaat gigantisch met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 22:40

Hallo allemaal,

Ik heb mijn paard nu een half jaar en heb haar gekocht met gedragsproblemen, natuurlijk om die reden alles laten nakijken en er is niks mis met haar. (gebit, rug, zadel is allemaal in orde)

Nu kocht ik haar als "giraf" ze liep met holle rug, met het bit tussen de kiezen en weglopend voor het been. Daarbij deed ze haar hoofd zo hoog mogelijk. Ik vind het leuk om met dit soort projecten te werken en ze weer op te knappen. Nu is ze dusdanig veel losser in haar lijf dat ze veel lengte wil pakken en mooi rek neemt in haar bovenlijn. Allemaal erg positief dus! Alleen 1 heel groot probleem; Ze slaat ineens gigantisch met haar hoofd. Ze slaat haar hoofd dan zo hoog dat ze mijn neus zowat aanraakt. Bij dit gedrag wordt ze rennerig en zet ze haar lijf helemaal op slot.

Eerst probeerde ik gewoon dom met mijn oefening door te gaan en verbinding te houden, maar dan was het 1 rondje over en begon ze weer. Daarna heb ik geprobeerd om juist mijn hand naar voren te doen (dus alle druk eraf) en als ze weer ontspande weer dom verder te rijden. Wat ik nu doe is ophoudingen maken tot ze weer ontspant en dan ook zelf heel overduidelijk haar lucht geven zodat ze dat ontspannen als prettig ervaart. NIKS HELPT! Ze wil totaal geen druk aannemen en kruipt ook erg achter het bit. Als ik dan toe rij met mijn been gaat het soms goed, maar vandaag klapt ze er bij elke beweging/ overgang/ figuur uit.

Soms kan ze een hele training super fijn lopen en doet ze dit gedrag helemaal niet en vandaag doet ze het echt elke 10 meter. Ik heb begeleiding met haar, maar zit behoorlijk met mijn handen in het haar omdat ik het gedrag echt niet kan verklaren en ik zo totaal niet rijden kan.

Het is een hele sensibele merrie en als ik ook maar een milimeter beweeg, reageert zij hierop maar ik zou toch graag willen dat ik er iets meer aan kan gaan rijden. (de merrie is nu 6 en heeft al 6 jaar lang vakantie gehad)

wat ik zelf denk; Ze heeft nooit haar rug hoeven te gebruiken. Nu laat ze haar lijf zo los dat ze haar bovenlijn voelt en hier dan heel heftig op reageert. Daarnaast had ze een wolfskies op de plek van het bit en die is nu getrokken. Ik denk dat ze tussen haar oren daar nog last van heeft en in combinatie met haar sensibileit zo panisch reageert.

Alle TIPS zijn welkom want ik weet het echt niet meer. Als ik mijn hand helemaal naar voren doe, met een boogje in de teugel kan ze soms zo alsnog haar hoofd omhoog slaan. Ze gaat dan ook heel driftig kauwen en mega schuimen

Supervixen

Re: Paard slaat gigantisch met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:46

Een keer bitloos proberen?

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:47

Heb je dit gedrag ook al eens gezien buiten het rijden?
(Een stalgenoot haar paard kreeg op een gegeven moment heel vreemde "aanvallen" daar doet het me wat aan denken)

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:48

Weet je zeker dat dat wolfskiesje helemaal weg is? Geen splintertje achtergebleven? Geen wolfskiesje aan de andere kant? Bit past goed? Al eens een ander bitje geprobeerd dat rustiger in de mond ligt? Het kauwen en schuimen doet mij denken aan een mondprobleem, geen probleem in de bovenlijn

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:48

moet ze niet wisselen?
of begint dat al eerder?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:50

Wat gebeurd er als je bitloos rijdt? Daar ben ik wel benieuwd naar :) Doet ze dit gedrag ook in de wei? Of met longeren? Met zadel en zonder zadel?

Flapflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 22:52

Bitloos heb ik geprobeerd, (toen ze bij de tandarts was geweest) maar daar deed ze verder niks op. Ik heb echt het gevoel dat ze bang is om druk te nemen en haar hoofd in mijn hand te leggen (oud zeer vanwege dat wolfskiesje) maar dat ze wel zo fijn los wil laten in de bovenlijn dat ze haarzelf tegenwerkt en dan daarop gigantisch panisch wordt.

Ik denk dus ook echt dat het een probleem is in dr mond. Daar waar ze eerst haar kiezen vast op elkaar klemde, doet ze na het trekken van het wolfskiesje heel erg achter het bit kruipen en als ze iets druk voelt wordt ze helemaal hysterisch.

Aan de longe doet ze dit niet (dan gaat ze heel erg hangen)

Ik wil haar echt het vertrouwen geven dat het goed is nu, maar hoe rustig ik ook blijf hoe spastisch zij blijft doen. Daarbij heeft ze vanuit haar verleden altijd haar zin gehad en is het ook een echte doordrammer
Laatst bijgewerkt door Flapflo op 28-11-16 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:52

Is haar rug ook op de foto geweest?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:54

Fotos laten maken van halswervels en dan vanaf de schedel?
Zo ben ik erachter gekomen dat mijn paard de eerste 3 halswervels heeft gebroken, zelfs verbrijzeld. Ook de schedel en de uitsteeksels net achter de oren zijn gebroken geweest.
Vraag me niet hoe, want dat weet ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Maar mijn merrie schudde ook met haar hoofd.
De boel zit vast en is stabiel, maar een hoofdstel om accepteerd ze niet. Dan schud ze met haar hoofd.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:01

Zeker dat zadel nog ok is? Want als het paard anders loopt/getraind is, kan er aan de bespiering wel één en ander veranderd zijn.

Mijn ervaring met mijn eigen merrie: korter zadel gekocht (vorige was nochtans al door 3-tal zadelpassers goedgekeurd, enkel mijn lesgeefster was het er niet mee eens) en ik rij nu ook bitloos, en dat schudden is er helemaal uit. Vroeger reed ik nooit bij warm weer, omdat ik dacht dat het door de vliegen kwam, nu geen probleem meer. Bij haar was het soms zo erg dat de teugels aan haar oren bleven hangen. Ik geef maar mijn eigen ervaringen mee, die van mij kon trouwens ook shaken los in de wei, dus niet echt identieke situatie.

Flapflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 23:03

_Mikey_ schreef:
Weet je zeker dat dat wolfskiesje helemaal weg is? Geen splintertje achtergebleven? Geen wolfskiesje aan de andere kant? Bit past goed? Al eens een ander bitje geprobeerd dat rustiger in de mond ligt? Het kauwen en schuimen doet mij denken aan een mondprobleem, geen probleem in de bovenlijn

Tandarts heeft alles nagekeken en nagevoeld en op dat wolfskiesje na zag alles er netjes uit. Ik heb een happymouth geprobeerd (een ongebroken zodat het muisstil ligt en ze vertrouwen in haar mond kan krijgen) Daar heeft ze 2 weken top op gelopen en na 2 weken begon het zo uit het niets weer..

Flapflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 23:05

gillian schreef:
Fotos laten maken van halswervels en dan vanaf de schedel?
Zo ben ik erachter gekomen dat mijn paard de eerste 3 halswervels heeft gebroken, zelfs verbrijzeld. Ook de schedel en de uitsteeksels net achter de oren zijn gebroken geweest.
Vraag me niet hoe, want dat weet ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Maar mijn merrie schudde ook met haar hoofd.
De boel zit vast en is stabiel, maar een hoofdstel om accepteerd ze niet. Dan schud ze met haar hoofd.

Haar Hals vanaf haar schedel is niet op de foto gezet, dit is zeker te overwegen waard. Gezien ze zo geblokkeerd gelopen heeft schud ze soms ook echt tussen haar oren haar hoofd los. Dus daar zit wel wat irritatie (strakke spieren of misschien een breukje?)

Bedankt voor het meedenken!

Flapflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 23:07

hwn schreef:
Zeker dat zadel nog ok is? Want als het paard anders loopt/getraind is, kan er aan de bespiering wel één en ander veranderd zijn.

Mijn ervaring met mijn eigen merrie: korter zadel gekocht (vorige was nochtans al door 3-tal zadelpassers goedgekeurd, enkel mijn lesgeefster was het er niet mee eens) en ik rij nu ook bitloos, en dat schudden is er helemaal uit. Vroeger reed ik nooit bij warm weer, omdat ik dacht dat het door de vliegen kwam, nu geen probleem meer. Bij haar was het soms zo erg dat de teugels aan haar oren bleven hangen. Ik geef maar mijn eigen ervaringen mee, die van mij kon trouwens ook shaken los in de wei, dus niet echt identieke situatie.

Zadel wil ik wel weer laten nakijken gezien haar ontwikkeling in haar lijf, maar is net nieuw en ligt heel mooi. Bitloos kan ik morgen nog wel een keer proberen. Kijken of het echt vanuit haar mond komt of meer de bovenlijn waarop ze protesteert.

Flapflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 23:12

Eileen_ schreef:
Wat gebeurd er als je bitloos rijdt? Daar ben ik wel benieuwd naar :) Doet ze dit gedrag ook in de wei? Of met longeren? Met zadel en zonder zadel?

Ze doet dit alleen onder het zadel, maar het is wel zo'n dame die in haar gedrag blijft hangen. Wat ik nu ook veel doe is halthouden en gewoon wachten. Tot ze zelf weer stopt met haar gedrag en dan weer rustig wegrijden. Maar de ene dag kan ze zo ontzettend fijn meewerken, maar ik kon er vandaag echt helemaal niks mee. Ze heeft echt constant lopen slaan en weg lopen rennen. Geen stuur, geen rem niks meer.

Bitloos deed ze niet heel veel op, ze vond het wat vreemd en was wat stugger daardoor. Maar heb die week ook simpel alleen met lange teugel gereden

Flapflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 23:37

Vanavond even goed haar hele mond nagevoeld en ze zou door dak heen springen zo'n pijnlijke paniek reactie gaf ze. Nu weet ik meteen waar het probleem zit;

Ze heeft aan beide kanten haar wangen aan de binnenkant kapot gekauwd en daarbij is ze gevoelig en rauw op de onderkaak. Ik voel me dan ook behoorlijk schuldig dat ik toch niet meteen na de eerste keer heb gecontroleerd. Ze was net 2 weken terug bij de tandarts geweest en ik ben er vanuit gegaan dat de mond in orde was en het vooral pijn tussen de oren was met gebrek aan vertrouwen.

Ze heeft nu even een kuurtje zodat alles top geneest en daarna is het zoeken naar weer een ander bit. Ze is echt overgevoelig in haar bekkie en door haar vele kauwen maakt ze het ons niet makkelijker.

Vandaag heb ik haar extra verwend om het een beetje goed te maken. Arm beest!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:43

Er is heel veel verschil tussen met het hoofd schudden en echt hevig schudden, zoals jij het beschrijft, zo heel plots en onverwacht en vrij hevig, ..... is eigenlijk een veeg teken dat er iets zou mis zijn, wat dat er mis is , is natuurlijk niet zo na een paar chats te zeggen, maar het lijkt me erg ongewoon.
Anderzijds is het natuurlijk ook wel zo je zegt zelf het paard heeft nu reeds heel zijn leven vakantie gehad dus te weinig voor-opleiding gehad en dat kan zeer zeker ook een reden zijn, soort verzet tegen het nageven.
Uiteraard moet je eerst kijken of er medisch niet iets mis is, maar ik zou persoonlijk toch altijd eerst eens flink gaan trainen op het laterale nageven, en geloof me ik ga daar echt vrij ver in, en moest het dan iets medisch zijn dan wordt dat toch zeer zeker net door die training nog heel veel duidelijker of het wordt stukken beter en beter en dan is de oplossing zo in het verschiet.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:47

Flapflo schreef:
Vanavond even goed haar hele mond nagevoeld en ze zou door dak heen springen zo'n pijnlijke paniek reactie gaf ze. Nu weet ik meteen waar het probleem zit;

Ze heeft aan beide kanten haar wangen aan de binnenkant kapot gekauwd en daarbij is ze gevoelig en rauw op de onderkaak. Ik voel me dan ook behoorlijk schuldig dat ik toch niet meteen na de eerste keer heb gecontroleerd. Ze was net 2 weken terug bij de tandarts geweest en ik ben er vanuit gegaan dat de mond in orde was en het vooral pijn tussen de oren was met gebrek aan vertrouwen.

Ze heeft nu even een kuurtje zodat alles top geneest en daarna is het zoeken naar weer een ander bit. Ze is echt overgevoelig in haar bekkie en door haar vele kauwen maakt ze het ons niet makkelijker.

Maar dit had een tandarts toch moeten zien?
Heb je toevallig foto's van de plekken? Ik weet namelijk misschien wel wat oplossing maar ik heb nu niet helemaal duidelijk wat voor beschadigingen ze heeft.

In iedergeval wel fijn dat er iets is waar haar gedrag vandaan zou kunnen komen

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:57

Probeer eens een ongebroken trens, heb eens een paard meegemaakt die ook totaal niet aan wou nemen, erachter kroop, hoofd omhoog, eindloos kauwen. Na wat gedokter en tientallen verschillende bitten liep ze met de ongebroken Trens de sterren van de hemel.
Laatst bijgewerkt door punk143 op 29-11-16 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Flapflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 23:58

nicky_rilana schreef:
Flapflo schreef:

Maar dit had een tandarts toch moeten zien?
Heb je toevallig foto's van de plekken? Ik weet namelijk misschien wel wat oplossing maar ik heb nu niet helemaal duidelijk wat voor beschadigingen ze heeft.

In iedergeval wel fijn dat er iets is waar haar gedrag vandaan zou kunnen komen

Ze stond dik een week stil voor haar tandarts bezoek, wou eerst haar gebit nagekeken hebben. Dus haar mond was op dat moment dus netjes en heel.

Ze heeft aan de binnenkant van haar mondhoek (haar wang) echt allemaal blaarachtige plekken. Heel dik en gezwollen. Dus die heeft ze helemaal kapot gekauwd (ze is heel erg spelend met een bitje en kauwt dus ook flink) daarbij dus echt een soort blaren op haar onderkaak en daar mag je ook niet aankomen want dan wordt ze helemaal paniekerig van de pijn. Gezien ik 2 weken geen druk heb kunnen nemen heeft ze zelf dus echt haar bekkie kapot gekauwd.

Misschien een idee om van dat zeem/latex om het bitje te doen? En tips voor een bit dat minder inwerkt op de onderkaak?

Flapflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 00:01

punk143 schreef:
Probeer eens een ongebroken trens, heb eens een paard meegemaakt die ook totaal niet aan wou nemen. Na wat gedokter en tientallen verschillende bitten liep ze met de ongebroken Trens de sterren van de hemel.

Ik ben van een dubbel gebroken naar een ongebroken gegaan ook vanwege deze reden, maar door dit bit heeft ze dus haar hele mond kapot gekauwd. Misschien doet ze dit op alle bitten wel en heeft ze gewoon een onmogelijke mond.

Eerst maar eens laten genezen en dan heeel voorzichtig kijken wat welk bitje met haar doet zonder schade te krijgen. Lastig dit!

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:07

Flapflo schreef:
punk143 schreef:
Probeer eens een ongebroken trens, heb eens een paard meegemaakt die ook totaal niet aan wou nemen. Na wat gedokter en tientallen verschillende bitten liep ze met de ongebroken Trens de sterren van de hemel.

Ik ben van een dubbel gebroken naar een ongebroken gegaan ook vanwege deze reden, maar door dit bit heeft ze dus haar hele mond kapot gekauwd. Misschien doet ze dit op alle bitten wel en heeft ze gewoon een onmogelijke mond.

Eerst maar eens laten genezen en dan heeel voorzichtig kijken wat welk bitje met haar doet zonder schade te krijgen. Lastig dit!

Heb je de appel of gewoon de "stang"? Van de appelstang kreeg dat paard ook wonden in haar mond. Toen van de appelstang naar de " gewone stang " gegaan en nooit meer problemen gehad..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:07

Wat voor neusriem gebruik je?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:08

Gelukkig heb je de oorzaak, waar ik nog aan dacht, is het echt van het kauwen? Want ik vind t vrij heftig klinken. Kan ze allergisch zijn voor het materiaal van het bit? Want dan kun je ook blaarvorming krijgen. Tips voor een ander bit heb ik niet echt, behalve misschien een bitfitter laten komen. Zeker omdat ze zo'n gevoelige mond heeft. Ik heb nu een kunststof ongebroken bit van trust. Deze werkt voor mijn gevoelige paard heel fijn. Maar die had niet zulke klachten. En ik heb hem aangeschaft via een bitfitter.

Flapflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 00:12

Citaat:
Heb je de appel of gewoon de "stang"? Van de appelstang kreeg dat paard ook wonden in haar mond. Toen van de appelstang naar de " gewone stang " gegaan en nooit meer problemen gehad..

Ik had eerst een happy mouth, liep ze top op maar na een paar trainingen had ze hier wondjes van. (Precies wat ze nu weer heeft. Toen met alles gestopt en de tandarts erbij. Daarna over gegaan op een metalen maar dat werkt dus ook niet
Laatst bijgewerkt door Flapflo op 30-11-16 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Flapflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 00:15

dittaswart schreef:
Gelukkig heb je de oorzaak, waar ik nog aan dacht, is het echt van het kauwen? Want ik vind t vrij heftig klinken. Kan ze allergisch zijn voor het materiaal van het bit? Want dan kun je ook blaarvorming krijgen. Tips voor een ander bit heb ik niet echt, behalve misschien een bitfitter laten komen. Zeker omdat ze zo'n gevoelige mond heeft. Ik heb nu een kunststof ongebroken bit van trust. Deze werkt voor mijn gevoelige paard heel fijn. Maar die had niet zulke klachten. En ik heb hem aangeschaft via een bitfitter.

Bitfitter hebben we het vanavond op stal ook over gehad, ga er zeker over nadenken. Toevallig begon de pensionhouder vandaag ook over die allergie. Hoe kan je zoiets uitsluiten?

Ondertussen kan mn paard verder vakantie vieren en lekker een beetje grondwerk doen.