Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Mikey_ schreef:Weet je zeker dat dat wolfskiesje helemaal weg is? Geen splintertje achtergebleven? Geen wolfskiesje aan de andere kant? Bit past goed? Al eens een ander bitje geprobeerd dat rustiger in de mond ligt? Het kauwen en schuimen doet mij denken aan een mondprobleem, geen probleem in de bovenlijn
gillian schreef:Fotos laten maken van halswervels en dan vanaf de schedel?
Zo ben ik erachter gekomen dat mijn paard de eerste 3 halswervels heeft gebroken, zelfs verbrijzeld. Ook de schedel en de uitsteeksels net achter de oren zijn gebroken geweest.
Vraag me niet hoe, want dat weet ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Maar mijn merrie schudde ook met haar hoofd.
De boel zit vast en is stabiel, maar een hoofdstel om accepteerd ze niet. Dan schud ze met haar hoofd.
hwn schreef:Zeker dat zadel nog ok is? Want als het paard anders loopt/getraind is, kan er aan de bespiering wel één en ander veranderd zijn.
Mijn ervaring met mijn eigen merrie: korter zadel gekocht (vorige was nochtans al door 3-tal zadelpassers goedgekeurd, enkel mijn lesgeefster was het er niet mee eens) en ik rij nu ook bitloos, en dat schudden is er helemaal uit. Vroeger reed ik nooit bij warm weer, omdat ik dacht dat het door de vliegen kwam, nu geen probleem meer. Bij haar was het soms zo erg dat de teugels aan haar oren bleven hangen. Ik geef maar mijn eigen ervaringen mee, die van mij kon trouwens ook shaken los in de wei, dus niet echt identieke situatie.
Eileen_ schreef:Wat gebeurd er als je bitloos rijdt? Daar ben ik wel benieuwd naarDoet ze dit gedrag ook in de wei? Of met longeren? Met zadel en zonder zadel?
Flapflo schreef:Vanavond even goed haar hele mond nagevoeld en ze zou door dak heen springen zo'n pijnlijke paniek reactie gaf ze. Nu weet ik meteen waar het probleem zit;
Ze heeft aan beide kanten haar wangen aan de binnenkant kapot gekauwd en daarbij is ze gevoelig en rauw op de onderkaak. Ik voel me dan ook behoorlijk schuldig dat ik toch niet meteen na de eerste keer heb gecontroleerd. Ze was net 2 weken terug bij de tandarts geweest en ik ben er vanuit gegaan dat de mond in orde was en het vooral pijn tussen de oren was met gebrek aan vertrouwen.
Ze heeft nu even een kuurtje zodat alles top geneest en daarna is het zoeken naar weer een ander bit. Ze is echt overgevoelig in haar bekkie en door haar vele kauwen maakt ze het ons niet makkelijker.
Vandaag heb ik haar extra verwend om het een beetje goed te maken. Arm beest!
nicky_rilana schreef:Flapflo schreef:Vanavond even goed haar hele mond nagevoeld en ze zou door dak heen springen zo'n pijnlijke paniek reactie gaf ze. Nu weet ik meteen waar het probleem zit;
Ze heeft aan beide kanten haar wangen aan de binnenkant kapot gekauwd en daarbij is ze gevoelig en rauw op de onderkaak. Ik voel me dan ook behoorlijk schuldig dat ik toch niet meteen na de eerste keer heb gecontroleerd. Ze was net 2 weken terug bij de tandarts geweest en ik ben er vanuit gegaan dat de mond in orde was en het vooral pijn tussen de oren was met gebrek aan vertrouwen.
Ze heeft nu even een kuurtje zodat alles top geneest en daarna is het zoeken naar weer een ander bit. Ze is echt overgevoelig in haar bekkie en door haar vele kauwen maakt ze het ons niet makkelijker.
Vandaag heb ik haar extra verwend om het een beetje goed te maken. Arm beest!
Maar dit had een tandarts toch moeten zien?
Heb je toevallig foto's van de plekken? Ik weet namelijk misschien wel wat oplossing maar ik heb nu niet helemaal duidelijk wat voor beschadigingen ze heeft.
In iedergeval wel fijn dat er iets is waar haar gedrag vandaan zou kunnen komen
punk143 schreef:Probeer eens een ongebroken trens, heb eens een paard meegemaakt die ook totaal niet aan wou nemen. Na wat gedokter en tientallen verschillende bitten liep ze met de ongebroken Trens de sterren van de hemel.
Flapflo schreef:punk143 schreef:Probeer eens een ongebroken trens, heb eens een paard meegemaakt die ook totaal niet aan wou nemen. Na wat gedokter en tientallen verschillende bitten liep ze met de ongebroken Trens de sterren van de hemel.
Ik ben van een dubbel gebroken naar een ongebroken gegaan ook vanwege deze reden, maar door dit bit heeft ze dus haar hele mond kapot gekauwd. Misschien doet ze dit op alle bitten wel en heeft ze gewoon een onmogelijke mond.
Eerst maar eens laten genezen en dan heeel voorzichtig kijken wat welk bitje met haar doet zonder schade te krijgen. Lastig dit!
Citaat:Heb je de appel of gewoon de "stang"? Van de appelstang kreeg dat paard ook wonden in haar mond. Toen van de appelstang naar de " gewone stang " gegaan en nooit meer problemen gehad..
dittaswart schreef:Gelukkig heb je de oorzaak, waar ik nog aan dacht, is het echt van het kauwen? Want ik vind t vrij heftig klinken. Kan ze allergisch zijn voor het materiaal van het bit? Want dan kun je ook blaarvorming krijgen. Tips voor een ander bit heb ik niet echt, behalve misschien een bitfitter laten komen. Zeker omdat ze zo'n gevoelige mond heeft. Ik heb nu een kunststof ongebroken bit van trust. Deze werkt voor mijn gevoelige paard heel fijn. Maar die had niet zulke klachten. En ik heb hem aangeschaft via een bitfitter.