Bonte Desteny aan de longe aan het werk

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

Bonte Desteny aan de longe aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 21:06

Hallo,

Ik wist niet precies waar ik het moest plaatsen maar omdat ik graag tips wil plaats ik het hier.
Desteny is een bonte ruin van 15 jaar oud we rijden Western. Hij heeft een mindere periode achter de rug maar nu zijn we weer bezig met spieren opbouwen aan de longe. Helaas heb ik alleen foto's van één kant omdat ik pas bedacht om foto's te maken dat ik al klaar was met 1 kant.

Om te beginnen met een vergelijkingsfoto van nu en een maand terug.
Ik ben blij dat hij weer is aangekomen nu deze stijgende lijn vasthouden!

:(
Afbeelding
:D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo moet hij er weer uit gaan zien.
Afbeelding

D_Desteny

Re: Bonte Desteny aan de longe aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 23:58

Helaas kan ik mijn post niet meer veranderen maar ik hoop vooral op tips om de spieren naast de schoft te trainen. :o

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 00:32

D_Desteny schreef:
Helaas kan ik mijn post niet meer veranderen maar ik hoop vooral op tips om de spieren naast de schoft te trainen. :o

Bij mij heeft de methode van Will farber van Art 2 ride (te vinden op youtube ook) veel gedaan voor de rug en trapezius(naast de schoft) trainen. Ook mijn zadel heeft er aan meegeholpen dat die spieren konden groeien.

Het is een erg leuk paard zeg! je ziet al vooruitgang, lekker door gaan met trainen.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 10:58

Bedankt voor de tip Daphneeeej! Daar kan ik echt wat mee. Mijn zadel kiept helaas nu omdat hij te weinig bespiering naast zijn schoft heeft. Daarom heb ik er voor gekozen om hem aan de longe op te bouwen. Ik heb dit zadel afgelopen zomer voor hij ziek werd laten aanmeten dus ik ga er vanuit dat die weer past als hij weer wat voller is. Dankjewel ik ben ook erg blij met dit paard! <3

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 10:57

Nog meer tips en advies aub. :o

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:17

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe zijn rug eruitzag toen hij nog niet ziek was geweest? Dus als je een foto zonder zadel hebt...

Die van mij had ook weinig rugspier m.n. rond de schoft. Heb ik met werk aan de hand (schouderbinnenwaarts, travers, renvers, enzovoort) weer helemaal teruggekregen. Ben zelf geen fan van het longeren met hulpmiddelen, maargoed daar verschillen de meningen vaak nogal over dus zal daar verder niet op ingaan.

Leuk aansprekend paard heb je :)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 12:07

vanspeijk schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe zijn rug eruitzag toen hij nog niet ziek was geweest? Dus als je een foto zonder zadel hebt...

Die van mij had ook weinig rugspier m.n. rond de schoft. Heb ik met werk aan de hand (schouderbinnenwaarts, travers, renvers, enzovoort) weer helemaal teruggekregen. Ben zelf geen fan van het longeren met hulpmiddelen, maargoed daar verschillen de meningen vaak nogal over dus zal daar verder niet op ingaan.

Leuk aansprekend paard heb je :)

Ik hoop dat je wat hebt aan deze foto's want ik heb niet zoveel helaas.
Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor de tip ik werk soms aan de hand los voor ik ga longeren. Het is dus een goed idee om dat vaker te doen. Wat betreft de hulpmiddelen, ik had van iemand anders een pbtje daarover gehad. Ik ben bang dat dat voor dit paard niet werkt zonder hulpmiddelen. Ik longeer hem zo nu en dan zonder iets en daar wordt hij echt niet beter van. Hij is bijna constant bezig met wat er om hem heen gebeurt. Ik moet dus elke keer die aandacht naar mij halen. Hij loopt dan met een weg gedrukte rug en zijn hoofd naar buiten. Dat is iets wat ik absoluut niet wil want hij heeft kissing spines. En helaas word het echt niet beter als ik hem vaker zonder iets longeer. Hieronder een voorbeeld van hoe hij dan loopt.

Afbeelding

Afbeelding

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:14

Ah daar zag het er wel goed uit inderdaad. En zoals op de foto over balkjes lopen enz is ook goed :j

Je kan het ze wel leren om aan een los touwtje correct over de rug te lopen, maar hoe dat precies moet weet ik zelf ook niet, daar wil ik zelf ook nog eens les in nemen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:17

Tis jammer dat je zo ver weg loop, anders had ik je onwijs graag willen helpen.
De foto's zien er al goed uit hoor moet ik zeggen! wat je daarin ook ziet, en wat je zelf ook aangeeft dat het liften van de schoft/rug nog niet voldoende is.
Wat je dan( o.a.) nodig bent is dat het paard de buikspieren op gaat tillen, waardoor de rugspier langer kan worden.
Dit kan je onder andere met het longeren doen, maar ook met bijvoorbeeld een paar simpele oefeningen op de grond.
bijvoorbeeld : http://www.bitmagazine.nl/media/videobl ... -je-paard/

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 16:49

vanspeijk: Ja bakjes lopen vind hij leuk en dan loopt hij zonder hulpmiddelen eigenlijk best goed. Hmm daar ben ik wel benieuwd naar. Heb je daar een voorbeeld van?

siskeh: Dat zijn precies de woorden die ik zocht! Van de week heb ik met een speciaal memoryfoam onderlegger gelongeerd en daarmee durfde hij meer omhoog te komen net achter de schoft. Wat een fijn filmpje! 1 van de oefeningen kende ik al en de andere heb ik vandaag geprobeerd. Mijn paard reageert er goed op.

Jasmijnjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:42

Wat een knapperd! Zo te zien gaat het wel goed komem

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:47

Eigenlijk kun je aan die 2 laatste foto's wel zien dat hij pijn in zijn rug heeft. Misschien is het een idee om een fysio of osteopaat te bellen?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 18:18

janderegelaa schreef:
Eigenlijk kun je aan die 2 laatste foto's wel zien dat hij pijn in zijn rug heeft. Misschien is het een idee om een fysio of osteopaat te bellen?

Dat heeft hij ook als hij op die manier loopt aangezien hij ks heeft. ;) Dat is dus precies de reden dat ik hem niet meer op die manier wil longeren. Desteny word minimaal 1 keer in het half jaar nagekeken en behandeld door T.aru Kalimo een hele goede naar mijn idee. :) Op de andere foto's is volgens mij toch niet te zien dat hij rugklachten heeft? Of zie ik iets over het hoofd?

Jasmijnjay: Bedankt voor je leuke reactie! :D

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 16:34

janderegelaa schreef:

Dessie is vandaag behandeld door een Fysio hij was wel wat strak/hard in zijn rug, de ene kant want meer dan de andere kant. Maar hij is niet gevoelig op zijn rug. :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:13

Ik vind het er zeker niet verkeerd uitzien. Blijf vooral zo doorgaan met longeren en de lijnen niet strakker gaan zetten. Laat hem in deze houding maar helemaal loslaten in de rug. Hoe lang laat je hem galopperen in de bijzet?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:45

Je kan goed leren om zonder hulpteugels aan een enkele lijn je paard op een correcte manier te laten lopen. Het is niet eens heel erg moeilijk. Je wil dat je paard zijn schoft meer gaat liften. Dat kan je ook prima aan een enkele longe doen.

Www.stalmireille.nl : hier heb ik geleerd om goed te longeren aan een enkele longe zonder hulpteugels. Helemaal niet moeilijk als je het eenmaal hebt geleerd. op de site staat ook al veel uitleg over longeren. Ik ben een dag met mijn paard naar Mireille gegaan om longeerles en rijles te nemen. Ik longeer tot op de dag van vandaag alleen nog maar zo en vind het echt de beste en meest paardvriendelijke manier van longeren.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 01:02

karijn schreef:
Ik vind het er zeker niet verkeerd uitzien. Blijf vooral zo doorgaan met longeren en de lijnen niet strakker gaan zetten. Laat hem in deze houding maar helemaal loslaten in de rug. Hoe lang laat je hem galopperen in de bijzet?

Bedankt! Galop werk ben ik nog aan het opbouwen ik denk nu zo een 5 minuten per kant. Vandaag heb ik hem aan de dubbele longe gehad met alleen het achterste stuk van de pessoa.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Def: Bedankt dat ga ik even doorlezen!

Marilou_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:28

Lekker vaak wisselen van kant zou ik zeggen, dat maakt het allemaal lateraal losser en rechtgericht (buiging links en rechts). Beginnen met de makkelijke kant, dan wisselen en wisselen, zodat het ook niet eentonig wordt. Lastiger met al die touwen en lijntjes, het kan ook zonder. Dan ontwikkel je beide kanten tot een gelijk niveau.

Valt het paard op de buitenschouder? Het lijkt dat de achterhand meer naar binnen staat t.o.v. de voorhand. Hier zou je ook op kunnen letten.

Voor wat betreft je vraag om de bespiering te ontwikkelen. Opletten dat het paard niet achter de loodlijn komt met zijn hoofd. Dit is een symptoom dat er niet van achter naar voren wordt gereden, wat je eigenlijk dus wel wilt. Dit kan een gevolg zijn van wat ik hiervoor zei (achterhand meer naar binnen t.o.v. de voorhand), maar ook van te veel met je touwen trekken, van te ver naar voren lopen (waardoor je lichaamshouding het paard afremt), en nog veel meer mogelijkheden. Maar ik kan dat niet van foto's afleiden.

In ieder geval ziet het paard er leuk uit en ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.

Groetjes Marilou

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 12:20

Marilou_22 schreef:
Lekker vaak wisselen van kant zou ik zeggen, dat maakt het allemaal lateraal losser en rechtgericht (buiging links en rechts). Beginnen met de makkelijke kant, dan wisselen en wisselen, zodat het ook niet eentonig wordt. Lastiger met al die touwen en lijntjes, het kan ook zonder. Dan ontwikkel je beide kanten tot een gelijk niveau.

Valt het paard op de buitenschouder? Het lijkt dat de achterhand meer naar binnen staat t.o.v. de voorhand. Hier zou je ook op kunnen letten.

Voor wat betreft je vraag om de bespiering te ontwikkelen. Opletten dat het paard niet achter de loodlijn komt met zijn hoofd. Dit is een symptoom dat er niet van achter naar voren wordt gereden, wat je eigenlijk dus wel wilt. Dit kan een gevolg zijn van wat ik hiervoor zei (achterhand meer naar binnen t.o.v. de voorhand), maar ook van te veel met je touwen trekken, van te ver naar voren lopen (waardoor je lichaamshouding het paard afremt), en nog veel meer mogelijkheden. Maar ik kan dat niet van foto's afleiden.

In ieder geval ziet het paard er leuk uit en ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.

Groetjes Marilou

Bedankt voor je tips hier heb ik zeker iets aan.
Nou dat zit zo, hij heeft het altijd meteen door als ik ga filmen of foto's ga maken. Hij denk als jij met andere dingen bezig bent dan kan ik ook wel met andere dingen bezig zijn en dan wil hij om zich heen kijken. Fijn dat je dat niet van de foto's kan afleiden, ik probeer namelijk altijd van voor naar achter te werken. Ik moet hem dan wel een beetje achter zijn kont aanzitten want hij loopt graag net een tikje onder een fijn tempo. Dit paard is geleerd dat als ik meer naar voren loop dat hij terug moet in tempo, halthouden of achterwaarts(net welk commando erbij gezegd wordt.) Ik doe ook Parelli NH met hem en dan probeer je met zo klein mogelijke hulpen je paard dingen te laten doen. Dus mijn lichaamshouding ben ik mij heel bewust van. :)
Ik pak hem nu ook weer op onder het zadel en daar merkte ik ook dat hij in eerste instantie echt even een flinke schop naar voren nodig had. :o
Bedankt voor je leuke reactie Marilou

Ik vind hem persoonlijk echt al weer verbeterd! :D
Afbeelding

Afbeelding

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 01:30

Het is even geleden dat ik hier gereageerd heb maar ik heb wat foto's van de afgelopen twee keer longeren zonder hulpmiddelen. Dit oefen ik nu na wat tips hier op het forum en wat hulp thuis. Na wat ik hier geroepen heb over het longeren zonder hulpmiddelen en de foto die ik eerder plaatste van het longeren zonder hulpmiddelen vind ik dat ik niet mag klagen eigenlijk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

justmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:12

Ik heb niet echt een tip, maar wat een on-ge-loofe-lijk mooi paard <3 <3 <3 <3

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 12:35

justmexx schreef:
Ik heb niet echt een tip, maar wat een on-ge-loofe-lijk mooi paard <3 <3 <3 <3

Ahh dankjewel! Ik ben ook echt zo blij met dit paard!
Hij is mooi en een paard met zo een goed karakter vind ik niet snel meer. <3

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:18

Om die spieren te trainen is werken aan de hand in travers/wijken ect. een mooie oefening! Ook werk ik in vrijheid aan de ontspanning/aanspanning van die spieren :) Het is te doen zonder hulp, ik heb ook een tijdje met longeerhulp getraind. Nu niet meer, meningen hierover zijn idd verdeeld maar ik wil haar echt leren om op eigen benen te lopen. Hier zie je in een filmpje hoe ik op de grond met haar werk. Oefenen met de travers ect. doe ik wel met een hoofdstel/touwhalster.

Verder kan je misschien eens kijken naar een andere hoefsmid/ijzers eraf want je paardje staat niet zo netjes op zijn hoeven. Wanneer er een mooie ruimte is om de hoef netjes af te rollen kan de spieropbouw beter gaan! Ik heb ook jaren mijn pony maar gewoon af en toe laten bekappen. Sinds 3 maanden laat ik haar anatomisch bekappen, ik merk echt een verschil! En eigenlijk is het ook vrij logisch. Doordat de hoef mooi kan rollen kunnen bewegingen mooier worden gemaakt/afgemaakt :)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 22:54

x_Heidi: Bedankt voor je advies betreft training daar kan ik wel wat mee! Ik longeer momenteel helemaal niet meer met hulpmiddelen en dat bevalt mij inderdaad ook goed. :j

Betreft een andere hoefsmid ben ik het niet mee eens. De foto's waarop jij dat denkt te zien(denk ik) is een foto waar hij door omstandigheden 10 weken op zijn ijzers stond. Is vervelend maar dat kon echt even niet anders. Ik ben juist heel blij met deze hoefsmid. Sinds ik deze hoefsmid heb heeft hij geen spier problemen meer en is het struikelen veel minder dan vroeger. :)

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:55

Knap paard! Loopt mooi :)