Marilou_22 schreef:Lekker vaak wisselen van kant zou ik zeggen, dat maakt het allemaal lateraal losser en rechtgericht (buiging links en rechts). Beginnen met de makkelijke kant, dan wisselen en wisselen, zodat het ook niet eentonig wordt. Lastiger met al die touwen en lijntjes, het kan ook zonder. Dan ontwikkel je beide kanten tot een gelijk niveau.
Valt het paard op de buitenschouder? Het lijkt dat de achterhand meer naar binnen staat t.o.v. de voorhand. Hier zou je ook op kunnen letten.
Voor wat betreft je vraag om de bespiering te ontwikkelen. Opletten dat het paard niet achter de loodlijn komt met zijn hoofd. Dit is een symptoom dat er niet van achter naar voren wordt gereden, wat je eigenlijk dus wel wilt. Dit kan een gevolg zijn van wat ik hiervoor zei (achterhand meer naar binnen t.o.v. de voorhand), maar ook van te veel met je touwen trekken, van te ver naar voren lopen (waardoor je lichaamshouding het paard afremt), en nog veel meer mogelijkheden. Maar ik kan dat niet van foto's afleiden.
In ieder geval ziet het paard er leuk uit en ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.
Groetjes Marilou
Bedankt voor je tips hier heb ik zeker iets aan.
Nou dat zit zo, hij heeft het altijd meteen door als ik ga filmen of foto's ga maken. Hij denk als jij met andere dingen bezig bent dan kan ik ook wel met andere dingen bezig zijn en dan wil hij om zich heen kijken. Fijn dat je dat niet van de foto's kan afleiden, ik probeer namelijk altijd van voor naar achter te werken. Ik moet hem dan wel een beetje achter zijn kont aanzitten want hij loopt graag net een tikje onder een fijn tempo. Dit paard is geleerd dat als ik meer naar voren loop dat hij terug moet in tempo, halthouden of achterwaarts(net welk commando erbij gezegd wordt.) Ik doe ook Parelli NH met hem en dan probeer je met zo klein mogelijke hulpen je paard dingen te laten doen. Dus mijn lichaamshouding ben ik mij heel bewust van. 
Ik pak hem nu ook weer op onder het zadel en daar merkte ik ook dat hij in eerste instantie echt even een flinke schop naar voren nodig had.
Bedankt voor je leuke reactie Marilou
Ik vind hem persoonlijk echt al weer verbeterd!