Voor meer info over het ras kun je op http://www.gangenpaarden.nl/peruaan.html kijken. Het is echt een prachtig paard om te zien met lekker veel verzameling, uithoudingsvermogen en temperament.
Ik had in nederland nog niets afgesproken, maar heb in Peru gewoon aangeklopt bij het adres dat ik op deze website vond: http://www.perolchico.com/. De eigenaar bleek zelf Nederlander te zijn en aangezien het laagseizoen was en er verder toch niets gebeurde op de ranch mochten we langskomen en een proefritje maken. Dit doet hij normaal niet hoor.
Hij had niet zoveel paarden bij zijn huis staan, de meeste stonden ergens anders op het land. Maar hij had nog wel wat leuks voor ons. Hij heeft een prachtig landgoed met mooi verzorgde stallen en echt authentiek, goed verzorgd tuig.
Omdat de paarden al een maand op rust stonden heeft hij ze eerst zelf even gelongeerd en bereden, voordat hij ons erop liet.

Hier zie je mooi het tuig en het voorbeen van deze witte hengst zit net in de termino (een zijdelingse losse beweging van de voorbenen die lijkt alsof het paard sterk 'maait' met de benen, maar deze beweging is typisch voor de Peruaanse Paso en komt vanuit de schouder).
Vervolgens mochten mijn nicht en ik ze zelf proberen. Eerst op de witte hengst, want die is het rustigst. Heel voorzichtig opstappen, want de paarden zijn erg gevoelig. Dan de teugels die erg dik zijn zo vasthouden dat je contact hebt en dat je handen echt bij je navel zitten.

En dan eens een rondje in de bak proberen:

Vervolgens hebben we een ritje gemaakt door de vallei. Mijn nicht mocht op de witte hengst en ik kreeg dit pittige kleine hengstje. Hij reed echt fantastisch.

Het is wel heel erg wennen hoor, de eigenaar probeert volgens de spaanse rijschool zijn paarden te trainen en te rijden. Dat is heel anders dan de Engelse of de IJslandse rijstijl. De paarden zijn erg gevoelig op de teugelhulpen en je probeert ze ook goed te verzamelen om de tolt (paso Llano) zo tactzuiver mogelijk te krijgen. We hebben op onze hengsten een heel stuk door de vallei getolt. Dat voelde echt geweldig, al was het wel een kunst om ze tactzuiver te krijgen. In volle galop terug naar stal gegaan en daar nog even uitgestapt. Het was echt een fantastisch ritje met echt goed verzorgde paarden.
Hier zijn nog wat foto's:
Mijn hengst zonder hoofdstel, met bosal.

Ik met mijn hengst

En dit is de dekhengst van stal, echt een plaatje hoor!

En dit zijn de andere paarden (ruinen en merrie) in de paddock.

Op het eerste gezicht lijken dit gewone paarden, maar het zijn allemaal natuurtolters, die gebruikt worden op de trektochten die de eigenaar elk jaar organiseerd. Dat moet echt heel erg mooi zijn om met deze paarden door de bergen daar te trekken en echt in de meest ontoegankelijke bergdorpjes te komen en de prachtige omgeving per viervoeter te verkennen. Ik ga nog maar eens hard sparen....