Recht richten gaat dat ons helpen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ittheclown

Recht richten gaat dat ons helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 14:04

Hoi iedereen ik heb een vraagje ik loop tegen wat dingetjes aan die ik hieronder zal beschrijven en ben aan het overwegen om Regtricht les te gaan volgen, maar vroeg me af of mischien iemand anders een andere suggestie heeft?

Ik heb een IJslander van nu 7 ik heb hem vanaf eind augustus, ik heb zo een twee a drie keer kunnen rijden met een zadel dat ik zou kopen maar wat helaas toch niet zo top lag als we hoopten.
In de tussentijd dus even niet kunnen rijden, Tandarts erbij Osteopaat ( heeft uiteinde van zijn rug en een heup blokkade verholpen)
Nu heb ik sins twee weken een zadel dat wel perfect pas maar we lopen tegen wat dingetjes aan die ik op wil lossen maar waarvan ik nog een beetje aan het kijken ben wat de oorzaak kan zijn.
Hij heeft namelijk momenten dat hij enorm vast houd op rechts, linksom is dus ook constant in de gaten houden dat hij niet van de hoefslag af probeert te gaan. En op de rechterhand in draf voelt zijn draf vreemd, nu had ik gelezen dat dat bij ijslanders wel vaker voorkomt als dat hun moeilijke kant is, dat schijnt een kwestie van rustig opbouwen en spiertjes trainen te zijn.

Ik vermoed dus dat hij behoorlijk scheef is aangezien hij deze twee dingen aangeeft en ik mischien wat scheef zit en dat rechtrichten ons mogelijk zou kunnen helpen, het is echt zijn lichaam wat hem dwars zit ik dacht eerst dat hij niet goed liep maar op het harde loopt hij prima, je voelt het eigenlijk alleen ziet verder wel dat hij wat moeilijk draaft aan een kant, maar met stilstaan kan hij alle kanten op buigen zonder moeite.
Vooral het niet naar rechtswillen is redelijk lastig aangezien ik ook geen getouw trek wil en daarbij is hij nog niet genoeg bevestigd om het alleen met je been en evenwicht af te kunnen.

Zal ik eerst nog een keer de osteo erbij halen( al is die net 4 weken terug geweest) of gelijk al beginnen met het zoeken van een rechtricht instructeur ? Het maakt me ook niet veel uit of het les vanaf de grond of erop zit, ik wil hem helpen wat beter in zijn velletje te zitten.

Tips voor instructie oefeningen etc mogen ook en mag ook via pb , overgens rijd ik bitloos met een sidepull en heeft hij met lange lijnen ook dat hij dus rechts heel moeilijk opgaat.
( bij de plek waar ik heb gekocht heb liep hij in de bak naar mijn idee wel goed op beide handen in draf maar had hij ook iets stuur probleem dat we buiten gingen rijden, ik kan me dus alleen stomgenoeg niet meer herinneren of dat dezelfde kant was of de andere kant op )

Evelijn

Re: Recht richten gaat dat ons helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:12

Gewoon een goede instructeur zoeken... elke instructeur met een beetje verstand van paardrijden neemt rechtrichten mee in de opleiding van paard en ruiter.

Je paard is nog niet zolang onder het zadel dus gewoon geduld en rustig aan aan het werk. Buitenrijden waarbij je mooi rechtuit kan gaan is goede afwisseling. Zorg er dan wel voor dat als je lichtrijdt in draf wel afwisselt van been.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 14:16

Evelijn schreef:
Gewoon een goede instructeur zoeken... elke instructeur met een beetje verstand van paardrijden neemt rechtrichten mee in de opleiding van paard en ruiter.

Je paard is nog niet zolang onder het zadel dus gewoon geduld en rustig aan aan het werk. Buitenrijden waarbij je mooi rechtuit kan gaan is goede afwisseling. Zorg er dan wel voor dat als je lichtrijdt in draf wel afwisselt van been.

Ja dat van het buitenrijden had ik zelf idd ook al besloten ook al zit het enorm oncomfertable op zijn slechte kant. Ik vind het alleen jammer en wat vreemd dat hij dit probleem pas na de osteo kreeg, het stuur probleempje was al ietsjes aanwezig maar lijkt verergerd. Ik heb de Osteo ook al een bericht gestuurd om te vragen of hij mischien weer ergens vast zit, aangezien dat ze hem behandelde hij een tikje vast zat maar niet extreem dus leek me dat het dan niet zo een enorm verschil in zijn lichaam moet maken.

Instructie ga ik idd zoeken ik ben alleen een beetje dubben of het dan het beste is om vanaf de grond te beginnen of in het zadel het fijnste zou natuurlijk zijn om een instructie te vinden die beide doet, en die ook eventueel eens erop durft om te voelen wat ik bedoel dat we ook probleemen vanuit mij kunnen uitsluiten.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:22

allereerst, rechtrichten komt pas veel later in het skala der ausbildung. dit is namelijk het paard aan beide kanten even sterk maken zodat hij kan gaan verzamelen. je bedoeld recht stellen, dit is het paard lenig maken zodat het recht door de baan kan en naar beide kanten even makkelijk en veel kan buigen. je paard gaat dan sporen, dit wil zeggen dat de achter benen de afdruk van de voorbenen volgt zonder er naast te stappen. hij spoort dus als hij in 1 lijn loopt.

heel veel buigings oefeningen rijden, achtjes, slangenvoltes, voltes etc. zo zal hij soepeler worden. veel geduld en een goede instructeur eraan. vergeet je buiten hand eraan te houden voor steun en eventueel je gewichtshulp te veranderen zodat hij wel in kan buigen en ondersteund wordt in zijn lopen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:23

Een rechtrichtinstructeur zoeken..Deze kan je absoluut helpen!! De " doorsnee" instructeur kan je over t algemeen weinig meegeven qua rechtrichten ( helaas).. Weet niet waar je woont maar op http://www.atletischerijkunst.nl staan zinnige tips en hele goeie instructie!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:29

Die kan je absoluut helpen, zowel met trainen op de grond als het rijden.
In welke regio zit je?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 14:52

Bedankt allemaal ik ben idd al aan het googelen geslagen ik baal ook best wel want voor de osteo zit de draf op beide kanten er keurig op maar ja komt vast wel weer goed.

Ik zit in de regio noord holland nabij haarlem paard staat in spaarndam

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:00

Je zou Knollentuin (hier op bokt) ene berichtje kunnen sturen. Zij geeft les volgens de klassieke principes (waarin rechtstellen en -richten een grote rol speelt).

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 15:07

FCSA schreef:
Je zou Knollentuin (hier op bokt) ene berichtje kunnen sturen. Zij geeft les volgens de klassieke principes (waarin rechtstellen en -richten een grote rol speelt).

Ohh top bedankt ! Zal ik even doen, heb er ook al een aantal gevonden met google maar helaas allemaal enorm ver weg en vind 20 euro voor alleen voorrijkosten wel heel wat want ik ben dan wel van pan om regelmatig les te nemen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:06

Het kan maar zo dat hij zijn balans weer even moet vinden na het bezoek van de osteo. Ook kleine manipulaties kunnen soms een groot verschil maken.

Verder is je paard nog zo weinig onder het zadel geweest dat ik me geen zorgen zou maken. Gebrek aan balans en voorkeur voor 1 kant zijn heel normaal. Hij moet sterk en lenig worden en zijn balans vinden met en zonder ruitergewicht. En dat heeft bij gangenpaarden vaak net wat meer haken en ogen dan bij driegangers.

Wat bedoel je met, zijn draf voelt vreemd? Voelt het een beetje alsof je een slag in je wiel hebt?

Van de hoefslag af gaan, doet hij dat in alle gangen of vooral in de snellere gangen? En wat doe jij dan?

Wat heb je voor soort zadel gekocht?

Rechtrichten, of eigenlijk, je paard aan beide kanten even sterk en lenig zal je zeker helpen. Maar een goede instructeur zal daar sowieso aandacht aan besteden. Ervaring met de gangen is ook zeer verstandig, aangezien ze ze nogal is wat door elkaar gooien en iemand met enkel ervaring met driegangers zal de specifieke problemen die daar mee samenhangen vaak niet herkennen en dus ook minder goed weten hoe je deze oplost (met behoud van die extra gangen).

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:32

ittheclown schreef:
Bedankt allemaal ik ben idd al aan het googelen geslagen ik baal ook best wel want voor de osteo zit de draf op beide kanten er keurig op maar ja komt vast wel weer goed.

Ik zit in de regio noord holland nabij haarlem paard staat in spaarndam

Dat is dan helaas buiten mijn regio(tenzij je een grotere groep mensen kan vinden, zodat de gevuld kan worden)...

Het kan goed zijn dat ze moet wennen aan haar losgemaakte lijf na de osteo. Dat heeft even tijd nodig

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 16:46

Allegra schreef:
Het kan maar zo dat hij zijn balans weer even moet vinden na het bezoek van de osteo. Ook kleine manipulaties kunnen soms een groot verschil maken.

Verder is je paard nog zo weinig onder het zadel geweest dat ik me geen zorgen zou maken. Gebrek aan balans en voorkeur voor 1 kant zijn heel normaal. Hij moet sterk en lenig worden en zijn balans vinden met en zonder ruitergewicht. En dat heeft bij gangenpaarden vaak net wat meer haken en ogen dan bij driegangers.

Wat bedoel je met, zijn draf voelt vreemd? Voelt het een beetje alsof je een slag in je wiel hebt?

Van de hoefslag af gaan, doet hij dat in alle gangen of vooral in de snellere gangen? En wat doe jij dan?

Wat heb je voor soort zadel gekocht?

Rechtrichten, of eigenlijk, je paard aan beide kanten even sterk en lenig zal je zeker helpen. Maar een goede instructeur zal daar sowieso aandacht aan besteden. Ervaring met de gangen is ook zeer verstandig, aangezien ze ze nogal is wat door elkaar gooien en iemand met enkel ervaring met driegangers zal de specifieke problemen die daar mee samenhangen vaak niet herkennen en dus ook minder goed weten hoe je deze oplost (met behoud van die extra gangen).

Hoi hoi ik zal proberen al je vragen te beantwoorden, hij probeert zowel in stap als in de kleine stukje draf die we doen, op de linkerhand naar binnen te vallen, ik denk daarom dat zijn rechterkant zijn moeilijke kant is ( van zijn lichaam dan) Ook omdat hij die kant op soms gewoon echt niet reageerd op stuur. Ik probeer kort te vragen en los naar de rechterkant terug als hij eruit probeert te gaan, en af en toe zet ik hem stil en laat ik hem die kant inbuigen vanuit stilstaan gaat dit zonder problemen dus hopelijk legt hij dan uiteindelijk de link dat hij het ook in stap en in draf kan. De kant waar hij naar binnenvalt dus linksom heeft hij ook enorm veel stelling naar binnen en ik wil dus niet teveel met rechts doen omdat ik bang ben dat hij dan nog stugger word.

De draf voelt raar als in ehrm.. moeilijk uit te leggen het is net of hij hupjes maakt inplaats van in draf gaat de aanzet van draf is er maar dan valt hij in een vreemd soort draf het is geen tolt want ik weet hoe dat bij hem voelt, het is net of hij niet helemaal door gaat in draf terwijl het tempo er wel is. Ik dacht eerst dat hij onregelmatig was omdat ik het idee had dat zijn hoofd ook mee bewoog maar meerder emensen gaven aan dat hij echt niet kreupel loopt dus ik weet niet precies wat hij doet.

Ik laat zoiezo van de week de dierenarts voor de zekerheid ook eventjes kijken voordat ik echt les ga nemen want ik ben altijd een beetje bezorgd en haal dan van alles in mij hoofd terwijl het waarschijnlijk gewoon een combi is van de osteo en dat hij gewoon nog enorm veel moet leren.
Ik ga idd les zoeken ik wil hem helpen niet hem nog meer in de weg zitten, en het gaat ook vast goed komen maar het is altijd wel fijn ogen vanaf de grond te hebben en iemand die erop durft om hem ook eventjes te voelen ( Hij is braaf maar wilt een enkele keer wel eens een bokje geven als hij het er niet mee eens is)

We hebben een boomloos zadel van barefoot, hiervoor hadden wij een Horka met boom.. maar die bleef naar voren schuiven , deze blijft tot nu toe keurig op zijn plaats liggen.
Ik moet zeggen dat na de osteo .. hij ook opeens veel minder ruim loopt dan dat hij normaal deed, terwijl ik het idee had dat ze aangaf dat hij enorm soepel was en op twee kleine plekjes na geen erge vaste spieren had. Maar mischien heb ik het effect ervan wel onderschat hoor.

Overgens als ik op de kant rij waar hij die vreemde draf heeft, probeert hij je ook altijd op het rechterbeen te laten lichtrijden ( Binnenbeen dus) Ik heb laatst langs de weg een stuk rechtuit gedraafd op rechterbeen lichtrijden voelden het normaal op links voelde het gelijk enorm vreemd ook al zijn we nooit uit de draf gegaan. Het is een beetje te vergelijken .. ehrm hoop dat ik geen problemen met deze opmerking krijg.. het voelt een beetje als een stijf manege paard en dat je dan van hand veranderd en op de x van been wisselt, zo voelt zijn draf,geen idee hoe ik het anders moet beschrijven hahaha

Ijssnuiver ik kan waarschijnlijk wel meerdere mensen vinden die zouden willen, maar dat word zo lastig aangezien ik liever minimaal 1x per maand bij een vast persoon lesneem dan, en als je dan met meerdere ben ben je altijd afhankelijk van waneer hun kunnen als je snapt wat ik bedoel. Ja mischien moet hij nog meer aan zijn lichaam wennen, ik hoop het ik heb na de osteo toen een week niks gedaan toen een week lang gewandeld en rustig gelongeerd toen heb ik twee keer gereden maar dat was buiten dus daar merkte ik het veel minder. En toen waren we weer even zadelloos dus ik begin eigenlijk nu pas echt in de bak te rijden vanaf dat ik hem heb.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:27

Ik heb je pb ontvangen, je topic doorgelezen en ga morgen even antwoorden, heb zo een huis vol er zijn er hier een paar jarig *\o/*

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 18:54

Fijn Knollentuin bedankt ! En gefeliciteerd met alle jarige !

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:23

Hoi TS,

Ik denk dat rechtrichten jullie idd wel kan gaan helpen. Dat kan zowel onder het zadel als aan de hand.
Er zijn verschillende methoden waarbij je kunt kijken wat je het meeste aanspreekt.
Academisch of klassiek, werken aan het horizontaal of verticale evenwicht ect. Als ik jouw berichtjes zo lees denk ik dat jullie vooral aan het verticale evenwicht "moeten" werken.

Je paardje is nog jong en het is een mooie start als jullie meteen samen gaan werken aan de balans.
Dan leg je een mooie basis samen.
Ik heb (bijna, nog 1 keer) een jaarcursus rechtrichten en technisch rijden afgerond en vind het heel bijzonder om te zien dat ieder paard onder een andere ruiter ook weer anders reageert.

Op zich maakt een ijslander het natuurlijk allemaal nog wat ingewikkelder. Heb zelf ook een ijslander die ik bitloos rij dus ik herken een hoop in je verhaal :)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 19:53

jetm schreef:
Hoi TS,

Ik denk dat rechtrichten jullie idd wel kan gaan helpen. Dat kan zowel onder het zadel als aan de hand.
Er zijn verschillende methoden waarbij je kunt kijken wat je het meeste aanspreekt.
Academisch of klassiek, werken aan het horizontaal of verticale evenwicht ect. Als ik jouw berichtjes zo lees denk ik dat jullie vooral aan het verticale evenwicht "moeten" werken.

Je paardje is nog jong en het is een mooie start als jullie meteen samen gaan werken aan de balans.
Dan leg je een mooie basis samen.
Ik heb (bijna, nog 1 keer) een jaarcursus rechtrichten en technisch rijden afgerond en vind het heel bijzonder om te zien dat ieder paard onder een andere ruiter ook weer anders reageert.

Op zich maakt een ijslander het natuurlijk allemaal nog wat ingewikkelder. Heb zelf ook een ijslander die ik bitloos rij dus ik herken een hoop in je verhaal :)

Ohh wat een opluchting dat er meer mensen zijn die dit soort dingetjes opmerken, ik was zo bang dat ik wat verkeerd gedaan had ook al heb ik haast nog niet gereden hahaha. Ik wil zo graag het goed voor hem doen dat ik een beetje obsessief mijzelf overal de schuld van geef.

Ja ik heb zelf ook het idee dat hij gewoon moeite heeft met een kant van zijn lichaam en daarbij natuurlijk ook nog heel wat kracht en spieren mist.

Ik heb overgens naast een aantal mensen ge pbt en gemailt ook met de Osteo gesproken die hem behandeld heeft. Zij raad aan twee weekjes zo een 3x per week een buitenritje te maken en dan met stukjes draf en dan vooral zorgen dat ik op beide benen lichtrij.
Dit dus eventjes twee weken doen en dan weer een keertje in de bak om te kijken of ik verschil merk. Hij zat idd niet enorm vast maar omdat hij gewoon nog slap en onbespierd is heeft hij wat moeite met zijn balans in zijn nieuwe losse lichaam.

Ergens vind ik het wel een beetje eng om te gaan rijden en ik laat zoiezo de veearts kijken naar hem, maar doe dan denk ik gewoon wat de osteo aangeeft , en dan kijken of er verbetering is terwijl we bezig zijn naar het zoeken van instructie.

Jij geeft zeker geen les in omgeving haarlem toch Jetm ?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:43

Ook dat herken ik, bij je eigen paard heel bang zijn het fout te doen :)

Jouw paardje is nog jong, voor een gangenpaard is het best moeilijk om te kiezen uit alle verschillende mogelijkheden die je hebt en als je dan ook nog eens een osteopaat aan je lijf hebt gehad die blokkades losmaakt moet je daar ook weer aan wennen.
Is hij toevallig ook hypermobiel ? Dat zijn veel ijslanders (mijne ook) en maakt het nog ingewikkelder.

Zo te lezen ben je heel goed bezig en ga je er met deskundige hulp echt wel komen.

Helaas kom ik ook nu ook niet in de buurt van Haarlem. Zou dat ook voor een groepje best willen maar ik snap jouw redenatie daarin dat je dan rekening met anderen moet houden.

Wel jammer want volgens mij zouden we anders wel een goede match zijn :)

ps Ik weet niet zeker maar volgens mij heb jij ook een topic op FB geopend en daar wordt Claire Verheijen-Dominicus genoemd. Ik ken haar persoonlijk niet maar heb wel positieve verhalen over haar gehoord.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 21:50

Ik weet niet zo goed hoe je een hypermobiel paard kan herkennen eerlijk gezecht.
Lijkt dat een beetje erop dat hun knieen eruit schieten ? Want dat heb ik bij die van mij namelijk nog nooit gezien tot nu toe.
De Osteopaat gaf wel aan dat hij enorm lenig en flexible is, als je erop zit kan hij alsnog zichzelf zowat dubbel vouwen. Daardoor denk ik eerlijk gezecht ook niet dat hij een blokkade heeft in zijn rug etc, anders zou hij toch ook als hij stilstaat problemen moeten hebben ?

Ja klopt dat ben ik op Facebook, ik heb Clair al een berichtje gestuurd ook.
Ja echt jammer dat we niet dichter bij elkaar wonen, ik kan op stal eens horen of er meer zijn die intresse hebben maar die zullen niet regelmatig willen ben ik bang, en ik vind zelf dat ik echt wel eens per maand een lesje moet nemen zodat we weten waar aan te werken en wat de fijnste manier is voor je paard etc.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:20

Met hypermobiel bedoel ik een hypermobiel bekken. Dat komt vaak bij ijslanders voor en meestal geeft een osteopaat dat wel aan.

Verder hebben jonge ijslanders vaak balansproblemen. Toen ik Fursti net gekocht had was hij 5,5 en een paar maanden onder zadel. Hij had hoefijzers en de eerste 2 weken dat ik hem had was hij om de 3 dagen een ijzer kwijt in de wei, balans probleempje ...

Na 2 weken was ik dat zat en heb ik de ijzers er onderuit laten halen.

Je gaat vast wel iemand vinden in de buurt.
Maar toen ik het op FB las dacht ik ook al, jammer dat je zover uit elkaar zitten.
Want plezier en paardvriendelijkheid vind ik ook heel belangrijk.
En dan in combinatie met bitloos, gangenpaarden en rechtrichten ...
En Centered Riding is ook nog eens heel leuk :)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:39

Laat ik voorop stellen, alles is heel herkenbaar en inherent aan een jonge ijslander die de basis nog moet leren. Imo niks om je zorgen over te maken, maar wel zaak dat je inderdaad regelmatige begeleiding gaat krijgen. Gelukkig hoeven we je daar niet van te overtuigen en ben je hard opzoek!

ittheclown schreef:
hij probeert zowel in stap als in de kleine stukje draf die we doen, op de linkerhand naar binnen te vallen, ik denk daarom dat zijn rechterkant zijn moeilijke kant is ( van zijn lichaam dan) Ook omdat hij die kant op soms gewoon echt niet reageerd op stuur. Ik probeer kort te vragen en los naar de rechterkant terug als hij eruit probeert te gaan, en af en toe zet ik hem stil en laat ik hem die kant inbuigen vanuit stilstaan gaat dit zonder problemen dus hopelijk legt hij dan uiteindelijk de link dat hij het ook in stap en in draf kan. De kant waar hij naar binnenvalt dus linksom heeft hij ook enorm veel stelling naar binnen en ik wil dus niet teveel met rechts doen omdat ik bang ben dat hij dan nog stugger word.

Het is natuurlijk lastig om tips te geven zonder het gezien te hebben, maar vaak komt dit door de balans en/of de stuurtechniek van de ruiter (icm een jong paard dat nog moet leren natuurlijk, alhoewel de mijne het ook nog steeds flikt als ik het niet goed doe). Een aantal dingen die van invloed kunnen zijn: niet recht zitten, dus op de ene beugel of zitbeenknobbel meer gewicht dan op de andere. Niet goed meedraaien met je lichaam de lichaam de bocht in (kijken waar je heen gaat), of juist teveel de bocht in hangen. Teveel binnenteugel en/of te weinig buitenteugel. Dubbele signalen, dus met je lichaam iets anders zeggen dan met je teugels, of niet consequent op dezelfde manier dezelfde vraag stellen. Om zomaar iets te noemen. Je nieuwe instructeur zal er iets zinnigers over kunnen zeggen.

Citaat:
De draf voelt raar als in ehrm.. moeilijk uit te leggen het is net of hij hupjes maakt inplaats van in draf gaat de aanzet van draf is er maar dan valt hij in een vreemd soort draf het is geen tolt want ik weet hoe dat bij hem voelt, het is net of hij niet helemaal door gaat in draf terwijl het tempo er wel is. Ik dacht eerst dat hij onregelmatig was omdat ik het idee had dat zijn hoofd ook mee bewoog maar meerder emensen gaven aan dat hij echt niet kreupel loopt dus ik weet niet precies wat hij doet.

Dat is precies wat ik bedoelde. Dat hupsje is krachtgebrek. Hij gooit dan als het ware zijn ene schouder een beetje omhoog. Dit gaat vanzelf over als hij sterker wordt, typisch ijslander dingetje als ze nog slap zijn of bijvoorbeeld over hun tempo gaan lopen.

Citaat:
Ik laat zoiezo van de week de dierenarts voor de zekerheid ook eventjes kijken voordat ik echt les ga nemen want ik ben altijd een beetje bezorgd en haal dan van alles in mij hoofd terwijl het waarschijnlijk gewoon een combi is van de osteo en dat hij gewoon nog enorm veel moet leren.
Ik ga idd les zoeken ik wil hem helpen niet hem nog meer in de weg zitten, en het gaat ook vast goed komen maar het is altijd wel fijn ogen vanaf de grond te hebben en iemand die erop durft om hem ook eventjes te voelen ( Hij is braaf maar wilt een enkele keer wel eens een bokje geven als hij het er niet mee eens is)

Ik zou voorlopig lekker even je geld in lessen stoppen ipv een dierenarts. Als de instructeur (met gangen ervaring) idd ook zegt, dit is echt niet goed, of als het blijft kun je dat altijd nog doen maar voor nu zou ik er geen aanleiding toe zien. Als de osteo verder ook geen bijzondere dingen heeft gevoeld zou ik me niet teveel zorgen maken nog.

Citaat:
We hebben een boomloos zadel van barefoot, hiervoor hadden wij een Horka met boom.. maar die bleef naar voren schuiven , deze blijft tot nu toe keurig op zijn plaats liggen.
Ik moet zeggen dat na de osteo .. hij ook opeens veel minder ruim loopt dan dat hij normaal deed, terwijl ik het idee had dat ze aangaf dat hij enorm soepel was en op twee kleine plekjes na geen erge vaste spieren had. Maar mischien heb ik het effect ervan wel onderschat hoor.

Barefoot zijn prima zadels, mits ze niet te veel op de schouder liggen. Dat kan de gangen erg beinvloeden. Waar je ook rekening mee moet houden is dat zo'n zadel vaak veel meer doorgeeft. Je voelt je paard dus beter aan, maar je paard jou ook. Bij gevoelige paarden zul je je dus nog beter bewust moeten zijn van wat je met je lijf doet. Span je misschien je binnenbovenbeen teveel aan, zit je wel echt recht, zit je netjes in je lood of neig je naar stoelzit, kukel je misschien een beetje voorover met je schouders. Ik noem maar wat willekeurige dingen. Allemaal dingen om sowieso rekening mee te houden, maar met een boomloos zadel kan het effect ervan soms net even meer aankomen. Minder ruim lopen kan hier ook door komen, bijvoorbeeld door te weinig schoudervrijheid of onzekerheid om te bewegen door de veranderingen of het andere gevoel.

Citaat:
Overgens als ik op de kant rij waar hij die vreemde draf heeft, probeert hij je ook altijd op het rechterbeen te laten lichtrijden ( Binnenbeen dus) Ik heb laatst langs de weg een stuk rechtuit gedraafd op rechterbeen lichtrijden voelden het normaal op links voelde het gelijk enorm vreemd ook al zijn we nooit uit de draf gegaan. Het is een beetje te vergelijken .. ehrm hoop dat ik geen problemen met deze opmerking krijg.. het voelt een beetje als een stijf manege paard en dat je dan van hand veranderd en op de x van been wisselt, zo voelt zijn draf,geen idee hoe ik het anders moet beschrijven hahaha

Zie bovenstaand, echt krachtgebrek. Ik zou kijken of je die draf kan oefenen zonder ruiter. Misschien kun je met prikpaaltjes en een lintje een stuk afzetten in de bak om te longeren. Een balkje neerleggen kan helpen. Dat heeft de mijne erg geholpen, eerst zonder ruitergewicht de balans vinden en sterker worden, en dan met. Verder is rechtuit idd veel makkelijker dan een vaak wat mulle bak waar je veel bochten moet maken, dus als het even kan, lekker kilometers buiten maken.

Verder zijn ijslanders vaak inderdaad erg soepel. Wat ook voor bewegingsproblemen kan zorgen, namelijk het gebrek aan kracht en spieren om je lijf op de juiste manier te bewegen. Dat hoeft dus niet alleen door stijfheid of vastzitten te komen.

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:52

Ik herken heel veel met mijn paard :j ik heb nu sinds kort les in het rechtrichten (hoewel 't nu nog recht stellen is) en het helpt nu al. En dat van dat aparte drafje herken ik ook, laatst viel bij mij eindelijk het kwartje hoe het nou kwam: rechts is de lange/slappe kant en links de korte/sterke kant. Dus ook op de rechte stukken zal hij ietswat naar links gebogen zijn, waardoor je als het ware op het verkeerde been lichtrijdt, wat heel vreemd aanvoelt. Of het de echte verklaring is weet ik niet ( :') ), maar als ik mijn paard correct naar rechts buig is het gekke gevoel meteen weg :j succes!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 14:00

Inmiddels hebben we kreupelheid geheel uitgesloten hij is gewoon zo krom als een banaan hahah konden we ook aan de longe al zien. Maar hij liep op de harde kleine volte prima geen pasje verkeerd ondanks dat er best wat losse gritjes lagen.

Ook zag ik nu dat zijn laatste bekapbeurtje ook niet zo netjes gebeurt ( op dat moment zag het er wel netjes uit al vond ik de hoefsmit wel wat gehaast) is dus laat ik de hoefsmit ( een andere )binnenkort ook weer even komen ook al is het pas 3 weekjes terug, hij heeft bij een beentje dat de binnenkant veel hoger is dan de buitenkant dus weet niet of het gewoon zo snel groeit of dat het niet helemaal netjes gedaan is dus daar ga ik ook wat aan doen. In iedergeval lijkt het alsof hij daardoor wat moeite heeft met zijn beentje juist neerzetten dat veroorzaakt natuurlijk ook ongemak lijkt mij.

Ik zit idd zelf ook wat scheef voor mijn idee, maar dat kan ook zijn omdat hij me scheef zet natuurlijk neem aan dat instructie dat zou kunnen zien, heb ook een aantal operaies achter de kiezen dus ik moet mijn nieuwe redelijk pijnvrije lichaam weer even leren kennen.
Geeft me wel een prettig gevoel dat ik weet dat we nu zonder pijn verder eraan kunnen gaan werken, ik heb nu twee opties voor les op korte termijn dus ik ga eventjes bekijken wat het beste voegt voor ons. Ook laat ik waarschijnlijk morgen eventjes een stalgenootje op hem rijden om te kijken of zij het anders ervaart etc.

Want het zal ook zeker weten voor het meeste aan mij liggen ik moet gewoon weer eventjes erin komen hahah ik ben denk ik te veel bezig met hals lang terwijl hij mischien op dit moment juist wat meer ondersteuning nodig hebt. Dus we gaan het zien komt vast goed.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:12

Leuk dat je 2 lesmogelijkheden hebt, ben benieuwd.

Dat een 'krom' paard met verschillende ruiters anders reageert blijf ik heel bijzonder vinden. De invloed van de ruiter is dus best groot. Als je al lang een combinatie bent met je paard kun je elkaar versterken in een bepaald patroon. Dus heel goed dat jij dit al vroeg serieus aanpakt.

Een instructeur die aandacht voor ruiter en paard heeft kan inderdaad zien hoe het paard scheef is (op of over de schouder lopen) en hoe de ruiter erop zit.
En dan zijn er verschillende methoden om dat op te lossen en dat is kijken wat bij jullie past.

Weet je als paardrijden simpel was was het ook maar saai :)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 09:08

Inmiddels heeft er gisteren eventjes kort iemand op gezeten en het blijkt dat de scheefheid voor het grootste gedeelte idd aan mijn paard licht. Ze gaf ook gelijk aan zodra ze erop zat jeetje wat is hij enorm scheef dus ik ben enorm blij dat we voor recht richten gaan en hopelijk kan dat hem helpen. Het rijden ging al een stuk beter gisteren dus langzaam aan komen we er wel het is alleen eventjes zoeken, ik liet hem te langzaam in tempo draven daardoor ging hij op zijn moeilijke kant wat hupsen was al heel veel beter gisteren. Dus al met al ben ik blij dat er iemand eventjes heeft gevoelt ook al was paard er niet zo van gecharmeerd, nu weet ik wel dat het niet alleen door mijn zit komt dat hij zo scheef is als een hoepel als stalgenootje aangaf hahaha.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 16:33

Hier weer een korte update, vanochtend een les van knollentuin gehad en wat was pony enorm stout in het begin hahahaha. Voor het eerst was ik enorm blij dat hij deed waar we tegenaan liepen want dan kon ze precies zien wat hij nou precies doet... ehrm eigenwijs hahaha. Hij is idd ook scheef en dat komt bij hem uit een van zijn achterbeentjes, ik heb enorm goede tips gehad die kunnen helpen met zijn beentje te trainen en we hebben zelfs.. een kleine volte gedraafd ! Dit terwijl een normaale volte eerst niet eens lukte. Het is enorm puzzelen met mijn zweep teugels etc maar het resultaat was top ! Op naar de volgende les met het bonte draakje.