Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Evelijn schreef:Gewoon een goede instructeur zoeken... elke instructeur met een beetje verstand van paardrijden neemt rechtrichten mee in de opleiding van paard en ruiter.
Je paard is nog niet zolang onder het zadel dus gewoon geduld en rustig aan aan het werk. Buitenrijden waarbij je mooi rechtuit kan gaan is goede afwisseling. Zorg er dan wel voor dat als je lichtrijdt in draf wel afwisselt van been.
FCSA schreef:Je zou Knollentuin (hier op bokt) ene berichtje kunnen sturen. Zij geeft les volgens de klassieke principes (waarin rechtstellen en -richten een grote rol speelt).
ittheclown schreef:Bedankt allemaal ik ben idd al aan het googelen geslagen ik baal ook best wel want voor de osteo zit de draf op beide kanten er keurig op maar ja komt vast wel weer goed.
Ik zit in de regio noord holland nabij haarlem paard staat in spaarndam
Allegra schreef:Het kan maar zo dat hij zijn balans weer even moet vinden na het bezoek van de osteo. Ook kleine manipulaties kunnen soms een groot verschil maken.
Verder is je paard nog zo weinig onder het zadel geweest dat ik me geen zorgen zou maken. Gebrek aan balans en voorkeur voor 1 kant zijn heel normaal. Hij moet sterk en lenig worden en zijn balans vinden met en zonder ruitergewicht. En dat heeft bij gangenpaarden vaak net wat meer haken en ogen dan bij driegangers.
Wat bedoel je met, zijn draf voelt vreemd? Voelt het een beetje alsof je een slag in je wiel hebt?
Van de hoefslag af gaan, doet hij dat in alle gangen of vooral in de snellere gangen? En wat doe jij dan?
Wat heb je voor soort zadel gekocht?
Rechtrichten, of eigenlijk, je paard aan beide kanten even sterk en lenig zal je zeker helpen. Maar een goede instructeur zal daar sowieso aandacht aan besteden. Ervaring met de gangen is ook zeer verstandig, aangezien ze ze nogal is wat door elkaar gooien en iemand met enkel ervaring met driegangers zal de specifieke problemen die daar mee samenhangen vaak niet herkennen en dus ook minder goed weten hoe je deze oplost (met behoud van die extra gangen).
jetm schreef:Hoi TS,
Ik denk dat rechtrichten jullie idd wel kan gaan helpen. Dat kan zowel onder het zadel als aan de hand.
Er zijn verschillende methoden waarbij je kunt kijken wat je het meeste aanspreekt.
Academisch of klassiek, werken aan het horizontaal of verticale evenwicht ect. Als ik jouw berichtjes zo lees denk ik dat jullie vooral aan het verticale evenwicht "moeten" werken.
Je paardje is nog jong en het is een mooie start als jullie meteen samen gaan werken aan de balans.
Dan leg je een mooie basis samen.
Ik heb (bijna, nog 1 keer) een jaarcursus rechtrichten en technisch rijden afgerond en vind het heel bijzonder om te zien dat ieder paard onder een andere ruiter ook weer anders reageert.
Op zich maakt een ijslander het natuurlijk allemaal nog wat ingewikkelder. Heb zelf ook een ijslander die ik bitloos rij dus ik herken een hoop in je verhaal
ittheclown schreef:hij probeert zowel in stap als in de kleine stukje draf die we doen, op de linkerhand naar binnen te vallen, ik denk daarom dat zijn rechterkant zijn moeilijke kant is ( van zijn lichaam dan) Ook omdat hij die kant op soms gewoon echt niet reageerd op stuur. Ik probeer kort te vragen en los naar de rechterkant terug als hij eruit probeert te gaan, en af en toe zet ik hem stil en laat ik hem die kant inbuigen vanuit stilstaan gaat dit zonder problemen dus hopelijk legt hij dan uiteindelijk de link dat hij het ook in stap en in draf kan. De kant waar hij naar binnenvalt dus linksom heeft hij ook enorm veel stelling naar binnen en ik wil dus niet teveel met rechts doen omdat ik bang ben dat hij dan nog stugger word.
Citaat:De draf voelt raar als in ehrm.. moeilijk uit te leggen het is net of hij hupjes maakt inplaats van in draf gaat de aanzet van draf is er maar dan valt hij in een vreemd soort draf het is geen tolt want ik weet hoe dat bij hem voelt, het is net of hij niet helemaal door gaat in draf terwijl het tempo er wel is. Ik dacht eerst dat hij onregelmatig was omdat ik het idee had dat zijn hoofd ook mee bewoog maar meerder emensen gaven aan dat hij echt niet kreupel loopt dus ik weet niet precies wat hij doet.
Citaat:Ik laat zoiezo van de week de dierenarts voor de zekerheid ook eventjes kijken voordat ik echt les ga nemen want ik ben altijd een beetje bezorgd en haal dan van alles in mij hoofd terwijl het waarschijnlijk gewoon een combi is van de osteo en dat hij gewoon nog enorm veel moet leren.
Ik ga idd les zoeken ik wil hem helpen niet hem nog meer in de weg zitten, en het gaat ook vast goed komen maar het is altijd wel fijn ogen vanaf de grond te hebben en iemand die erop durft om hem ook eventjes te voelen ( Hij is braaf maar wilt een enkele keer wel eens een bokje geven als hij het er niet mee eens is)
Citaat:We hebben een boomloos zadel van barefoot, hiervoor hadden wij een Horka met boom.. maar die bleef naar voren schuiven , deze blijft tot nu toe keurig op zijn plaats liggen.
Ik moet zeggen dat na de osteo .. hij ook opeens veel minder ruim loopt dan dat hij normaal deed, terwijl ik het idee had dat ze aangaf dat hij enorm soepel was en op twee kleine plekjes na geen erge vaste spieren had. Maar mischien heb ik het effect ervan wel onderschat hoor.
Citaat:Overgens als ik op de kant rij waar hij die vreemde draf heeft, probeert hij je ook altijd op het rechterbeen te laten lichtrijden ( Binnenbeen dus) Ik heb laatst langs de weg een stuk rechtuit gedraafd op rechterbeen lichtrijden voelden het normaal op links voelde het gelijk enorm vreemd ook al zijn we nooit uit de draf gegaan. Het is een beetje te vergelijken .. ehrm hoop dat ik geen problemen met deze opmerking krijg.. het voelt een beetje als een stijf manege paard en dat je dan van hand veranderd en op de x van been wisselt, zo voelt zijn draf,geen idee hoe ik het anders moet beschrijven hahaha