Sorry als dit topic hier verkeerd staat

Ik rijd nu een paardje dat niet niet gevoelig is voor het been en al helemaal niet voor mijn zit. Heeft iemand tips om het paard gevoeliger te laten worden voor mijn zit en been?
Alvast bedankt!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Eight schreef:Consequent wezen, been (normale hulp dus niet extra hard ) geen reactie een flinke tik met de zweep.. is geen fijne methode maar heeft bij mij heel goed geholpenze weten het heel snel. En ze voelen zelfs een vlieg zitten op de huid dus maak mij niet wijs dat ze mijn been niet voelen
mochten de hulpen nog niet goed begrepen worden dat het paard daarom niet goed reageert zou ik eerst les nemen
want dan is het niet eerlijk om te straffen.
Eight schreef:Consequent wezen, been (normale hulp dus niet extra hard ) geen reactie een flinke tik met de zweep.. is geen fijne methode maar heeft bij mij heel goed geholpenze weten het heel snel. En ze voelen zelfs een vlieg zitten op de huid dus maak mij niet wijs dat ze mijn been niet voelen
mochten de hulpen nog niet goed begrepen worden dat het paard daarom niet goed reageert zou ik eerst les nemen
fluffyfox schreef:Sim schreef:Tikje op de schouder??!! Je wilt reactie van het achterbeen als je been geeft! Tik op schouder is verwarrend en slaat nergens op. Tikje net achter je kuit om je beenhulp duidelijk te maken.
Roep niet te hard en verdiep je eens in andere methodes...
fluffyfox schreef:Eight schreef:Consequent wezen, been (normale hulp dus niet extra hard ) geen reactie een flinke tik met de zweep.. is geen fijne methode maar heeft bij mij heel goed geholpenze weten het heel snel. En ze voelen zelfs een vlieg zitten op de huid dus maak mij niet wijs dat ze mijn been niet voelen
Dit is geen tip om je paard gevoeliger te krijgen aan je hulpen. Maar om hem te leren dat als hij niet loopt jij hem pijn gaat doen.
Mijn insteek zou het niet zijn...
Probeer het eens met consequentie dmv begrip.
Been er af. Been er heel licht aan. Bij uitblijven reactie tik je zachtjes op de schouder tot er reactie komt. Je kan dit zien alsof er alsmaar water druppeltjes op z'n schouder zouden vallen. Dus je druppelt met je stokje. Ook kan je je stokje een keer van hoofd naar staart langs je paard halen. Om hem te attenderen.
Soms een kwestie van lange adem maar een fijnere weg om er te komen.
Kamy schreef:@flittz even de advocaat vd duivel spelen:
Je kunt ook zo'n paard krijgen als je je niet verplaatst in het paard en alleen maar eist. Je kunt er een hoop "rottigheid" in slaan!
Je kunt vanaf het internet toch niet meteen roepen: actie=reactie?!
Ik ben het met je eens hoor, opbouwende hulpen geven, geen reactie betekend een tik. Je hebt het paard immers de keuze gegeven om te reageren. Maar bovenstaande MITS de voorwaarden goed zijn! Zit de ruiter correct, zijn paard en ruiter ontspannen, communiceren ze met elkaar, etc etc.
Kamy schreef:@flittz even de advocaat vd duivel spelen:
Je kunt ook zo'n paard krijgen als je je niet verplaatst in het paard en alleen maar eist. Je kunt er een hoop "rottigheid" in slaan!
Je kunt vanaf het internet toch niet meteen roepen: actie=reactie?!
Ik ben het met je eens hoor, opbouwende hulpen geven, geen reactie betekend een tik. Je hebt het paard immers de keuze gegeven om te reageren. Maar bovenstaande MITS de voorwaarden goed zijn! Zit de ruiter correct, zijn paard en ruiter ontspannen, communiceren ze met elkaar, etc etc.