Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xyzutu2 schreef:Ik ben verder helemaal geen briljante ruiter en dingen als de hulpen voor zijgangen zijn er echt helemaal uit, maar ik denk wel dat het geholpen heeft dat ik een paar jaar op een Lusitanofokkerij heb gereden en daar ook wel zitlessen zonder beugels aan de longe kreeg. Ik zou nu echt niet meer weten hoe ik dan overeind bleef zonder beugels in draf en galopmaar blijkbaar zijn er toch nog wat spieren die zich daar het een en ander van herinneren. Waarschijnlijk vooral dat loslaten belangrijker is dan vastknijpen, en dat bewust in je beugels rusten een makkelijkere manier is om je benen open en los te houden dan de vage aanwijzing om 'dieper in het zadel te gaan zitten'.
Laurora schreef:Jeetje, da's een heel verhaal.
Om te beginnen, je hebt wel de beste basis die je kunt hebben, je bent gigantisch vaak op de grond beland
Onze manege vroeger had alleen maar afgestompte paarden die geen stap verkeerd zetten, en nooit op hol sloegen. Leer je echt helemaal niks van
Kan me ontzettend goed voorstellen dat je door je medische verleden klachten krijgt van paardrijden.
Je geeft aan dat je erge spierpijn hebt. Ik weet niet wat je aan sporten hebt gedaan in de afgelopen 10 jaar, maar ik ga er van uit dat de echte 'paardenspieren' een beetje weggeëbt zijn.
Die komen natuurlijk zelf wel weer als je een tijdje rijdt, of daar de pijn ook echt mee ophoud kan ik je niet vertellen, ik hoop het voor je!
Happinez schreef:Nou geen 10 jaar zoals jij , maar een jaar er ongeveer niet opgezeten... toen ik er weer opstapte een aantal maandjes geleden dacht ik serieus weer dat ik een beginner was.
Maar in mijn geval was het dan vooral omdat ik alle spieren van het paardrijden 'kwijt' was.
Mijn benen stil aanleggen was echt een opgave , het snelle nadenken en schakelen ed. man man .... haha
gabyfedde schreef:Ik ben ook weer begonnen na een stop van 8 jaar. Ben op de plaatselijke manege begonnen. Na de eerste les heb ik een dag of 5 spierpijn gehad. De tweede les is a.s. maandag, dus ben benieuwd (heb afgelopen maandag over moeten slaan dus heb een weekje extra hersteltijd gehad ). Was heerlijk om weer te rijden en ging dan ook best goed (instructrice zei een dag later tegen mijn collega dat ze vond dat ik er zo goed op zat...), maar was wel echt weer wennen en dan ook nog eens in een andere taal. Ik spreek Zweeds, maar 'vaktermen' zijn toch nog wel een uitdaging.
DreamsComTru schreef:Wat een toeval zeg, ik ben ook van de week weer gaan rijden na ongeveer 5 jaar.
Heb al 3 dagen mega spierpijn en net als veel van jullie omschrijven, het gevoel en de balance weer lastig te vinden.
Ik had een eigen paard waar ik mee kon lezen en schrijven, dus ging er vanuit dat het weer zo zou voel n na een "paar" jaar, ben echt geschrokken van hoe slecht ik het deed.
Nachocheese schreef:Ik heb 3 jaar lang niet paardgereden en ik had ook het gevoel helemaal niet meer te kunnen rijden. Geen balans meer, had het wel snel weer opgepakt.
Maar ik herken het gevoel. Zal voor jou nog wel een stukje lastiger zijn na al je geschiedenis.
Daphara schreef:DreamsComTru schreef:Wat een toeval zeg, ik ben ook van de week weer gaan rijden na ongeveer 5 jaar.
Heb al 3 dagen mega spierpijn en net als veel van jullie omschrijven, het gevoel en de balance weer lastig te vinden.
Ik had een eigen paard waar ik mee kon lezen en schrijven, dus ging er vanuit dat het weer zo zou voel n na een "paar" jaar, ben echt geschrokken van hoe slecht ik het deed.
Leuk dat je mee komt praten! Niet te hard oordelen over jezelf hoor...
Ik begin te beseffen dat mijn gevoel het slechter weergeeft dan de werkelijkheid. Nu al van meerdere mensen te horen gekregen dat het er echt niet uit ziet alsof ik nog maar net weer aan het rijden ben.
Vanaf komende week heb ik 2x per week les. 1x privéles voor met z'n tweetjes (weidemaatje en ruiter gaan mee) en 1x privéles klassieke dressuur voor mij alleen. Ik vind les echt een noodzaak om sneller door te ontwikkelen.
DreamsComTru schreef:Daphara schreef:
Leuk dat je mee komt praten! Niet te hard oordelen over jezelf hoor...
Ik begin te beseffen dat mijn gevoel het slechter weergeeft dan de werkelijkheid. Nu al van meerdere mensen te horen gekregen dat het er echt niet uit ziet alsof ik nog maar net weer aan het rijden ben.
Vanaf komende week heb ik 2x per week les. 1x privéles voor met z'n tweetjes (weidemaatje en ruiter gaan mee) en 1x privéles klassieke dressuur voor mij alleen. Ik vind les echt een noodzaak om sneller door te ontwikkelen.
Dat is waar, goed van je dat je ook meteen veel gaat lessen!
Hoop dat jij je gevoel ook weer snel terug krijgt
Ik ga vanaf deze week ook weer 3 x in de week rijden waarvan 1x per week lessen om weer goed in te komen.
Zat eraan te denken om het te laten filmen zodat ik zelf ook kan zien wat ik allemaal fout doe, in de hoop dat ik het sneller kan fixen.