7 Jarig trekpaard aan het werk tijdens de SIM clinic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

7 Jarig trekpaard aan het werk tijdens de SIM clinic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 23:32

Afgelopen zondag is Greendistance bij ons op stal gekomen met haar Sim-ulator.
In de voormiddag een halfuur op de SIM mogen rijden (braaf paard). Heel erg met de neus op de feiten gedrukt geweest, maar ook een hoop nieuwe inzichten verkregen.

blijkt helaas dat er aan mijn houding maar weinig goeds is, behalve het feit dat ik op zon breed paard kan zitten :+

Mijn paard is een 7 jarig trekpaard. We rijden geen wedstrijden dus een niveau erop plakken is erg moeilijk.

Haar problemen zijn vooral het op de voorhand gaan duiken en daardoor gaan rennen. Haar niet zo rustig karakter helpt daar niet zo heel erg in. In de lessen zijn we dus vooral bezig met haar van die voorhand af te krijgen en meer op de achterhand, en dit voornl door het verplaatsen van de schouder, begin van de zijgangen, en schijnovergangen in de gang. De echte overgangen van stap - draf - stap bv nemen we er nog niet heel veel in mee om ze op de achterhand te krijgen omdat mevrouw er behoorlijk heet van wordt en dan totaal niet meer bij elkaar te rijden valt. We streven dus voornamelijk naar rust.

Ikzelf zit met een holle rug, kan moeilijk mijn bekken kantelen, duik voorover in mijn schouders en ik heb altijd schrik dat ik het hoofd van mijn paard verlies, dus daar moet ik uiteraard naar kijken. Deze punten hebben we erg intensief aangepakt in de les, en ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk tevreden ben met de foto's.

Het lijkt soms alsof ik een strenge binnenhand heb. Het paard kan zich behoorlijk sterk maken, en ik heb teveel de neiging om OF te nemen, OF alles weg te gooien.

Maargoed, de foto's :D

zo reden we een goed jaar geleden
1. Afbeelding

En dit is tijdens de clinic:
instappen:
2. Afbeelding

uitleg over mijn houding:
3. Afbeelding

beetje buigen en stelling vragen
4. Afbeelding

stap
5. Afbeelding

6. http://myalbum.com/photo/iR2hCsfVoNWK/360.jpg

Draf: hier duikt ze te diep / was ik niet snel genoeg om ze eruit te rijden. Ik vind persoonlijk mijn houding hier wel redelijk, maar uiteraard was ik aan het kijken of haar hoofd er wel aanbleef.
7. Afbeelding

hier ook te diep, ik zit te ver voorover, maar wel een fijne actieve draf?
8. Afbeelding

Kijken of ze mijn hand wil volgen, houding is weer belabberd
9. http://myalbum.com/photo/uC5F132AkskP/360.jpg

doorbuigen in draf, hier iets hoger. Dit vind ze nog moeilijk om correct te behouden zonder uit elkaar te vallen of als een idioot door de bak te gaan vliegen. De nageeflijkheid en gebruik van de rug is nog niet stabiel.
10. Afbeelding

hier heb ik de indruk dat ze beter loslaat in de rug en beter ondertreed, maar duikt ze weer wat dieper
11. Afbeelding
12. Afbeelding

Galop, ze bolt wel op :D
13. Afbeelding

14. Afbeelding

15. Afbeelding

Deze vind ik echt een hele leuke foto:
Paard was hier netjes los, misschien iets teveel doorgebogen en ik deed vage dingen met mijn binnenbeen, maar hier deed ze echt heel hard haar best om te doen wat ik vroeg. :)
16. Afbeelding

En dan was ze klaar en mocht ze uitstappen :D

17. Afbeelding

Roosch

Re: 7 Jarig trekpaard aan het werk tijdens de SIM clinic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:36

Sodeju die heb je beter aan het lopen dan menig paard wat ik hier voorbij zie komen.

Super om te zien. En niet zo streng zijn voor jezelf. Zo te horen heb je genoeg punten meegekregen om aan te sleutelen. Gewoon rustig mee aan de slag.

Erg leuk paard. :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 00:09

Leuk om te zien en complimenten over de conditie van je paard. Ze ziet er werkelijk prachtig uit!

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 00:15

Gaaf dat je zo'n groot paard zo leuk aan het lopen krijgt!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 06:35

Wat leuk zeg :D Jullie zijn echt een heel gave combi!

Mij valt het vooral op dat je op bijna elke foto je bekken naar voren gekanteld hebt, waardoor je een holle rug maakt en te veel voorover gaat zitten. Ik kan me voorstellen dat het niet eenvoudig is op zo'n paard, en misschien speelt het zadel er ook wat in mee.
Wat voor mij het meeste geholpen heeft om mijn bekken te kantelen is mijn buik- en kontspieren aanspannen, als ik dat doe zit ik automatisch juist. In het begin is het fijn als er iemand op de grond kan kijken hoe het eruit ziet, maar na een tijdje leer je zelf voelen of je juist zit.
Laatst bijgewerkt door Eline91 op 18-08-16 06:41, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 06:36

Heel gaaf hoor. Ziet erg goed uit. Foto 8 vind ik het fijnst. Daar komt ze erg mooi over de rug en treed ze goed onder.ik zie op een aantal foto's nog wat veel spanning, vooral in de galop. Ik zou haar vanuit een lage ontspannen houding rijden en vandaar op gaan pakken met korte stukken. Maar zeker fijn om naar te kijken. Ga zo door.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:01

Wat ziet dat er leuk uit! *D

Heb alleen wel het idee dat je soms wat streng bent met je binnenhand?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 14:08

Dank jullie wel voor de fijne commentaren!

Kwestie van nog meer beeldvorming, paard is een kleine 1.75, weegt 950 kilo, en is zo lang dat ze in de lengte niet in een vak van een tweepaards past, om tussen de stangen te passen moet ze schuin gaan staan :D (dekenmaat 235-245).
Ik heb geluk dat ze vrij hoog op de benen staat en vrij mooie gangen heeft. En heel vooral, dat ze gewoon altijd haar stinkende best doet voor mij :)!

We hebben inderdaad een hele hoop huiswerk gekregen, en dan niet zozeer naar het paard maar vooral naar mij toe. Ik heb 2 jaar zonder les rondgehobbeld, en we zijn helaas in een vicieuze cirkel gekomen (ik zit voorover, paard duikt op de kop, ik ga mee, paard duikt nog meer, kan het niet houden en gaat lopen, ik word geirriteerd omdat ik denk dat ze ongehoorzaam wordt waardoor ik harder word in de hand, en dan zijn we helemaal vertrokken. In combi met dan als paard gehoorzaam is te weinig te gaan begeleiden (al heel veel gehoord dat ik wel meer constante druk moet nemen ipv vast en alles weg te gooien als het goed gaat)

Eline (Gefeliciteerd trouwens!) dat is inderdaad mijn probleem. Op normale paarden doe ik het ook maar een stuk minder, op deze is het fysiek héél erg moeilijk om correct te zitten, en het paard heeft dan ook nog grote bewegingen, met als gevolg dat ik het moeilijk kan blijven vast houden. Maar we blijven oefenen. De afgelopen maand heb ik intensiever les gevolgd en ik merk wel veel verschil als er iemand vanop de grond kan blijven zeggen. Helaas vindt mijn budget niet dat ik zoveel les mag nemen op regelmatige basis ... :D

AlwaysH: Ik heb inderdaad ook de neiging om te blijven vast houden. Op zich heb ik zelden véél druk in mijn handen, maar ik ben wel altijd te laat om door te laten. Daarnaast ook de neiging dat ALS ik doorlaat ik de boel volledig weggooi.
In galop valt het wel meer op / doe ik het meer, omdat paard nog moeite heeft om verzamelder te gaan galopperen, en ik moeite heb om te blijven zitten. Mijn handen leiden dan vaak een eigen leven als ik me concentreer op mijn bekken en rug :D.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:40

Ik heb precies hetzelfde. Het ziet er niet vast uit hoor, maar wel strak. Vooral als je stelling vraagt. Verder doe ik het je niet na dus, top!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:56

Roosch schreef:
Sodeju die heb je beter aan het lopen dan menig paard wat ik hier voorbij zie komen.

Dit dus! Wat een leuke combi om naar te kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:44

Zo leuk om te zien!
Ik kwam jullie al tegen op Facebook. :j
Ziet er netjes uit!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:58

Dit is weer zo een voorbeeld voor iedereen die altijd negatief is over trekpaarden.....de tijd van de schillenboer is echt verleden tijd!
Deze paarden kunnen het ook. En hoe ,Prachtig blijf in de toekomst ook posten hoor ;)

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:12

Ik dacht eerst dat ik zelf het topic had getypt, onze valkuilen zijn exact gelijk. Maar toen ik naar de foto's keek, zag ik dat het bij jou reuze mee valt! :')
Het ziet er hardstikke leuk uit, ga zo door!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 16:33

Jullie zijn liefffff :D Dank jullie wel!
Sastaic: dit zijn wel de beste foto's hoor, heb er ook een hoop die het daglicht beter niet zien :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:38

Wat zijn jullie leuk samen! Het is duidelijk te zien dat jullie allebei enorm je best doen en elkaar daarin steeds meer vinden. Gaaf!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:59

lijkt me moeilijk om zo'n kanon te rijden, maar het ziet er goed uit! Op de foto's heb je echt een mooie aanleuning. Het op de voorhand vallen voorkomen lijkt mij ook veel lastiger met zo'n groot paard wat gebouwd is om te trekken. Petje af!

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:27

Wat een gaaf paard!! Ik weet hoe moeilijk het is op zo'n buffel, dus petje af!

Ziet er keurig uit. En het is echt een mooi dier om te zien <3 glimt ook mooi <3 <3

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 07:38

Super gaaf dat je zo'n groot lomp beest nog zo netjes rijdt!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:08

Gave bok zeg! En je rijdt haar keurig en bewust. Niets om je voor te schamen, in tegendeel juist!

MoraghJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:41

Ha wat leuk! Een foto topic van afgelopen zondag.
Ik vond het super leuk jullie (en de rest van de groep les te geven!

Niet te negatief over jezelf zijn hoor! Jullie doen het super goed, en het kan alleen maar nog beter worden. Hoe gaaf is dat!

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:10

Super leuk dit met een trekpaard <3

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:44

Zo dat ziet er goed uit! Lekker zo door gaan, dan komt het met de valkuilen wel goed.
Tis niet makkelijk om zo een tank bij elkaar te rijden en het vraagt een hoop eigen lichaamsstabiliteit van je zelf!
Leuk om te zien! :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:46

Ik meld me eigenlijk zelden nog aan op bokt maar dit vond ik zo leuk dat ik dat ook even wilde melden :)

Daarbij mijn complimenten voor je zelfreflectie..daardoor ben je al een heel eind op weg.

Citaat:
ik zit voorover, paard duikt op de kop, ik ga mee, paard duikt nog meer, kan het niet houden en gaat lopen, ik word geirriteerd omdat ik denk dat ze ongehoorzaam wordt waardoor ik harder word in de hand, en dan zijn we helemaal vertrokken. In combi met dan als paard gehoorzaam is te weinig te gaan begeleiden (al heel veel gehoord dat ik wel meer constante druk moet nemen ipv vast en alles weg te gooien als het goed gaat)

Ik herkende mijzelf hier zo ontzettend in. "Grote" verschil is alleen dat mijn paard een Fjord van 1m40 is :P Het is heel lastig om deze 'cirkel' te doorbreken.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:32

Jeetje, dat ziet er knap uit. Niet zo streng zijn voor jezelf, je doet je best en levert al een mooie prestatie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 20:40

Moragh schreef:
Ha wat leuk! Een foto topic van afgelopen zondag.
Ik vond het super leuk jullie (en de rest van de groep les te geven!

Niet te negatief over jezelf zijn hoor! Jullie doen het super goed, en het kan alleen maar nog beter worden. Hoe gaaf is dat!

Ik was al aan het wachten :D

Dankjewel! Ik (en iedereen anders) heeft er echt héél veel aan gehad (wss gaan ze in het kort vragen om langs te gaan op de manege waar E. en C. rijden).
Ik snap nu ook vanaf de foto's wat je bedoelde met het zadel, de komende weken maar even experimenteren met andere kussens eronder en heb nu een frontriser gefabriceerd waardoor de zitting zelf platter blijft, dat zat wel fijn (lekker lange staprit gemaakt, kon ik de heupen proberen los te maken :) ).

@ Nathalie: Dank je! Dat cirkeltje gebeurt zo snel en voor je het door hebt. Ik heb nu ook weer eens gemerkt door de laatste maand wat intensiever te lessen hoe belangrijk les is. Als je alleen rijdt kom je simpelweg dergelijke punten tegen zonder dat je het zelf doorhebt.

Aan iedereen anders: Heel erg bedankt, ik vind het uiteraard superleuk om dergelijke reacties te lezen. Erg fijn om ook bevestiging te krijgen dat we niet verkeerd bezig zijn, en uiteraard nog fijner dat iedereen mijn paard zo superleuk vindt! (en dat ze in mijn wei staat :D )