In de voormiddag een halfuur op de SIM mogen rijden (braaf paard). Heel erg met de neus op de feiten gedrukt geweest, maar ook een hoop nieuwe inzichten verkregen.
blijkt helaas dat er aan mijn houding maar weinig goeds is, behalve het feit dat ik op zon breed paard kan zitten

Mijn paard is een 7 jarig trekpaard. We rijden geen wedstrijden dus een niveau erop plakken is erg moeilijk.
Haar problemen zijn vooral het op de voorhand gaan duiken en daardoor gaan rennen. Haar niet zo rustig karakter helpt daar niet zo heel erg in. In de lessen zijn we dus vooral bezig met haar van die voorhand af te krijgen en meer op de achterhand, en dit voornl door het verplaatsen van de schouder, begin van de zijgangen, en schijnovergangen in de gang. De echte overgangen van stap - draf - stap bv nemen we er nog niet heel veel in mee om ze op de achterhand te krijgen omdat mevrouw er behoorlijk heet van wordt en dan totaal niet meer bij elkaar te rijden valt. We streven dus voornamelijk naar rust.
Ikzelf zit met een holle rug, kan moeilijk mijn bekken kantelen, duik voorover in mijn schouders en ik heb altijd schrik dat ik het hoofd van mijn paard verlies, dus daar moet ik uiteraard naar kijken. Deze punten hebben we erg intensief aangepakt in de les, en ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk tevreden ben met de foto's.
Het lijkt soms alsof ik een strenge binnenhand heb. Het paard kan zich behoorlijk sterk maken, en ik heb teveel de neiging om OF te nemen, OF alles weg te gooien.
Maargoed, de foto's

zo reden we een goed jaar geleden
1.

En dit is tijdens de clinic:
instappen:
2.

uitleg over mijn houding:
3.

beetje buigen en stelling vragen
4.

stap
5.

6. http://myalbum.com/photo/iR2hCsfVoNWK/360.jpg
Draf: hier duikt ze te diep / was ik niet snel genoeg om ze eruit te rijden. Ik vind persoonlijk mijn houding hier wel redelijk, maar uiteraard was ik aan het kijken of haar hoofd er wel aanbleef.
7.

hier ook te diep, ik zit te ver voorover, maar wel een fijne actieve draf?
8.

Kijken of ze mijn hand wil volgen, houding is weer belabberd
9. http://myalbum.com/photo/uC5F132AkskP/360.jpg
doorbuigen in draf, hier iets hoger. Dit vind ze nog moeilijk om correct te behouden zonder uit elkaar te vallen of als een idioot door de bak te gaan vliegen. De nageeflijkheid en gebruik van de rug is nog niet stabiel.
10.

hier heb ik de indruk dat ze beter loslaat in de rug en beter ondertreed, maar duikt ze weer wat dieper
11.

12.

Galop, ze bolt wel op

13.

14.

15.

Deze vind ik echt een hele leuke foto:
Paard was hier netjes los, misschien iets teveel doorgebogen en ik deed vage dingen met mijn binnenbeen, maar hier deed ze echt heel hard haar best om te doen wat ik vroeg.

16.

En dan was ze klaar en mocht ze uitstappen

17.