Hoevaak rijden jong paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Hoevaak rijden jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 09:51

Hooi allemaal!
Ik ga na de zomervakantie beginnen met het beleren en berijden van een jong paard (niet van mezelf maar van een vriendin die nog niet zo ervaren is ).

Het paard is (bijna ) 3 jaartjes (2 jaar en 11 maanden om precies te zijn) en een fjordje.

Ze heeft al wel eens een zadel op gehad en hoofdstel dus is daar bekend bij. Ik wil graag rustig aan beginnen (1x per week voorzichtig rijden een rondje stappen en mss een klein drafje) max. 20 minuutjes.

Heeft iemand verder nog tips ? En hoe kan ik het beste verder uitbouwen?

Gr.

Eline_S_S

Re: Hoevaak rijden jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:54

Ikzelf zou echt wachten tot minimaal 3,5 voordat je er op stapt.. Is ze al vaak gelongeerd?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:02

De truc is om niet teveel te belasten maar ook niet te weinig, je wilt niet graag dat ze net vergeten zijn wat je de vorige keer gedaan hebt als je er weer op stapt immers. Vaak zeggen ze voor ieder jaar een keer in de week, dus een drie jarige drie keer per week en een vier jarige vier keer. En ik zou ernstig aanraden om vanaf het begin elke week les op het dier te nemen. Helemaal bij het paard van een ander wil je geen inrijd fouten maken.

Ik gok dat veel mensen je gaan aanraden om te wachten, tegenwoordig komt het later inrijden steeds meer in. Beide hebben zijn voors en tegens, ik denk dat als je kalm aan doet, goed les neemt en goed naar het dier luistert je weinig kwaad kan doen met 3 keer per week een kwartiertje rijden.
Laatst bijgewerkt door troi op 29-07-16 10:09, in het totaal 3 keer bewerkt

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:04

Eerlijk gezegd vind ik 20 minuten stappen en misschien een drafje al veel te veel voor zo'n jong dier :=
Aanrader om minstens nog een half jaartje te wachten, zoals al gezegd hierboven, en dan les nemen van een goede instructeur :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:11

Ligt helemaal aan het dier en hoe hij reageert op het inrijden.
Sommige paarden is het verstandig om 1 of 2 weken lang elke dag even 5 - 10 minuten te zitten en te stappen.
Sommige paarden doe je er goed aan om 1 keer per week 20 minuten te rijden, de rest grondwerk te blijven doen.

Soms kun je wat sneller opbouwen, omdat ze het snel oppikken en een goede conditie hebben, maar soms is een paard echt nog niet klaar voor meer op korte termijn.

Je moet het een beetje aftasten en op je gevoel afgaan.
Je kunt ook zeggen dat je het eerst een paar maanden heel rustig aan doet, langzaam de gangen aanleert en zodra dat erop zit dat je dan 1 keer per week gaat lessen een halfuurtje en dan bv 1 keer in de week zelf rijden om te oefenen. dan krijg je ook te horen hoevaak je het paard kunt rijden/belasten.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:13

Bij die van mij deed ik 1x in de week 10 minuten. Toen ik een stuur, een rem en gas had in stap en draf heb ik haar bijna een jaar op het land gegooid en heel af en toe eens kort erop (max 1x in de maand) of wat grondwerk/longeerwerk/wandelen doen. Ik vond het belangrijk dat ze overal aan zou wennen en nergens meer raar van op zou kijken. Daarnaast kun je vanaf de grond ook al een hoop bevestigen natuurlijk.

Toen ze ruim 4 was ben ik wat meer aan het werk gegaan. Inmiddels is ze 5, ik rijd 3x in de week (1x buiten) en vind dat voor haar nu genoeg. In de bak rijd ik ook nooit echt heel lang, ik zet een doel en als ze braaf jaar rondje doet dan is het al snel goed. Dat bouw ik nu wel heel voorzichtig uit, maar ik heb ook wel een paard wat je niet zomaar nieuwe dingen om d'r oren moet gooien :')

Ben blij dat ik het rustig aan hen gedaan als ik de foto's van nu en toen naast elkaar leg. Wat een baby was ze toen nog zeg!

Ons andere paard is nu 4, die loopt 2x in de week aan de longe en dat is het. Is een laatbloeier, dus die blijft lekker staan tot ze wat beter in haar lijf zit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:47

BEH >> RT-V

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 08:34

Ik zou nog een jaar wachten of meer, ga het paard eerst eens alles leren vanaf de grond.
Een paard van 3 is nog veel te jong, is nog volop in de groei, ook mentaal kunnen ze het vaak nog helemaal niet aan, wat is je doel met dit paard, is het de rest van zijn leven bij jou , dan heb je toch alle tijd , waarom zo een haast

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 08:42

Ik rijd mijn jonge (3 jaar en 2 maanden) fjord ongeveer 1 keer per week een kwartiertje. En hij is 1 keer meegeweest naar buiten voor een uurtje. Verder longeer ik hem 1 keer per week. Persoonlijk vind ik dit genoeg omdat hij ook nog niet uitgegroeid is. Maar het is inderdaad per paard verschillend. En het scheelt ook of de pony de hele dag buiten of binnen staat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 08:46

Voor het beleren van paarden zijn geen schema's :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 08:48

Meestal een 3jarige ongeveer 3x per week. Dan kan een kwartiertje ook al genoeg zijn. Zolang je niet teveel doet maar met de basis bezig bent (rem gas stuur, rechtrichten nagevelijkheid stelling en buiging) moet dat echt geen probleem zijn

Een 4 jarige rij ik 4 tot max 5x per week. Dat is dan 2x wat langer (half uurtje of een keer 1 uitschieter met les van bijv drie kwartier) en de andere keren bijv maar een kwartier/20 min

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 08:53

ruitje schreef:
Voor het beleren van paarden zijn geen schema's :)

Dit dus.. Kijk naar het paard! Het ene paard heeft meer tijd nodig om nieuwe dingen te verwerken dan de andere. Bij mij wisselt het van 5min per dag aan de hand bij het ene paard tot een halfuur het bos in met het andere paard..

De ene was snel onder de indruk en de ander wilde meer uitdaging. Goed naar je paard kijken.
(en persoonlijk zou ik met deze leeftijd nog niet hier op gaan rijden..)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:57

Elk paard is met 3 nog niet uit gegroeid, dus je kan kijken wat je wil , maar de rug is pas het laatst klaar, dus ja als je paard je lief is geef je hem die tijd om te groeien.
Als je perse wil rijden , koop dan een 6 jarige en geen 3 jarige ,
Dat er nog geen schema is voor het beleren is eigenlijk een kwalijke zaak ,
Kinder arbeid is verboden maar een jong dier te vroeg belasten mag zomaar.
Als de wet zou zijn dat je er pas op 5 op mag dan ligt de handel op zijn kop , hoop dat het ooit zover komt,
Maar als particulier zou ik zeggen als je de tijd hebt neem die tijd, waarom geen tijd nemen om je dier uit te laten groeien,
Er gaan zoveel jonge dieren al naar de knoppen omdat ze te snel belast worden , het is kolder om te zeggen dat je naar je paard moet kijken, wat moet je zien dan??
Wat weet je dan ??
Het is een feit dat een paard van 3 nog niet klaar is voor een ruiter, te veel mensen denken volgens mij nog steeds dat een paard er voor gemaakt is om op te zitten,
Als je er op wil, bereid hem dan voor en stap er pas op als hij 5 is of ouder, oudere dieren zijn ook veel fijner om wat aan te leren onder het zadel omdat die mentaal ook sterker zijn,
Geef ze de kans en de tijd om jong te zijn,

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:16

Midgie, jouw hele post is een mening die je presenteerde als een feit :) .

Ik vind, dat als je op Bokt moet vragen hoe je een paard moet beleren, je geen paard moet beleren. Al is hij 8, dan kun je lichamelijk en geestelijk net zoveel verkloten als bij een 3 jarige :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:41

ruitje schreef:
Midgie, jouw hele post is een mening die je presenteerde als een feit :) .

Ik vind, dat als je op Bokt moet vragen hoe je een paard moet beleren, je geen paard moet beleren. Al is hij 8, dan kun je lichamelijk en geestelijk net zoveel verkloten als bij een 3 jarige :)

Dat is ook zo , je kan een 20 jarige ook nog verkloten.
Maar het gaat hier om een 3 jarige en die is nog lang niet uit gegroeid.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:08

Toch zie je dat paarden eigenlijk alleen verkloot worden door de ruiter, niet door de leeftijd. Bij een goeie prof worden ze ook met 3 beleerd en doen dan gewoon goed mee.

Je verkloot meer door je eigen rijkunsten. Dan maakt het niet uit of hij nou 3 of 6 is

Als je het met beleid en goed trainen doen maak je een 3jarige echt niet kapot

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 15:15

Een paard verkloten gebeurt ook altijd door de ruiter, een paard verkloot zichzelf niet, die weet echt wel wat hij wel een niet kan,
Ik zou mijn paard nooit door een prof laten beleren, want daar worden ze juist verkloot,
Het gaat tenslotte om de knikkers en de eigenaren willen het liefst hun paard van 3 in 1 mnd zadel mak en alle knoppen erop,
Ook een prof weet dat een 3 jarige nog niet uit gegroeid is, dus ja waar zit de fout bij de eigenaren die niet langer kunnen wachten om op het gene waar ze zo gek op zijn te gaan zitten of de prof die gewoon in opdracht werkt?
Een dier wat nog volop in de groei is en nog aan het wisselen is, ja het is niet mijn keus, maarja als je zo gek op je paard ben dat je erop wil en hem niet uit wil laten groeien, waar zit de echte liefde dan??

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 15:34

Waaromet met 3 al gaan rijden, waarom niet wachten tot het paard er lichamelijk aan toe is.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 15:42

Een Fjord is een sober en sterk dier .
Als jij niet overdreven zwaar bent zou ik er helemaal geen probleem van maken 3x/week een half uurtje te rijden (ook gewoon galloperen). Daar krijgt hij echt niks van hoor.
Ook een KWPNer kan dit (-mits gezond- iig lichamelijk) best aan .

Vertrouwen winnen ,zorgen dat hij enigszins de hulpen kent en dan zo mogelijk bv lekker regelmatig met een ervaren paard/pony het bos in gaan .
Ik zou je wel willen adviseren om hem in de herfst/wintermaanden rust te geven en het rijden in het voorjaar weer op te pakken . :j

Succes!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 15:47

Ik ben nu ook een 3-jarige aan het 'opleren'. Ik doe gewoon elke dag nu iets met haar, wat aan de longe, eens peesbeschermertjes aan, eens een bitje in. Gewoon niet teveel tegelijk :) Ik hoop haar tegen oktober onder het zadel te hebben. Je kan best gewoon even kijken naar wat je paard aankan en ook nodig heeft.

Ik ben van plan een 3-tal keer per week te rijden, telkens 20 minuutjes :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:05

midgie schreef:
Een paard verkloten gebeurt ook altijd door de ruiter, een paard verkloot zichzelf niet, die weet echt wel wat hij wel een niet kan, Ik zou mijn paard nooit door een prof laten beleren, want daar worden ze juist verkloot, Het gaat tenslotte om de knikkers en de eigenaren willen het liefst hun paard van 3 in 1 mnd zadel mak en alle knoppen erop,
Ook een prof weet dat een 3 jarige nog niet uit gegroeid is, dus ja waar zit de fout bij de eigenaren die niet langer kunnen wachten om op het gene waar ze zo gek op zijn te gaan zitten of de prof die gewoon in opdracht werkt?
Een dier wat nog volop in de groei is en nog aan het wisselen is, ja het is niet mijn keus, maarja als je zo gek op je paard ben dat je erop wil en hem niet uit wil laten groeien, waar zit de echte liefde dan??

je hebt helemaal gelijk Midgie. verprutsen kan op iedere leeftijd.

Kijk maar eens wat er gebeurt buiten te sport om. Daar vertellen 'self proclaimed' goeroes dat je een Tinker van 16 of 18 nog best kunt leren piafferen, dat dat zelfs heilzaam is. Vervolgens zie je onwetende mensen met hun zieke, zielige, afgestompte en kreupele dieren door de rijbaan gaan. Waarbij de goeroe zich verrijkt aan de ellende van de paarden en hun eigenaren onder het genot van een glas wijn en klassieke muziek. Er lopen heel wat aasgieren rond. Het gaat allemaal om de knikkers.

Ik denk dat je een dier van 3 jaar best 1 keer per week 20 minuutjes kunt stappen. Goed kijken naar je paard is iets dat niet iedereen kan, helaas. Als je de gave niet hebt om naar je paard te luisteren gaat het mis, en da tis niet gebonden aan leeftijd.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:12

Hier zijn al 188 topics over

winnywyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:21

Hinnik123 schreef:
Hooi allemaal!
Ik ga na de zomervakantie beginnen met het beleren en berijden van een jong paard (niet van mezelf maar van een vriendin die nog niet zo ervaren is ).

Het paard is (bijna ) 3 jaartjes (2 jaar en 11 maanden om precies te zijn) en een fjordje.

Ze heeft al wel eens een zadel op gehad en hoofdstel dus is daar bekend bij. Ik wil graag rustig aan beginnen (1x per week voorzichtig rijden een rondje stappen en mss een klein drafje) max. 20 minuutjes.

Heeft iemand verder nog tips ? En hoe kan ik het beste verder uitbouwen?

Gr.

Uit ervaring zou ik persoonlijk wachten tot dat ze 3.5/4 jaar is..vooral bij een fjord hun lichaam is er later klaar voor als bij een ander paard. Fjorden heb ik altijd pas rond 4 jaar ingereden en onze Arabier tussen 3.5 en 4 jaar

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:35

Ik zou die 20 minuten veranderen naar 10 minuten, als je perse nu al moet beleren.
Als je de keus hebt, zou ik lekker vanaf de grond door trainen eerst. Lekker grondwerken en de basis erop zetten vanaf de grond :) Heb je zoveel baat bij :D
De mijne is bijna 5,5 jaar en zit ik ook nog niet op, binnenkort wil ik het rustig oppakken.
Heb je al eerder een paard beleerd?
Kom anders gezellig hier mee kletsen, zijn we allemaal bezig met het opleren op ons eigen tempo en kan je veel ervaringen lezen en tips krijgen :j
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=1867434

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:46

Als je een schema wil:
[BEH] Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie

3 is ook voor mij te jong om op te gaan zitten, niet te jong om van alles mee te doen. Incl. zadel er op en aan de hand naar buiten (liefst naast een bereden paard ook ivm mens boven zich leren kennen), iets nieuws introduceren met afleiding/taak er bij zodat pony er mee leert bewegen zonder het zelf uit te moeten zoeken heeft mijn voorkeur. Immers als pony niet uitvind dat bokken, etc. kan met zadel op is dat wel zo handig. Zadel op en los in de bak laten uitbokken ben ik dan ook niet zo voor. Zadel er op en gaan wandelen wel, idem voor beenbescherming, ik gebruik het enkel als het nodig is (strijken bv), maar bij inrijden gaan er wel een aantal keren beschermers om gewoon zodat ze dingen om de benen gewend raken. Hoe meer dingen je gedoseerd! aanbied hoe zelfverzekerder en dus makkelijker in de omgang je pony wordt.