Voor het eerst samen op bokt! Thuis M1 oefenen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

z3rTjuhH

Voor het eerst samen op bokt! Thuis M1 oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 13:34

:wave:

Zoals de titel het zegt voor het eerst samen op bokt. Heb zelf samen met mijn merrie Daroma nog geen topic aangemaakt wegens mijn eigen onzekerheid qua rijden. Omdat het nu zo lekker gaat dacht ik ga het toch proberen hihi :o.

We zijn nu samen in een korte tijd M1 geworden en nu 4x gestart met 3 winstpunten. Daroma kennen jullie misschien wel via Cardy hier op bokt. Die start met haar in het Z1.

Mijn aandachtspunten:

- Ik pak te snel teveel linkerhand, dit zie je vooral terug in me linker SB, deze gaat dus nog niet goed genoeg.
- Ik heb erg veel moeite met mijn houding, zit vaak scheef en op het moment dat er spanning tussen mij en Daroma komt ga ik als een kronkel zitten :+. IK kan nu pas sinds 4 á 5 weken echt lekker doorzitten. Veel geoefend zonder beugels! Mag nog steeds wat meer rechtop en trotser!
- Veel last van spanning en wil het perfect hebben, dit is natuurlijk niet een goeie combi. Hier komt ook mijn onzekerheid vandaan, ik leg de lat veelste hoog voor mezelf.
- Door mijn spanning verlies ik op een gegeven moment de controle over het tempo en reageert ze niet meer op mijn zit, ik vind dit lastig om in me proef dat weer recht te breien en duidelijk te zijn. Waardoor ik in het laatste filmpje teveel op hand rijd, hier word ook hard aan gewerkt.

Ik vind het nog steeds niet goed genoeg hihi maar ben zo erg vooruit gegaan dat ik het toch wil laten zien. Dankzij mijn top instructrice (cardy :o ) had ik het niet gekund!

Hoop dat jullie lief voor me zijn :D . Tips zijn zeker welkom! houding word dus aan gewerkt!

Dit filmpje is afgelopen weekend gemaakt.

Even ter vergelijking, zo ging ik eind mei door de baan.

:evaw:
Laatst bijgewerkt door z3rTjuhH op 12-07-16 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:36

Ik heb maar kort gekeken dus kan niet veel zeggen: Maar ik zou gek worden als ik zoveel met mijn benen aan het werk was. Paard hoort na één keer beengeven het tempo aan te houden. Als ie dat niet doet lijkt me dat een goede oefening/traindoel. Dan kun jij ook volledig ontspannen in je doorzitten.

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 13:52

xSlvna schreef:
Ik heb maar kort gekeken dus kan niet veel zeggen: Maar ik zou gek worden als ik zoveel met mijn benen aan het werk was. Paard hoort na één keer beengeven het tempo aan te houden. Als ie dat niet doet lijkt me dat een goede oefening/traindoel. Dan kun jij ook volledig ontspannen in je doorzitten.

Snap inderdaad wat je bedoeld maar geef geen been hihi heb zwabber benen tijdens het doorzitten :9. Paard is vaak juist teveel voorwaarts vooral in de proef waardoor ik me controle verlies zoals je in het tweede filmpje ziet. Benen stiller krijgen word ook nog aangewerkt, was al blij dat ik zo fijn door kon zitten.

Maureen_M

Re: Voor het eerst samen op bokt! Thuis M1 oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:58

Vind je filmpjes er vriendelijk uit zien :)

Ik had ook hele erge wiebelbenen maar ik heb dit opgelost door echt mn bovenbenen knieen en onderbenen om het zadel/paard heen te sluiten.

Zo heb ik ook mijn paard een stuk meer onder controle gekregen. Benen "aangespannen" betekend aan de slag, werken, spanning los betekend rust. Hiermee bedoel ik dus niet klemmen maar echt aangesloten tegen je paard aan.

Het vergt in het begin wel een heleboel spierpijn maar na een tijdje went het en naar mijn mening werkte het ook echt heel erg goed!

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 14:00

Dankjewel voor je reactie! Goeie tip! dit ga ik zeker meenemen, vond het doorzitten al zo lastig haha en nu die stomme wiebelbenen nog.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:03

Probeer eens te denken aan achteruit fietsen. Ga desnoods een rondje op je fiets zitten en ga (al rollende) achteruit trappen. Heeft mij behoorlijk geholpen, gaf me zo een apart gevoel (van hoe je je lichaam moet neerzetten). De fiets is stil en dus makkelijker oefenen, maar aan deze tip denken zorgt bij veel lesklantjes dat ze hun eerste rijles al fijn in draf door de bak kunnen. Ze kunnen dan nog niet lichtrijden, maar wel perfect doorzitten :)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:17

Maureen_M schreef:

Ik had ook hele erge wiebelbenen maar ik heb dit opgelost door echt mn bovenbenen knieen en onderbenen om het zadel/paard heen te sluiten.

Zo heb ik ook mijn paard een stuk meer onder controle gekregen. Benen "aangespannen" betekend aan de slag, werken, spanning los betekend rust. Hiermee bedoel ik dus niet klemmen maar echt aangesloten tegen je paard aan.

Het vergt in het begin wel een heleboel spierpijn maar na een tijdje went het en naar mijn mening werkte het ook echt heel erg goed!

Als je daar zoveel spierpijn van hebt gekregen ben je er waarschijnlijk toch te krampachtig mee bezig geweest :o

Het ziet er heel vriendelijk en ontspannen uit! Wel denk ik dat jullie in de training echt moeten focussen op het van achter uit kleiner en sneller maken, dat zou er ook voor moeten zorgen dat jij een stuk makkelijker kunt blijven zitten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:18

Laurie schreef:
Maureen_M schreef:

Als je daar zoveel spierpijn van hebt gekregen ben je er waarschijnlijk toch te krampachtig mee bezig geweest :o

Het ziet er heel vriendelijk en ontspannen uit! Wel denk ik dat jullie in de training echt moeten focussen op het van achter uit kleiner en sneller maken, dat zou er ook voor moeten zorgen dat jij een stuk makkelijker kunt blijven zitten.

Misschien maar het heeft wel zijn vruchten afgeworpen :)

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 14:24

Klopt ze moet inderdaad actiever! dit is ook een punt waarmee we aan de slag gaan. Dit is er nog niet van gekomen omdat ik zo een moeite had met het doorzitten, ik zat er echt stuiterend op. Waardoor ik het paard dus ook heel erg in de weg zat.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:05

Daar kun je ook aan werken terwijl je gewoon blijft lichtrijden, maak het jezelf niet te moeilijk :)

Iets anders dat nuttig zou kunnen zijn is het leren aanspannen van je buikspieren, dan wordt het ook makkelijker om zo'n grote beweging onder je op te vangen. Je been 'aan' houden zou ik dan weer niet zo snel doen, als je nog niet helemaal onafhankelijk kunt zitten is de kans groot dat je vervolgens ook andere delen van je lichaam vast gaat houden.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:11

z3rTjuhH schreef:
Klopt ze moet inderdaad actiever! dit is ook een punt waarmee we aan de slag gaan. Dit is er nog niet van gekomen omdat ik zo een moeite had met het doorzitten, ik zat er echt stuiterend op. Waardoor ik het paard dus ook heel erg in de weg zat.

Wat een leuke kans! Lief van Cardy zeg!
Ik denk dat als je haar nog net wat meer bij elkaar gereden krijgt, jij
al een heel stuk lekkerder kan gaan zitten :)

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 15:14

BloemBloem schreef:
z3rTjuhH schreef:

Wat een leuke kans! Lief van Cardy zeg!
Ik denk dat als je haar nog net wat meer bij elkaar gereden krijgt, jij
al een heel stuk lekkerder kan gaan zitten :)

Klopt inderdaad dat moet ook zeker nog verbeteren dan zal me zit ook beter worden inderdaad! Hoe bedoel je lief van cardy?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:16

Wat ziet het er fijn en ontspannen uit TS!

Al ben ik zelf absoluut niet beter moet ik toch even zeggen dat je écht heel erg wiebeld met je benen. Zoals je zelf dus al zei. Ik ken het probleem en heb dit in bepaalde zadels heel erg. Vaak kwam dat doordat de beenligging niet goed kon op mijn zadel. Dan had ik nooit de goeie beugellengte en kon ik niet fijn op mijn voeten steunen. Ik denk dat je veel beter gaat zitten als je aan je benen werkt.

Overigens ben ik het er niet mee eens dat je je benen moet aanspannen, geen knieen aan gaan drukken dan houd je je paard alleen maar op.

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 15:21

Wil iedereen bedanken voor de tips! En het fijne commentaar!

Inderdaad me benen zijn een probleem, maar omdat ik zoveel andere problemen had hebben we dat nog niet aangepakt. Ik denk inderdaad dat het aanspannen geen goed idee is, heb ook een beetje de neiging om mijn bovenbenen teveel te spannen waardoor ik er soms meer boven op het zadel zit in plaats van eromheen. Maar snap het idee wel van me benen eromheen, steek soms me benen wat van de buik. Denk dat het ook zal helpen als ik wat meer me hakken uitdruk en wat meer gewicht op me beugels zet, nu verlies ik soms nog wel eens me beugel. Ik heb vanuit me zelf een stoelzit dus de beenligging is inderdaad nog niet goed, maar al 10x beter dan dat het was. Nu dus nog wat stiller en dan gaat het helemaal goed haha.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:21

Nou dat je de kans krijgt haar paard te starten, en dat
ze jou instructie geeft :)

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 15:23

BloemBloem schreef:

hihi Cardy heeft niks te willen }> :') :9 . Cardy is me zus en het is ook mijn paard, we zijn allebei eigenaar :D . Ze is inderdaad wel mijn instructrice en daar ben ik zeker super blij mee! zou het ook niet anders willen

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:23

Ziet er in ieder geval beter uit dan eind mei! Mijn tip : neem zitles!!
zoek een goede instructeur die je daarbij wil helpen. Aan de longe, terug naar basis zitten. Dat gaat jou ongelofelijk veel helpen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:25

z3rTjuhH schreef:
BloemBloem schreef:

hihi Cardy heeft niks te willen }> :') :9 . Cardy is me zus en het is ook mijn paard, we zijn allebei eigenaar :D . Ze is inderdaad wel mijn instructrice en daar ben ik zeker super blij mee! zou het ook niet anders willen

Daar was ik dan weer niet van op de hoogte, maar nogmaals, het is
lief dat ze je zo helpt, en dat je ziet dat het vooruit gaat. Nu je benen
nog stiller ;)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:32

Wat ontzettend leuk dat je een topic hebt gemaakt Zerien, ik wist van niks! haha

Je bent de laatste tijd zo ontzettend vooruit gegaan. Je hebt veel meer rijgevoel gekregen en weet nu ook dat dressuurrijden meer is dan alleen de hoofd-hals houding. Stukje bij beetje krijg je haar steeds meer met een actieve achterhand en rijd je haar steeds makkelijker aan elkaar zonder dat je van voor naar achteren rijdt. ben trots op je!

We (eerder de instructrices voor mij) hebben jarenlang je houding verwaarloosd, ook was je toen niet zo fanatiek (als in: paard loopt toch? Wat maakt het uit hoe ik zit, zit best lekker zo). Nu weet je wel beter, je rijdt veel meer met zit en gaat zelf nu ook echt steeds meer zitten. Je wordt steeds meer 1 met het paard.

Roma is erg fijngevoelig, reageert op de lichtste hulpen. Wat het soms juist even wat moeilijker maakt voor je. Ze is zo gewend aan vooral zithulpen en minder handhulpen, waardoor ze soms nog wat in de war raakt bij jou. Wat dan weer voor spanning, onrust en minder balans zorgt bij jou.

Je kan niet alles in 1x verbeteren, je handen en benen zijn de volgende onderdelen die we gaan aanpakken. Eerst maar eens lekker ontspannen kunnen blijven rijden en ook echt blijven rijden. Dus niet kunstjes rijden, maar juist het paard rijtechnisch verbeteren d.m.v. (basis)oefeningen.

@ BloemBloem: Ik ben ook héééél lief :P haha
Laatst bijgewerkt door Cardy op 12-07-16 15:51, in het totaal 2 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:34

Cardy schreef:
Wat ontzettend leuk dat je een topic hebt gemaakt Zerien, ik wist van niks! haha

Je bent de laatste tijd zo ontzettend vooruit gegaan. Je hebt veel meer rijgevoel gekregen en weet nu ook dat dressuurrijden meer is dan alleen de hoofd-hals houding. Stukje bij beetje krijg je haar steeds meer met een actieve achterhand en rijd je haar steeds makkelijker aan elkaar zonder dat je van voor naar achteren rijdt. ben trots op je!

We (eerdere de instructrices voor mij) hebben jarenlang je houding verwaarloosd, ook was je toen niet zo fanatiek (als in: paard loopt toch? Wat maakt het uit hoe ik zit, zit best lekker zo). Nu weet je wel beter. Je kan niet alles in 1x verbeteren, je handen en benen zijn de volgende onderdelen die we gaan aanpakken. Eerst maar eens lekker ontspannen kunnen blijven rijden en ook echt blijven rijden. Dus niet kunstjes rijden, maar juist het paard rijtechnisch verbeteren d.m.v. (basis)oefeningen.

:+ Ik wist niet dat je haar deelde, werd al wat jaloers!
Zo'n leuke merrie <3!!!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:44

Laurie schreef:
Daar kun je ook aan werken terwijl je gewoon blijft lichtrijden, maak het jezelf niet te moeilijk :)

Iets anders dat nuttig zou kunnen zijn is het leren aanspannen van je buikspieren, dan wordt het ook makkelijker om zo'n grote beweging onder je op te vangen. Je been 'aan' houden zou ik dan weer niet zo snel doen, als je nog niet helemaal onafhankelijk kunt zitten is de kans groot dat je vervolgens ook andere delen van je lichaam vast gaat houden.

Ja, ben ik het mee eens!
Kruis aantrekken en je buikspieren meer gebruiken, je zit iets teveel met een bolle rug.
En als je je paard iets kleiner kunt laten lopen zit jij ook veel gemakkelijker!
Succes!

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 15:49

BloemBloem schreef:
Cardy schreef:

We (eerdere de instructrices voor mij) hebben jarenlang je houding verwaarloosd, ook was je toen niet zo fanatiek (als in: paard loopt toch? Wat maakt het uit hoe ik zit, zit best lekker zo). Nu weet je wel beter. Je kan niet alles in 1x verbeteren, je handen en benen zijn de volgende onderdelen die we gaan aanpakken. Eerst maar eens lekker ontspannen kunnen blijven rijden en ook echt blijven rijden. Dus niet kunstjes rijden, maar juist het paard rijtechnisch verbeteren d.m.v. (basis)oefeningen.

:+ Ik wist niet dat je haar deelde, werd al wat jaloers!
Zo'n leuke merrie <3!!!

@ Cardy. Super lief berichtje! het gaat steeds beter en inderdaad eerst zoals het nu gaat ook laten zien in de proef en dan gaan we zeker de rest ook verbeteren.

@ BLoemBloem. Ik zet niet zo heel vaak wat op bokt dus der is vanuit Cardy ook niet echt een reden geweest om te melden dat we het samen doen. Aangezien ik het nu aandurf om me te laten zien komt het nu dus aan het licht voor de mensen die haar al kennen haha :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:55

Ziet er fijn uit hoor! Wat betreft het zitten kan je ook eens kijken of de fysio wat kan helpen, ik zat vast in mn si en na een paar keer fysio kon ik beter zitten en merkte dat ook verder in mn lijf qua spanning.

En verder bof je maar dat jullie zo fijn samen kunnen rijden!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:10

Super leuk, als zussen zijnde paard delen en allebei fijn rijden!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 02:09

Leuk paard! Ik zou je beugels een gaatje korter maken, je hebt nu een vrij onstabiele beenligging en ik kan niet goed opmaken uit de video of het komt door spanning in je rug/armen of door onvoldoende steun van je beugels. Het grootste probleem lijkt hier de combinatie van een holle rug en een gespannen houding van schouders/armen/handen. Maar dit is goed op te lossen en ik lees hierboven dat je daar ook erg mee bezig bent wat super is! Bij het achterwaarts rijden ging je scheef, een beetje meer bijsturen met je binnenbeen zou kunnen helpen bij dit probleem. Ik zie dit ook in andere stukjes van de proef terug wanneer je paard met z'n kont wat naar binnen valt (bv. na de diagonaal halsstrekken) of het verkeerd aanspringen in galop. Over het algemeen mogen je handen ook iets hoger, want je hebt best veel spanning op je handen en armen lijkt mij. Hierdoor duw je ze (onbewust) naar je eigen benen en de schoft van je paard toe waardoor je soms die voorwaartse beweging van de achterhand naar de nek wat verliest. Probeer dus iets meer naar je hand toe te rijden in plaats van de halshouding eerst in orde te krijgen en dan pas de impuls erin te rijden :)

Mijn complimenten voor de contragalop, zag er super netjes uit en mooi gecontroleerd. Jammer dat je de middendraf er niet hebt kunnen uitrijden, die zag er tijdens de training heel mooi uit! Lijkt mij een paard met heel wat schwung bij het verruimen. Veel succes nog!