Ebony @ work

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IlBuono

Ebony @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 23:08

Hoi allemaal,
Hierbij stel ik jullie mijn nieuwe paardje voor!
Ebony is een 12-jarige merrie van Aga Khan (v. Ferro) van 1m68 hoog <3
Ik heb haar nu net een week, ze is nog een maandje langer bij de vorige eigenaar gebleven door mijn examens maar staat nu eindelijk bij ons op stal :D

Ik heb dus met testen erbij nog maar zo'n 7x met haar gereden, dus we zijn nog een jonge combinatie. Zij heeft al op VLP L-niveau gelopen & ik reed ook al op dat niveau maar samen zijn we hier nog niet!
De filmpjes zijn van vandaag, ze was best druk bij momenten en hier moet ik nog erg aan wennen! Ze lijkt ook veel rustiger dan dat ze voelde maar hier ben ik wel al blij mee! :+

Hierbij het filmpje (een aaneenschakeling van filmpjes!)

Mijn excuses voor het schokkerige beeld bij momenten & het zoomen, papa had nog niet helemaal door hoe de camera net werkt!

Ik heb bewust voor HAW gekozen, commentaar mag dus zeker maar houd er rekening mee dat ik haar nog maar net ken ;)

Geryon

Re: Ebony @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 23:15

Gefeliciteerd, leuke merrie zeg!
Ik vind het rijden er nogal strak uit zien. Je rijdt haar erg kort van voor wat haar lopen niet ten goede komt. Zo loopt ze veel stukken met een weggedrukte rug en gespannen kaak en onderhals. Waardoor ze ook kort gaa lopen. Meer lengte (en dan niet dieper maar juist meer verlengen vanuit de schoft, neusje niet achter de loodlijn), zou haar goed doen en ik denk dat je er dan veel uit kan halen!

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 23:22

Geryon schreef:
Gefeliciteerd, leuke merrie zeg!
Ik vind het rijden er nogal strak uit zien. Je rijdt haar erg kort van voor wat haar lopen niet ten goede komt. Zo loopt ze veel stukken met een weggedrukte rug en gespannen kaak en onderhals. Waardoor ze ook kort gaa lopen. Meer lengte (en dan niet dieper maar juist meer verlengen vanuit de schoft, neusje niet achter de loodlijn), zou haar goed doen en ik denk dat je er dan veel uit kan halen!

Bedankt voor je reactie! Ik wil idd naar langere hals toe maar momenteel kan ik enkel zo in- of uitdraven omdat ze nog best snel onder me uit loopt & ze dan moeilijker te controleren is in tempo maar ik probeer er rekening mee te houden & longeer haar ook vaak waarbij ze diep en lang loopt dus hopelijk komt het snel onder het zadel ook!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 23:44

Mooi paard heb je!

Ik vind ook dat je wat kort rijd. Ik denk dat dat mede komt doordat je wat te rechtop of voorover zit.
Vanaf het 2de filmpje, zit je elke keer met je schouders iets voor je heup en enkel. Door je schouders naar achteren te doen, breng je je gewicht naar achteren en kun je het tempo van je paard beter bepalen. Gewicht naar achteren is namelijk een veel duidelijkere hulp voor langzamer dan dat je de teugels korter neemt. En met dat je de teugels korter neemt, ga je meestal automatisch ook verder voorover zitten.

In het laatste stukje galop zie je dat je meer rechtop/achterover zit. In dit stukje geef je je paard ook meer ruimte.

Is nog best lastig hoor, ik doe dit zelf ook en vind het moeilijk om te veranderen. Het helpt mij wel om te denken dat ik echt moet gaan zitten en mijn schouders iets naar achteren moet houden.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 23:50

mirriezz schreef:
Mooi paard heb je!

Ik vind ook dat je wat kort rijd. Ik denk dat dat mede komt doordat je wat te rechtop of voorover zit.
Vanaf het 2de filmpje, zit je elke keer met je schouders iets voor je heup en enkel. Door je schouders naar achteren te doen, breng je je gewicht naar achteren en kun je het tempo van je paard beter bepalen. Gewicht naar achteren is namelijk een veel duidelijkere hulp voor langzamer dan dat je de teugels korter neemt. En met dat je de teugels korter neemt, ga je meestal automatisch ook verder voorover zitten.

In het laatste stukje galop zie je dat je meer rechtop/achterover zit. In dit stukje geef je je paard ook meer ruimte.

Is nog best lastig hoor, ik doe dit zelf ook en vind het moeilijk om te veranderen. Het helpt mij wel om te denken dat ik echt moet gaan zitten en mijn schouders iets naar achteren moet houden.

Heel erg bedankt voor deze tip! Ik voelde het ook al zelf dat ik niet goed recht zat & dat helpt inderdaad wel in tempobepaling! Ik probeer er op te letten al denk ik dat het grotendeels spanning is nu :o

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 01:12

Dit gaat heel onaardig klinken maar, sporen eraf en gooi die teugels los. Ga eens rustig opzoek naar de basis, doe je beugels een gaatje langer en ga eens voelen wat je nou precies onder je hebt. Veel succes samen!

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 13:14

Kalender7 schreef:
Dit gaat heel onaardig klinken maar, sporen eraf en gooi die teugels los. Ga eens rustig opzoek naar de basis, doe je beugels een gaatje langer en ga eens voelen wat je nou precies onder je hebt. Veel succes samen!

Bedankt voor de tip! De sporen was vandaag voor de eerste keer & was voor de galop wel veel beter. Ik ga ze ook nodig hebben op wedstrijd omdat het verplicht is dus daarmee oefen ik hier liefst nu al mee. Het zijn de kleinste spoortjes die er zijn & ik heb niet de indruk dat ik er veel mee tegen haar kom :) Teugels los is inderdaad een puntje maar ik heb dus momenteel nog niet zo veel vertrouwen op haar dus hier wordt in de toekomst zeker aan gewerkt :j Beugels staan idd normaal langer maar staan nu iets korter op haar voor mijn eigen "veilig" gevoel, die ga ik dus inderdaad wel langer zetten! Bedankt :)

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:48

Ik vind het beeld op de filmpjes er onvriendelijk uitzien.. kan natuurlijk komen door onwennigheid van beide kanten!! Maar ik zie erg veel spanning, een amazone met onrustige handen, een paard wat (te) kort in de hals is en wat geen ruimte krijgt om lekker door het lijf te lopen..

Probeer meer voorwaarts vanuit je been te rijden en dit rustig (met een stille gevoelige hand) op te vangen aan de voorkant. Probeer niet gelijk teveel te willen van jullie beiden! Neem lekker de tijd om elkaar te leren kennen, dan maar een iets 'uit elkaar gevallen' beeld.

Erg stoer paard!! Geniet ervan en veel succes! :j

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:54

Ik heb maar kleine delen van de video gekeken. Mijn tips zijn om hem iets meet ruimte te geven en een stuk voorwaartser te gaan, hij lijkt namelijk niet erg actief in wat ik heb gezien. Liever iets lager ingesteld met correct ruggebruik dan met moeite hoger :) ook vind ik je soms wat onrustig met je handen. Ontspan en blijf gefocust werken naar een los paard. Nav wat ik gezien heb moet dat helemaal goed komen! :D

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:05

Tip voor het onder je uit lopen, als je je paard zo vast houd zal het probleem alleen maar erger worden. Teugels langer, handen naar voren en stille verbinding houden, niet focussen hoe het hoofd zit. Veel met je zit werken, dit zal zeker niet gelijk werken, dan kan je gerust je hand wat vaker sluiten maar ook los laten wanneer het goed gaat. :)
Dan zal het paard ook beter over de rug gaan lopen, neusje lekker voor de loodlijn en een blij paard dat graag voor je werkt.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 21:40

Vandaag de tips al in de praktijk gezet, overal tussen de 1 à 2 ''blokjes" (op de teugel) langer gereden & goed gelet op mooi constant tempo houden en goed achteruit zitten. Helaas is het echt nog niet mogelijk om haar gewoon helemaal los te laten vooraan omdat ze echt nog wel eens wil wegschieten dan & ze eenmaal omhoog heel sterk kan worden. Ze liep al beter & ik ga morgen al met les beginnen.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:10

Een goed begin is het halve werk! Goed dat je haar al korte stukjes laat lopen, in een keer lange stukken goed is ook nog niet mogelijk. Nog veel plezier morgen op les!

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 10:29

maava schreef:
Een goed begin is het halve werk! Goed dat je haar al korte stukjes laat lopen, in een keer lange stukken goed is ook nog niet mogelijk. Nog veel plezier morgen op les!

Dankjewel!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:34

Wat ik zie is spanning en onrust inderdaad. Ik ga mee met hierboven. Ga uitbouwen naar meer ruimte met de hals, lekker de ruimte van voren. Hoe gaat het halsstrekken, of ben je daar niet mee bezig? Misschien dat je vanuit daaruit hem iets langer kan laten.

Verder vind ik het een heel leuk paard! Succes ermee!

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 10:36

amado7 schreef:
Wat ik zie is spanning en onrust inderdaad. Ik ga mee met hierboven. Ga uitbouwen naar meer ruimte met de hals, lekker de ruimte van voren. Hoe gaat het halsstrekken, of ben je daar niet mee bezig? Misschien dat je vanuit daaruit hem iets langer kan laten.

Halsstrekken bij uitdraven bv. gaat best goed maar op haar druktemoment (bij het filmpje had ze een hele drukke dag) kan ik haar niet loslaten zonder dat ze gaat lopen... Heb dan gisteren het halsstrekken in het inrijden meegenomen en toen was ze idd rustiger en ruimer in de hals maar dit was dan op haar rustige dag :)

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:36

Prachtig paard; veel plezier samen +:)+

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 10:37

testes76 schreef:
Prachtig paard; veel plezier samen +:)+

Dankjewel! :D

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:42

Probeer je paard eens van achter naar voren te rijden en gas d'r op. Als ze onder je weg schiet, zet d'r dan stil en beloon daarna. Verder zie ik een mooi paard. Succes!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:50

Ik vind jou met name in je handen erg onrustig. Je bent af en toe vrij sterk en zeker in draf heb je je handen eigenlijk niet stil. Probeer in het lichtrijden meer 'door je armen heen' licht te rijden, in plaats van met je hele lijf, waardoor je je armen meeneemt naar voren. Je paard knikt hierdoor ook continu wat in het hoofd.

Daarnaast zijn je voltes wat scheef gereden en lijk je ze met name op de hand te rijden. Op 3.43 bijvoorbeeld, in stap zelfs, kom je vrij hard in met je binnenhand, terwijl de wending niet netjes voorbereid is. Vlak voor de wending kom je namelijk naar voren, geef je een beloning, je gaat rechtop zitten en je paard moet wenden. Je zou zelf eerder rechtop moeten komen, lichte stelling vragen, buitenbeen erbij en wenden. Verder zou je in de voltes wat winst kunnen halen door iets minder te knikken in het lichaam. Je knikt wat in naar binnen in de voltes, waardoor je paard af en toe net niet lekker kan meebuigen. Het is niet heel erg knikken, maar je komt wel net uit je loodlijn.

Ik vind dit paard niet erg loperig overkomen, ik mis eerder activiteit en voorwaartse drang. Daarnaast zie ik een ruiter die veel terugwerkt, wat de bewegingen van het paard zeker niet ten goede komt.

Ik denk dat jullie al goed bezig zijn door al vroeg te beginnen met les, en ik ben heel benieuwd hoe het er over een tijdje uit ziet.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 11:06

wil94 schreef:
Probeer je paard eens van achter naar voren te rijden en gas d'r op. Als ze onder je weg schiet, zet d'r dan stil en beloon daarna. Verder zie ik een mooi paard. Succes!

Helaas krijg ik d'r echt niet stil als ze eenmaal vertrekt.. ze is echt heel sterk & dan duurt het toch wel makkelijk 5 toeren eer ik d'r stil kan krijgen

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 11:09

BernetteO schreef:
Ik vind jou met name in je handen erg onrustig. Je bent af en toe vrij sterk en zeker in draf heb je je handen eigenlijk niet stil. Probeer in het lichtrijden meer 'door je armen heen' licht te rijden, in plaats van met je hele lijf, waardoor je je armen meeneemt naar voren. Je paard knikt hierdoor ook continu wat in het hoofd.

Daarnaast zijn je voltes wat scheef gereden en lijk je ze met name op de hand te rijden. Op 3.43 bijvoorbeeld, in stap zelfs, kom je vrij hard in met je binnenhand, terwijl de wending niet netjes voorbereid is. Vlak voor de wending kom je namelijk naar voren, geef je een beloning, je gaat rechtop zitten en je paard moet wenden. Je zou zelf eerder rechtop moeten komen, lichte stelling vragen, buitenbeen erbij en wenden. Verder zou je in de voltes wat winst kunnen halen door iets minder te knikken in het lichaam. Je knikt wat in naar binnen in de voltes, waardoor je paard af en toe net niet lekker kan meebuigen. Het is niet heel erg knikken, maar je komt wel net uit je loodlijn.

Ik vind dit paard niet erg loperig overkomen, ik mis eerder activiteit en voorwaartse drang. Daarnaast zie ik een ruiter die veel terugwerkt, wat de bewegingen van het paard zeker niet ten goede komt.

Ik denk dat jullie al goed bezig zijn door al vroeg te beginnen met les, en ik ben heel benieuwd hoe het er over een tijdje uit ziet.

Ik ga hier zeker mee akkoord al heeft alles zijn reden helaas.. Ik ben soms inderdaad wat sterk met mijn hand omdat ze soms ineens haar hoofd volledig naar voor trekt & dan onmiddellijk gaat lopen, omdat ik nog niet zeker op haar zit probeer ik dit toch te vermijden omdat ik liever geen ongelukken doe nu.. Het zitten & inknikken is inderdaad een aandachtspunt maar ik heb natuurlijk nog maar 7x met haar gereden & het laatste jaar eigenlijk zo goed als niet meer. Daarom houd ik haar momenteel nog zo 'traag' omdat ik dit erg moeilijk vind. De les begin ik inderdaad zo snel mogelijk!

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 11:12

Alvast bedankt iedereen voor de tips, ik hoop dat iedereen een beetje in gedachten houd dat dit voor mij héél moeilijk is, ik twijfel fel aan mezelf omdat ik het laatste jaar (door problemen met vorige paarden) eigenlijk niet meer gereden heb en dit paard compleet het tegengestelde is van mijn laatste rijpaard. Ik heb nooit met een 'loperig' paard gereden omdat ik mezelf hier niet genoeg ruiter voor vond, het is dus heel fel wennen en ik ben nog ontzettend onzeker op haar. Ze is ook supersterk en mede daardoor is het behoorlijk 'eng' om d'r los te laten. Ik ga dus vandaag al beginnen met les maar ik heb natuurlijk nog niet veel ervaring met haar & helemaal niet met dit type paard...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:24

Dat je een loperig paard wat spannend vindt, kan ik best inkomen. Toch zou ik het met dit paard iets anders aanpakken. Doe de deuren van de bak dicht, geef iets meer teugelruimte en geef iets meer gas. Sommige loperige paarden kun je in het begin beter juist even laten lopen, zodat ze hun ei kwijt kunnen. Ik reed er ook zo een. Paar rondjes stappen aan een lange teugel, dan iets oppakken en voltes in stal en draf. Daarbij wat tempo wisselingen meepakken, een paar passen opschakelen en een paar passen terug. Als ze lekker los was in hals en kaak, liet ik haar op de volte hals strekken en vroeg ik om een hoger tempo, mits ze daarbij met haar neus laag bleef. Na een paar rondjes zo op de volte even hoefslag volgen, stukje doordraven en dan óf terug naar een rustiger draftempo en dan galopwerk aan een langer teugeltje, óf terug naar stap en even lange teugel stappen. Daarna kon ik haar meer oppakken en toch een goede houding behouden.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 11:39

Hilary schreef:
Dat je een loperig paard wat spannend vindt, kan ik best inkomen. Toch zou ik het met dit paard iets anders aanpakken. Doe de deuren van de bak dicht, geef iets meer teugelruimte en geef iets meer gas. Sommige loperige paarden kun je in het begin beter juist even laten lopen, zodat ze hun ei kwijt kunnen. Ik reed er ook zo een. Paar rondjes stappen aan een lange teugel, dan iets oppakken en voltes in stal en draf. Daarbij wat tempo wisselingen meepakken, een paar passen opschakelen en een paar passen terug. Als ze lekker los was in hals en kaak, liet ik haar op de volte hals strekken en vroeg ik om een hoger tempo, mits ze daarbij met haar neus laag bleef. Na een paar rondjes zo op de volte even hoefslag volgen, stukje doordraven en dan óf terug naar een rustiger draftempo en dan galopwerk aan een langer teugeltje, óf terug naar stap en even lange teugel stappen. Daarna kon ik haar meer oppakken en toch een goede houding behouden.

Ik ga dit zeker ook eens proberen! Nu ben ik op deze manier begonnen omdat de vorige eigenaresse d'r zo reed maar als mijn lesgeefster dit ook goed vind, ga ik dit zeker eens proberen! Bedankt voor de tip!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:59

TS, ik snap dat je haar tegen wilt houden. Wat je hier echter mee creeert is dat ze alleen maar harder wordt in de mond. Probeer te werken met ophoudingen en geen constante harde druk op je teugels. Het zal vast mee vallen hoe loperig ze wordt. In tegendeel, met loperige paarden helpt het vaak juist om te ontspannen.
En het klinkt misschien gek maar blijf haar ook met je been rijden. Het is niet erg als ze wat harder loopt dan op het filmpje. :)