Zwevende voeten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Melewel94

Zwevende voeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 13:05

Ik zoek nog wat tips om mijn tenen naar binnen te krijgen. Ik merk zat ze een eigen leventje krijgen zodra het paard netjes voorwaarts loopt. Ik heb de rest al aardig op positie, maar dit probleempje blijft een beetje 'hangen' :+

Hierbij een foto van mijn progressie sinds de zitcompetitie 2015.

Afbeelding

Boven is nu en onder een tijdje terug!

Afbeelding

Oud vanuit een andere hoek

Afbeelding

Nu vanuit een andere hoek

Aangezien ik nu doorga naar de kwartfinale kan ik alle tips wel gebruiken :D rij 3/4 keer in de week nu.

Alvast bedankt!!

Captain

Re: Zwevende voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:14

Ik lees even mee. :') mijn hakken netjes naar beneden houden duurde 2 jaar maar mijn tenen naar binnen probeer ik al ruim 17 jaar. :+

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 13:31

Captain schreef:
Ik lees even mee. :') mijn hakken netjes naar beneden houden duurde 2 jaar maar mijn tenen naar binnen probeer ik al ruim 17 jaar. :+

Oei, hopelijk duurt het bij mij niet zo lang :')

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:33

Vaak is het niet alleen je teen die naar buiten staat, maar gaat er in de rest van je zit ook iets fout.

Ik kreeg ooit een tip waarbij ik in mijn beugels moest gaan staan en me dan vanaf de voorboom weer terug in het zadel moest laten glijden. Zo blijven zitten kost dan wel spierkracht, maar het hielp wel.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:41

Stomme vraag misschien, maar als je gewoon staat, hoe staan dan je voeten?
Mij is vroeger geleerd om als je gaat zitten, dan je bovenbeen van het zadel af te halen, naar achter leggen en weer naar voor halen, dan is je been automatisch netjes aangelegd.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:52

Wat goed dat je om advies vraagt!

Eens met goldenarrow :j

Het hele idee van tenen naar binnen draaien is niet zo heel goed voor je kniebanden :) Als jij al met je tenen naar buiten staat als je op de grond staat, dan heb je gewoon kapstokjes. Ik sta ook met mijn tenen naar buiten, en op het paard dus ook. Heb al 15 jaar geprobeerd om mijn tenen naar binnen te houden maar ik krijg er altijd last van. Als jij je tenen gaat forceren om naar binnen te gaan staan komt er onnodige druk op je kniebanden, dat gaat uiteindelijk pijn doen. Het is gewoon een onnatuurlijke houding, die tenen naar binnen draaien, en iets wat onnatuurlijk is, kan (naar mijn mening) niet zo goed zijn voor je lichaam.

Wel vind ik je beenligging al énorm verbeterd! Daar liggen ze eigenlijk wel prima. Door je bekken iets naar achter te kantelen kun je er misschien nog voor zorgen dat je je hakken niet op trekt :) Maar dat is iets wat je zelf moet uitfiegelieren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:53

Volgens mij ben je ook aardig afgevallen. Dat helpt ook al om je benen wat beter te laten afhangen. En zoals fannetje zegt gaan zitten.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 15:16

Ik heb wel een lichtelijk vermoeden dat het er niet helemaal uit zal gaan, aangezien ik platvoeten heb, X benen en een holle rug. Ik heb sinds 2 weken nu terug steunzolen (met tegenzin haha) dus hoop dat dat misschien wel een beetje wil meehelpen. Want mijn enkels zakken naar binnen als ik sta. Heb een bobbel in het midden van mijn steunzool die ervoor zorgt dat mijn middenvoetsbeentjes niet doorzakken. Alleen kan ik ze niet aan in m'n rijlaarzen want anders stroomt er geen bloed meer naar m'n voeten :+

Ik probeer inderdaad vaak tussendoor m'n benen een keer van het zadel af te leggen en mijn benen vanuit mijn bekken terug naar binnen te draaien, maar na een paar passen liggen ze weer terug in de oude positie.

Ja bekken kantelen, een hel! Door dus m'n holle rug is de 'normale' ruiterpositie voor mij alsof ik echt bol sta... Misschien een kwestie van geen buikspieren hebben?

Qua afvallen: het heeft z'n ups en downs, ik schommel heel erg met m'n gewicht. Ik probeer het er langzamerhand er terug af te krijgen maar gaat met moeite, 5 jaar geleden woog ik amper 52 kilo en 2 maanden terug zat ik aan de 72... Tijdje terug had ik gelukkig 64 kilo op de weegschaal staan, maar due is weer gestegen naar de 68... Ik hoop dat het m'n spieren zijn die erbij komen en geen vet! _O-

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:20

Ik volg ook even mee! Over 2 weken de regio en mijn voetjes zijn ook drama. Als ik loop staan ze ook iets naar buiten, dus het zal er nooit helemaal uitgaan. Maar doe wel mn best ze zo min mogelijk naar buiten de staan. Wat bij mij volgens mij wel iets helpt is bewust nadenken dat ik de binnenkant van mn kuit aan t paard heb en niet de achterkant. Okk bewuwt met binnenkant kuit drijven, dan hou ik mn hakken ook nog eens soort van uitgedrukt

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:31

net nog gereden, ik heb gemerkt dat als ik mn knieen 'klem' mijn onderbenen stiller liggen, maar dit is tegen mijn principe van het klemmen, klinkt dit wel logisch? :') of mag er toch enigzins druk zijn? want mn tenen zijn voor mijn gevoel gek genoeg ook meer naar binnen. ik heb weer vanuit instructie videos geleerd dat je knieen 'vrij' zouden moeten zijn waardoor je je benen lang zou kunnen maken.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:44

Klemmen zou ik niet gaan doen, lijkt me je houding en je paard/ontspanning niet ten goede komen.
Je holle rug herken ik en daardoor heb je de neiging je been te ver naar achteren te brengen (ik ook)
Maar die laatste foto ziet er netjes uit hoor, heb je ook nog een recente foto van bijv voor?

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:45

Op de ene galopfoto trouwens, die eerste. Ligt je binnenbeen best ver naar achteren, ligt je andere been dan nog verder naar achteren? Want dan lijkt het me moeilijk balans houden ook voor jezelf.

**geen kritiek gewoon nieuwschierig, vind het dapper dat je deze vraag met fotos erbij stelt en denk dat je al aardig op de goede weg bent als ik je recente foto zie**

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 08:13

Ik heb m'n best gedaan voor een foto van voor, screenshot uit het filmpje. Afbeelding
Afbeelding

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 09:53

Storm2009 schreef:
Op de ene galopfoto trouwens, die eerste. Ligt je binnenbeen best ver naar achteren, ligt je andere been dan nog verder naar achteren? Want dan lijkt het me moeilijk balans houden ook voor jezelf.

**geen kritiek gewoon nieuwschierig, vind het dapper dat je deze vraag met fotos erbij stelt en denk dat je al aardig op de goede weg bent als ik je recente foto zie**

Ik moet zeggen dat ik daar best wel bezig was met mn binnenbeen om hem op de volte te krijgen aangezien hij naar binnen viel. Toen was m'n balans echt brak, zoals te zien :+ met proeven/wedstrijden ben ik zo zenuwachtig als de pest en soms wel gefrustreerd te paard tijden de proef. Nu is dit al een stuk minder, dat in ieder geval de frustratie weg is.

Ik heb het filmpje op YouTube kunnen zetten! Wachtwoord was ik al een tijdje kwijt haha...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:06

Ik denk dat het probleem ontstaat in je bekken en onderrug, maar als daar voor je gevoel niets aan te doen is ;)
3 tips;
Probeer om de achterzakjes van je broek te zitten.
Stuur voor je gevoel met een pijl die uit je buik komt, je bekken staat dan automatisch beter ;)
Of nog even halthouden, je beugel uitdoen, been lang maken, naar achteren, en dan weer terug in de beugel En zorg dat je je knie naar beneden duwt ipv naar voren/tegen het zadel

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 10:47

Nibbit schreef:
Ik denk dat het probleem ontstaat in je bekken en onderrug, maar als daar voor je gevoel niets aan te doen is ;)
3 tips;
Probeer om de achterzakjes van je broek te zitten.
Stuur voor je gevoel met een pijl die uit je buik komt, je bekken staat dan automatisch beter ;)
Of nog even halthouden, je beugel uitdoen, been lang maken, naar achteren, en dan weer terug in de beugel En zorg dat je je knie naar beneden duwt ipv naar voren/tegen het zadel

Ik ga het zeker meenemen! vanavond heb ik les op de manege.

Ik heb vaak dat ik op een oncomfortabel zadel zit, als ik mijn beugels op mijn lengte heb dan is er veel ruimte vrij bij de kniewrong en als ik ze netjes tegen de kniewrong aan heb liggen dan zit ik bijna in springmodus :+ zou dat gewoon zijn omdat ik klein ben (korte benen)?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:56

Succes vanavond, ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 15:16

Nibbit schreef:
Succes vanavond, ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Dankje! Ik ben bereid om alles te proberen :D alleen ik nu nog niet veel paarden ken daar en ik (bijna) iedere les op een ander paard zit wordt het soms moeilijk aangezien je niet weet hoe dat paard zal reageren op bepaalde dingen :')

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:33

Bedenk je met het 'knieën tegen het zadel' wel dat niémand, anatomisch gezien, met zijn knieën tegen het zadel kan rijden. Zonder zadel krijgt immers niemand zijn been plat tegen het paard! Bij sommigen lijkt het wel zo, maar dat komt doordat de kniewrong dan precies dat stukje ruimte opvult.

Wanneer de kniewrong dan dus niet goed (genoeg) past bij jouw been, moet je ingewikkeld doen met je houding om er alsnog -een soort van- bij te kunnen, zoals je zelf ook al aangeeft.
Een van de dingen die je dan doet is, onbewust, je teen naar buiten zetten om toch maar met je knie(holte) het zadel aan te raken. Zeker als je een beetje flexibel bent gaat dit makkelijk.

I denk dus dat je 1. niet optimaal in je zadel past en 2. overcompenseert vanuit je (hyper)flexibiliteit.

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:57

Ik zou aanraden om een zitles te nemen.
Op het filmpje zie je dat je snel je balans verliest, je onderbenen naar achteren steekt (wel minder als op foto's) Ook heb je je handen gedraaid, waardoor en onnodig spanning in je lichaam opbouwt.

Dit leer je niet zomaar af hoor! Veel oefenen met iemand die je helpt of zitles helpt :)

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 17:31

tennan schreef:
Bedenk je met het 'knieën tegen het zadel' wel dat niémand, anatomisch gezien, met zijn knieën tegen het zadel kan rijden. Zonder zadel krijgt immers niemand zijn been plat tegen het paard! Bij sommigen lijkt het wel zo, maar dat komt doordat de kniewrong dan precies dat stukje ruimte opvult.

Wanneer de kniewrong dan dus niet goed (genoeg) past bij jouw been, moet je ingewikkeld doen met je houding om er alsnog -een soort van- bij te kunnen, zoals je zelf ook al aangeeft.
Een van de dingen die je dan doet is, onbewust, je teen naar buiten zetten om toch maar met je knie(holte) het zadel aan te raken. Zeker als je een beetje flexibel bent gaat dit makkelijk.

I denk dus dat je 1. niet optimaal in je zadel past en 2. overcompenseert vanuit je (hyper)flexibiliteit.

Het niet optimaal in een zadel passen zal voorlopig wel een probleem blijven, aangezien ik geen eigen paard heb natuurlijk ;) dus kan ik ook niet naar mijn persoonlijke behoeftes kijken. En bij manegepaarden heb ik al helemaal geen keus. Dus beter mijn eigen in de goede houding zetten en niet naar het Zadel kijken? Of dan toch mezelf meer naar het zadel zetten?

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 17:32

72Melanie27 schreef:
Ik zou aanraden om een zitles te nemen.
Op het filmpje zie je dat je snel je balans verliest, je onderbenen naar achteren steekt (wel minder als op foto's) Ook heb je je handen gedraaid, waardoor en onnodig spanning in je lichaam opbouwt.

Dit leer je niet zomaar af hoor! Veel oefenen met iemand die je helpt of zitles helpt :)

Ik heb een tijdje terug nog een Zitles gehad, maar ik reed echt stukken slechter dan als ik zelf de controle had... Komt dit vaker voor?

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:34

Ik vind je zit inderdaad wat wiebelig. Kan het zijn dat je bij zitles minder goed zat omdat je geen teugels had (was aan longe Neem ik aan?) Je zoekt aardig steun met je handen lijkt het. Pas ook op dat je niet 'zaagt' vooral in de eerste 3-4 sec van filmpje zie je dit.

Vind je trouwens verder wel netjes rechtop zitten en je tenen Stoor ik me niet aan. Maar zitles zou zeker geen kwaad kunnen. Stap je ook veel? Juist in stap kun je rustig werken aan je zit. Dat later toepassen in galop en draf

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 22:40

Storm2009 schreef:
Ik vind je zit inderdaad wat wiebelig. Kan het zijn dat je bij zitles minder goed zat omdat je geen teugels had (was aan longe Neem ik aan?) Je zoekt aardig steun met je handen lijkt het. Pas ook op dat je niet 'zaagt' vooral in de eerste 3-4 sec van filmpje zie je dit.

Vind je trouwens verder wel netjes rechtop zitten en je tenen Stoor ik me niet aan. Maar zitles zou zeker geen kwaad kunnen. Stap je ook veel? Juist in stap kun je rustig werken aan je zit. Dat later toepassen in galop en draf

ik had inderdaad geen teugels vast, ik moest mijn vuisten tegen elkaar aan leggen. ik vermoed dat ik inderdaad veel steun zoek aan de teugels.
wat betreft het ´zagen' in het filmpje, heeft niks met mijn zit te maken, het paard was weer lekker eigenwijs bezig, want ik weet wat ze kan. ze probeert me nog al te graag uit... :+ maar moet ook zeggen, ik doe het stiekem vaak... dus dat is al iets waar ik aan werk! ligt maar net op welk paard dat ik rij. is soms moeilijk om over te schakelen, want rij veel paarden die gewoon met de tijd hard zijn geworden in de mond en kleine hulpen niet accepteren. en als ik dan op een gevoelig paard zit, weet ik niet wat ik met mn handen moet aanvangen...

ik zal zeker vaker gaan stappen! ik ben op het moment veel bezig met overgangen rijden, vooral draf/galop om niet zo voorover te vallen. dat was een van mijn grootste problemen.

binnenkort sowieso weer een zitles erbij, alleen even zien te plannen wanneer haha...

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:55

Goed dat je eraan werkt en zo positief omgaat met alle feedback. Echt goed!

Succes met je zitlessen, komt vast helemaal goed. Je staat er voor open om te verbeteren dat is al de helft van het werk!

Liefs

Ps zagende bewegingen zouden in mijn ogen nooit moeten om nageeflijk te rijden. Dan krijg je namelijk geen ontspanning in de rug maar een valse knik. Juist door ruimte te geven en been te geven zou een paard moeten ontspannen**mijn mening**