Nyske heeft de knop ontspanning gevonden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Indi_Vito

Nyske heeft de knop ontspanning gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 00:36

Hey iedereen.

Sinds mei 2015 heb ik weinig tot niet meer gereden met mijn knappe dame.
Vanaf begin mei zit ik er eindelijk weer op na een zware bevalling met keizersnede van mijn zoontje.

Voor mijn zwangerschap was het een heel fijn en los paard wel moeite met de aanleuning maar niet zo tegen de hand en sterk als na mijn bevalling.
Een verzorgster heeft haar een tijd gereden maar die liet haar lekker sterren kijken.
Nu het na een maandje nog niet echt beter werd zijn we bij de tandarts geweest en hebben we een ander zadel.

Afgelopen zondag hadden we op stal een wedstrijdje en ik deed gewoon voor de lol mee had geen verwachtingen en had losjes de touwtjes er aan hangen omdat ook niet teveel met mijn handen wilde klieren. En ineens tijdens het los rijden ging de knop om ze zakte netjes aan de voorkant en ontspande dus hop touwtjes er af en ja hoor echt mega lekker gereden <3 dat resulteerde ook in de punten 199 in de eerste proef en 213 in de 2e proef *\o/*

Vandaag weer lekker gereden en nu ook foto's er van.

Eigen opmerkingen:
Handen meer bij elkaar
Armen meer gebogen houden.
Soms rechterop zitten.
Hakken minder op strekken.

Nyske moet nog meer dr neus er uit gaan drukken maar ik ben al lang blij dat ze niet meer rond loopt als een dwarse mislukte giraf _O-
Op de laatste foto's is ze warm gelopen en gaat ze ook meer haar neus er uit drukken maar het duurt altijd ff voordat ze goed warm gedraaid is.

Nyske J. Fan è ziedewij
4 jaartjes jong
Ongeveer een jaar onder het zadel maar ik denk maar iets van 40X bereden waarvan voornamelijk op buitenrit.

Afbeelding

Afbeelding

Middendraf vind ze nog lastig en komt ze erg omhoog en word ik iets te streng in m'n handen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tips zijn erg welkom houd het wel lief en opbouwend.
Ander commentaar mag in pb!

<3

lies_sparkle

Re: Nyske heeft de knop ontspanning gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 07:57

Dat ziet er fijn uit zeg.

Als ze bij de middendraf tegen de hand komt kun je er ook voor kiezen om haar dan even terug te nemen en dan opnieuw te proberen. Kleine stukjes, rustig opbouwen :)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 08:08

liespower94 schreef:
Dat ziet er fijn uit zeg.

Als ze bij de middendraf tegen de hand komt kun je er ook voor kiezen om haar dan even terug te nemen en dan opnieuw te proberen. Kleine stukjes, rustig opbouwen :)

Dankjewel *D
Daar had ik nog niet aan gedacht, goed idee ga ik zeker meenemen in de training <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:23

Wat ben ik trots op je Zonnestraaltje van me <3

Dat heb je even mooi weer opgepakt! Je komt er wel, en die puntjes, daar heb je genoeg tijd voor om aan te werken. Houd vooral de rust en samenwerking... :j

+:)+

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 08:34

Nikki schreef:
Wat ben ik trots op je Zonnestraaltje van me <3

Dat heb je even mooi weer opgepakt! Je komt er wel, en die puntjes, daar heb je genoeg tijd voor om aan te werken. Houd vooral de rust en samenwerking... :j

+:)+

Hihi dankjewel <3

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:17

Ziet er goed uit! Idd zoals liespower al zei, probeer kleine stukjes en maak daar dan langere stukken van. Probeer bij het halsstrekken niet te ver naar voren te vallen. Veel plezier nog samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:09

Idd, in die middendraf 3/4 passen en weer terug. Meestal als je een hele diagonaal doet, vallen ze halverwege uit elkaar en dan ben je ze kwijt, bouw het op met kleine stukjes en neem goed op zit terug, maar zorg er ook voor dat ze goed terug komt, zodat ze wat meer gaat sluiten en zo sterker wordt. Dit is pure spiertraining voor een paard :)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 16:58

Kalender7 schreef:
Ziet er goed uit! Idd zoals liespower al zei, probeer kleine stukjes en maak daar dan langere stukken van. Probeer bij het halsstrekken niet te ver naar voren te vallen. Veel plezier nog samen!

Ja erg he hahaha ben er al druk aan het werken eerst viel ik al voorover tijdens de gewone draf en stap en galop :') maar sinds ik er weer op ben gaan letten zit ik weet beter rechtop maar soms val ik nog voorover inderdaad.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 10:26

Joolien schreef:
Idd, in die middendraf 3/4 passen en weer terug. Meestal als je een hele diagonaal doet, vallen ze halverwege uit elkaar en dan ben je ze kwijt, bouw het op met kleine stukjes en neem goed op zit terug, maar zorg er ook voor dat ze goed terug komt, zodat ze wat meer gaat sluiten en zo sterker wordt. Dit is pure spiertraining voor een paard :)

Ja klopt! Sluiten kan ze wel goed dat vind ze makkelijker als verruimen. Maar ze is denk ik 15 keer in de bak geweest ofzo en met mij 7X denk ik haha. Maar nu we een nieuw zadel hebben durft ze eindelijk te ontspannen!

lindalacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:08

Ik moest even gniffelen om je zin..... naar de tandarts en een nieuw zadel...

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:03

zorg inderdaad dat je niet streng wordt met je hand maar blijf geven. ziet er goed uit. zorg dat je ook tijdens het halsstrekken dat je contact blijft houden met de mond. hierdoor kan ze je bit accepteren en kun je gaan fluisteren. nu hangen de teugels door en heb je geen contact dus geen communicatie. ga zo door :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:07

Ziet er fijn uit, die laatste foto's, middendraf zou ik inderdaad uitbouwen.Het is ook niet vreemd of erg dat ze daar wat omhoog komt, als ze haar achterhand maar gebruikt.

En eigen keuze uiteraard, maar 40x erop en dan al de sporen eraan? Waarom zou je haar daaraan willen laten wennen? Ik zou er zelf voor kiezen haar zo gevoelig mogelijk te houden.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 11:29

Sheran schreef:
Ziet er fijn uit, die laatste foto's, middendraf zou ik inderdaad uitbouwen.Het is ook niet vreemd of erg dat ze daar wat omhoog komt, als ze haar achterhand maar gebruikt.

En eigen keuze uiteraard, maar 40x erop en dan al de sporen eraan? Waarom zou je haar daaraan willen laten wennen? Ik zou er zelf voor kiezen haar zo gevoelig mogelijk te houden.

Omdat ik zelf erg weinig kracht heb in mijn benen en ze soms erg wil hangen er aan, ze is zeer voorwaarts daar heb ik de sporen ook niet voor nodig maar het is meer voor het sturen.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 11:32

DarkoFoitzik schreef:
zorg inderdaad dat je niet streng wordt met je hand maar blijf geven. ziet er goed uit. zorg dat je ook tijdens het halsstrekken dat je contact blijft houden met de mond. hierdoor kan ze je bit accepteren en kun je gaan fluisteren. nu hangen de teugels door en heb je geen contact dus geen communicatie. ga zo door :)

De momenten dat de teugel slap hangt komt doordat ze niet goed aan het been was en zo lekker dr neus ging verstoppen :p. Dus ineens inknikte eigenlijk pure moment opname ik heb ook niet hals gestrekt dat is mijn manier van rijden lang en laag maar wel vanuit achter.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:49

houdt er wel rekening mee dat ze wat omhoog moet komen om te kunnen verruimen, anders rij je haar alleen maar de grond in. wat je ook kan proberen is kijken of e haar positie wat kan sturen. Als ze dan braaf iets hoger komt en fijn in de aanleuning blijft, dan klein stukje verruimen vragen. focussen op 1 pas en dan waar terug en lager rijden. Dan krijgt ze er ook vertrouwen in

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:45

Lekker paardje hoor, zeker als je het verhaal in ogenschouw neemt.

Ik wil je graag de tip meegeven om als je middendraf rijdt je hand eens een keer lekker mee te geven. Laat die neus er maar uit komen en haar misschien even (ver) voor de loodlijn uitkomen. Je geeft aan dat ze graag te ver erachter wil hangen, dus bij oefeningen waar ze het wil geven, vooral geven.
Verder kan ik aan het stilstaande beeld niet zien of je ook tijdens het lang en laag rijden eraan denkt om te blijven schakelen en overgangen te maken en om zelf netjes in je zadel te blijven zitten (hoe moeilijk dit soms ook is). Paard is namelijk wel mooi laag, maar zou nog meer lengte mogen nemen. Dit is nu moeilijk omdat ze op haar voorhand valt/ loopt mede door het gewicht dat jij daar plaatst. Het schakelen in tempo is dan ook om haar weer te triggeren het gewicht naar achteren te verplaatsen.

Probeer ter bevordering van je beenhulpen en het schakelen ook eens 10 passen vooruit, 10 passen terug, 10 passen vooruit, 10 passen terug, 10 passen verder terug etc. etc. af te wisselen natuurlijk in het aantal passen en de volgordes. Paarden willen daar nog wel eens super op reageren.

Mo_mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:57

Mooie combinatie, wel vind ik dat hij op sommige momenten wat diep loopt, hoe dat correct op te lossen wil nog wel eens verschillen. Mijn paard heeft dat soms ook war en dan zet ik hem in een andere houding omdat de afwisseling tussen laag en wat diep naar bovenin rijden. Hiervoor heb je echt Hulp nodig van iemand op de grond die dit herkent.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 23:40

LuffB schreef:
Lekker paardje hoor, zeker als je het verhaal in ogenschouw neemt.

Ik wil je graag de tip meegeven om als je middendraf rijdt je hand eens een keer lekker mee te geven. Laat die neus er maar uit komen en haar misschien even (ver) voor de loodlijn uitkomen. Je geeft aan dat ze graag te ver erachter wil hangen, dus bij oefeningen waar ze het wil geven, vooral geven.
Verder kan ik aan het stilstaande beeld niet zien of je ook tijdens het lang en laag rijden eraan denkt om te blijven schakelen en overgangen te maken en om zelf netjes in je zadel te blijven zitten (hoe moeilijk dit soms ook is). Paard is namelijk wel mooi laag, maar zou nog meer lengte mogen nemen. Dit is nu moeilijk omdat ze op haar voorhand valt/ loopt mede door het gewicht dat jij daar plaatst. Het schakelen in tempo is dan ook om haar weer te triggeren het gewicht naar achteren te verplaatsen.

Probeer ter bevordering van je beenhulpen en het schakelen ook eens 10 passen vooruit, 10 passen terug, 10 passen vooruit, 10 passen terug, 10 passen verder terug etc. etc. af te wisselen natuurlijk in het aantal passen en de volgordes. Paarden willen daar nog wel eens super op reageren.

Bedankt voor de tip! Dit doen we ook regelmatig! Ik rijd er heel veel terug bijna naar stap en regelmatig voorwaarts om haar weer goed aan het been te krijgen.

Dat loslaten tijdens de Middendraf ga ik niet doen want ze komt dan wel erg ver voor de loodlijn :P ze speelt dan namelijk giraf. Haha.

Voorlopig staat ze alweer 2 weken stil. Moet echt mijn nieuwe ritme gaan vinden met werk kleine en paard haha.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 00:02

zana; je hoeft haar natuurlijk niet helemaal los te gooien. Vanuit je elleboog mee geven naar voren en licht contact houden kan al voldoende zijn. En als je dit combineert met de tips van de andere bokkers om te beginnen met kleinere stukken oefenen (dus voordat ze door haar onbalans die neus de lucht in gooit en onregelmatig in de tact wordt) zal je zien dat dit al snel beter gaat.

Let op dat als je terug rijdt naar bijna stap je soms daarvoor eerst weer iets actiever moet draven voordat je nog verder terug gaat (naar die echt bijna stap) zeg maar meer tussen fases inlassen. Dit bevorderd het gebruik van het achterbeen. (in een keer van een normale draf naar bijna stap wil er nog wel eens voor zorgen dat het paard zijn achterbenen gaat slepen en door tussendoor te blijven schakelen neemt hij ze beter mee doordat hij zijn buikspieren beter aanspant)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 01:01

Daar Let ik ook wel op :) ik weet wel hoe ik mijn paard actief krijg en hou helemaal niet van slome sloffers en dat is ze ook zeker niet ze is te voorwaarts maar was deze keer niet aan het been door de hengstigheid ze plakte lekker aan mn been :p.

Mo_mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 05:39

Mooi dat ze duidelijk ontspannen loopt, wel vind ik dat ze uit de loodlijn ligt met haar hoofd.
Ook ik worstel daarmee, sommige paarden zijn nou eenmaal makkelijk op de voorhand loopt

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 08:39

Mo_mootje ja klopt dat doet ze zeker nog te veel! Daar werken we ook hard aan want ik wil echt dat ze dr neus er uit gaat duwen. Vanaf morgen kan ik eindelijk weer lekker aan de slag met dr en dan ga ik weer oefenen.

Mo_mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:33

Vandaar dat ik het herken, mijn paard loopt ook teveel op de voorhand

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:12

Ziet er heel netjes uit! Gewoon lekker blijven oefenen, jullie komen er wel!

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 23:06

Kleine update :o
We hebben samen behoorlijk geoefend op voorwaarts en terug op de zit. Voorwaarts wilde ze wel maar terug niet meer dus ik heb een paar keer flink geoefend op het terug rijden op mijn zit. En dit resulteerde ook in de ontspanning tijdens het verruimen!
Ik vind zelf dat we vooruit zijn gegaan.

Voor mensen die graag bewegende beelden willen zien wil ik eventueel wel een filmpje uploaden !
Afbeelding