Hoe vullen jullie een half uur of uur als je zelf rijdt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca72

Hoe vullen jullie een half uur of uur als je zelf rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 00:15

Hallo,

Ik merk dat ik het soms best lastig vind om de tijd te vullen als ik zelfstandig aan het rijden ben op mijn paard. Zo'n twee keer per week krijg ik les en dan vliegt de tijd voorbij. Maar als ik dan zelf bezig ben de volgende dag en ik kijk op mijn horloge dan heb ik vaak nog niet zo lang gereden. Ik oefen meestal wat ik in de les gedaan heb, maar zoals gezegd lijkt het dan alsof ik al een poosje bezig ben maar dat is dan niet zo als ik naar de tijd kijk.
Hoe vullen jullie de tijd ? Hoe deel je het in? Ik ben benieuwd naar jullie tips en trics.
Groet,
Bianca

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 00:22

Hoezo zou je perse een uur willen vullen? Je klautert op je paard, voelt hoe hij aanvoelt, doet de oefeningen die je wilde doen en als je paard goed meewerkt en jij fijn rijdt ben je toch klaar?

Een uur vullen om het uur vol te maken vind ik eigenlijk meer wat voor manegeruiters. Die hebben voor een uur betaald. Dan snap ik dat je dat hele uur ook wil rijden. Maar als je elke dag dat je maar wil kunt rijden, dan ga je toch niet persé een uur volmaken alleen maar omdat het dan een uur is?

cissy

Re: Hoe vullen jullie een half uur of uur als je zelf rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 00:26

Eens met Koper! Je hoeft niet persé een uur te rijden om fijn te rijden. Ook niet persé alle gangen om gereden te hebben. Beter kwalitatief goed rijden gedurende 20 minuten dan het uur volmaken.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 00:40

Ik ben het eens met het aanvoelen van hoe het rijden gaat en stoppen als het goed is, maar heb meestal wel een plan vóór ik opstap. Daar kan ik vanaf als paard aangeeft iets anders nodig te hebben, maar ik vind het voor mezelf wel prettig om met een voornemen voor de dag op te stappen. Net als dat ik met privéles van te voren doelen doorneem met mijn instructeur.
Daarbij kijk ik wel altijd op mijn horloge hoe laat ik begin, want soms als het bijvoorbeeld lekker gaat vergeet ik de tijd en dan is toch handig om 'op de klok' af te bouwen.
Nu ik paard beter ken, vind ik het wel steeds makkelijker om 'zelf' te rijden. Ik weet nu beter naar welk gevoel ik op zoek ben, wat onze zwakke punten zijn en waar we aan moeten werken. Meestal is de tijd nu voorbij voor ik er erg in heb.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 00:46

Door iets anders te doen.
Als ik de ene dag les heb gehad, ga ik vaak de volgende dag een staprondje maken, buitenritje maken, kruisjes springen.
Elke keer hetzelfde doen, is voor het paard en jezelf ook erg saai.

En je hoeft het half uur/uur toch ook niet persé vol te maken met oefeningen doen.
Als je het zat bent, ga je gewoon een buiten een eindje stappen.

Maar goed, ik rij verder ook geen wedstrijden of zo, dus ik ben er misschien veel makkelijker mee. :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 00:50

Ik kan ook alleen maar meegaan met wat al gezegd is.
Ik rijdt echt zelden een vol uur. Meestal zit ik tussen de 40 en 50 minuten.
Neem zelfs niet altijd alle gangen mee. Gewoon bedenken wat je zou willen bereiken en als dat goed is gegaan is het genoeg geweest. Of dat nu na 20 minuten is of 60 minuten. Denk dat het voor jezelf ook prettiger is als je op je gevoel gaat rijden in plaats van op tijd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 01:13

Helemaal eens. Zorg dat je een fijne training hebt. Duur is daarin van kleiner belang. :)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 06:06

Ik zit er meestal wel 45 tot 60 min op. Loswerken in 3 gangen, buigen,tempowisselingen en overgangen en dan zijn we al zo 20 min verder. Heel soms houd ik t bij loswerken en ga ik dan uitstappen. Dan zit ik aan 30 min.
Na het loswerken stap ik even en dan pak ik m op. Ga ik wat oefeningen rijden en pak ik huiswerk van mijn instructeur mee. Dan stap ik weer even en pak m weer oo. Nog even aan wat dingetjes knutsellen die lastig zijn en dan lekker lang,laag afwerken. Afhankelijk van hoe makkelijk en fijn hij voelde ben ik korter of langer bezig

Juul08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:31

Hier ook eerst goed instappen en linksom rechtsom soepel maken. Dan ook meestal al 15 tot 20min verder voor de andere oefeningen beginnen. Kan zijn dressuurmatig of springen. En natuurlijk ook weer goed uitstappen, minimaal 10min. Dus dan kom je al snel op 50min a 60min. Als ik langs de weg uitstap ben ik meestal nog wat langer aan het rijden. Gewoon goed de tijd nemen voor alles en een oefening altijd meerdere keren oefenen.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:36

Ik begin na het instapoen met het loswerken in stap en vervolgens draf, als ik daar problemen tegen kom (bijvoorbeeld niet willen buigen) werk ik daar aan, als ik er een tijdje mee bezig ben en pony is daarna braaf stop ik. Komt de pony het loswerken makkelijk door ga ik bezig met moeilijkere dingen, is de pony daarna braaf? Stop ik.
Verschilt echt per keer hoelang ik rijd.
Op de manege moeten wii een uur vullen, dus als de pony op zo'n moment goed door werkt stap ik meer en ook langer uit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:39

Het ligt ook aan je paard denk ik. Als ik uitgebreid ga instappen gaat mijn paard "uit", het is er eentje die ook echt daadwerkelijk wat wil doen. Als ik begin met rondjes stappen zonder verder iets gaat hij tegenwerken. Hij heeft een "aan"-modus (aan de slag) en een "uit"-modus (z'n eigen dingen op de wei of paddock). En als hij uit is moet ik ook niet aan z'n kop zeuren met allerlei klusjes.

Een oefening doe ik ook niet persé een paar keer. Ik doe een oefening tot er vooruitgang in zit. Dus tot de oefening gaat zoals ik 'm voor ogen heb of totdat er verbetering in zit tov de vorige keer.

Toen ik nog op een pensionstal stond was ik op een dag aan het rijden, en een meisje wat daar een paard huurde reed ook in de bak. Ik wilde met mijn paard ergens aan werken, het ging prima, hij deed erg braaf zijn best en na 10 minuten was ik klaar. Dat meisje was stomverbaasd dat ik alweer afsteeg. Want je hoort toch een uur te rijden? :))

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:43

helemaal goed losrijden doe ik vaak al 20-25 minuten over , dan even oppakken , en dingen uit de les oefenen kost me 10-20 minuten , dan ga ik mijn cooling down in wat ook weer ongeveer 10-15 minuten duurt. Zo varieert mijn training tussen de 40 en 60 minuten , ook afhangelijk van de scholing van het paard natuurlijk.
probeer om bewust te worden van wat je paard nodig heeft , sommige moeten eerst even los galoperen voordat ze los kunnen draven , sommige doen er 30 minuten over andere maar 15 . Dit is fijn om te weten als je op wedstrijd gaat zodat je weet hoeveel van tevoren je los moet gaan rijden.

verder kun je ook aan je eigen zit gaan werken , zonder beugels rijden , op je zit letten enz.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:47

Ik heb nooit bewust op de klok gegeken hoe lang ik aan het rijden was. Soms was dat een half uur soms ook anderhalf. Vullen ging altijd vanzelf. Dieren uitgebreid losgestapt en gedraafd. Daarna oppakken en doen wat ik die dag in het hoofd had. Al deed ik daarna meestal wat anders dan ik van plan was.

Oefeningen gericht op netjes halthouden en wegrijden. Of juist stelling en buiging, of zijgangen, voltes vergroten en verkleinen enz. Dan is je tijd zo vol.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:48

Vroeger reed ik ook altijd standaard een uur. Tot ik een instructrice kreeg die zei 'goed = goed, klaar = klaar', ik vond dat ze gelijk had en ben toen dat in gaan voeren. Als je paard binnen een half uur goed doet wat jij vraagt, dan ben je toch klaar? Eigenlijk een soort beloning naar het paard toe....

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:58

Ik rijd meestal tussen de 30-45 minuten, soms wat langer, soms wat korter. Ik werk aan de dingen die ik in mijn les meekrijg. Zodra ik tevreden ben, zijn we klaar. Als ik merk dat hij of ik gefrustreerd raakt, ga ik direct naar buiten en maken we een stapritje. Dan is het blijkbaar niet onze dag.
Zeker als je paard iedere dag buiten staat zou ik mij echt niet druk maken om de tijd dat je erop zit.
Goed is goed. Doet hij het makkelijk dan ben je sneller klaar. Zolang je je paard maar zo traint dat hij soepel door zijn lijf kan lopen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:29

Op de baan rijdt ik meestal 20-25 minuten. Flink actief, en zodra het goed gaat stoppen. Soms ben je dus na 15 minuten klaar. Is jammer voor mij, maar paard heeft de volgende keer weer plezier om in de bak te werken.
Ik begin met stap, veel buigen, wendingen, voltes. Ook wijken en schouderbinnenwaarts. Daarna over in tolt en draf op voltes, of als hij erg stijf is maak ik een flinke ronde galop. Tussendoor steeds stukjes stap met stelling en wijken. Buiten rijd ik een rondje van een halfuur tot een uur, en dan probeer ik zo veel mogelijk ook te trainen en niet te hobbelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:37

Koper schreef:
Hoezo zou je perse een uur willen vullen? Je klautert op je paard, voelt hoe hij aanvoelt, doet de oefeningen die je wilde doen en als je paard goed meewerkt en jij fijn rijdt ben je toch klaar?

Een uur vullen om het uur vol te maken vind ik eigenlijk meer wat voor manegeruiters. Die hebben voor een uur betaald. Dan snap ik dat je dat hele uur ook wil rijden. Maar als je elke dag dat je maar wil kunt rijden, dan ga je toch niet persé een uur volmaken alleen maar omdat het dan een uur is?

Eens en niet eens.
Ikzelf rij vaak maar 15 minuten ofzo (paarden staan dag en nacht in de weide, dus losgestapt zijn ze wel, start ik direct met loswerken en kijk hoe het gaat). Mijn jongste heeft moeite met de galop, stel dat ze na 10 minuten een super overgang aanbiedt en ze voelt fijn aan, stop ik soms wel al.

Maar, met 3 keer per week 15 minuutjes te werken bouw je ook niet echt conditie op, dus las ik geregeld wel een conditietraining in, dat is dan gewoon licht basiswerk (lees: losse teugel, overgangen en grote voltes op redelijk tempo) en dan probeer ik wel 45 minuten te rijden. Geen zwaar verzamel/flexiwerk, maar gewoon lekker lang en laag ronddraven en galopperen, werken op tempo en gehoorzaamheid.

Maar soms kruip ik erop met het idee conditietraining te doen, en zet mevrouw spontaan zelf de zijgangen oid in, dan verandert mijn trainingsdoel vaak wel eens hoor :D
Of kruip ik erop met het idee om 15 minuutjes door te werken aan iets, en is ze zoooo lastig en irritant, dat ik uiteindelijk anderhalfuur op tempo rondgereden heb.

Maar goed = idd goed

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:52

Heb jij geen bos of een ander leuk buiten in de buurt Duhelo?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:58

Erg leuk om te horen dat ik niet de enige ben die vaak maar een half uurtje rijdt. Ik heb vaak een doel vooraf en als ik daarmee klaar ben dan stop ik. Is vaak met een half uurtje gepiept. Als het paard iets anders aangeeft dan verander ik natuurlijk mijn plan en soms ben ik een 45 minuten bezig maar zelden langer dan dat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:53

Koper schreef:
Heb jij geen bos of een ander leuk buiten in de buurt Duhelo?

Helaas ...
Er kunnen hier leuke ritjes gemaakt worden, maar het zijn overal verharde wegen. Mijn paarden (trekpaarden) zijn groot en zwaar, dus ik vermijd om echt lange afstanden over het verharde te gaan draven (doe ik soms wel eens, en nu en dan eens voor de koets, om de benen te harden, maar niet écht op tempo en geen km's).
De paar stukjes onverhard waar we kunnen doordraven en galopperen is op een rit van 10 km mss 1 km ...
En ik ben stiekem wat lui, en mijn paarden zitten zo hard als ze draven op het harde, zodat ik het niet zoveel doe :D

Vandaar dat ik dergelijke conditie meestal in de piste doe, buitenritten zijn gewoon km's gaan stappen op het gemakje met een stukje draf en galop ertussen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:58

Dit had ik ook, droeg altijd een horloge en ik wilde dan een halfuur rijden, anders vond ik het zonde, zo kort. Dus ik had het al getimed, 5 min instappen, 5 min uitstappen. Na 5 min draven, na 10 min draven een galop etc. Nu rijd ik gewoon (gok ik) zo'n 10 minuten los, doe ik veel oefeningen en als het voor mij goed voelt, stop ik. Denk dat ik vaak 30-45 min rijd, maar het voelt wel fijner om niet meer zo op tijd te rijden.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:00

Je kunt beter 20 minuten fijn knutselen waarmee je iets bereikt dan dat je een uur aan het prutsen bent en het nog niets is geworden en je de aandacht helemaal kwijt bent geraakt.

didiannemay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:02

Rij meestal 10 minuten lekker los stap en draf dan eens een rondje links rechte galop en oppakken, meestal wissel ik per dag qua hoeveelheid gangen, de ene dag galopppeer ik meer en de andere dag stap of draaf ik meer. Lekker veel afwisseling soms wat cavaletti's er bij etc

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:14

In de bak beperk ik me vaak tot een half uur. Direct als ik op stap begin ik met los maken. Aan een lange teugel over de hoefslag stappen vind ik geen meerwaarde hebben na 12 uur weide.
Daarom aan en lange teugel op mijn been vast in stelling en buiging rijden, stukje wijken mee pakken, schouderbinnen, Volte met binnen en buitenstelling. Tijdens dat stukje in stap pak ik ze langzaam op. Daarna stukje door trainen, daar komt ook draf en soms galop bij, daarna lange teugel en rond uitstappen. Soms een stukje buiten.
Korter dan 25 minuten zit ik eigenlijk nooit, spieren hebben officieel 12 minuten nodig om echt warm te worden. Nou doe ik in die opwarming wel al los werken, maar niet verder werken. En zeker 5 minuten cooling down. Langer dan 40 minuten red ik eigenlijk ook nooit (ook in les niet) dan is ze geestelijk op en heb je niks meer aan de training. Het moet wel opgeslagen worden.

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:38

nou daar heb ik geen moeite mee hoor! Ik moet juist opletten dat we niet te lang bezig zijn. Ik begin altijd met lang instappen, dan rechtrichten in stap, dan oefeningen in stap, dan alles in draf en dan afwisselend stap en draf. Galop zijn we nog niet klaar voor. Voor ik het door heb zijn we een uur verder!