Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
mrie schreef:In de bak werken is dikke vette onzin. Je leert ook niet autorijden in de speeltuin, lekker veilig.
Gooi er tijdelijk een huplteugeltje aan, bijvoorbeeld een martingaal. Hij moet maar bewijzen dat hij die niet meer nodig heeft.
Wat jij moet gaan leren is zijn streken voor zijn. Er is altijd iets wat een paard doet als aankondiging, het hoofd wat omhoog gaat, omkijken, gevoel van ontploffen, trekken aan het bit, het kan vanalles zijn. Er is iets waar aan je kunt lezen dat het fout gaat lopen. Dat is het moment om in te grijpen. En wat is dat dan ingrijpen, nou bijvoorbeeld even een oefeningetje wijken doen, of een paar stapjes achteruit. Je moet zorgen dat je beest afgeleid is. Lukt het niet dan zet je je geheime wapen, de martingaal in. Als je hem daarmee wel kan laten stoppen geef hem dan niet op zijn fluit, maar omdraaien en vrolijk je weg vervolgen. Doen asof er niets gebeurt is.
Ik verwacht afgaande op je verhaal dat je tinker je aan het ringeloren is (slim beest) Dus als je hem een keer of drie voor bent geweest dat je probleem dan over is, probeer maar.
mystery1980 schreef:als je een paard dat een lange teugel gewend is constant met een contact teugel gaat rijden kan dat juist spanning geven omdat hij dit niet gewend is, hou daar ook rekening mee.
Dieuwertje92 schreef:Ik zou in eerste instantie je dier eens gewoon leren kennen, hulpteugel kan altijd nog als het een 'probleem' blijft. Je hebt het in dit geval gewoon over het niet kennen van elkaar dus een verkeerde inschatting gemaakt: rijden met een losse teugel, hij schrok en weg was ie.. Waarom een hulpteugel uberhaupt gebruiken, mag een paard dan niet even wennen aan een nieuwe omgeving, eigenaar en manier van rijden? Onderschat sowieso de tijd niet die een paard nodig heeft om gewoon te raken met de nieuwe omstandigheden.
Citaat:Hoe gaat het met een ander paard erbij? Probeer eens achter een rustig paard rijden (dat geeft hem steun) en dan kan je hem als het nodig is op de kont van het andere paard remmen.
Joysieee schreef:Als het paard anders gewend is, lijkt het me naast wennen ook een groot stuk onbegrip. Een hulpteugel er aan hangen lijkt me dan niet een heel goed idee, denk je dat hij het daardoor beter gaat begrijpen? Ik denk het niet