Paard leren stil te staan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

blauwdruivje

Paard leren stil te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 09:08

Beste bokkers,

Kennissen van die hebben een 13 jarig paard. Heeft Z gelopen. Ze hebben het paard nu ongeveer een half jaar. Het rijden gaat goed, behalve het opstappen. Dan blijft ze niet stil staan. Er moet altijd iemand bij staan om vast te houden. Ik heb niet gehoord dat het paard rugproblemen oid heeft, het rijden gaat allemaal ontspannen.

Nu komt dit paard in de zomer een maand bij mij. En eigenlijk wil haar wel te leren stil staan. Althans, ik wil er aandacht aan besteden. Ik denk zelf aan proberen op te stappen, bijv. alleen maar te hangen oid en als ze dan stil blijft staan, belonen en er weer af stappen. En dit dan langzaam uitbouwen. Maar misschien is het mission impossible...het paard weet waarschijnlijk niet anders.

Hebben jullie hier misschien tips voor mij? Of zeggen jullie joh..laat lekker gaan...

AlwaysH

Re: Paard leren stil te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:11

Mijn paard heeft ook geen rugproblemen, en inderdaad ook geen geduld met opstappen. Ik lees mee.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:14

Mijn paard ging ook altijd direct lopen zodra ik er op zat. Ik stap op met krukje en geef haar nu een suikerklontje als ik zit en ze wacht er dus nu op en staat dus netjes stil tot ik aangeef dat we gaan vertrekken. Gelijk mooie oefening voor buiging in de hals links en dan weer eens rechts.
Maar veel mensen houden niet van iets aanleren met beloning dus dat is een keuze ....

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:17

Maar mijn paard begint te lopen voordat ik zit, wanneer ik op mijn kruk sta. Ik weet niet of TS dit ook heeft?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:20

Paard wat ik momenteel rij heeft dit ook. Wel een jonkie. Maar inderdaad niet wachten en altijd iemand er bij om vast te houden. Kon er ook niet bij in de buurt komen met een krukje
Ik ben begonnen om na het rijden het krukje en opstappen te introduceren. Dus als hij moe is.
Dit een paar weken gedaan. Inmiddels kan ik nu opstappen met krukje. Hij staat nog niet stil,. Soms ben ik 5 minuten bezig voor ik kan opstappen. Maar het word steeds beter. Dus veel oefenen, veel geduld en rust.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:30

Het gaat niet om het geduld van het paard, maar het geduld van de ruiter. Ook rille hete paarden zijn gewoon te leren stil te staan, bij opstijgen, maar ook gewoon onder de man. Maar het is een kwestie van de lange adem en een kwestie van heel consequent zijn. Niet als je een keer weinig tijd hebt een oogje toeknijpen, dan maar niet rijden en je tijd besteden aan opstijgen.

Ik was met de mijne de eerste tijd zo 3 kwartier tot een uur bezig met erop te komen. Maar je zet het paard op de plek waar je (liefst met krukje) op wilt stappen. Staan naast het krukje. staan blijven is belonen, aan de wandel..terug zetten op precies dezelfde plek. Herhalen tot ie blijft staan. Dan ernaast op het krukje. Zet ie een pas, van je krukje af, terug zetten op precies dezelfde plek. herhalen. Zet ie weer een stap, terug naar dezelfde plek. geen consessies doen met ik haal het nog wel vanaf deze plek...gewoon terug waar ie stond. Belonen als ie blijft staan. Voet in de beugel. zodra ie stap zet, voet eruit, van krukje af..terug naar dezelfde plek...nou ja en zo elke stap. Belonen bij staan, terug naar af bij een stap. Al zit je er al op (en ben je stiekum blij dat je zit) maar doet ie een stap voordat jij aangegeven hebt voorwaarts te gaan, er weer af en opnieuw...en ja het kan dus gebeuren dat je een uur bezig bent en de volgende dag weer en daardoor amper aan rijden toekomt. Maar het is een investering, als het er eenmaal in zit, zit het er in en heb je een paard dat altijd stil staat bij opstijgen. Mijn hete merrie, die er altijd in volle galop al vandoor wou zodra ik een voet in de beugel zette, staat nu als een blok. Ook op wedstrijdterrein kan ik er zo zonder hulp op. Ideaal...maar wat ik al zei, je moet er echt tijd in investeren en je geduld wordt mogelijk ernstig op de proef gesteld. Het is en blijft gewoon een kwestie van opvoeden.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 10:21

Dank jullie wel voor de tips! Ik ga het allemaal proberen! Ik denk ook dat het een kwestie is van veel geduld...maar gelukkig zijn de zomeravonden lang. De eigenaren stappen (helaas) voor zover ik weet niet met krukje op. Ik doe dat wel altijd. Dus dat wordt ook nog een oefening denk ik. Oji, zoiets wat jij voorstelt/doet, was ik ook van plan om te doen. Fijn om te horen dat dat geen gek idee is ;-).

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:24

mijn paard doet dit ook, kan dit niet simpelweg zijn dat je met je puntje van je teen tegen de buik aankomt? bij mijn paard wel ,ik ben niet zo handig :P

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:38

Blijkbaar is die van mij niet goed beleerd met stilstaan met opstappen. Van alles geprobeerd; rust inbouwen, krukje links, rechts, clickeren, voet weer uit de beugel bij stilstaan. Ik kwam bijna niet meer aan rijden toe... :roll: Het enige wat werkt is een beloning als hij stil blijft staan in de vorm van een brokje. Als hij weet dat er wat lekkers volgt staat hij stil. Dus dat patroon houden we maar vast. Stilstaan is dan lekker.
Het commando is dan ook 'sta stil' en vlot erop en dan kijkt hij al om voor z'n brokje. Ga je treuzelen met opstappen, dan stapt hij weg.
Gaat uitstekend zo. Ik hoop dat hij over een tijd zo geconditioneerd is, dat hij gewoon altijd blijft stilstaan.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:43

Ik zet de mijne altijd terug als ze een hoef verzet. Kost heel erg veel tijd en geduld. Vaak spring ik er gewoon en als ze loopt, dan loopt ze maar... Maar eigenlijk zou ik karakter moeten hebben en consequent moeten zijn :+ :Y)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:28

Wat ook helpt bij paarden die gewend zijn gelijk weg te stappen (of paarden die het allemaal nog moeten leren) is dat je niet gelijk wegstapt als je zit. Blijf nog even rustig stil staan een aantal tellen en maak dit soms wat langer en soms wat korter. Vaak gaan paarden anticiperen en als je gelijk weg stapt zodra je zit gaan ze dit aan elkaar linken. Door even te blijven staan is het logischer voor een paard om de link been=wegstappen te leggen ipv opstappen=wegstappen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:44

Persoonlijk zeg ik altijd je stapt niet ,op een paard dat niet blijft stil staan.
En geloof me ik werkte al met heel veel probleempaarden 100den, en ik ga er van uit elk paard kan blijven stil staan, en zelfs al van bij de eerste training, dus is dit moeilijk >???? nee dit is niet moeilijk je moet het enkel juist en duidelijk vragen.
Werkt echt bij elk paard.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:50

croyslover schreef:
mijn paard doet dit ook, kan dit niet simpelweg zijn dat je met je puntje van je teen tegen de buik aankomt? bij mijn paard wel ,ik ben niet zo handig :P

Zou niks uit moeten maken. Ho is namelijk nog steeds ho. Als je per ongeluk tegen zijn buik of kont komt mogen ze best reageren door de kont in te trekken bijvb maar met een gerustellend aaitje en sorry paard heel kamlpjes kunnen ze nog steeds blijven staan of om de balans weer te vinden 1 pas verzetten.
Dat mag, maar meer niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:43

Ik zeg ook ga niet rijden op een paard wat niet stilstaat met opstappen, want daar is dus een stuk basis over geslagen,
Ik zou dus helemaal op nieuwe beginnen met de basis,
Zelf heb ik ook een paard wat in het z is gereden gekocht en daar was dus ook de basis over geslagen aan alle kanten,
Leer je paard stil staan met rust en geduld, nooit dwang, neem er de tijd voor al duurt het een maand, maar dat is de eerste stap en vandaar uit werk je verder>
Dan bedoel ik opstappen zonder de teugel aan te nemen, altijd vanaf opstap, nooit vanaf de grond , dat is de grootste fout doe ruiters maken,

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 13:41

Dank jullie wel voor al jullie tips! Ik ga als het paard komt, er mee aan de slag! We hebben een maand, een kruk, beloningen én ik heb geduld...Ik hou jullie op de hoogte! Ben heel benieuwd!

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:53

Ik ga mee met mijn voorgangers, jij zelf moet het meeste geduld hebben.
Ook ik heb mijn paard net zolang terug moeten zetten tot ze stil bleef staan.
Vroeger was haar dit altijd geleerd, maar door haast heb ik dit na jaren eruit gewerkt. Het is er meer uitgeslopen. Totdat ik geopereerd moest worden en na herstel ik tegen dit zelfde punt aan liep.

Ik zelf ben niet gek van snoepjes overal voor geven, belonen kan ook met de stem.
Mijn paard kon ook voor de kar, daar kun je ook niet een snoepje geven als je alleen bent.

Mocht je er dan uiteindelijk op zitten, moet het paard net zolang wachten tot jij been geeft.
Loopt het paard onder je weg, dan zet je het paard gewoon achterwaarts weer terug op de plek.

Heb je geen les? Eigenlijk is dit de basis.
Consequent wezen, ik heb het echt gemerkt hoe zulke dingen weg kunnen sluipen.

Ditzelfde geld ook voor poetsen.
Al zoveel paarden gezien die bijna zorgen dat je je nek breekt omdat het paard zo nodig 1000 keer heen en weer wilt draaien.
Dat was heel snel over toen ik op een stal kwam, waar bijna alle paarden los konden staan met poetsen, en opzadelen. Je kon zelfs naar een andere stal lopen zonder dat het paard zich verzetten deed. Na maanden trainen kon ik dit bij mijn paard ook.

Succes met alles!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:12

Oefen het op stijgen niet alleen in het begin.
Er heet paard heeft dan vaak wat minder geduld. En dan oefen je alleen maar op het niet fijn moment.

Stap ook eens af als je er al tien minuten op zit.
En oefen ook dan weer het opstappen.
Vaak gaat het dan al beter.
Vijf minuten later weer.
Enz enz.

Wil jij bijvoorbeeld de schouder binnenwaartse oefenen doe je dat ook vaker dan 1 keer.
Maar opstijgen oefenen lijken we standaard maar een keer in onze gewoonte te hebben.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 14:23

Dank jullie wel Cynthia en Bruintje. Ik ben het met je eens Cynthia, dat consequent wezen heel veel oplost. Het is alleen niet mijn paard, dus ik weet niet hoe er verder mee omgegaan wordt. Maar ik zal als ze een maand komt, heel consequent proberen te zijn. En een goed idee Bruintje om het ook tussendoor te oefenen...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:29

Maak het juiste comfortabel en het onjuiste oncomfortabel. Zo opgelost.. zet het paard bijvoorbeeld meteen in z'n achteruit als ie vooruit stapt, of draai hem om de voorhand heen. Staat hij stil, beloon je hem. En uiteraard niet meteen wegstappen. Eerst iets anders vragen.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 00:12

Blauwdruivje, gaat het paard na een maand weer weg? Ze weten vaak heel goed bij wie wel wat mag en bij wie niet.
Mocht het paard na een maand weg gaan, zie het dan als oefening voor jezelf.
Je kan het echt overal voor gebruiken, andere dieren zoals honden.
Maar de geduld die je er mee op doet, kan je zelfs toepassen op mensen.

Lukt het even niet, tel dan tot 10 of loop even weg. En begin dan overnieuw.

Succes ts!

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 00:31

Vaak staan paarden niet stil tijdens het opstappen, omdat ze het pijn vinden doen als mensen opstappen.
De ruggengraat wordt dan helemaal scheef getrokken, wat natuurlijk een pijnlijke ervaring is voor ze.
Mijn advies is, om te kijken of het verbetert, als je een tijdje met een krukje opstapt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 00:34

Groot stuk hiervan is vaak gewoonte. Opstijgen = gaan lopen en dat lopen maakt ook het in balans komen met gewicht op de rug. Wat hier het snelste en beste werkt is meteen weer afstappen na het opstijgen en weer opstappen. Gooit paard uit gewoonte waardoor ze aan de ruiter gaan vragen wat ze moeten doen ipv op automatische piloot te gaan lopen. Nadenken maakt dat ze kunnen leren en dat knopje gaat op deze manier het snelst aan. Tig keer herhalen door elke keer terug zetten of voer zal ook werken, maar het is een geheel nieuw ding wat je dan traint ipv enkel paard vragen te wachten op ruiterhulp die hij al kent en als het goed is ook ooit op heeft leren wachten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 03:24

Net wat aeolus zegt: gewoon duidelijk zeggen.

Wij mennen en Stilstaan is basis training voor een menpaard.
Stil staan is stilstaan en wel onbeweeglijk stil staan.

Als je een paard aan het inspannen bent, kost dat tijd, zeker als je vier paarden inspant in een vierspan.
Dan moeten ze alle vier stil staan en wachten tot de alle vier de paarden vast staan, de koets vast zit, de passagiers op de koets zitten, etc etc.
Gewoon duidelijk zijn en eisen dat het paard stil staat voor zijn eigen veiligheid, die van de andere paarden en van de koetsier en passagiers.

En dat geldt ook voor en rijpaard, stil staan is stilstaan. Al vraag je een kwartier stil staan.
Mijn ervaring is dat weinig ruiters het geduld hebben om een paard goed te leren stilstaan. En dat hoeft echt niet met snoepjes of in kleine stapjes. Duidelijk en consequent.

Succes

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:01

HiFive5 schreef:
Ik zet de mijne altijd terug als ze een hoef verzet. Kost heel erg veel tijd en geduld. Vaak spring ik er gewoon en als ze loopt, dan loopt ze maar... Maar eigenlijk zou ik karakter moeten hebben en consequent moeten zijn :+ :Y)

Ook consequent in je verhaal hier zijn, want in dit kortje stukje spreek je jezelf ook erg tegen.
Ik zet de mijne 'altijd' terug….
"vaak' spring ik er gewoon op en als ze loopt dan loopt ze maar…

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:24

janouk schreef:
Net wat aeolus zegt: gewoon duidelijk zeggen.

Wij mennen en Stilstaan is basis training voor een menpaard.
Stil staan is stilstaan en wel onbeweeglijk stil staan.

Als je een paard aan het inspannen bent, kost dat tijd, zeker als je vier paarden inspant in een vierspan.
Dan moeten ze alle vier stil staan en wachten tot de alle vier de paarden vast staan, de koets vast zit, de passagiers op de koets zitten, etc etc.
Gewoon duidelijk zijn en eisen dat het paard stil staat voor zijn eigen veiligheid, die van de andere paarden en van de koetsier en passagiers.

En dat geldt ook voor en rijpaard, stil staan is stilstaan. Al vraag je een kwartier stil staan.
Mijn ervaring is dat weinig ruiters het geduld hebben om een paard goed te leren stilstaan. En dat hoeft echt niet met snoepjes of in kleine stapjes. Duidelijk en consequent.

Succes

En als het paard zoals hier het geval is, niet heeft leren stil staan en het niet weet mag je zo duidelijk zijn als je wilt, maar je zult toch beter en sneller resultaat hebben als je het vriendelijk uitlegt.
Het aanleren niet normaal niet in stapjes, maar hier heeft het paard iets fout aangeleerd dat je moet afleren en kan het nodig zijn stapjes te gebruiken.

Het verschil tussen vragen en uitleggen of eisen is heel groot en van belang om de band met het paard goed te houden en de beste snelste resultaten te hebben.