Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
croyslover schreef:mijn paard doet dit ook, kan dit niet simpelweg zijn dat je met je puntje van je teen tegen de buik aankomt? bij mijn paard wel ,ik ben niet zo handig
HiFive5 schreef:Ik zet de mijne altijd terug als ze een hoef verzet. Kost heel erg veel tijd en geduld. Vaak spring ik er gewoon en als ze loopt, dan loopt ze maar... Maar eigenlijk zou ik karakter moeten hebben en consequent moeten zijn![]()
janouk schreef:Net wat aeolus zegt: gewoon duidelijk zeggen.
Wij mennen en Stilstaan is basis training voor een menpaard.
Stil staan is stilstaan en wel onbeweeglijk stil staan.
Als je een paard aan het inspannen bent, kost dat tijd, zeker als je vier paarden inspant in een vierspan.
Dan moeten ze alle vier stil staan en wachten tot de alle vier de paarden vast staan, de koets vast zit, de passagiers op de koets zitten, etc etc.
Gewoon duidelijk zijn en eisen dat het paard stil staat voor zijn eigen veiligheid, die van de andere paarden en van de koetsier en passagiers.
En dat geldt ook voor en rijpaard, stil staan is stilstaan. Al vraag je een kwartier stil staan.
Mijn ervaring is dat weinig ruiters het geduld hebben om een paard goed te leren stilstaan. En dat hoeft echt niet met snoepjes of in kleine stapjes. Duidelijk en consequent.
Succes