Onregelmatige stap

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Equiime

Onregelmatige stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 15:24

Ik heb nu een paard op proef, nou is er iets raars: dit paard loop onregelmatig in de stap (kort-lang) maar in de draf en galop loopt hij helemaal super. Wat kan dit zijn en hoe is dit op te lossen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:31

Dat kan heel veel oorzaken hebben, echt van een ruiter die ongelijke druk neemt op de teugels of scheef zit tot een scheefstaand bekken bij het paard of toch een onderliggende blessure. Van compleet onschuldig en relatief makkelijk op te lossen tot iets dat in de toekomst alleen maar meer scheefheid zal veroorzaken. Is het paard al gekeurd en wat heeft de dierenarts er toen van gezegd?

EllyC

Re: Onregelmatige stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:27

Is niet raar hoor, komt best wel regelmatig voor. Meest achter maar ook voor.
Reden kan hem in veel dingen zitten (spanning, niet recht, lichamelijk probleem). Dat is dus echt verder onderzoeken met instructeur, dierenarts etc.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:30

Laat je het paard ook nog keuren?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:31

Verder laten onderzoeken... maar als je het paard op proef hebt en je wil er ook graag wedstrijden mee gaan doen... dan zou ik hem terug doen. De stap is lastig te verbeteren en je hoeft problemen niet te kopen die krijg je vanzelf.

Equiime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 18:44

0000 schreef:
Dat kan heel veel oorzaken hebben, echt van een ruiter die ongelijke druk neemt op de teugels of scheef zit tot een scheefstaand bekken bij het paard of toch een onderliggende blessure. Van compleet onschuldig en relatief makkelijk op te lossen tot iets dat in de toekomst alleen maar meer scheefheid zal veroorzaken. Is het paard al gekeurd en wat heeft de dierenarts er toen van gezegd?

ja hij is gekeurd, klinisch en röntgenologisch, helemaal goed, kerngezond dus goedgekeurd

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:45

Stapt hij achter onregelmatig?? Dan zit het heel vaak in een scheef bekken. Ben je bij de keuring geweest?? ZO niet, overnieuw door je eigen da laten keuren.

Equiime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 18:46

knollentuin schreef:
Laat je het paard ook nog keuren?

is als gekeurd, klinisch en röntgenologisch alles helemaal goed, kerngezond

Equiime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 18:47

bigone schreef:
Stapt hij achter onregelmatig?? Dan zit het heel vaak in een scheef bekken. Ben je bij de keuring geweest?? ZO niet, overnieuw door je eigen da laten keuren.

links voor maakt hij korter, rechts voor langer, dus het zit aan de voorkant. Ja ik was zelf bij de keuring en dat is allemaal zeer uitgebreid gedaan, en er is ook extra aandacht aan de stap besteed, maar de dierenarts kon er niks aan zien

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:48

Hij is op de foto gekomen, ook zijn rug/hals/schouders en knieen?? Misschien kun je een video maken en hier plaatsten, misschien dat anderen er iets in herkennen.
Hij doet het dus altijd, zowel loslopend als onder het zadel.

Equiime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 18:50

bigone schreef:
Hij is op de foto gekomen, ook zijn rug/hals/schouders en knieen??

nee dat niet... Gewoon de standaard keuring, dus foto's van de benen maar niet de knieën. Is inderdaad een goeie ik heb de dierenarts al gebeld en die komt dinsdag, hopen dat die er iets aan kan doen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:50

Maar hij is dus goedgekeurd terwijl DA gezien heeft dat hij onregelmatig stapt heeft DA dan niet iets daarover gezegd wat het kon zijn? En waarom hij hem goed genoeg vond? Met welk doel heb je hem gekeurd?

Equiime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 18:51

bigone schreef:
Hij is op de foto gekomen, ook zijn rug/hals/schouders en knieen?? Misschien kun je een video maken en hier plaatsten, misschien dat anderen er iets in herkennen.

nee alleen onder het zadel, als er iemand op zit. Als ik met hem terugloop naar de wasplaats loopt hij helemaal goed, los loopt hij ook helemaal goed.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:52

En het zadel? En jijzelf ook helemaal recht?

Equiime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 18:53

Evelijn schreef:
Maar hij is dus goedgekeurd terwijl DA gezien heeft dat hij onregelmatig stapt heeft DA dan niet iets daarover gezegd wat het kon zijn? En waarom hij hem goed genoeg vond? Met welk doel heb je hem gekeurd?

dat is juist het gekke: hij loopt alleen onregelmatig als je erop zit, we hebben vandaag al de haken op zijn kiezen laten weghalen, in de hoop dat het dan beter wordt, maar ik denk dat het niet zo simpel over gaat

Equiime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 18:54

Evelijn schreef:
En het zadel? En jijzelf ook helemaal recht?

zadel past perfect, ik zit recht, ik rijd nog niet zo lang dus misschien doe ik iets fout maar in de draf en galop is hij perfect dus dat lijkt me sterk

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:56

Als hij het alleen onder het zadel doet probeer hem dan is zonder zadel, doet hij het dan nog even andere ruiter proberen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:57

Equiime schreef:
bigone schreef:

nee alleen onder het zadel, als er iemand op zit. Als ik met hem terugloop naar de wasplaats loopt hij helemaal goed, los loopt hij ook helemaal goed.

Dan heeft hij pijn anders doet hij het niet, je hebt hem op proef?? Mocht de dierenarts niets vinden ga dan aub niet door met dit paard. En als hij wel iets vind dan heel goed nadenken of je meteen al die kosten wil maken, genoeg gezonde paarden te koop.Hoe oud is hij en wat is er tot nu toe mee gedaan, al in de sport gelopen en komt hij bij een particulier of een handelsstal weg?

Equiime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 19:01

Een handelstal, maar eentje die we heel goed kennen. Ik denk niet dat hij pijn heeft want waarom zou hij het dan alleen in de stap doen en in de draf en galop wel goed lopen? Heeft L gelopen, zeggen ze. Maar we hebben naar de KNHS gebeld en daar is hij een paar keer B gestart

Equiime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 19:02

smurffie schreef:
Als hij het alleen onder het zadel doet probeer hem dan is zonder zadel, doet hij het dan nog even andere ruiter proberen.

slim! ik zal het zonder zadel gaan proberen, dankjewel! :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:05

ik zou niet zomaar denken dat het geen pijn is omdat je in draf en galop geen taktfouten ziet. In de stap zijn onregelmatigheden gewoon sneller te zien omdat ze been voor been optillen en wegzetten.
Kleine problemen worden in de stap dus meer getoond dan in de gangen met zweefmoment.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:25

Equiime schreef:
Een handelstal, maar eentje die we heel goed kennen. Ik denk niet dat hij pijn heeft want waarom zou hij het dan alleen in de stap doen en in de draf en galop wel goed lopen? Heeft L gelopen, zeggen ze. Maar we hebben naar de KNHS gebeld en daar is hij een paar keer B gestart

Paard is onder het zadel kreupel dus niet goed, en zo snel kan het niet van je zadel komen, laat je da er goed naar kijken en heb je ook maar 1 % twijfel, niet doen!!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:30

Zijn de voeten gelijk ? Of zit hier verschil in?

Is het alleen als je hem op pakt of ook aan de lange teugel? Het kan namelijk goed zijn dat het paard altijd is vast gehouden in de stap Waardoor deze niet lekker door het lijf kan stappen

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:11

Die van mij heeft t ook. Al zolang ik hem heb. Nu 12 jaar en hij is nu 17. Op de foto alles prima. Bij hem ook alleen ohz. Is wel beter geworden in de loop der jaren. Is nu (bijna) niet meer te zien eigenlijk. Bij spanning wordt t wel weer iets erger. Maar komt bij hem door een ongelijk voetje, is net iets smaller en iets stijler.
Laatst bijgewerkt door SuperSuup op 04-05-16 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:12

Of er zit iets in de nek niet goed, bij een keuring valt het niet op maar ga je een paard aan de teugel rijden dan kan het wel degelijk dit soort problemen geven.