Paard gaat in protest?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

eszy

Paard gaat in protest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 16:39

Ik heb een (bijna) 17 jarige arabier die licht dressuurmatig bereden is, maar voornamelijk recreatief.
Hij is al 16 jaar in mijn bezit en doet nooit een stap verkeerd. Nu heb ik de laatste tijd een probleem.

Ikzelf rijd nog maar heel weinig door omstandigheden. Alleen af en toe een buitenrit. Wel heb ik een verzorgster die wekelijks een uur dressuurmatig lest met hem.
Zij rijdt op redelijk hoog niveau. Althans, voor een recreatie paard vraagt ze vrij veel van hem een uur lang. Dat heeft nooit problemen gegeven.
Nu reageert mijn paard vrij heftig wanneer hij moet draven. Hij duikt in elkaar, oren plat en bokken. Voor mijn trouwe paard is dat iets heel raars.
Daarom heb ik hem zes weken rust gegeven en is er een osteopaat langs geweest. Die heeft geen noemenswaardige problemen gevonden. Alleen een zadel wat niet perfect lag.

Het zadel heb ik nooit meer gebruikt en ben op zoek gegaan naar een ander zadel wat een onmogelijke opgave lijkt voor mijn ronde arabier zonder schoft en een korte rug. Bij elk zadel wat ik ging testen kreeg ik gelijk weer dezelfde reactie met draven of zelfs al bij stappen. Direct bokken.

Daarom ben ik zonder zadel gaan rijden, met een bareback pad. Dit leek de eerste keer iets beter te gaan. Al was het draven wel met een slakkengangetje. Maar hij deed het wel zonder al te veel commentaar.
Daarna heb ik een buitenrit met bareback pad gemaakt. Dat ging helemaal goed. Geen enkel protest en oortjes de hele weg naar voren.

Vandaag weer in de bak geprobeerd met bareback. En gek genoeg ging dat weer minder. Hij ging wel draven, maar stopt zomaar en gooit z'n oren plat en dreigt te gaan bokken. Omdat ik twijfelde of hij me nou elke keer in de zeik neemt (vanwege de buitenrit die wel goed ging) heb ik doorgezet en ben blijven rijden. Hij heeft in draf een aantal keer ditzelfde gedaan maar gaat uiteindelijk toch door met z'n oortjes naar voren. Met bareback krijg ik hem wel in galop wat met zadel niet lukt. Alleen hierbij gaf hij ondertussen ook een paar keer een flinke bok. Sprong daarna wel weer opnieuw aan.

Ik zit inmiddels met mijn handen in het haar. Ik wil niet dat ik door rijd terwijl hij ergens last van heeft. Maar na die goede buitenrit vraag ik me ook af of hij niet onder het rijden in de bak uit wil komen omdat er misschien tijdens de lessen veel te veel van hem gevraagd wordt. Misschien een negatieve ervaring/pijn gehad doordat hij verplicht werd om iets te doen wat hij niet aan kon?

Ik heb inmiddels de osteopaat dus langs laten komen, naar mijn zadel laten kijken en zelfs het zadel weg gelaten, de hoefsmid en tandarts is geweest..ook die vonden geen problemen.

Met bareback reageert hij duidelijk veel minder heftig. Wel loopt hij met een lange teugel vanzelf nageeflijk terwijl hij met zadel eerder van het sterren kijken is. Nou is dat op zich positief misschien, omdat hij mij dan echt draagt met z'n rug natuurlijk. Maar kan het niet ook zijn om eventuele pijn te verlichten?

Help!!!

maximuss

Re: Paard gaat in protest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:47

Paard heeft pijn. Heel simpel. Osteo kan niet door je paard kijken dus ik denk dat foto's de logische volgende stap zijn...

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:58

Is de dierenarts geweest om naar zijn rug te kijken?

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 16:59

Dat zou je idd zeggen. Maar dan is niet te verklaren waarom hij daar buiten dan geen last van heeft.

Daarom denk ik ook aan slechte ervaringen met pijn. Door bijvoorbeeld het slecht passende zadel, of dat er teveel gevraagd is van hem omdat hij maar 1x per week flink aan het werk gezet wordt terwijl hij door mij alleen met een lang tegeltje bereden wordt en voornamelijk buiten. En dat hij daarom misschien uit angst bij voorbaat al zo reageert.

Hij heeft hetzelfde ongeveer twee jaar terug ook gehad. Dit heeft ook lang geduurd maar na een nieuw zadel te hebben gekocht is er toch langzaam verbetering gekomen. Helaas nu dus weer hetzelfde en weer een slecht passend zadel omdat ie wat breder is geworden.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:04

Maar is de dierenarts wel of niet geweest?

En in de bak, kan het niet zijn dat jij onbewust er van uit ging dat hij misschien zou kunnen gaan bokken, waardoor je bij voorbaat al gespannen gaat zitten. Je paard reageert daarop en begint te bokken. Buiten ben je veel kalmer en bij het aandraven blijf je ontspannen zitten. Ik zeg niet dat het zo is hoor, maar als echt alle pijn/ongemakken zijn uitgesloten kan het hier ook aan liggen. Hoe reageert hij als iemand anders aandraaft?

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 17:10

De da is nog niet geweest. Omdat die buitenrit zo goed ging en er vooruitgang in zat zonder zadel ging ik ervan uit dat hij gewoon een reactie gaf op het zadel.. Maar ik overweeg nu inderdaad wel om toch de da te laten komen. Had zo gehoopt dat ik me die kosten had kunnen besparen, zeker nu ik nu alweer een nieuw zadel moet gaan zoeken terwijl de vorige nog geen twee jaar oud was :-/
Maargoed, het welzijn van mijn paard staat voorop.

Het bokken is begonnen bij anderen. En als ik daarna zelf ga proberen te rijden doet hij het ook. Alleen omdat mijn paard echt nooit bokt stap ik direct af. En dat deden de anderen ook. Dus nu bedacht ik me dat hem dat misschien wel goed bevalt ipv dat hij echt nu nog pijn heeft. Naar buiten vindt hij gewoon erg leuk, en daarmee heb ik echt helemaal niets gemerkt. Hij was enorm voorwaarts en happy.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:20

Klinkt als pijn.

Arabieren gaan door vuur voor hun baasje. Hierdoor kunnen ze ook lang door pijn heen lopen. Buitenrit geeft afleiding en lijkt daardoor beter te gaan. Niet meer rijden en een goede DA, fysio en/of zadelmaker laten komen.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:28

Er zijn allerlei 'deskundigen' geweest, (die ook geld hebben gekost) is het misschien een idee om bij verdenking op gezondheidsklachten eerst een goede dierenarts eens te vragen? Ik lees dat je je oprecht zorgen maakt en hart hebt voor je paard, ik begrijp echter de volgorde van het inschakelen van 'hulptroepen' bij veel eigenaren echter niet...Waarom niet eerst een DA als het kennelijk niet aan financiën ligt?
Snap wel dat je met je handen in het haar zit, echt lastig probleem!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:35

Op buitenrit gaat een paard rechtuit en over het algemeen in eigen tempo. Er wordt niet zoveel aan hem gezeten om het zo te zeggen en dat kan voor de nodige ontspanning zorgen die je hebt opgemerkt.

Ik de bak moet een paard veel bochten maken, zelfs al gebruik je alleen de hoefslag, en wordt er meer aan hem gezeten, al is het maar om tempo te regelen.
Het kan zijn dat hij zich " in elkaar getrokken" heeft gevoeld met de andere ruiter, zeker als die "op niveau" rijdt, en dat met alle macht probeert te voorkomen. Ergo, het hoeft niet met pijn te maken te hebben.
Het kan ook een zenuwbeknelling zijn waar hji alleen met bepaalde houdingen (meer) last van heeft en dat kan in de nek (bij de oren) regio zitten.

Een uur zwaar dressuurwerk is slecht lesgeven, even tussendoor. Je kunt best een uur les hebben maar daarvan mag maar weinig echt zwaar werk verricht. Dat moet ook nog eens goed verdeeld met ontspanning tussendoor. Hoe zwaarder het werk, hoe korter je het moet houden. Zeker met een paard dat het soort werk niet gewend is.
Ik kan natuurlijk beoordelen wat er met hem wordt gedaan, maar als je het over "een uur lang vrij veel van hem vragen", lijkt mij het tijd om het daar eens over te hebben met degene die lesgeeft, of is die verzorgster gestopt met lessen op hem?

Hoe is paard aan de longe, zonder en met ruiter? (Ook buiging nl)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:41

Ik heb er 1 gehad die kissing spines had en op buitenrit ook de oortjes er op had.
Dan had ze blijkbaar meer afleiding en lette ze minder op de pijn.
Hoeven ze uiteraard ook niet zo te buigen in bochten.

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 17:49

Het probleem is trouwens wel begonnen na zo'n les. Hij loopt daar een uur lang strak aan de teugel, wat hij dus niet gewend is en de rest van de week niet doet.
Ik had eigenlijk in eerste instantie het idee dat het daaraan lag.. Een protest omdat hij gedwongen is om zo te lopen. En heb hem toen een tijd lang rust gegeven. Zij is overigens nooit meer naar de les geweest daarna en dit wil ik ook niet meer.

Omdat het de vorige keer na bezoek van de osteopaat beter ging uiteindelijk, ben ik daar nu ook mee begonnen. De tandarts en hoefsmid moesten toch al komen en konden ook niets vinden. Vandaar de misschien wat vreemde volgorde.

Aan de longe met ruiter heb ik eigen niet geprobeerd. Zonder ruiter gaat het prima. Ook met zadel en zonder ruiter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:56

eszy schreef:
Het probleem is trouwens wel begonnen na zo'n les. Hij loopt daar een uur lang strak aan de teugel, wat hij dus niet gewend is en de rest van de week niet doet.
Ik had eigenlijk in eerste instantie het idee dat het daaraan lag.. Een protest omdat hij gedwongen is om zo te lopen. En heb hem toen een tijd lang rust gegeven. Zij is overigens nooit meer naar de les geweest daarna en dit wil ik ook niet meer.

Omdat het de vorige keer na bezoek van de osteopaat beter ging uiteindelijk, ben ik daar nu ook mee begonnen. De tandarts en hoefsmid moesten toch al komen en konden ook niets vinden. Vandaar de misschien wat vreemde volgorde.

Aan de longe met ruiter heb ik eigen niet geprobeerd. Zonder ruiter gaat het prima. Ook met zadel en zonder ruiter.

Ik snap dat je het beste met hem voor hebt maar lees je eigen posts nu eens terug, nooit problemen gehad en nu dus wel. Zoals ik lees is de bijrijder al gestopt(als ik de strak aan de teugel lees krijg ik al kriebels) en door een slecht passend zadel kan zomaar de rugpees ontstoken zijn, kissing spines enzenz. Inderdaad is de volgende stap een gedegen onderzoek door een goede kliniek.

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 18:09

Hmm ja, dan inderdaad toch de da bellen. Ik heb helaas te weinig kennis om te weten of hij zoals hij nu loopt met bareback normaal is of niet.
Ik had in eerste instantie niet gedacht dat het echt een lichamelijk probleem was. Ik baal hier echt van :(

Ik zal eens wat informatie zoeken over kissing spines en de da dan maar bellen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:13

Wat doet je verzorger als ze wil aandraven of aangalopperen?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:14

Herkenbaar dit :)
Mijn pony deed zn oren ook plat en begon te bokken. Osteopaat vond ook niks, zadel moest wel wat opgevuld worden maar verder geen grote problemen daar. Nadat het zadel aangepast was, bleven de problemen. Alleen op buitenrit deed hij het wel braaf.

Ik ben naar de kliniek geweest en daar kwam Kissing Spines uit.
Mijn pony heeft overigens ook een erg korte rug.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:20

Ik denk ook meteen "pijn". Met mijn merrie had ik ook dat probleem. Ze was altijd poes lief en zeer braaf; tot dat ik merkte dat haar gedrag veranderde....chagrijnig, oren in haar nek etc. Liep in t bos ook met haar oortjes vooruit...Wilde niet meer geborsteld worden. Bleek zware artrose; in haar knie, voorbenen en rug ( wil je niet bang maken, maar sluit t niet uit)! Verandering in gedrag heeft altijd een oorzaak. Succes

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:21

Ik kan je met je probleem niet zo goed helpen, maar misschien kun je je volgende zadel boomloos doen? Scheelt alweer een hoop kosten qua aanpassen ed. Een degelijk zadel(barefoot/ghost oid.) Met een goede pad met inlages hoeft niet veel te kosten en gaat lang mee :).
Wat betreft je probleem, mijn verzorgpaadd had dit ook en bleek zwakke kniebanden te hebben.

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 18:43

pien2010 schreef:
Ik kan je met je probleem niet zo goed helpen, maar misschien kun je je volgende zadel boomloos doen? Scheelt alweer een hoop kosten qua aanpassen ed. Een degelijk zadel(barefoot/ghost oid.) Met een goede pad met inlages hoeft niet veel te kosten en gaat lang mee :).
Wat betreft je probleem, mijn verzorgpaadd had dit ook en bleek zwakke kniebanden te hebben.

Ik was inderdaad aan het kijken voor boomloos. Ik ga als pijn uitgesloten is toch maar eens een testzadel van barefoot aanvragen.

Ik voel me nu toch wel schuldig dat ik toch nog buiten heb gereden en toch een aantal keer heb geprobeerd te rijden. (weliswaar gelijk afgestapt na de eerste reactie met zadel op, maar toch)
Heb net even gezocht naar kissing spines. Dat zou in principe goed kunnen, alleen reageert mijn paard totaal niet met opzadelen of borstelen ofzo. Maargoed dat zegt natuurlijk niets.
Ik ga even zoeken naar een dierenarts met mobiel rontgenapparaat.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:47

Inderdaad foto van de rug laten maken. Mijn paard met kissing spines liep ook op ander terrein goed ( wedstrijden). Maar na foto bleek het dus kissing spines. Nooit verwacht omdat mijn paard op wedstrijd zo goed liep.

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 18:51

luffwinny schreef:
Inderdaad foto van de rug laten maken. Mijn paard met kissing spines liep ook op ander terrein goed ( wedstrijden). Maar na foto bleek het dus kissing spines. Nooit verwacht omdat mijn paard op wedstrijd zo goed liep.

En wat is daar aan gedaan? Is het nu weer helemaal goed of blijven ze daad last van houden?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:53

Mijn pony laat alleen iets zien onder het zadel.
Kissing Spines blijft, maar als je er goed mee omgaat (heeeel belangrijk dat hij over de rug loopt) kan je wel voorkomen dat er botwoekeringen en dergelijke ontstaan :)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:59

Mijne was helaas niet te behandelen, hebben een jaar bij Emmeloord gelopen maar mijn paard werd onregelmatig omdat die zijn rug ging ontlasten, hebben er veel aangedaan maar rijden gaat niet meer, hij is nu op pensioen al een tijd en dat lijkt tot nu toe goed te gaan. Maar er zijn paarden die met aangepaste traning nog wel gereden kunnen worden. Kissing spines gaat nooit meer over helaas .

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:08

Een uur lang strak aan de teugel... Maw hij wordt dan lekker in de Krul getrokken... Kissing spines Here we come...

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 19:16

maximuss schreef:
Een uur lang strak aan de teugel... Maw hij wordt dan lekker in de Krul getrokken... Kissing spines Here we come...

Kan dat echt daardoor komen? Jeetje.. De les is niet bij ons op stal en ik was daar nooit bij. Totdat ik eens op een wedstrijd kwam kijken :-/
Ik ga echt heel hard duimen voor een andere diagnose. :-(

Pff..ikzelf rij altijd met een loshangend teugeltje. En dan zou iemand anders dus zoiets bij mijn paard veroorzaakt kunnen hebben. Dat doet niet alleen bij mijn paard maar bij mij ook heel veel pijn...

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:41

Als je paard regelmatig zo moet lopen, dan kan Kissing Spines zeker daardoor komen :j Helaas, elke keer als je paard niet over zn rug loopt en de rug dus weg drukt, kan hij hierdoor Kissing Spines ontwikkelen.

Als jij met een loshangend teugeltje rijdt, loopt hij dan ontspannen of is hij vaak gespannen? Want als hij gespannen is, dan maakt het niet uit dat je met een loshangende teugel rijdt aangezien de rug dan nog steeds weggedrukt wordt.

Moest Kissing Spines eruit komen, dan wil dat écht niet zeggen dat dat het einde is. Ik ben momenteel bezig met de opbouw bij mijn pony dmv longeren. In juni wil ik er weer op kruipen. Rechtrichten en over de rug is wel gewoon noodzakelijk en daar moet je (eigenlijk altijd, ook bij een 'gezond' paard) naar streven.