Ik ben eigenlijk wel héél erg benieuwd naar wat bokt hiervan vind en hoop dat er een leuke, eerlijke, respectvolle discussie ontstaat omtrent dit onderwerp.
Helemaal omdat steeds meer ruiters zich bewust worden van hun eigen houding & zit en wat dat voor invloed heeft op zijn of haar paard. Ruiters werken massaal aan eigen balans en fitheid om zo goed mogelijk op het paard te kunnen zitten en het daarbij zo min mogelijk te storen in zijn bewegingen. Centered Riding is daarbij ook helemaal hot item omdat er daarbij echt vanuit het zadel gewerkt word aan balans, bewustwording en verbetering met zo min mogelijk spanning vanuit het eigen zwaartepunt. Deze ontwikkelingen kan ik alleen maar toejuichen omdat een goede houding & zit heel lang een ondergeschoven kindje lijkt te zijn geweest bij vele ruiters. Inclusief bij mezelf.
Echter ben ik daarom erg benieuwd hoe men denkt over de vraag of een goede houding & zit vooral een functionele zit is of juist een zit dit zo correct mogelijk volgens het boekje is? Ik ben dan ook wel erg nieuwsgierig naar wat er dan onder functioneel en/of correct word verstaan? En hoe je dit kunt bereiken?
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de functionele zit, ook al is dit een zit die niet altijd volgens het boekje is, maar het waarom laat ik nog even in het midden.
Doel van dit topic is om anderen juist mee te laten denken hierover en over de verschillende manieren om het doel -> het paard zo min mogelijk in de weg zitten te bereiken. Zolang dit je doel is kun je het niet fout doen. Daarom ben ik zeer benieuwd naar de verschillende meningen en inzichten hierover, zo lang we op een respectvolle manier discussiëren over deze verschillen kan dit topic erg leerzaam worden. Waarbij we elkaar kunnen helpen om alsmaar dichter tot dat doel te komen. Of dit nou functioneel, correct of achterstevoren is.