Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
listiglistje schreef:In de nieuwe proeven hoef je maar tot borsthoogte/boegtot aan de knieën hoeft sinds 1 april niet meer!
knollentuin schreef:lovemario schreef:ja dat kan die..
Dus onbelast geen probleem en belast wel, en aam de longe met een hulpteugeltje? Bijzet, touwtje oid?
midgie schreef:knollentuin schreef:
Dus onbelast geen probleem en belast wel, en aam de longe met een hulpteugeltje? Bijzet, touwtje oid?
Ik zou nooit een hulpteugel of wat dan ook aanraden,
Je kan een paard niet laten ontspannen met dwang, hij gaat laag lopen omdat hij geen keus heeft omdat hij gedwongen word, maar is paardrijden niet zoiets als samen werken en ruitergevoel ??
Waarom dan een dwangmiddel gebruiken , want een hulpmiddel is het niet , zeker voor het paard niet, ik zeg ga eens terug naar de basis, zadel eraf , bit eruit en kijk waar je dan staat.
jensvl schreef:Het verschil is dat ik er niet actief om vraag. Ik beperk eventueel het paard in zijn beweging. Ik vraag niet direct om mijn hand te volgen. Dat is een verschil in druk voor het paard. Bij het ene verwacht je het waardoor het paard minder snel echt ontspannen kan zijn, bij het andere sta je het toe.
jensvl schreef:Natuurlijk.
Maar door het beperken van het laten zakken van het hoofd krijg je dan automatisch aanleuning.
Heb je hiermee direct verzameling? Neen.
Vanaf hier moet er gewerkt worden aan verzameling indien gewenst door de ruiter.