halsstrekken lukt niet

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

halsstrekken lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 12:48

hallo,

sinds anderhalf jaar rijd ik nu een pre. sinds deze maand ook gestart en dat gaat erg goed.
Het paard is 15 en heeft al Z2 gelopen, dus de oefeningen zijn geen probleem.. behalve het halsstrekken.
de eigenaresse probeert het al vanaf jongs af aan en ook de instructrice is er lang mee bezig geweest, maar hij kan het gewoon echt niet.
verder is het een ontzettend fijn paard, fijn aan de hulpen, licht in de hand.
ook aan de longe komt hij niet verder dan borst hoogte.

nu de nieuwe proeven er zijn en je tot aan de Z2 moet halsstrekken wil ik het echt zo graag verbeteren, maar ik weet even niet hoe.

paard volgt tot aan borsthoogte heel mooi de hand maar daarna wil het echt niet verder.

paard heeft een aangemeten zadel, is altijd optijd naar de tandarts geweest en zijn een poos geleden ook fotos van de rug gemaakt.
omdat dit vanaf het begin al niet wil denk ik dan ook niet dat het komt omdat hij ergens last van heeft. dit is namelijk allemaal in het verleden al gecheckt.

heeft iemand tips?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:56

In de nieuwe proeven hoef je maar tot borsthoogte/boeg :) tot aan de knieën hoeft sinds 1 april niet meer!

lovemario

Re: halsstrekken lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 12:57

bij de proeven deed hij dat ook, maar werd afgestraft met 4en en 5en..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:34

Ieder gezond paard kan halsstrekken. Het is een van de basiselementen van de opleiding: het volgen van de hand. Als er medisch niets mis is, lijkt het me dus dat de oplossing daar ligt (stap terug in de opleiding, basis bevestigen). Wellicht heb je iets aan dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=hokqRs9GbrI

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:38

listiglistje schreef:
In de nieuwe proeven hoef je maar tot borsthoogte/boeg :) tot aan de knieën hoeft sinds 1 april niet meer!

Denk dat dat het punt niet is... Het paard kan iets niet, wat hij wel zou moeten kunnen. Of dat gevraagd wordt of niet lijkt me bijzaak ;)

TS, is het paard al eens onderzocht door een fysio /chiropractor? Schone rugfoto's zegt helaas niks over wel of geen pijn in de rug

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 14:22

paard is meerdere keren helemaal na gekeken. paard is nu 15 en heeft het nooit gekund. vanaf het beleren tot nu is er mee bezig geweest. na 12 jaar oefenen, oefenen en nog eens oefenen word het niks beter. er is vanaf begin af aan ook instructie bij geweest, in het begin zelf 2 keer per week om het zo goed mogelijk te doen. verschillende instructrices gehad maar degene die ik nu heb, past toch het beste bij ons. deze kent het paard ook door en door

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:25

Kan t paard ook niet grazen dan?

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 14:28

ja dat kan die..

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:28

Ik lees even mee. Hier hetzelfde probleem, pony heeft ook veel moeite met hand volgen en hals strekken. Ik heb ook regelmatig met rijden amper iets in mijn hand, pony loopt graag in eigen houding en de kunst is om haar hier uit te krijgen. Ben benieuwd of je je hier ook in herkent?

Mijn pony drukt graag de rug weg en loopt moeilijk over de rug, iets wat bij hals strekken natuurlijk niet geheel onbelangrijk is.. Ik train er regelmatig in, veel been houden en langzaam teugel iets langer laten worden en beetje blijven spelen met je handen. In de training lukt het uiteindelijk aardig, maar ik vind de stukken in de proef gewoon te kort voor haar om het echt goed te laten zien.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 14:33

naath86, dit paard is erg fijn te rijden. licht in de mond, maar kan er wel aan rijden zegmaar. loopt totaal niet in eigen houding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:35

lovemario schreef:
ja dat kan die..

Dus onbelast geen probleem en belast wel, en aam de longe met een hulpteugeltje? Bijzet, touwtje oid?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:36

Laat je niet afschrikken door de leeftijd van je paard en het verleden (iedereen heeft het al geprobeerd).

Mijn paard is 13 en kon tot afgelopen jaar ook niet halsstrekken, dacht ik)....

Maar inmiddels lukt dat uitstekend! Het is net even weten hoe je het aanpakt. Ik heb heel veel gehad aan het youtube kanaal van Will Faerber (Art2Ride). Het is wel engels gesproken, maar als je je daar in wilt verdiepen, dan denk ik dat ook jouw paard straks gewoon kan halsstrekken hoor! (als medisch alles oké is zoals je zegt).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:35

knollentuin schreef:
lovemario schreef:
ja dat kan die..

Dus onbelast geen probleem en belast wel, en aam de longe met een hulpteugeltje? Bijzet, touwtje oid?

Ik zou nooit een hulpteugel of wat dan ook aanraden,
Je kan een paard niet laten ontspannen met dwang, hij gaat laag lopen omdat hij geen keus heeft omdat hij gedwongen word, maar is paardrijden niet zoiets als samen werken en ruitergevoel ??
Waarom dan een dwangmiddel gebruiken , want een hulpmiddel is het niet , zeker voor het paard niet, ik zeg ga eens terug naar de basis, zadel eraf , bit eruit en kijk waar je dan staat.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:42

midgie schreef:
knollentuin schreef:

Ik zou nooit een hulpteugel of wat dan ook aanraden,
Je kan een paard niet laten ontspannen met dwang, hij gaat laag lopen omdat hij geen keus heeft omdat hij gedwongen word, maar is paardrijden niet zoiets als samen werken en ruitergevoel ??
Waarom dan een dwangmiddel gebruiken , want een hulpmiddel is het niet , zeker voor het paard niet, ik zeg ga eens terug naar de basis, zadel eraf , bit eruit en kijk waar je dan staat.

Daar gaat het in deze niet om, ts zegt dat paard de hals niet kan strekken ik vraag een aantal mogelijkheden waarop ze het geprobeerd heeft, de methode die ze gebruikt.
Leuk je aanvulling maar niet relevant op mijn vraag aan ts vind ik.
Ik raad ts niet aan om een hulpteugel te gebruiken, ik vraag of ze dat wel eens gedaan heeft en hoe dat ging, Groot verschil.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:19

Het niet hals kunnen strekken is een fout in de basis opleiding. Een paard hoort de hand altijd naar beneden te volgen, op ieder moment, en zo laag als dat de ruiter dat vraagt. Indien het paard dat niet doet is er een fout in de aanleuning, het paard volgt de hand van de ruiter immers niet. Het loopt dan niet van voor naar achteren, want anders zou het de hand volgen.

Ga helemaal terug naar de basis en los het daar op. Dat is dus voorwaarts neerwaarts gaan rijden. Net zo lang tot het paard de hals zelf laat vallen, en pas teugels op contact gaan nemen als het paard voorwaarts neerwaarts loopt zonder contact. Dan heel langzaam contact gaan opnemen en steeds weer lengte geven. De juiste momenten belonen. Dit paard zal moeten gaan snappen wat je vraagt, want blijkbaar is dit belangrijke deel van de basisopleiding overgeslagen en is het paard meteen "omhoog" gereden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:40

De grootste fout hier bij iedereen vindt ik dat ze vinden dat het paard de hand moet volgen.
En paard moet zo gereden worden dat hij voldoende KAN ontspannen en dit ook zelf wil omdat hij ontspannen is.
Dan gaat het paard bijna vanzelf met zijn hoofd naar omlaag tot waar hij de hand als beperking tegen komt.
Kortom het moet vanuit de innerlijke ontspanning komen en dat is er nog geweest bij het rijden bij dit paard te zien aan de uitleg.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:48

@jensvl: hoe komt jou beschrijving niet overeen met dat je wilt dat het paard de hand volgt?

Jij geeft ruimte, het paard zoekt zelf de aanleuning weer op en komt weer in je hand. Hij volgt de hand naar beneden?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:51

Het verschil is dat ik er niet actief om vraag. Ik beperk eventueel het paard in zijn beweging. Ik vraag niet direct om mijn hand te volgen. Dat is een verschil in druk voor het paard. Bij het ene verwacht je het waardoor het paard minder snel echt ontspannen kan zijn, bij het andere sta je het toe.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:01

Doet ie het wel aan de longe (zonder hulpteugels)?
Mijn paard deed dat namelijk altijd wel en is aanzienlijk makkelijker gaan halsstrekken onder de man nadat ik tóch een ander zadel ben gaan proberen. Had ook een verder prima liggend aangemeten zadel, maar dat knelde blijkbaar toch ergens bij de schoft.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:09

jensvl schreef:
Het verschil is dat ik er niet actief om vraag. Ik beperk eventueel het paard in zijn beweging. Ik vraag niet direct om mijn hand te volgen. Dat is een verschil in druk voor het paard. Bij het ene verwacht je het waardoor het paard minder snel echt ontspannen kan zijn, bij het andere sta je het toe.

Het heeft niets te maken met druk en naar beneden vragen, maar met correcte aanleuning door het aannemen van het bit (van achter naar voor rijden) = de basis van dressuur.

Er is een groot (biomechanisch & trainingstechnisch) verschil tussen de hand volgen en de hals laten zakken zonder aanleuning.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:18

Natuurlijk.
Maar door het beperken van het laten zakken van het hoofd krijg je dan automatisch aanleuning.
Heb je hiermee direct verzameling? Neen.
Vanaf hier moet er gewerkt worden aan verzameling indien gewenst door de ruiter.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:48

Het is niet zo gek dat hij het niet wilt, wel vervelend.
Mijn pony is de eerste 2 meter bijna bij de grond en komt dan omhoog en loopt dan niet lager dan de borst.Sommige paarden hebben de behoefde niet om te strekken.
Helpt het ook niet als je wat knikjes met je handen geeft, gewoon een beetje druk erbij?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:21

Wat doet het paard aan de longe wanneer je hem met kaptoom longeert (longeerlijn bevestigen aan middelste ring op de neus) en licht stelling vraagt? Let er wel op dat je paard hierbij correct op de cirkel blijft lopen en niet naar binnen of buiten valt.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 18:13

ik vind het echt knap dat mensen zeggen dat de basis er niet in zit. dit paard is op een zeer correcte wijze beleerd met veel professionele hulp.

hij heeft een korte dikke nek, misschien dat het er wel mee te maken heeft.

helemaal terug naar de basis ben ik al een poos mee bezig. niet te veel willen en proberen hem te laten zakken. maar na de ander half jaar dat ik hem nu rij zit er geen verbetering in. de eigenaresse is er ook al jaren mee bezig geweest ( 10 jaar ongeveer). het zit er nou eenmaal niet in. ook aan de longe doet hij dit niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:47

jensvl schreef:
Natuurlijk.
Maar door het beperken van het laten zakken van het hoofd krijg je dan automatisch aanleuning.
Heb je hiermee direct verzameling? Neen.
Vanaf hier moet er gewerkt worden aan verzameling indien gewenst door de ruiter.

Volgens mij doen we precies hetzelfde, alleen noem jij het anders. Het volgen van de hand is een gevolg, iets wat het paard doet. In juiste aanleuning zal het paard de hand naar beneden volgen en niet de teugelruimte gebruiken om het hoofd omhoog te brengen (want die keuze kan het feitelijk ook maken).