Pluk de dag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Pluk de dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 21:25

Hallo,

Omdat Divoza weer eens een leuke wedstrijd heeft, heb ik een stalgenootje gevraagd of ze foto's wilde maken.

Gezien het toch mooi weer was, direct hiervan gebruik gemaakt en echt even genoten. Pluk snapt nog niet zo veel van het bitloze gebeuren en vond het erg moeilijk te ontspannen, wat zich duidelijk uit op de foto's. Desondanks zaten er fijne momenten tussen. Die foto's wil ik graag delen. Uiteraard mogen er tips gegeven worden, maar het is voor ons beiden een beetje zoeken naar wat werkt met een bitloze optoming.

Pluk is ondertussen alweer 18 jaartjes jong en voelt zich regelmatig het mannetje. Lopen kan hij wel, dat bewijst de laatste foto <3 Hij heeft ooit M gelopen met de vorige eigenaar (Pluk is mijn bijrijdpaardje) en heeft hij menigeen eventingwedstrijd gelopen? Helaas door een blessure over geen balkje meer te krijgen, hij is er gewoon echt bang voor. Dit ben ik echter wel aan het proberen, om hem in ieder geval over izjn angst heen te krijgen.

Maar zie hier, de foto's *\o/*

Net er op, even wennen aan alles
Afbeelding

Een fijn drafje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een (voor mijn gevoel) fijn galopje
Afbeelding

En.... Waar een paraplu goed voor is *\o/*
Afbeelding

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:56

Leuk dat je ook bitloos rijdt! Ik zou je alleen willen aanraden je neusriem een stuk omhoog te doen. Zoals hij nu zit, werkt hij namelijk vrij streng in. Zeker wanneer hij er een beetje in gaat hangen (vooral op foto 2 en 3 lijkt hij dit wat te doen), komt er behoorlijk wat druk op de neus te staan.

Als de neusriem wat hoger zit, heb je wel kans dat hij nog meer de neiging heeft om zwaar op de hand te worden. Dan is het extra belangrijk om hem goed actief te houden en te voorkomen dat hij teveel op de voorhand komt. Succes verder! :)

Anomien

Re: Pluk de dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:00

Zo das een leuke verschijning! Mooie benen heeft hij!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 22:08

Appelflapje schreef:
Leuk dat je ook bitloos rijdt! Ik zou je alleen willen aanraden je neusriem een stuk omhoog te doen. Zoals hij nu zit, werkt hij namelijk vrij streng in. Zeker wanneer hij er een beetje in gaat hangen (vooral op foto 2 en 3 lijkt hij dit wat te doen), komt er behoorlijk wat druk op de neus te staan.

Als de neusriem wat hoger zit, heb je wel kans dat hij nog meer de neiging heeft om zwaar op de hand te worden. Dan is het extra belangrijk om hem goed actief te houden en te voorkomen dat hij teveel op de voorhand komt. Succes verder! :)

Bedankt vor de tip! Ik dacht dat hij zo laag hoorde (is mij toen zo uitgelegd). Zal hem de volgende keer wat omhoog doen :D

Grappig, juist op die 2 foto's, slechts 1 klik na elkaar, liep hij het meest fijn en niet hangerig. Uiteraard mag hij actiever, maar heb de laatste tijd enkel met slof durven rijden, omdat hij ontzèttend fris was met rijden. Heel slecht, ik weet het, maar het was echt niet grappig wat hij deed in die frissigheid }:0 Durfde er dus niet te goed aan te rijden. Maar het vertrouwen komt terug!

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:50

Mooie foto's, jullie zijn een leuk koppel :j mag ik je vragen wa voor hoofdstel je gebruikt? Hoe werkt hij in en van welk merk is het?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 22:56

Gladijs schreef:
Mooie foto's, jullie zijn een leuk koppel :j mag ik je vragen wa voor hoofdstel je gebruikt? Hoe werkt hij in en van welk merk is het?

Bedankt! :D

Ik heb werkelijk geen idee. Heb hem ooit eens gekocht, omdat ik dat wilde proberen op de fries die ik toen reed Nee, dat lieg ik. Ik had hem toen gekocht, omdat het paard dat ik reed een tand had afgebroken en hij lange tijd niet met bit gereden kon worden. De DA vond bitloos een erg goeie optie. Maar het is een erg simpel hoofdstel.

ClassyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 01:37

Dat ziet er goed uit voor een eerste keer hoor! Die laatste foto is om te kwijlen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 02:05

Auwch!
Met bitloos is het NIET de bedoeling dat je rijdt als met bit en hetzelfde contact op de teugels toepast!
Je moet net veel meer loslaten en veel relaxter rijden qua teugelhouding anders zit je continu met veel te sterke krachten op het neusbeen en onder de kaken en achter de oren!
Dus bitloos is in principe een beetje "cowboy/westernstyle" wat teugelvoering betreft...

Bij jou zie ik vooral de dressuurhandeling in de teugels en dat moet je absoluut niet willen bij een bitloos hoofdstel... Menig paarden hebben hiermee al het neusbeen gebroken gehad!

Voor de rest zit je zeker niet verkeerd hoor en je handhouding en teugelhouding is ook niet fout hé, maar niet bedoeld bij dit type hoofdstel...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 07:59

Nou nou, 'Auwch', dat valt reuze mee. Contact met het paard heb je nodig, althans zeker bij deze, anders wordt hij onzeker en gaat rennen. Ja, ik kom wel eens harder in, maar heb zeker niet mega veel druk op de teugels staan ;)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:08

Ik ben het niet eens met wat Little_Gift typt. Bitloos (uitzondering van hackemore en bosal) is prima om dressuur mee te rijden en op contact (met een bit wil je ook geen vol contact toch? auch voor de gevoelige paardenmond) Wel moet je een bitloos hoofdstel op de goede plek doen, dan valt er niks te breken aan neusbotjes. Globaal genomen is het 2 a 3 vingers onder het jukbeen. Ik zelf voel liever af waar het zwevende neusbotje vast zit aan de rest van de neusbrug en op het niet zwevende deel moet de neusriem zitten.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:11

Daphneeeej schreef:
Ik ben het niet eens met wat Little_Gift typt. Bitloos (uitzondering van hackemore en bosal) is prima om dressuur mee te rijden en op contact (met een bit wil je ook geen vol contact toch? auch voor de gevoelige paardenmond) Wel moet je een bitloos hoofdstel op de goede plek doen, dan valt er niks te breken aan neusbotjes. Globaal genomen is het 2 a 3 vingers onder het jukbeen. Ik zelf voel liever af waar het zwevende neusbotje vast zit aan de rest van de neusbrug en op het niet zwevende deel moet de neusriem zitten.

Dus zit het hoofdstel van TS écht veel te laag hoor!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:13

DatBenIkNou schreef:
Daphneeeej schreef:

Dus zit het hoofdstel van TS écht veel te laag hoor!

Goed lezen, dat zeg ik toch ook? Ik zeg toch dat het hoofdstel dan wel goed moet zitten, 2 vingers onder het jukbeen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:38

Het was aan TS gericht, bedoelde juist dat jij bevestigd dat het hoofdstel niet goed zit. :j

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:55

Super leuke foto's! Ook dapper dat je zo buiten hebt gereden, terwijl de andere paardjes er omheen in de wei dartelden. Hij was heel braaf.

Trouwens een super nette reactie van Appelflapje, wat jammer dat niet iedereen op een dergelijke opbouwende manier kan reageren.

Over het contact op de teugels, bij een hoofdstel zoals jij gebruikt kan dit prima (net zoals hierboven gezegd, op een bit heb je ook 'normaal' contact, en geen constante grote druk als het goed is)
Ik vind Alizee Froment hiervan een mooi voorbeeld
Afbeelding

Dit even buiten het feit hoe hoog of laag de neusriem op de foto's zit, volgens mij heeft TS al lang gezegd dat ze dit de volgende keer anders doet.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 13:44

DatBenIkNou schreef:
Het was aan TS gericht, bedoelde juist dat jij bevestigd dat het hoofdstel niet goed zit. :j

Nee, hartstikke goed onderbouw ook.. :')

Ik had inderdaad al aangegeven dat ik bij een volgende keer het hoofdstel wat omhoog zou doen. Mij is toen uitgelegd dat hij ongeveer op deze hoogte moet zitten ivm de inwerking van de neusriem. Ergens wel logisch dus, des te lager, des te scherper de inwerking.

Volgende keer gaat hij gewoon wat omhoog ;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:11

Jeeej..ik reageerde op de goed onderbouwde reactie waar ik het dus mee eens was.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:21

Hee! Dat hoofdstel heb ik ook. :) Dat je niet hetzelfde contact mag hebben als een hoofdstel met bit is echt onzin. Ik vind paarden met bit en teugeldruk eigenlijk 10x erger, maargoed.

Je kan het beste voelen waar het neusbot zit. Ga bij de neugaten bij je paard omhoog, als het dan op een gegeven moment hard wordt, dan zit je op het neusbot. Hier kan de neusriem op liggen. Alles daaronder is veel te gevoelig en dat kan leiden tot ademnood bij het paard en blijvende schade.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:37

Aha! Weet jij wel wat het merk is en de inwerking?

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:39

FRA pardoes, inwerking volgends systeem 3. Druk op neus, wangen en directe teugelvoering. :)

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:55

Mijn dank is groot Fair

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:47

Zien jullie dan echt niet het verschil tussen de teugelvoering en druk die op de foto van Alizee Froment en de druk en hardheid die TS in de teugels doorvoert op het bitloos hoofdstel?

Uiteraard kan je met bitloos evengoed dressuur rijden en perfect de oefeningen rijden, dat is ook de bedoeling, maar dan vanuit zit en benen en NIET vanuit korte teugel!
Het verschil tussen de foto's van TS en de andere foto zegt toch alles?! Kan niet geloven dat jullie dat niet zien!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:21

Little_Gift schreef:
Zien jullie dan echt niet het verschil tussen de teugelvoering en druk die op de foto van Alizee Froment en de druk en hardheid die TS in de teugels doorvoert op het bitloos hoofdstel?

Uiteraard kan je met bitloos evengoed dressuur rijden en perfect de oefeningen rijden, dat is ook de bedoeling, maar dan vanuit zit en benen en NIET vanuit korte teugel!
Het verschil tussen de foto's van TS en de andere foto zegt toch alles?! Kan niet geloven dat jullie dat niet zien!

Omdat alizee misschien al op een verfijnd grand prix paard rijdt? En waarom zou er een verschil zijn tussen bit en bitloos met contact rijden?

Afbeelding
Ik zie alizee ook met normaal contact rijden op bitloos.

ik vind her er bij TS voor een beginnende bitloos ruiter het er prima uit zien! Vooral als je je bedenkt dat ze wat spanning hebben gehad en met slof reden voorheen. Hup die neusriem omhoog wat ze al zei te gaan doen en lekker doorwerken samen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:27

Ik zie geen extreme druk hoor bij TS. Paard hangt wellicht een beetje maar dat doet hij zelf, zal hij het vast geen vreselijk veel pijn vinden doen.
Met een bitloos hoofdstel heb je ook gewoon contact met het hoofd van je paard. Dat gemiep altijd, alsof contact met bit wat op de lagen ligt prettig is. :?

TS, ziet er fijn uit! :D Heb je meegedaan met die fotowedstrijd van Divoza?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 17:39

Misschien rijd ik (momenteel) met iets meer druk dan zou moeten, maar ik heb echt geen kilo's in mn handen rijden en paard moest er heel duidelijk even aan wennen. Logisch. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

@ Captain Jazeker doe ik mee! :D Sta al op pagina 3 :D

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:25

He, daar is Plukkie weer!
Ik ben de vorige eigenaar. Hij heeft geen M maar L2 gelopen en hij heeft maar 1 SGW wedstrijd gestart. De extreme angst voor hout heeft hij altijd al gehad. Ik heb echt 5 jaar lang aandacht besteed samen met een flink aantal professionals om de angst wat minder te maken, maar het best haalbare resultaat was dat ik kon rijden in de een bak waar een hindernis in stond. Ik kan je echt aanraden om hem niet over balkjes of hindernissen laten gaan. Hij vindt het echt intens stom en is doodsbang. Dit is echt geen kwestie bij hem van volhouden, maar zijn beperkingen accepteren. Zijn blessure heeft ook niets met zijn balkenangst te maken. Deze angst had hij al voordat hij de blessure kreeg.

Veel plezier met hem! Pluk is echt met stip het fijnste en het makkelijkste paard wat ik ooit heb gereden. Daarnaast is het echt een schatje!