Onspanning

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Simmerr

Onspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 22:35

Hallo,
Ik heb een beetje een probleempje, ik rijd nu dus een merrie van 15 jaar en de ontspanning is ver te zoeken.

Evwn wat info dat belangrijk is:
-ik rijd met barebackpad
-ik kan haar niet laten nakijken door de DA!
-ze is heel erg scherp aan het been
-ik kan HELAAS geen les nemen hoegraag ik het ook zal willen.

zodra je met je zit/benen rijd begrijpt ze het niet meer en gaat ze stilstaan en 10/15 cm stijgeren. (Ik merk dat dit echt is omdat ze het niet begrijpt)
En ook wanneer je wat meer druk op het bit zet gaat op het begin meteen haar hoofd omhoog en dan rennen maar na 1 minuut is dat over.
De stap is gewoon ontspannen totdat je bijvoorbeeld de achterhand eronder gaat vragen en tempowisselingen gaat rijden. (Ze kent stap,draf en galop overigens wel prima!)

Mevrouw is een beetje dik en heeft ewn oud zadel dat naar mijn helemaal niet goed ligt dus ik heb zelf maar een dikke barebackpad gekocht.

Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.

IsabelHx

Re: Onspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:40

Hoe vaak rijd je? BBP's zijn nl niet voor dagelijks gebruik omdat ze druk toch minder verdelen dan bijvoorbeeld een (boomloos)zadel.
Misschien heeft je paard last van haar rug en kan ze daarom niet ontspannen?

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 22:43

Ik rijd 1/2 keer per week en daarvan 1x echt dressuur en 1x iets voor de afwisseling.

Ze lijkt niet echt pijn te hebben, altijd oortjes naarvoren en gaan maar dan een beetje gestrest.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:46

Als je op je zit rijdt? Dus als je jouw bene aanlegt om te sturen?

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 22:58

Dan denkt ze dat ze harder moet en gaat ze maar gewoon rennen, wijken en richtrichten is daardoor ook erg lastig.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 06:18

Combineren van teugel hulp en wijken van been? Rustig opbouwen.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:03

Miscchien een keer longeren, om te kijken of ze zich dan makkelijker kan ontspannnen.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:36

Met longeren ontspant ze even slecht, bij het minste geluidje komt het hoofd omhoog en de rug word weggedrukt... Ik twijfel om met een martingaal te gaan rijden nu omdat ze ook geen verkeerde bespiering moet krijgen maar ik wil haar ook niet dwingen....

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:38

Misschien even wat info opzoeken over rechtrichten, dan kan je zelf beoordelen of dat het misschien zou kunnen zijn.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:40

Hoe oud is het paard? Omdat je zegt dat ze sommige dingen echt niet begrijpt lijkt het me te gaan om een wat jonger paard.

Wat is de reden dat je geen les kan nemen? Denk dat je met hulp verder komt dan wanneer je zelf bezig blijft gaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:42

Dit paard is niet van jou begrijp ik? Ik snap eigenlijk niet waarom je zo zou willen rijden. Je hebt duidelijk niet de kennis en handigheid in huis om dit op te lossen, ook niet de mogelijkheid hier hulp mee te krijgen, medische zaken kun je niet uit laten sluiten en je materiaal deugt niet. Het paard doe je er duidelijk geen plezier mee als ze zich zo gedraagt en ik kan me niet voorstellen dat het leuk is om zo te rijden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:43

Nies_ schreef:
Dit paard is niet van jou begrijp ik? Ik snap eigenlijk niet waarom je zo zou willen rijden. Je hebt duidelijk niet de kennis en handigheid in huis om dit op te lossen, ook niet de mogelijkheid hier hulp mee te krijgen, medische zaken kun je niet uit laten sluiten en je materiaal deugt niet. Het paard doe je er duidelijk geen plezier mee als ze zich zo gedraagt en ik kan me niet voorstellen dat het leuk is om zo te rijden.

Omdat ze de pony leuk vindt, simpel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:43

Er zijn nog heel veel dingen te doen wat niets met rijden te maken heeft en waar de pony waarschijnlijk meer plezier in heeft.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:45

Heeft ze niet gewoon veel teveel energie? Dat ze niet kwijt kan en daarom zo explosief reageert? (Bekend probleem namelijk)

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:46

Nies_ schreef:

Mijne deedt eerst ook zo raar, maar door gewoon goed aanpakken kom je der wel!
In het begin is het dan wel vervelend, maar later als het goed gaat is het wel leuk!
En de handigheid, vindt je er vanzelf in! En de kennis net zo!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:47

Precies, goed aanpakken. Dus niet aanmodderen met tips van mensen op een forum.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:47

Hay TS

Goed dat je een topic opent allereerst! Wat is de reden dat de DA niet kan komen kijken? Is eventueel een fysio een idee?
Is er niet iemand op stal die je 'les' wil geven? Of iemand die je kent. Soms ziet iemand op de grond meer?

Die laatste opmerking begrijp ik niet helemaal. Wil je dan met BBP én Martingaal rijden?
Een goed passend zadel lijkt me eerder de oplossing voor dit probleem. Klinkt alsof je paard wat opvoedtechnische problemen heeft maar ook alsof hij zich niet helemaal fijn voelt als je op zijn rug zit. Misschien toch een spier die vast zit.

Trouwens alle mensen die zeggen GOED AANPAKKEN??? Eerst even al het medische uitsluiten???

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:48

Het paard is 15 en op haar 11e ingereden en beleerd door een dochter van een boer...
Ik rijd haar omdat het niet anders kan en dat zijn prive redenen :)
Ik heb geen keus en moet haar ook rijden en anders moet ze weg, maar buiten het rijden is het een ongelovelijk lief en eerlijk dier.

Er zit inderdaad heel veel energie in, nadat ik heb gelongeerd gaat het al beter maar alsnog bij het minste foutje staat ze weer strak...

Edit anders dubbelpost.
Ik kan haar niet na laten kijken omdat de eigenaar geen kosten voor de DA of Osteopaat wil betalen tenzij ze echt op sterven ligt, misschien dat ik haar kan kopen en dan word ze helemaal gecheckt en nieuw zadel enzo maar tot die tijd moet ik haar zo rijden zodat ze niet weggaat voordat ik haar kan kopen...
Laatst bijgewerkt door Simmerr op 06-04-16 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:49

Heel erg jammer dat je geen les kunt nemen! Waarom kan dat niet?

Ik zou heel consequent zijn tegen dat rennen door een beenhulp. Oefen in stap met een pasje opzij gaan, gecombineerd met een lichte teugelhulp. Vooral heel goed belonen als het goed gaat, en dat zo opbouwen. Dit deed ik tenminste toen ik een paard reed die ook rende voor je been.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:50

Storm2009 schreef:
Trouwens alle mensen die zeggen GOED AANPAKKEN??? Eerst even al het medische uitsluiten???

Ik bedoel niet aanpakken als in op z'n flikker geven, maar aanpakken als in op welke manier te handelen. Snap je?

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:51

owwww oke, sorry Nies_ ;)

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:52

Nies_ schreef:
Storm2009 schreef:

Ik bedoel niet aanpakken als in op z'n flikker geven, maar aanpakken als in op welke manier te handelen. Snap je?

Ik denk alleen niet dat een 15 jarig meisje het alleen voor elkaar krijgt om erachter te komen op welke manier te moeten handelen.. Daarom zou ik zeggen: neem les, sowieso gewoon iemand erbij die je kan helpen met het probleem.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:54

Ik heb even een stukje bij de vorige post gedaan gedaan.

Ik betaal zelf al 50 euro PM en dat ik al 9/10 van mijn zakgeld en ik moet ook nog kleren van mijn bijbaantje en ook nog sparen en wil daarbij geen les nemen als ik haar niet na kan laten kijken want als ze wel vastzit is het weggegooit geld...

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:03

Simmerr schreef:
Ik betaal zelf al 50 euro PM en dat ik al 9/10 van mijn zakgeld en ik moet ook nog kleren van mijn bijbaantje en ook nog sparen en wil daarbij geen les nemen als ik haar niet na kan laten kijken want als ze wel vastzit is het weggegooit geld...

Geen les nemen omdat het weggegooid geld is maar wel lekker door blijven rijden ook al kan ze wel vastzitten?

Lekkere eigenaar heeft dat paardje dan.. Heb je haar de problemen al wel voorgelegd?

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 17:07

Al meerdere keren maar dan kreeg ik als andwoord dat ik er dan maar mee moest stoppen, en dan staat dat paard weer 24/7 in de blubber en zal nooit gepoetst/ geaait worden totdat het verkocht word, en ik ben niet zo'n held met dingen vragen/zeggen :3

En ik kan haar ongeveer na de zomervakantie misschien kopen dus tot die tijd moet ik maar even het ermee doen en als ik haar niet kan mag kopen dan stop ik zodat ze verkocht word en naar een betere eigenaar gaat.