Paard staakt. Tips gevraagd!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Annee_S

Paard staakt. Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 22:32

Hoi bokkers!!

Ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Sinds een maand of 3 rijdt ik een Ijslander bij.
Lieve merrie van ca. een jaar of 14, ze mist een oog (komt door een ontsteking) maar heeft hier verder geen last van.
Nu komt de maar: onder het zadel staakt ze.
En al helemaal in de bak (soms ook in het bos).
Het staken wordt het ergst als ze alleen is.
Ze gaat dan vanuit het niets stil staan en doet HE-LE-MAAL niks meer.
Niks helpt ook. Geen been, geen stem, geen zweep, niks.
Haar eigenaar zegt dat ze dat al van kleins af aan doet (het is dus volgens haar niks lichamelijks).
Nou is de eigenaar een echte Ijslandse rijder, heel gericht op het vriendelijkste en het natuurlijkste werken met je paard.
Ik ben een ruiter die van een manege af komt en dus soms iets meer door kan pakken.
Geen van de methodes lijkt tot nu toe te helpen.
Het lichtpuntje is dat ik inmiddels, als ze alleen in de bak is, haar zo ver heb dat ik er in stap aan kan rijden, maar zodra ik een versnelling hoger wil (tölt in haar geval) gaat dat hooguit een paar passen goed en nog voordat ik er iets aan kan doen stop ze volledig.

Nu ben ik benieuwd naar jullie bevindingen, tips etc.
Ik wil namelijk graag proberen of ik er misschien toch doorheen kan komen.
Nogmaals, het is niet mijn paard, maar ik heb het beste met het paardje voor.
De eigenaar is niet fan van zweepjes en al helemaal niet van sporen. Wel hebben we op het moment een touwtje waarmee we de Ijslander op de billen/flanken tikken tijdens de staak en na een tijdje wordt dat irritant en komt ze er wel weer uit, maar in de bak keert dat staken zo vaak terug dat het rijden bijna onmogelijk is.

yvje86

Re: Paard staakt. Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:35

Ik volg even. Momenteel hetzelfde probleem met een 4 jarige die voor de kar staakt.
Niets hielp, zelfs niet in dubbelspan zetten in de hoop dat ze door de ander "meegetrokken" werd.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:39

Heeft de eigenaar hier ook problemen mee? Kan dit paard dus niet bereden worden? Hoe denkt de eigenaar dit te willen oplossen? Je zegt dat NIETS helpt. Maar blijft het paard dan een paar uur lang stil staan? Of komt ze wel in beweging? En hoe lang dan? Hoe gaat het longeren? Of losgooien? En bosrijden gaat dus meestal wel goed? En doet zij het bij iedereen? Ook bij ervaren ruiters?

Special_Da

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:44

Mijn verzorgpaard doet het ook maar is eerder proberen dat hij doet. Hij is helemaal gecontroleerd, alsook het zadel, bit,...
Het is gewoon zijn karakter. Hij is heel erg speels, heeft alles gezien en moet constant bezig zijn en afwisseling hebben. Ook tijdens het opzadelen prutst hij aan alles waar hij aankan. Het is dus niks lichamelijks want crossen en spelen kan hij genoeg. Een kleine tester, net zoals zijn vader. Bij mij helpt gelukkig een zweep wel. Ik hoef deze maar vast te houden en dan rijdt hij heel netjes.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 22:55

EvelienKiss schreef:
Heeft de eigenaar hier ook problemen mee? Kan dit paard dus niet bereden worden? Hoe denkt de eigenaar dit te willen oplossen? Je zegt dat NIETS helpt. Maar blijft het paard dan een paar uur lang stil staan? Of komt ze wel in beweging? En hoe lang dan? Hoe gaat het longeren? Of losgooien? En bosrijden gaat dus meestal wel goed? En doet zij het bij iedereen? Ook bij ervaren ruiters?

Door dat touwtje komt ze er dan wel weer uit, maar het is natuurlijk echt lastig om er aan te gaan rijden als ze om de haverklap volledig stil gaat staan.
Met longeren, losgooien etc. is er niks aan de hand.
Eigenaar kent het probleem, maar rijdt zelf op het moment (bijna) niet.
Zelf rij ik al ca. 10 jaar paard, maar zoiets als dit heb ik nog nooit meegemaakt, vandaar dus dat ik wel wat tips kan gebruiken, want ik wil haar natuurlijk niet verpesten door het verkeerd aan te pakken.

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:46

Heeft de eigenaar ook op hem gereden ooit? En hoe pakte hij dit dan aan? Misschien kun je vragen of de eigenaar je een keer kan helpen, of iemand anders die het paard ooit heeft gereden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:31

Dat een paard zoiets z'n hele leven al doet, is absoluut geen reden om te zeggen dat het niets lichamelijks is, integendeel. Ik zou de eigenaar met klem aanraden de rug en nek op de foto te zetten. Dit paard probeert iets te vertellen, maar er wordt niet naar geluisterd.
Mogelijke opties: kissing spines, nekartrose, DSLD...

xxxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:40

Misschien kun je wat Ibbel zegt inderdaad hem een keer helemaal laten onderzoeken. Of bijvoorbeeld een paardenostheopaat (ik weet niet of ik het goed spel) laten komen. Weten jullie ook zeker dat het zadel helemaal goed ligt?

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:42

ik ben er 6 jaar mee bezig geweest met mijn paard.
hij reageerde ook nergens op.
wat ik deed was hem hele kleine rondjes laten draaien door een teugel(liefst zonder bit rijden dan) helemaal om te trekken waardoor hij moet gaan draaien omdat hij anders om valt.
op een geven moment had hij voort door dat als hij stil ging staan ik hem 50 rondjes liet draaien tot hij besloot verder te lopen.
ik stopte na 5 rondjes steeds om te kijken of hij van gedachte veranderde.

klinkt heel verveld voor het paard maar beter dan schreeuwen slaan en flink beenwerk.
vergeet niet het bit te verwijderen dan. kan met touwhalster met teugels prima.

succes ben benieuwd op vooruitgang.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:43

maar inderdaad eerst even door iemand laten na kijken is geen verkeerd idee

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:50

Heel frustrerend wanneer een paard dat doet! Ik heb het zelf ook gehad met verzorgpaard, maar na wisselen van zadel en een time-out onder het zadel en heel veel geduld ( en advies van de eigenaar / mensen die er meer oog voor hadden dan ik ) is dat uiteindelijk opgelost.

De eigenaar zegt dat het een bekend probleem is, heeft hij er zelf ook mee te maken gehad en hoe loste hij het op?

Zo niet, vraag je teveel van je pony? Misschien geef je tegenstrijdige hulpen? Heb je les? Als dit een kwestie is van er doorheen rijden, dan kan dat met een kundige instructrice opgelost worden.

[ Mits het niets lichamelijks / tuig is natuurlijk. ]

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:55

Het hoeft niet perse een lichamelijk probleem te zijn. Kun je er een filmpje van maken? Sommige paarden zijn echte donderstralen. En als eigenaar niet van de zweepjes is en het is juist een paard dat super eigenwijs is en misschien ook wel lui dan krijg je een 'gedragsprobleem'. Vooral als dat zweepje zo zacht gebruikt worde dat slimme ijslander in de gaten heeft dat ze haar eigen zin kan en mag doen. Natuurlijk moet je een lichamelijk probleem niet uitsluiten. En doet ze het ook bij longeren? Misschien heeft het ook met haar oog te maken? (Ik lees nu net dat ze een oog minder heeft). Dat ze minder ziet en ook geen persoon (want die zit erop) en geen ander paard, waardoor ze angstig word omdat ze niet alles kan zien?

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:59

lisaturbo schreef:
wat ik deed was hem hele kleine rondjes laten draaien door een teugel(liefst zonder bit rijden dan) helemaal om te trekken waardoor hij moet gaan draaien omdat hij anders om valt.
op een geven moment had hij voort door dat als hij stil ging staan ik hem 50 rondjes liet draaien tot hij besloot verder te lopen.

klinkt heel verveld voor het paard maar beter dan schreeuwen slaan en flink beenwerk.

Ik vind dat zielig. Dat is juist super belastend voor het paard. Daarnaast wordt het vast erg duizelig wat ook niet goed kan zijn. Dan heeft het paard naar mijn idee er meer aan als je duidelijk en consequent je stem gebruikt en een enkele keer een flinke tik. (Als er geen lichamelijk problemen zijn)

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:02

Als tiener (22 jaar geleden)een welsh pony gekregen van mijn ouders.pony deed dit ook in de bak,maar buiten niet.lange rechte stukken was hij super vrolijk..

Maar in de bak,steigeren staken..
Ik als domme penny (zonder begeleiding)super gefustreerd,dacht dat hij niet wilde luisteren..hakken erin,zweepje erbij..(dacht dat ik moest doorpakken,later verschrikkelijk veel spijt van gehad)

Uiteindelijk hebben mijn ouders pony opgeladen naar de kliniek gebracht(op aanraden van een kennis) en daar kwam artrose uit..
Staken komt bijna altijd uit een vorm van pijn..

Daarna alleen nog maar buiten gereden,en 24/7 in het land gestaan..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:06

lisaturbo schreef:

Ik weet niet of je paard nog heel is maar dit is dus zo ontzettend slecht om te doen.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:27

Laurapalmer schreef:
Als tiener (22 jaar geleden)een welsh pony gekregen van mijn ouders.pony deed dit ook in de bak,maar buiten niet.lange rechte stukken was hij super vrolijk..

Maar in de bak,steigeren staken..
Ik als domme penny (zonder begeleiding)super gefustreerd,dacht dat hij niet wilde luisteren..hakken erin,zweepje erbij..(dacht dat ik moest doorpakken,later verschrikkelijk veel spijt van gehad)

Uiteindelijk hebben mijn ouders pony opgeladen naar de kliniek gebracht(op aanraden van een kennis) en daar kwam artrose uit..
Staken komt bijna altijd uit een vorm van pijn..

Daarna alleen nog maar buiten gereden,en 24/7 in het land gestaan..

Dat zit waarschijnlijk dichter bij het probleem dan het zogenaamde 'gedragsprobleem' dat ik aanhaalde. Ik ken het paard natuurlijk verder ook niet

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:45

@ann99 er zijn helaas geen bokt rontgen ogen,dus mijn verhaal hoeft natuurlijk bij haar paard ook niet te passen.. elk advies is er 1 om naar te luisteren..

@lisaturbo
Hier draai je echt zijn benen door "kapot"

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:10

Ik weet 1 ding. Staken komt nooit zomaar voor. Meestal is het inderdaad pijn, maar kan ook een gebrek aan zelfvertrouwen zijn of protest tegen de manier van behandelen. Dit oplossen met pijn is echter niet de beste manier omdat je daarmee hoe dan ook de oorzaak niet aanpakt. Wat de oorzaak ook is, die behoor je te kennen voor je een oplossing kan bieden. Als je geweld nodig hebt om de leider te blijven, doe je iets fout, want die moet je toch echt kunnen zijn zonder enige vorm van het paard pijn doen of bang maken.
Ik denk ook dat een lichamelijke check up nu het belangrijkste is om dat al zeker uit te kunnen sluiten.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:35

Eerst een lichamelijk check doen. En daarna (als het niet een fysieke oorzaak heeft) klinkt het als een pittig gedragsprobleem dat je niet als recreatieruiter zonder professionele begeleiding kunt oplossen. Dus goed les nemen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:46

Wat een vervelend probleem!

Helaas ook ervaring met een stakende IJslander...
Reageert ze echt helemaal niet?

Die van mij werd namelijk wel nijdig, en als ik boos werd, werd hij nog bozer. Het was bij hem niks lichamelijks (helemaal nagekeken door zeer deskundig persoon), maar zat dus 'tussen de oren'. Ook binnen zijn stamboom wel een beetje een bekend probleem.
Wat bij hem uiteindelijk hielp was vooral geen spanning in mijn lijf zien te krijgen! Dit krijg je al als je bv been geeft (zeker als je daarbij ook nog gefrustreerd raakt). Ik kon hem het beste weer vooruit krijgen door hem wat uit zijn balans te halen d.m.v. teugels en mijn gewicht verplaatsen en gedoseerd met het zweepje wat bij kriebelen.

Doet ze het ook wanneer je met een ander paard rijdt? Of bv iemand op de fiets mee waaraan ze zich kan optrekken? Bij mij hielp lessen ook veel, iemand die meekijkt vanaf de grond.

Hoop dat je het op kan lossen!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:50

Ik zou proberen toch een stap naar voren te stimuleren, evt door de voorhand te bewegen ipv steeds met de achterhand te praten. Dan gelijk uitgebreid belonen ipv weer gewoon door tot het weer 'fout' gaat. Meer denken aan het vooruit belonen zodat het paard vooruit gaat werken.

In de bak kan je werken met een assistent, die in de hoeken wat lekkers legt (op een omgekeerde emmer ofzo). Dan echt van hoek naar hoek werken en in de hoeken wat lekkers en wat rust. Als het paard dan netjes naar de hoeken gaat ga je hoeken overslaan en zo steeds verder.
Zelfde kan met bakletters of andere vaste punten die je pakt. Het kan helpen het paard te stimuleren voorwaarts te denken.

Gaat het in stap van hoek naar hoek, dan eens in draf. Pas alleen op dat de hoeken geen vaste stoplichten worden zonder dat jij daarom vraagt. Daarom het spelletje veranderen (andere stoppunten, stoppunten overslaan e.d.) als het paard te automatisch gaat.

Natuurlijk bouw je de voertjes weer af, maar in de eerste instantie kan het erg helpen het paard te motiveren naar voren te denken.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:57

Hier ook een Anne met een stakende IJslander ;) Gigantisch frustrerend, maar wij zijn inmiddels weer de goede kant op aan het gaan.
Ik heb haar eerst lichamelijk helemaal door laten lichten; osteopaat, zadelmaker, tandarts, dierenarts, bloedprikken en deze mensen konden allemaal niets concluderen wat zou kunnen wijzen op pijn wat dit gedrag veroorzaakt. Vervolgens zijn wij op cursus geweest waarbij ik wederom door de trainer heb laten checken of ik niks raars deed, of mijn paard niks raars deed met haar lichaam.. maar wederom niets.

Ik ben nu heel erg bezig om alles heel leuk en afwisselend voor haar te houden (fietsen, longeren, wandelen, grondwerk zowel in de bak als buiten) en bij al die dingen staat één ding centraal; voorwaarts gaan op mijn stemhulp. Inmiddels heb ik haar zo ver dat ze in 9/10 gevallen ook reageert op mijn stem als ze staakt.Onder het zadel gebruik ik nu absoluut geen beenhulpen en tot ze echt weer goed voorwaarts is ook nauwelijks teugelhulpen. Voor nu gewoon lekker terug naar de basis; voorwaarts!
Dat lijkt voor mijn paard iig te werken en we gaan stukje bij beetje de goede kant weer op :j

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:00

Het eerste waar ik aan denk, ook al geef je aan dat hij het al heel lang doet, lichamelijke problemen. Als een paard dit enkel en alleen met het rijden doet, gaat er bij mij een belletje rinkelen. Dus sluit dit eerst uit voordat je gaat doorpakken. Liever teveel nakijken dan te weinig..

Ga ook eens grondwerk doen, verbeter de leiderschapsverhouding tussen jou en je paard. Als hij je vanaf de grond meer als een leider gaat zien, zal hij dit onder het zadel ook doen.
Neem les en zorg dat je het rijden leuk en uitdagend maakt. Laat hem constant nadenken over wat jij gaat doen.

Staakt hij nog constant, rondjes draaien. Blijf been geven en zet hem opzij. Elk stapje dat hij vervolgens naar voren zet, beloon je door stil te staan. Hoe minder stapjes hij zet, hoe langer jij dus blijft doorgaan op dat ene stapje... Dit kan ook gerust met bit, het is tenslotte niet de bedoeling dat je met al je kracht op de teugel gaat hangen. Gewoon hoofd opzij zetten, buiten teugel tegen de hals, en been geven en voorbenen opzij zetten. Trek hem maar wat om en wacht op die stap. Let wel weer op dat je ook op tijd stopt met rijden. Dus als hij constant staakt en je hebt er uiteindelijk één of twee stappen uit gekregen, stop dan gelijk met rijden. Dan sluit je het goed af en zal het de volgende keer alleen maar beter gaan.
Laatst bijgewerkt door Yacintha op 04-04-16 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:00

Mijn paard ging vorig jaar ook in eens staken. Bleek hko te hebben aan beidde voorbenen. Dit is nu onder controle, het staken bleef echter een tijdje een probleem. Na haar voor de zekerheid op pijnstillers te hebben gehad bleek het staken gedrag te zijn geworden. Ik heb dit gelukkig met mijn instructrice kunnen oplossen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:06

Ohja, naar aanleiding van Anne haar verhaal schiet mij nog iets te binnen.

Ik moest meer praten met m'n paard en ook vertellen wat we gingen doen. Dit niet omdat hij het verstaat, maar het gaat wel om de intentie en ook voor jezelf bevestigd het wat je wil gaan doen.
In het begin moest ik juist vaak hetzelfde rondje doen, waardoor hij wist wat het programma was, het voorspelbaar was en hij merkte dat er niks raars gebeurde.

En idd wat Anne zegt, verder afwisseld werk waarbij voorwaarts is leuk centraal staat, maar niet gespannen en gefrustreerd zien te raken tijdens het staken.

Inmiddels gaan wij behoorlijk vrolijk en voorwaarts door het bos :j