Belangrijk! Bokkend paard!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HopeDreamer

Belangrijk! Bokkend paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 20:28

Hallo,
Ik heb een pony, Sam en zij bokt zeer gevaarlijk...
Binnenkort gaat ze naar de tandarts.
Chiropractor is al geweest 2x en heeft de pijnpunten er uitgedrukt. Daarna heeft de chiropractor ons naar de dierenarts verwezen omdat ze dacht dat ze een tumor bij haar eierstokken had, dit is gelukkig niet zo. De dierenarts zei ook net als de chiropractor dat hormoondruppels verstandig waren, dus dit heeft ze nu.
Ook had ze last van geen soepele darmen en stijfheid, dit is inmiddels opgelost. De zadelmaker is ook geweest en die gaat op zoek naar een beter zadel, tijdelijk hebben we er een te leen die wel goed past. Ze staat in training voor haar gedrag, maar vandaag werden wij gebeld dat ze echt gevaarlijk bokte...
Nu moet ze weg als er geen andere oplossing komt of als het niet beter gaat.
Ik hoop via deze weg toch een oplossing te vinden want wij weten het niet zo goed meer...
Het enigste waar ik nog aan dacht is haar opnieuw zadelmak te laten maken, maar zou dit wat zijn en bij wie? Het gaat trouwens om een allround sport Haflinger
Groetjes Zowie

Celiien

Re: Belangrijk! Bokkend paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:30

Zijn er foto's van de rug gemaakt! Als een Chiro tot 2x toe pijnpunten weghaald, moet die pijn ergens door veroorzaakt worden.
Zadel ligt al niet goed lees ik, dus dat kan een Vd prikkels zijn. Vervolgens nare associatie zadel = bokken. Maar zou het voor de zekerheid na laten kijken dmv foto's

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 20:34

Hoi, bedankt voor je reactie! Het zadel dat er nu op ligt die we te leen hebben, ligt wel goed en dat is gecontroleerd door de zadelmaker. Bedankt voor het idee van de foto's!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:35

Hoe reageert ze als ze met zadel gelongeerd wordt? Ook bokken?

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:36

Uhm, ik heb vroeger een rodeo pony gehad(zo noem ik het maar) Het was altijd raak en ze stopte niet voor ik eraf lag. Ik ben toen ook huilend naar mijn pa gegaan, smekend om een andere pony, maar mijn pa wou er niets van weten. Ik ben toen helemaal opnieuw begonnen. Stappen in de bak en later af en toe draf. Toen dat goed ging durfde ik een galopje aan. Later ben ik een rondje buitenom in stap geweest en heb dat ook verder uitgebouwd. Ook om mijn angst te laten verdwijnen. Ik moet zeggen dat ik er een super pony aan over gehouden heb. Niet dat ze nooit meer bokte, maar niet meer zo wild en lang tot ik er af lag. Meer als ze fris was of vreude bokjes. Ik had een martingaal. zodat ze niet meer haar hoofd zover op kon gooien, want ander wou ze nog wel eens omhoo komen en ben ooit daardoor achter over geklapt met haar. Ze was mijn beste leer pony ooit en ik was uiteindelijk ook echt gek op haar. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 20:38

Bedankt, maar zo heeft mijn trainster het dus ook opgebouwd... En ik zou echt nooit van m'n leven een andere pony willen dan Sam..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:38

Wat krijgt ze te eten en hoe veel, hoe veel uur per dag komt ze los buiten in de wei of paddock, en is dat alleen of met andere paarden?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:39

In jouw geval zou ik net als Celiien foto's laten maken van de rug. Als jouw dierenarts daarna echt niks meer kan vinden zou ik grondwerk gaan doen met een professional en er eerst niet meer op gaan. Dit zodat jullie band versterkt en kan iemand die het paard niet kent ook met 'frisse ogen' kijken. Misschien ziet zij wel wat er aan de hand is en hier met jullie aan werken.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:41

ZowieLolaPuk schreef:
Bedankt, maar zo heeft mijn trainster het dus ook opgebouwd... En ik zou echt nooit van m'n leven een andere pony willen dan Sam..

En dat helpt niet? Veel beweging en buiten in een wei overdag wil ook nog wel helpen. Als het niets medisch is kun je heus wel onder begeleiding een weg vinden, daar ben ik van overtuigd.

Ps: mijn pony werd ook onder het kopje gevaarlijk gekwalificeerd en ze wouden zelfs kalmeringsmiddelen inzetten bij het rijden op de manege. Dit heb ik geweigerd en het heefttoch goed uitgepakt. Niet opgeven en niets doen waar je je niet goed bij voelt.
Laatst bijgewerkt door Soraya10 op 21-03-16 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 20:43

Ze komt altijd minimaal 10 uur per dag buiten meestal van 8:30 tot 10:30. Ze krijgt onbeperkt hooi en (bodempje voerbak) luzerne en vanwege haar darmen 300 gram speciaal voer maar dat voor haar darmen is tijdelijk.

Mijn trainster werkt samen met een gediplomeerd instructrice etc.
Het is allemaal al opgebouwd vanaf grondwerk..

Grondwerk heeft uiteraard wel geholpen, ze is veel braver nu. Helaas tijdens het rijden niet.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 20:44

Om foto's te laten maken ga ik zeker overleggen met iedereen, of dat wat zou zijn, bedankt voor de tip!

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 20:48

Soraya10 hoe heb je dat ongeveer aangepakt?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:51

Als het alleen tijdens het rijden is zou ik naar al je tuigage kijken, past het hoofdstel wel goed, knelt het niet ergens? Zit het bit wel goed, heb je al andere bitten geprobeerd die misschien zachter zijn? Is haar gebit überhaupt gecontroleerd? Misschien een andere singel proberen of ligt jouw dekje er niet goed onder?
De kleinste dingen kunnen al tot een groot probleem ontwikkelen, kijk je tuigage na als het niets medisch is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:52

ZowieLolaPuk schreef:
Ze komt altijd minimaal 10 uur per dag buiten meestal van 8:30 tot 10:30.

Dat is geen 10 uur. Dat is 2 uur.

Wat is de reden dat je luzerne voert? En staat ze buiten alleen of met andere paarden?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:01

Koper schreef:
ZowieLolaPuk schreef:
Ze komt altijd minimaal 10 uur per dag buiten meestal van 8:30 tot 10:30.

Dat is geen 10 uur. Dat is 2 uur.

Wat is de reden dat je luzerne voert? En staat ze buiten alleen of met andere paarden?

Ik denk dat ze half elf 's avonds bedoelt :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:03

Als ze dat bedoelt is het handiger als ze 22:30 schrijft.

Dat paard staat dan ook in de winter tot een paar uur na zonsondergang buiten?

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 21:20

Sorry bedoelde 22:30! Met andere paarden, paddock paredise

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 21:34

Ja in de winter ook

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:35

Eens met bovenstaande. Hoe oud is ze en wat heeft ze gedaan in de sport? Heeft ze voor jullie ook baasjes gehad? Eerst foto's laten maken van de rug, en als daar niets aan mankeert dan is het aangeleerd gedrag. Door te bokken knikkert ze jullie er af en ze heeft succes ermee. Dan is opnieuw beleren een goede.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 22:35

Ik ga sowieso overleggen over het foto's maken. Ze is in januari 12 geworden. Ze heeft geen wedstrijden gelopen maar kan 1.60m springen en kan redelijk hoge dressuur. Ze heeft mij of de trainster er nog nooit afgekregen... Het oude baasje heeft haar 7 jaar verzorgd en daarna gekocht.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:41

Ok, als ze jullie er niet af kan bokken dan is er wel wat aan de hand. Dat doet ze dan echt niet voor haar plezier. :(
Haflinger die 1.60 springt...wow...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:49

idd raar verhaal

Floortz schreef:
Ok, als ze jullie er niet af kan bokken dan is er wel wat aan de hand. Dat doet ze dan echt niet voor haar plezier. :(
Haflinger die 1.60 springt...wow...

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:53

Ik heb ook een haflinger gekend die over zijn eigen schoftlengte kon springen, zo raar hoeft dit niet perse te zijn..

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 01:44

[quote="Floortz"?Eerst foto's laten maken van de rug, en als daar niets aan mankeert dan is het aangeleerd gedrag.[/quote]

Oneens! Als de rugfotos' s in orde zijn dan wil dit nog niet zeggen dat er geen medisch probleem is. Kan bijvoorbeeld ook een bekkenprobleem zijn,; dat is niet te zien op rontgenfoto's van de rug.
Advies: ga naar een goede kliniek voor onderzoek.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 01:53

Ik zou eens een tijdje niet rijden. Het dier heeft duidelijk last. Rust kan ook een hoop helpen. Lekker alleen grondwerk doen wandelen niet intensief longeren. En idd foto's van de rug en nek.
Laat haar ook wennen aan de hormoondruppels dit heeft allemaal tijd nodig.

Ik begrijp alleen niet zo goed waar ze weg moet. Van de stal? Alleen omdat ze Bokt met rijden?
Dan gewoon niet rijden.