Paard raakt gespannen door elke vorm van druk

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IsabelHx

Paard raakt gespannen door elke vorm van druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 18:28

Hoi allemaal,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar.
Mijn PRE merrie van 8 kan bijna niet ontspannen. In stap hebben we wel voor elkaar, maar dan alleen met lange teugel. Zodra ik de teugels op maat neem begint ze al gespannen te worden. Hoofd omhoog en steeds aandraven. Zodra ik mijn kuitspieren minimaal aanspan schiet ze vooruit in draf. Het tempo hebben we nu onder controle maar ze schud nog steeds veel met haar hoofd. Voorwaarts neerwaarts is er zeker niet bij in draf.

Tanden zijn deze maand gedaan en ook het zadel is recent nagekeken.
Ik heb af en toe een les, maar ik zou graag wat oefeningen of tips krijgen om hier zelf mee aan de slag te gaan.

Of hebben jullie nog een idee wat de oorzaak kan zijn? Met stap loopt ze namelijk oortjes naar voren, maar ik draf kijkt ze altijd 'boos' (dus niet oren in de nek, maar wel naar achter)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:30

Is het paard al eens medisch nagekeken want deze symptomen duiden wel op rugproblemen.
Soms zijn paarden met deze klachten ook enorm scheef dus daarmee ook rugklachten.

IsabelHx

Re: Paard raakt gespannen door elke vorm van druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 18:33

Ik heb haar nu 2.5 maand, en ze kwam met verschrikkelijke mok en haken op haar kiezen. Dus misschien dat dat het is, al is ze tijdens het rijden niet heel stijf naar mijn idee. Tijdens het longeren doet ze dit ook niet.

Dus misschien een osteopaat er naar laten kijken?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:34

hoe draaft ze bij voorkeur aan de longe, hoofd hoog of laag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:56

Osteopaat kan geen kwaad. Maar waar is ze beleerd, hier in NL of in Spanje/Portugal?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:00

Ik zou idd osteo of vee-arts laten komen en kijken of het gedrag uit pijn komt. Doet ze het bijvoorbeeld ook aan de hand als je haar aan de kant wil zetten, of als je tijdens het longeren een zweep oppakt ofzo ?

Als het aantoonbaar geen pijn is - en het dus aanwennig van bepaald gedrag/angst is bij druk en bv ook op de grond plaatsvindt - zou ik op de grond beginnen met desensibiliseren voor druk: leren dat niet elke minieme druk betekent "harder" of "heftige reactie". Dat kan dmv een halstertouw of leadrope en haar overal aanraken, of iets klapperends tegen haar flanken terwijl ze loopt - zoals stootwillen ofzo. Uiteindelijk zou ik dat langzaam maar zeker opbouwen totdat ze weet dat niet elke druk heftige/grote reacties behoeft. :j Dat ze wel reageert zoals het moet, maar ook kleine druk kan handelen zonder heftige reactie.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:06

Ik zou denken aan een rugprobleem. Doet me een beetje denken aan mijn pony alleen bokte hij er ook nog bij en die heeft Kissing Spines.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:07

Doet me erg denken aan mijn merrie, die heeft momenteel buikpijn..

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 19:13

Aan de longe loopt ze vanzichzelf ook wel hoog, longeer haar nu met zo'n longeerhulp waar ze heel goed op reageert, alleen met longeren schud ze niet zo met haar hoofd wat ze dus wel onder het zadel doet

Ze is in NL beleerd, dus het zal niet aan een trauma liggen neem ik aan. Wat me wel opvalt is dat ze ook altijd onrustig word bij poetsen, ze loopt dan naar voren en aar achteren en 'hapt' als ik bij haar schouder of het einde van de hals poets. Al doet ze dit dan weer niet altijd. Het is ook niet echt bijten, maar meer kijken, dus met de neus naar de schouder.

Ik dacht zelf ook al aan rugproblemen, maar wat me deed twijfelen was dat ze dus wel heel mooi ontspannen kan lopen in stap.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:35

In welke omgeving zit je ?
Ik zou je Linda van Diepen uit Vianen aanraden om je paard medisch te checken als je in deze regio zit.
Zij is naast regulier dierenarts o.a. osteopaat, sportmasseur, acupuncturist enz.

Als medisch uitgesloten zou worden kun je rijtechnisch verder gaan kijken maar dat via Bokt lijkt mij lastig omdat het dan toch wel belangrijk is om jullie als combinatie te zien. Vanaf de pc is zoiets heel moeilijk te beoordelen.

Want het is ook heel belangrijk om te zien hoe (ontspannen of gespannen) jij erop zit.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 19:45

Ik zit bij Noordwijk in de buurt, dus Vianen is iets te ver helaas.
Maar ik ga inderdaad maar eens rondvragen op stal naar een goede osteo, ik rijd zelf ook niet fijn met het idee dat ze misschien pijn heeft!

Bedankt voor jullie antwoorden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:06

Stap is vaak ook een prettige gang voor paarden met rugproblemen.
Zadel is ook in orde?

Maar toch is die rug wel een dingetje, als ze met poetsen ook onrustig is, kan dat ook op ongemak duiden.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 20:34

Ja het zadel is nagekeken toen ik haar kocht (2 maanden geleden) Dus die moet nog in orde zijn.
Word er nu steeds zekerder van dat ze last van haar rug heeft. Pff voel me best slecht dat ik al die tijd gereden heb terwijl ze waarschijnlijk pijn heeft.. Meteen osteopaat regelen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:28

Noordwijk ZH?

Hans Coster van de Paardendokters in Zwaanshoek is een fijne osteo en tevens ook regulier paardenarts.

Het klinkt ook wel als gewoon stress, spanning, angst, ik herken het wel van mijn lusitano merrie.
Ik zou veel onbelast werk doen waar ze wel in kan ontspannen, mijn merrie heeft heel veel baat gehad bij het lange teugelwerk.
Dan het rijden in hele kleine stapjes opbouwen, weinig verwachten, weinig eisen, veel belonen en snel tevreden zijn.

Wel zorgen dat je zadel en haar lijf in orde zijn natuurlijk!

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 14:21

Even een update,
De osteopaat is vandaag geweest. Ze heeft blijkbaar gevoelige ribben. vooral de ribben onder het zadel. Oorzaak is onbekend. Ik heb wat oefeningetjes meegekregen en over een paar weken een vervolg afspraak maken.

Ik bedacht me nog, zou een drukverdelende pad oid nog handig zijn? Zodat de ribben toch iets minder belast worden. Iemand ervaringen?

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:27

Mag ik vragen hoe de osteo de diagnose 'gevoelige ribben' heeft kunnen stellen? Ik vind het een hele aparte diagnose....

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:39

Het schudden met het hoofd kan ook veroorzaakt worden door het bit. Mijn tinker deed dit en de nieuwe eigenaar heeft een bitje aan laten meten en het is weg.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:42

Ja wat Callum zegt klopt. Mijn merrie had een goedpassend bit maar een dubbel gebroken water trens. Nu heeft ze een myler bit level 2, die ligt veeeel stiller in haar mond en het is helemaal weg!
Ze draafte ook altijd aan in de stap dat is nu ook voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:09

Gevoelige ribben kan ook vanuit de rug komen, ik zou als het niet beter wordt de rug eens op de foto willen zien.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:24

In vind dat de osteo er zo wel makkelijk vanaf komt. Gevoelige ribben, wat oefeningen en een vervolgafspraak. Welke oefeningen heb je gekregen dan?

Ik stel me een mens voor met gevoelige ribben. Er is toch altijd een oorzaak? (ik had gevoelige ribben en bleek een longontsteking te hebben...)

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 22:29

Hier is nog een verslag dat ik later op de mail kreeg trouwens. Het zegt mij niet heel veel met al die gewrichten en zo. Oorzaak van de ribben is niet echt te achterhalen zei ze, maar Flora liet wel steeds duidelijk merken dat ze het zeker niet prettig vond zodra er druk op die ribben kwam.
Afbeelding
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:37

Mijn osteo gaf pas aan dat hij iets concludeert maar dat mogelijk een onderliggende oorzaak heeft.
Hij verhelpt de blokkade maar geeft daarbij aan dat als diezelfde blokkade weer (vaker) terug keert er kans is op onderliggende oorzaak (nieren, baarmoeder, etc, maar kan bijv ook artrose zijn op bepaalde plekken).

Zoiets zou het bij de ribben natuurlijk ook kunnen zijn lijkt me.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 00:12

Daar zit zeker wat in Nouvel,
maar het is nog te vroeg om te oordelen. Eerst eens kijken hoe alles zich in de komende dagen ontwikkeld.
Sowieso mag ik pas over een week eens rustig aan rijden. Dus we zullen zien!

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 00:21

Ik was trouwens verder top tevreden over deze osteo hoor!
Was meer mijn beetje kort door de bocht beschrijving dan de diagnose haha

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:40

iets kan ook vast zitten door val, verkeerd zadel, verkeerde training, stress, etc...
dus als het verholpen is en je oorzaken zijn weg zal het ook goed blijven als het goed is, dus daarop maar hopen in jouw geval!