Hoofdstel met lage neusriem

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Yevrah

Hoofdstel met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 21:35

Hallo,

Er staan wat oude topics open over dit onderwerp maar die waren wel erg oud. Ik vroeg mij af wie er hier met een lage neusriem rijden en waarom. Merk je verschil met de gecombineerde neusriem?

De reden hiervoor is dat ik erover na zit te denken om dit uit te proberen voor mijn paard. We rijden al een jaar of drie en hij maakt zich vooral tijdens de draf erg sterk en probeert zijn hoofd erg hoog te houden. Hier werken we goed aan, overgangen rijden, voltes en longeren.

Ik les 1x per week en het gaat de ene keer natuurlijk beter dan de andere keer maar toch blijft dit een dingetje. Ik zal niet zo snel een hulpteugel gebruiken maar misschien dat dit geen kwaad kan aangezien ik (ook op bokt) lees dat heel veel paarden er beter op lopen zonder hoge neusriem + sperriem.

Het zadel ligt zo ver bekend goed en hij heeft genoeg ruimte, knelt niet. Ik heb wel een afspraak staan bij de osteopaat in april. Dit gaat nu erg diep, mijn vraag is eigenlijk: wat zijn de ervaringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:39

Ik rij met een lage neusriem!
Ik ben het gaan proberen omdat mijn merrie heel erg met het bit bleef spelen, zo erg dat ik vaak al het contact kwijt was omdat ze "te los" was. Op aanraden hebben wij een lage neusriem aangeschaft, een stalgenoot zei dat het bit dan wat stiller ligt. En of dat daadwerkelijk zo is geen idee, maar mijn paard loopt er zoveel fijner mee!
Veel rustigere hoofdhouding en ze "laat d'r bit met rust" :)

EDIT: Qua tempocontrole oid merk ik trouwens niet in het bijzonder echt verschil
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-16 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:39

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 21:43

Kim_97 schreef:
Ik heb hier een tijdje geleden ook een topic over gemaakt. [HAR] reden van een lage neusriem
Misschien interessant? :)

Oeps dan heb ik misschien toch niet goed genoeg gezocht. Sorry! Ik ga lezen. :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:46

Een lage neusriem houdt het bit stabieler. Daarnaast duwt het niet de wangen van je paard tegen de kiezen, wat een hoge neusriem wel doet. Ook duwt een lage neusriem de kaken niet op elkaar waardoor het paard de kaak ook makkelijker kan ontspannen.

Ik rijd zelf met een lage neusriem of zonder neusriem. Om bovengenoemde redenen en omdat dat mooier staat op mijn paard.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 21:47

Kim_97 schreef:
Ik heb hier een tijdje geleden ook een topic over gemaakt. [HAR] reden van een lage neusriem

Rij je hier nog steeds mee? Bevalt het nog?

MarloesHJ

Re: Hoofdstel met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:53

Ik rijd ook met een lage neusriem, ik ben dit gaan doen omdat met de gecombineerde neusriem het bit teveel bleef bewegen, hierdoor begonnen er kale plekken te komen op de plek waar de bustrens tegen de huid aan kwam. Vervolgens ben ik gaan rijden met een lage neusriem omdat daar het bit stiller van zou gaan liggen en de plekken zijn nu verdwenen. Ik gebruik hem dus voor de stabiliteit van het bit en vind dit fijn werken. Mijn paard kan ook zijn hoofd wel graag hoog houden als we bezig zijn met veel snelle overgangen of als het hem te moeilijk wordt, hierbij vind ik niet dat de lage neusriem verschil uit maakt.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:54

Ik rij er ook mee, ben sinds kort overgestapt. De aanleuning is verbeterd. Heb wel eerst een tijd een hoofdstel met lage neusrien geleend, zou ik aanraden als je die mogelijkheid hebt. De drukverdeling en impact is anders en elk paard heeft daar zijn voorkeur in. Je kan bijvoorbeeld ook uitproberen hoe hij loopt op de hoge neusriem zonder sperriem, als je dat nog niet geprobeerd hebt.

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:40

Harvey1 schreef:
Kim_97 schreef:

Rij je hier nog steeds mee? Bevalt het nog?

Yep, nog iedere dag. Lage neusriem bevalt mij echt goed! Ik had ook nooit gedacht dat het zoveel verschil zou maken. Ik heb wel eens getwijfeld om weer met gecombineerde neusriem te gaan rijden, maar dat zou ik dan puur doen om dat ik dat veel mooier vind. Maar ben bang dat mn pony dan weer in naar oude ritme terug valt omdat ze dan de druk op haar neus weer krijgt. Dus ik blijf toch maar 'veilig' bij de lage neusriem. :)

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 10:41

Bedankt voor de tips! Ik twijfel of ik er eentje tweedehands moet kopen of nieuw, harry's horse kost niet zoveel. Als het niets is kan ik het altijd weer verkopen.

Is het bij de lage neusriem niet zo dat er extra veel druk op de neus komt zoals bij de mexicaanse?

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:48

Ik ben toevallig sinds vorige week ook aan het rijden met een lage neusriem en bevalt erg goed..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:04

Harvey1 schreef:
Bedankt voor de tips! Ik twijfel of ik er eentje tweedehands moet kopen of nieuw, harry's horse kost niet zoveel. Als het niets is kan ik het altijd weer verkopen.

Is het bij de lage neusriem niet zo dat er extra veel druk op de neus komt zoals bij de mexicaanse?

Nee, dat is alleen als je 'm heel strak vastmaakt of als je paard uit eigen beweging als een bezetene z'n mond open zou doen. Je kunt niet met je teugels druk uitoefenen op zo'n neusriem. Behalve als je je teugels aan de neusriem vast zou maken natuurlijk.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 11:30

Ik heb er eentje gekocht, tweedehands van Imperial Riding. Ik ga het morgen proberen! Nog tips? Minder druk vragen eerste keer?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:31

Hoezo minder druk vragen? Druk waarmee?

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 11:42

Koper schreef:
Hoezo minder druk vragen? Druk waarmee?

Sorry, die kwam er even verkeerd uit. Wat ik bedoelde te zeggen is: na het losrijden wanneer je hem iets opricht en vraagt wat meer door middel van halve ophoudingen. Ieder paard reageert weer anders op een hoofdstel.. Moet ik hem de eerste keer wat langer laten of gewoon rijden zoals ik normaal doe.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:55

Dat weet ik niet, ik ken jouw paard niet. Die van mij maakt het echt helemaal niks uit met wat voor neusriem ik rijd en of ik überhaupt met een neusriem rijd. Maar er zijn paarden die daar wel op reageren. Wat die van jou gaat doen kan ik onmogelijk inschatten.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:01

ik heb de rambo micklem competition en dit zou ook een beetje gelijkaardig zijn aan een lage neusriem. Ik weet niet of dit zo is maar het bit ligt veeeeeel stiller en mijn paardje reageert er heel goed op.
Ik moet veel minder vragen om het te laten doorkomen en ze is echt meer ontspannen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:06

De Rambo Micklem is inderdaad vergelijkbaar qua stabilisering van het bit.

TS overigens zou het ook nog aan het bit zelf kunnen liggen, heb je daar al eens naar gekeken? Het ene paard is een zeikerd qua neusriem en de ander juist weer qua bit.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 12:21

Koper schreef:
De Rambo Micklem is inderdaad vergelijkbaar qua stabilisering van het bit.

TS overigens zou het ook nog aan het bit zelf kunnen liggen, heb je daar al eens naar gekeken? Het ene paard is een zeikerd qua neusriem en de ander juist weer qua bit.

Ik rij het paard (nou ja e-pony) al 3 jaar, vanaf 1 april is hij van mij. Dus heb altijd met een dubbelgebroken bit gereden. Wat zou ik evt kunnen proberen nog? Ik wil graag dat hij lekker ontspant en over zijn rug loopt maar hij maakt het soms wel lastig. Hij heeft dit bit al jaren trouwens. Welke gebruik jij?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:23

Dubbelgebroken wat? Watertrens, bustrens, D-trens, kneveltrens? Plat of bol of olijf tussenstukje?

Die van mij wordt onrustig op alle watertrenzen. Dubbelgebroken heb ik verschillende geprobeerd (plat tussenstukje en olijf tussenstukje, zowel watertrens als bustrens als kneveltrens. Verschillende materialen en gewichten ook zelfs). Was niks. Nu heeft hij mylers. Twee verschillende modellen, hij reageert op beide iets anders maar loopt op beide fijn. Billy allen ook nog geprobeerd. Was ook niks. Ongebroken mondstuk idem. Die van mij moet dus iets wat wel kan bewegen maar wat niet te veel wiebelt. En welke neusriem ik daar dan bij pak maakt 'm niet uit.
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-03-16 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:36

je hoeft niet opeens anders te gaan rijden hoor.

ik rijd nu al een paar jaar met lage neusriem, paard reageert sneller en soepeler op mijn hand.
was puur omdat hij een plekje van het halster had op de plek van de hoge neusriem, dus een lage ingehangen. nooit meer uitgedaan.
Afbeelding

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 00:44

EmptyWords schreef:
je hoeft niet opeens anders te gaan rijden hoor.

ik rijd nu al een paar jaar met lage neusriem, paard reageert sneller en soepeler op mijn hand.
was puur omdat hij een plekje van het halster had op de plek van de hoge neusriem, dus een lage ingehangen. nooit meer uitgedaan.
[ [url=m/PhUJKP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi! Ik ga het morgen proberen. Erg benieuwd.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 00:50

Ik rij ook met een lage neusriem. Het bit ligt stiller in de mond de aanleuning is stabieler en ik vind een lage neusriem hierdoor vriendelijker dan een hoge neusriem.

Buiten dat loopt mijn paard fijner met een lage neusriem.

En het argument dat een hoge neusriem mooier is... ja dat klopt wel. Maar ik luister liever naar mijn paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 01:20

Och, je ziet 't toch niet als je er op zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 08:43

Ik vind een hoge neusriem ook mooier ja...
Maar inmiddels ben ik aan de lage gewend, en staat dit ook helemaal niet verkeerd :)
Afbeelding

Vooral ik het begin vond ik 'm vreselijk := Maargoed, paard vond het fijner dus het moest maar ;) Nu ben ik al niet anders meer gewend :)