Ardenner aan de dressuur.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

samanthaaxx

Ardenner aan de dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 12:31

Hoi bokkers,

Ik heb niet per direct een vraag over training, maar ik wil toch even een filmpje met jullie delen, puur omdat ik trots ben op het resultaat.

Juultje is een Ardenner merrie van 5 en we hebben veel met haar te stellen door haar gedrag.
Onder het zadel is ze kuikenmak, zelfs zo mak dat aandraven soms al te veel is gevraagd.

Juul is lichamelijk helemaal nagekeken en heeft geen beperkingen in haar lichaam. Echter haar gedrag is een ander verhaal. Ze heeft ontzettend veel duidelijkheid en consequentie nodig en zo ook, blijkt, in het rijden.

Aangezien ze soms niet wilde aandraven, enkel op de momenten dat zij vond dat het tijd was om te draven, heb ik een spoortje om gedaan om te zien of ze op een andere prikkel wel wilde draven. En ja hoor, ze ging als een trein.

Ik werk met Juultje voornamelijk aan haar balans, zodat ze haar gewicht goed verdeeld over haar twee voorbenen, daarbij haar achterbenen actief gebruikt en daardoor gaat nageven. Dragen op de achterbenen is weer een klus voor later, eerst maar even de controle over haar gewicht krijgen :)

Gisteren ben ik dus opgestapt met een spoortje waar ze echt onwijs goed onderliep, ze was na 10 minuten warmstappen, 3 rondjes rustig draven eigenlijk meteen al in balans, waar ik normaal gesproken bewijzen van spreken 3 uur mee worstel.

Juultje gaat dus ineens wel heel erg vooruit. Ze valt nog wat op de voorhand, maar een actief achterbeen heeft ze wel, en dat is in deze fase ons doel.
Jullie mogen tips geven, maar graag wel rekening houdend met de fase waar we net uitkomen en in zitten. Geen tips dus over paard moet meer dragen en dergelijke, ik weet het, maar daar zijn we nog niet aan toe. Eerst de basis, dan het verzamelen.

Daarnaast heeft Juul nog erg veel moeilijk met het plaatsen van haar hoofd-hals houding waardoor ze wat onrustig op en neer beweegt. Normaal gesproken zakt ze niet eens en neemt ze mijn teugel voor geen kant aan, dus ben al blij dat ze verbinding pakt en dúrft te zakken *\o/*

Kortom, ik ben dus onwijs blij met het beeld wat ze gisteren liet zien en wilde het graag met jullie delen.
Fragmentje uit het filmpje:
Afbeelding

Het filmpje:

Nog even een foto voor de fun:
Afbeelding

Houd het lief, Juultje vindt het allemaal erg lastig en liet gisteren voor het eerst dit beeld zien.

medz

Re: Ardenner aan de dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:15

wat gaaf! Super leuk paard! Ik vind het er netjes uitzien hoor! gewoon lekker doortrainen en dan wordt het vanzelf wat stabieler allemaal:)

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:18

Ik vind het er al heel netjes uitzien. Kleine tip voor jou: probeer wat meer terug te zitten. Je zit nu wat naar voren wat juist meer gewicht op de voorhand geeft en je horizontale evenwicht dus wat tegenwerkt. Voor de rest, ga zo door :)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:20

Opzich ziet het er al wel netjes uit. Zo loopt mooi door. Let er alleen wel op dat jezelf niet mee naar voren gaat hangen maar rechtop blijft zitten. Wat doet ze als je de teugels langer laat? Mijn paard had hetzelfde beeld en die heb ik echt een half jaar lang met rijden in de bak van voren los gelaten alleen maar voorwaarts gereden. En toen hield ze op met het schudden.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 14:25

Bedankt voor jullie reacties.
@sjanien Als ik mijn teugels langer laat zit ik precies hetzelfde, ik heb ontzettend snel last van mijn onderrug, waardoor ik mezelf een houding aangewend heb die wat naar voren is. Daarnaast leer ik voor revalidatietrainer waar we veel paarden krijgen met rugproblemen. Daar is het belangrijk om zo min mogelijk (achterin) het zadel te komen, vandaar dat ik ook nooit wat aan mijn houding heb gedaan. Het komt eigenlijk wel handig uit eerlijk gezegd.
Als ik haar van voren los laat doet ze wat ze zelf wilt, dit filmpje is de eerste keer dat ik haar wat korter pakte en ze liep ineens over de lijnen waarvan ik wilde dat ze eroverheen liep. Ze heeft die duidelijkheid en begrenzing dus echt nodig. Als ik haar loslaat valt ze direct weer op haar linkerschouder. Is uiteindelijk natuurlijk wel het doel, maar voor nu moet ze even leren dat het niet zo vervelend is om in balans te lopen, wat wij natuurlijk allang weten.
Het schudden stopt wel, wat ik zeg, het is de eerste keer dat ze uberhaupt wilde zakken, ze is gewoon nog wat aan het zoeken, komt goed ;)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:29

Wat leuk om je filmpje hier te zien! Ik heb jullie nog niet zo vaak zien rijden, maar volgens mij is zij echt wel in een hele korte tijd goed vooruit gegaan of niet?

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 14:31

Hee Kim, wat leuk om jou hier te treffen! Juultje gaat inderdaad in hele korte tijd hele grote sprongen vooruit. Ze vindt het allemaal nog wat lastig en onwennig, maar daar komen we wel doorheen.
Ik geloof dat we vorige week samen in de bak reden, waarbij het helemaaal niet zo goed ging haha...

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:02

probeer haar meer vwnw te rijden en kijk of het lukt om haar neus over de grond te laten gaan. trekpaarden hebbend e neuging om de rug strak te houden en vanuit de schouder te gaan lopen. je ziet ook aan je houding dat ze je het liefst op haar schouder heft liggen. als je de contact teugel bevestigd hebt en je kunt haar laten strekken en ontspannen dan wordt het een stuk beter (ik spreek uit ervaring ;))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:06

Wat gaaf! Wat houd jij je benen netjes stil.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:19

samanthaaxx schreef:
Hee Kim, wat leuk om jou hier te treffen! Juultje gaat inderdaad in hele korte tijd hele grote sprongen vooruit. Ze vindt het allemaal nog wat lastig en onwennig, maar daar komen we wel doorheen.
Ik geloof dat we vorige week samen in de bak reden, waarbij het helemaaal niet zo goed ging haha...

Haha nee toen ging het inderdaad heel anders dan op je filmpje! Ik vind dat jullie het super goed doen samen

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 19:19

DarkoFoitzik ga ik mee aan de slag als het contact bevestigd is inderdaad! Dank je voor je tip!

Daniue dank je wel haha!

Dank je Kim :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:36

Ah ik denk dat dé tip voor jou is om je buikspieren te gaan trainen. Pijn aan de onderrug als je rechterop zit kan komen doordat je dan je rug hol maakt en dan gebruik je je buikspieren niet. Gevolg, last van je onderrug! Ik ben ervaringsdeskundige ;)

Als jij leert je bekken te kantelen en daarbij je zijbuikspieren gaat leren aanspannen (navel intrekken, plas inhouden-gevoel) dan trek je je rug niet hol en is je onderrugpijn weg!

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:48

Knap hoor ziet er al heel netjes uit. Valt niet altijd mee om zulke paardjes zo te laten lopen. Ik heb zelf een Belgisch trekpaard merrie gehad van zo'n 1000 kilo schoon aan de haak. Dat stuurt soms toch net even anders :=

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 19:52

Jotoma, dat zou je inderdaad zeggen. Uiteraard is het altijd goed om buikspieren te trainen, maar bij mij komt mijn houding door een scooterongeluk op mijn 16e. Sindsdien heb ik niet meer rechtop kunnen lopen, zitten en paard kunnen rijden. Mijn schouders hangen als het ware naar voren, en mijn rug is bol.
Het enige wat ik hooguit kan doen is meer achterin het zadel gaan zitten, maar dat wordt me juist afgeleerd op mijn opleiding ivm revalidatiepaarden die gevoelig zijn op hun rug.

Bekken kantelen houd ik heel kort vol, gaat al beter dan voorheen, ben ik inderdaad hard mee aan het oefenen. Dát in combinatie met mijn been lang maken en naar achteren leggen (op het paard), dán komt de pijn en kramp. Mijn spieren zijn daarvoor nog té gespannen. Het gaat al beter, maar het kan ook altijd nog beter natuurlijk.

Ik kijk tot waar ik kan komen, het stopt waar het stopt helaas. Dank je wel voor de tips, ik ga zeker kijken of ik er wat mee kan doen. Maar nu weet je in ieder geval het verhaal 'er achter'. ;)

grijzemuis schreef:
Knap hoor ziet er al heel netjes uit. Valt niet altijd mee om zulke paardjes zo te laten lopen. Ik heb zelf een Belgisch trekpaard merrie gehad van zo'n 1000 kilo schoon aan de haak. Dat stuurt soms toch net even anders :=

Is inderdaad heeeel anders dan de meeste mensen denken. Geen vergelijk met wat voor type paard dan ook. Haha leuke uitdaging, dat wel :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:15

Aiii, super vervelend. Ik doe hetzelfde als jij, ook met schouders en rug. Ik merkte door trainen dat het veel makkelijker wordt. Maar daar was je je al bewust van, goed bezig'
Ik zou dat been lang maken vooral even los laten, doordat het je nu spanning kost ga je dat mogelijk ook weer compenseren vanuit je rug.
Ik zou me focussen op ontspanning en aanspanning van je juiste spieren, voor zover mogelijk.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:21

Wat leuk dat je al zo kan rondsturen :)
Ik zou zelf niet advies geven om meer te laten zakken van voren maar juist actiever van achter naar voren te rijden. Als je haar nu nog langer laat worden aan de voorkant valt ze te veel op de voorhand. Ze raakt nu wat uit balans wat ze gaat compenseren door met het hoofd op en neer te bewegen. Zou eerst maar activiteit van achteren willen en rechtrichten. Succes verder, leuke combinatie!

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 21:09

Roosje_ schreef:
Wat leuk dat je al zo kan rondsturen :)
Ik zou zelf niet advies geven om meer te laten zakken van voren maar juist actiever van achter naar voren te rijden. Als je haar nu nog langer laat worden aan de voorkant valt ze te veel op de voorhand. Ze raakt nu wat uit balans wat ze gaat compenseren door met het hoofd op en neer te bewegen. Zou eerst maar activiteit van achteren willen en rechtrichten. Succes verder, leuke combinatie!

Dat is inderdaad precies waar we op dit moment mee bezig zijn, eerst een actief achterbeen, dan contact en vanuit het contact rechtrichten. Voor het filmpje moest ik even op de volte sturen, waardoor ze wat uit balans raakte, maar op de lange zijden heeft ze haar hoofd rustig en ontspannen. Heerlijk gevoel geeft dat!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:16

Ik zie een paard wat nog net niet over haar/zijn tempo gereden word. Tempo lager, dan komt het ook beter met de balans. Zelf ook rechtop gaan zitten en niet voorover. Daarmee breng jezelf het gewicht ook meer op de voorhand. Als je rechtop gaat zitten, kan je paard veel sneller zijn/haar balans onder jouw vinden. En kan hij/zij ook het gewicht beter op de achterhand krijgen.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 22:47

FriesWytske schreef:
Ik zie een paard wat nog net niet over haar/zijn tempo gereden word. Tempo lager, dan komt het ook beter met de balans. Zelf ook rechtop gaan zitten en niet voorover. Daarmee breng jezelf het gewicht ook meer op de voorhand. Als je rechtop gaat zitten, kan je paard veel sneller zijn/haar balans onder jouw vinden. En kan hij/zij ook het gewicht beter op de achterhand krijgen.

Ik snap wat je zegt, maar over haar tempo? Als ik haar laat gaan gaat ze 2x zo hard. Ik rijd haar juist al heel erg terug, inderdaad voor haar balans.

Mijn houding weet ik inderdaad, ben ik mee bezig. Dank je wel voor je berichtje

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:48

Wat stoer! Zie je niet heel vaak. Lekker door blijven oefenen

Kimmie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:44

Ik vind het er leuk uitzien. En ja, misschien iets meer naar achter zitten

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 21:18

Vandaag was Juul al een stuk stabieler. Afgelopen dagen waren wat minder, maar ook niet verkeerd! Ze liep vandaag echt suuuuper fijn!! Mijn houding is ook al stukken verbeterd! Zal binnenkort weer een filmpje/foto's plaatsen! 19 maart hebben we een onderlinge wedstrijd bij ons op stal :) hebben er zin in!!

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:04

ik vind dat je het tempo wel heel hoog hebt liggen , zelf vind ik dat je eerst de basis voor elkaar moet hebben om aan wedstrijden te beginnen , rust en veel figuren rijden ,en overgangen zodat de achterhand meer aan het werk moet . zelf rij ik ook een ardenner, soms duurt het een lange tijd voor dat het kwartje valt.en als die dan valt geniet er van en prijs juultje

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 22:59

Marian_lara schreef:
ik vind dat je het tempo wel heel hoog hebt liggen , zelf vind ik dat je eerst de basis voor elkaar moet hebben om aan wedstrijden te beginnen , rust en veel figuren rijden ,en overgangen zodat de achterhand meer aan het werk moet . zelf rij ik ook een ardenner, soms duurt het een lange tijd voor dat het kwartje valt.en als die dan valt geniet er van en prijs juultje

Zijn we inderdaad op het moment mee bezig. Lopen op mijn tempo, niet die van haar. Veel overgangen stap/stilstaan/achterwaarts/draf enzovoort. Gaat echt de goede kant op nu. Ben echt trots op dit meisje. Onderlinge wedstrijd is puur voor de fun en ervaring, ik ga geen wedstrijden rijden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:43

Ziet er al erg fijn uit, paard is nog wat onrustig in de aanleuning, maar dat komt vanzelf als je wat verder bent met trainen.
Het tempo is prima, als ze te langzaam moet zal ze meer moeite krijgen met balans. Ook dat komt vanzelf dat ze aan geeft het aan te kunnen en zal je merken dat je ineens been moet bijgeven.
Ik zou met dit paard, zoals je haar nu al aan het lopen hebt , mee doen aan wedstrijden, ze zal zeker geen gek figuur slaan!!