Buitenrit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Yevrah

Buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 19:09

Hallo,

Ik ben nieuw hier en zit met een rijtechnisch probleem. Ik kon dit nergens terugvinden op internet en wilde toch graag de mening van iemand met hopelijk het zelfde probleem. :-)

Ik rij een paard dat in de bak geen enkele stap verkeerd zet en je iedereen op kan laten rijden. Echt een schat van een dier en ook in de omgang is het paard erg lief. De eigenaar van het paard reed er vroeger bitloos mee, ook op buitenrit. Dit ging altijd goed tot de eigenaar merkte dat het paard te sterk werd en moeilijk ingehouden kon worden. Er kwam toen uiteindelijk een veel scherper bit aan te pas. Het probleem is dat het paard op de heenweg gewoon zijn ding doet maar op de terugreis zo snel loopt dat de stap eigenlijk de draf is en het paard niet wil stilstaan. Het lukt dus eigenlijk niet om relaxed terug te rijden naar stal.

Ik rij dit paard al jaren samen met de eigenaar en de eigenaar baalt steeds meer van zijn gedrag op de terugreis. Het ging zelfs zo ver dat de eigenaar af moest stappen omdat het paard bij de weg niet meer wilde stilstaan en rondjes bleef draaien en uiteindelijk op de weg terecht kwam. Gevaarlijk dus! De eigenaar kon vroeger alles met hem buiten, crossen over de zandpaden springen en door het water. Sinds het paard zich zo gedraagt doet ze deze dingen niet meer.

Ik heb tot nu toe altijd in de bak en om het terrein gewerkt met dit paar door de verhalen van de eigenaar ben ik nog niet buiten geweest. Ik ben zelf wat onzeker en weet niet of dit paard, met wie ik inmiddels een sterke band heb, zich ook zo zal gedragen bij mij.

Wat kan de reden zijn dat het paard zo snel terug loopt en de situatie gevaarlijk maakt? Ik kan me voorstellen dat hij graag naar huis wil maar het moet wel veilig blijven. Ik hoop het paard ook weer te kunnen rijden met een normaal bit dat ook in de bak wordt gebruikt. Ik hoop uiteindelijk een relaxte buitenrit kunnen rijden.

Een ander probleem dat ik zelf ervaar is dat wanneer ik met het paard, bijvoorbeeld na het trainen, wandel hij op de oprit van de stal meerdere malen stil blijft staan. Het lijkt er dus op hij niet verder wil lopen, met een zweep erbij gaat dit nog wel. Ik wil immers dat het paard gewoon mee loopt en niet zelf gaat bepalen wanneer er gestopt wordt. Ook in dit geval loopt hij je op de terugreis bijna omver en maakt hij zich erg sterk.

Ik ben nu, na elke training, bezig om toch met hem aan de wandel te gaan zodat hij weet dat hij terug komt en niet direct op buitenrit hoeft. Dus ik pak bij wijze de halve oprit van de stal, laat hem kort grazen en dan weer terug. Ik wil iedere keer iets verder in de hoop dat ik van de zomer met een relaxt paard kan wandelen en hopelijk ook naar buiten kan. Ik wil dat gevoel van een ontspannen buitenrit ook kunnen ervaren.

Kan iemand mij misschien helpen of tips geven? Het gekke is dus dat het paard vroeger niet zo was. Ik rij het paard momenteel 4x per week waaronder 1x per week priveles.

Mocht het verhaal niet duidelijk zijn dan zal ik proberen de situatie nog beter voor te leggen. Ik blijf wat cryptisch omdat ik graag anoniem wil blijven. :)

piezze

Re: Buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:37

De reden is voor het paard dat dit gedrag loont. Afleren lijkt me lastig. Met een scherp bit is geen (blijvende) oplossing in ieder geval. Misschien rondjes rijden rondom je inrit tot het paard jet een keer opgeeft. Ik bedoel je eigen.inrit steeds voorbij rijden zonder naar huis te gaan. Of alleen heen rijden en terug de trailer pakken en hopen dat het paard het vergeet.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 19:56

piezze schreef:
De reden is voor het paard dat dit gedrag loont. Afleren lijkt me lastig. Met een scherp bit is geen (blijvende) oplossing in ieder geval. Misschien rondjes rijden rondom je inrit tot het paard jet een keer opgeeft. Ik bedoel je eigen.inrit steeds voorbij rijden zonder naar huis te gaan. Of alleen heen rijden en terug de trailer pakken en hopen dat het paard het vergeet.

Zijn eigenaar laat hem niet winnen wat dat betreft. Ze gaan naar huis als de buitenrit erop zit en dan begint het gedrag.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 20:53

Niemand? :-(

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:54

Nou winnen? Je moet als je erop zit denk ik duidelijk je grens afbakenen. Stap is stap en zomaar aandraven moet je bijvoorbeeld niet goed vinden. Dendert je paard er doorheen, dan zou ik omdraaien en verder gaan met buitenrijden.
Laat maarmerken dat jij de baas bent. Niet het paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:05

Denk dat vele dit wel kennen. Meeste paarden willen graag weer naar huis. Persoonlijk ben ik er niet zo heel moeilijk in heb graag dat hij een goed tempo inzet maar daarbij moet stilstaan ook echt stilstaan zijn en dit kun je natuurlijk onderweg op een veilige plaats oefenen. Dus in het bos of op een zandpad op de terug weg stilstaan en belonen als dit goed gaat.
Zorgen dat het paard goed aan de hulpen komt te staan buiten en dat kun je zowel op de heenweg als de terug weg doen. Wat vaak ook helpt is om niet steeds dezelfde weg naar huis te nemen.
Wat ook heel goed kan helpen is met een ander paard samen gaan rijden. Vaak zijn ze dan rustiger. Dus dat is misschien handig om af te spreken met een ervaren ruiter en ervaren paard te vertrekken.
Denk dat het voor jezelf belangrijk is dat je eerste buitenrit met dit paard een goede ervaring wordt zodat je zelf ook zekerder wordt en je later een keer het paard alleen mee kan nemen. Maar zou de eerste keren toch een ander paard meenemen of eventueel iemand op de fiets.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 00:25

Het is zeg maar zo dat hij er haast in krijgt op het moment dat hij met zijn neus ri de stal gaat. Al duurt het nog even voordat je er bent je zit zo 15 min lang in een hobbelstap/draf te vechten tegen een drammend paard.

Het is toch ook heel gek dat hij aan de hand op diezelfde oprit regelmatig weigert verder te lopen? Hij begint dan ook helemaal te hijgen en wil gewoon terug. Ik wil inderdaad dat mijn eerste ervaring een goede is en daarom trainen we zo hard met de dressuur. Ik wil hem onder mij hebben en aan de hulpen. Ho is ho! Maar hij is buiten zó anders en zo onherkenbaar qua gedrag. Eigenaar zegt dat hij samen met een ander paard erbij alleen maar meer haantje de voorste wil zijn.

Ik zou zo graag willen dat het halsje zakt en we met een langere teugel kunnen genieten. Dat gun ik hem naast het trainen en stiekem mezelf ook. Als ik hem bij wijze van constant in de krul moet hebben omdat hij anders niet te houden is, dan kun je beter niet gaan.

Kan het een geestelijk iets zijn? Die verandering?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:29

Denk dat het voornamelijk komt omdat hij bij de eigenaar steeds meer vrijheid nam. Meestal begint het klein maar als je daar niet direct op reageert kan een paard daarin veranderen. Wellicht een goed idee om de instructeur te vragen of zij het paard niet eens wil meenemen naar buiten. Andere ruiter wil ook nog weleens verschil maken. Als je als ruiter die spanning overbrengt en dat kan heel onbewust kan het alleen maar erger worden. Als je op de terug weg dus ook zelf gaat "hangen" omdat je het paard terug wil houden krijg je ook een averechts effect je moet ook los durven laten op het goede moment.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 00:32

Tigra_ schreef:
Denk dat het voornamelijk komt omdat hij bij de eigenaar steeds meer vrijheid nam. Meestal begint het klein maar als je daar niet direct op reageert kan een paard daarin veranderen. Wellicht een goed idee om de instructeur te vragen of zij het paard niet eens wil meenemen naar buiten. Andere ruiter wil ook nog weleens verschil maken. Als je als ruiter die spanning overbrengt en dat kan heel onbewust kan het alleen maar erger worden. Als je op de terug weg dus ook zelf gaat "hangen" omdat je het paard terug wil houden krijg je ook een averechts effect je moet ook los durven laten op het goede moment.

Goed punt! Ik wil aan de hand beginnen en dan vragen of de instructrice eens die kant op wil met hem. En ikzelf wil de eerste keer met de instr. op pad omdat ik mij altijd 100% zekerder voel als zij er is. Ik ben gauw nerveus in het zadel als ik de situatie niet vertrouw. Dat is de reden dat ik het nog niet gedaan heb. In de bak gaat het elke dag beter dus we groeien, ook naar elkaar toe.

Ik wil dit zo graag kunnen doen, kan hem misschien overkopen maar dit is wel een puntje dat mij dwars zit.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:35

Hoe ging het in het begin dan? Want ergens is het er ingeslopen door toe te laten dat hij veel sneller stapt dan eigenlijk de bedoeling was, wat zich is gaan uitbreiden naar dribbelen, dat weer naar draf etc etc. En ja op een gegeven moment kom je op een punt dat je moet vechten om hem bij je te houden.
Is een patroon geworden die je moet doorbreken.
De post van Piezze bv is een hele goeie; je grenzen afbakenen en in stap naar huis is in stap naar huis...anders omkeren en nog maar even aan het werk zetten.
Elk paard wil graag naar huis en dus hebben ze al snel de neiging het tempo omhoog te gooien, maar jij als ruiter bepaalt het tempo naar huis, niet het paard............anders komt er een dag dat hij gewoon in volle rengalop er vandoor gaat naar huis...en dat is een punt die je niet wil bereiken.

edit; precies wat Tigra zegt dus

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 00:38

xxCYNNxx schreef:
Hoe ging het in het begin dan? Want ergens is het er ingeslopen door toe te laten dat hij veel sneller stapt dan eigenlijk de bedoeling was, wat zich is gaan uitbreiden naar dribbelen, dat weer naar draf etc etc. En ja op een gegeven moment kom je op een punt dat je moet vechten om hem bij je te houden.
Is een patroon geworden die je moet doorbreken.
De post van Piezze bv is een hele goeie; je grenzen afbakenen en in stap naar huis is in stap naar huis...anders omkeren en nog maar even aan het werk zetten.
Elk paard wil graag naar huis en dus hebben ze al snel de neiging het tempo omhoog te gooien, maar jij als ruiter bepaalt het tempo naar huis, niet het paard............anders komt er een dag dat hij gewoon in volle rengalop er vandoor gaat naar huis...en dat is een punt die je niet wil bereiken.

edit; precies wat Tigra zegt dus

Vroeger ging zij bitloos op pad, nu met een pelham en ze heeft zelfs een tijd gereden met een bit dat een hefboom functie heeft? Ik ben van mening dat het al mis gaat zodra t bit in gaat én omdat hij vroeger echt wel flink mocht crossen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:43

Ik bedoel; hoe heeft de eigenaar dit aangepakt? Toegelaten dat paard sneller naar huis stapte dan zij eigenlijk voor ogen had? Want over het algemeen begint dat gedrag door zoiets; toelaten dat het paard het tempo bepaald. Dus ik bedoelde meer; heeft zij gelijk dit geprobeerd te corrigeren of is ze pas gaan corrigeren toen paard al een paar stappen verder was?
Ander bit erin hangen zal idd ook geen nut hebben nu; paard weet dat als die gewoon doordramt hij toch zn zin krijgt.....

althans; zo klinkt het als ik afga op jouw op

eigenlijk komt het erop neer dat paard is toegestaan de leiding over te nemen op het moment dat het tijd is om weer naar huis te gaan. En om dat er weer uit te krijgen is het beste dat er iemand opgaat die geen spanning opbouwt omdat de ervaring er is dat paard gaat drammen. En die het aandurft het paard aan te pakken door hem dan maar aan het werk te zetten en door duidelijk grenzen te stellen; stap= stap...en niet snelwandelen, dribbelen of zelfs draven.
Zo te lezen durft de eigenaar dat zelf niet meer zo goed, dus andere ruiter erop die dat wel durft

En is het dat gedrag er weer uit: altijd consequent blijven; jij bepaalt het tempo, niet hij
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 22-02-16 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:48

Ik zou om je zelf zekerder te voelen met meerdere paarden met meer ervaring een buitenrit te maken. Zodat je je zelf veiliger voelt en op die manier oefenen zodat hij op de terug weg beter gaat luisteren. Ook oefenen aan de hand kan helpen en echt zorgen dat hij geen stap te snel doet en anders gelijk corrigeren.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 00:54

xxCYNNxx schreef:
Ik bedoel; hoe heeft de eigenaar dit aangepakt? Toegelaten dat paard sneller naar huis stapte dan zij eigenlijk voor ogen had? Want over het algemeen begint dat gedrag door zoiets; toelaten dat het paard het tempo bepaald. Dus ik bedoelde meer; heeft zij gelijk dit geprobeerd te corrigeren of is ze pas gaan corrigeren toen paard al een paar stappen verder was?
Ander bit erin hangen zal idd ook geen nut hebben nu; paard weet dat als die gewoon doordramt hij toch zn zin krijgt.....

althans; zo klinkt het als ik afga op jouw op

eigenlijk komt het erop neer dat paard is toegestaan de leiding over te nemen op het moment dat het tijd is om weer naar huis te gaan. En om dat er weer uit te krijgen is het beste dat er iemand opgaat die geen spanning opbouwt omdat de ervaring er is dat paard gaat drammen. En die het aandurft het paard aan te pakken door hem dan maar aan het werk te zetten en door duidelijk grenzen te stellen; stap= stap...en niet snelwandelen, dribbelen of zelfs draven.
Zo te lezen durft de eigenaar dat zelf niet meer zo goed, dus andere ruiter erop die dat wel durft

En is het dat gedrag er weer uit: altijd consequent blijven; jij bepaalt het tempo, niet hij

Ik vrees van wel.. Omdat hij altijd o zo braaf was is dit gedrag erin geschoten. Ze heeft hem al bijna 10 jaar en vertrouwde hem toch te veel denk ik. Een ding: eigenaar is niet bang, zeker niet. Pakt hem ook door maar lijkt niet te werken. Laat hem op meerdere plekken stilstaan ook al in het bos, hij blijft draaien met zijn kont. Ene keer gaat het goed, daarna 3x slecht.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 00:55

Shelaapj schreef:
Ik zou om je zelf zekerder te voelen met meerdere paarden met meer ervaring een buitenrit te maken. Zodat je je zelf veiliger voelt en op die manier oefenen zodat hij op de terug weg beter gaat luisteren. Ook oefenen aan de hand kan helpen en echt zorgen dat hij geen stap te snel doet en anders gelijk corrigeren.

Ja! Alleen aan de hand maakt hij zich heel sterk. Heb nu een zweep mee, stilstaan is een tik. Als ik niet op tijd ben gaat hij op de achteruit. Ik ben aan de hand heel streng en consequent.

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 01:08

Mijn paard is soms heel braaf met wandelen, er zijn ook dagen dat ze bijna niet te houden is. Ik heb elke keer als ze mij voorbij liep met mijn halstertouw voor haar hoofd gezwaait op deze manier begon ze echt te snappen dat ze netjes naast me moet lopen. Telkens oefenen met stilstaan evt met hengstenketting als ze te sterk zijn. En in afgesloten ruimte oefenen met stilstaan als ik stil sta zonder touw en dan belonen als ze het goed doet.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 12:41

Shelaapj schreef:
Mijn paard is soms heel braaf met wandelen, er zijn ook dagen dat ze bijna niet te houden is. Ik heb elke keer als ze mij voorbij liep met mijn halstertouw voor haar hoofd gezwaait op deze manier begon ze echt te snappen dat ze netjes naast me moet lopen. Telkens oefenen met stilstaan evt met hengstenketting als ze te sterk zijn. En in afgesloten ruimte oefenen met stilstaan als ik stil sta zonder touw en dan belonen als ze het goed doet.

Ik zal eens gaan zwaaien. ;-) Binnen gaat het prima en loopt hij als een mak lammetje achter mij aan.

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:11

Wel voorzichtig wat zwaaien met het touw. Wat je ook zou kunnen doen is zelf op het paard gaan en evt iemand meenemen die meeloopt of meefiets. Stel dat het niet gaat kan diegene je helpen. Of telkens andere route nemen waardoor je niet telkens dezelfde weg terug hebt. En uitsluitend stappen de terug weg is wel zo veilig dan heb je het meeste tempo controle.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 13:53

Shelaapj schreef:
Wel voorzichtig wat zwaaien met het touw. Wat je ook zou kunnen doen is zelf op het paard gaan en evt iemand meenemen die meeloopt of meefiets. Stel dat het niet gaat kan diegene je helpen. Of telkens andere route nemen waardoor je niet telkens dezelfde weg terug hebt. En uitsluitend stappen de terug weg is wel zo veilig dan heb je het meeste tempo controle.

Yes! Alleen is het lastig om een andere route te nemen. Uiteindelijk komen we uit op dezelfde straat. Ik zal sowieso iemand meenemen. :-)

Lioxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:25

Als er een ander paard meegaat gaat het zeker wel lukken

loreanzaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:16

mijn paard had daar ook last van maar als zij niet bleef staan dan ging ik maar rondjes rijden zolang dat ze stil stond het was eritand maar naar vijf rondjes ofzo dacht ze denk ik van nu luister ik maar en sindsdien blijft ze staan als ik dat wil maar het kan er ook aan liggen dat hij te sterk voor haar is dan krijgt hij denk ik het idee dat hij de baas is

:9 p.s. ik wil nog zeggen de ruiter is de baas!!

denk niet dat je er wat aan had maar toch voor je raad.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:15

Ik ken dit gedrag heel erg. Ik had een buitenrit op niet het makkelijkste paard. Voor mij reed een paard met het probleem wat jij beschrijft. Hij wou blijven dribbelen/draven en zijn hele hoofd zat schuin doordat hij ingehouden werd. We kwamen bij een weg aan en het paard bleef dus lopen en het was een ontzettend gevecht tussen de ruiter en paard. Mijn paard kreeg ineens het zelfde probleem bij de weg en begon als een gek te bokken naar het paard dat weer achter mij reed.. Hij ging helemaal zijn eigen gang en het paard voorop ook. Ze sprongen net niet de straat op of we konden oversteken.. Ik had mijn hart vast kan ik je zeggen. Als je echt alleen bent en je maakt buiten rit zou ik als hij gaat dribbelen of vervelend doen gewoon omkeren en weer 'heen' rijden. Na paar meter gedraaft of gegaloppeerd te hebben draai je om en probeer je het weer. Als hij weer vervelend doet dan doe je het zelfde. Harder lopen is geen probleem lijkt mij maar het is soms echt levens gevaarlijk als een paard niet wilt stilstaan. Als het bij de weg zo is zou ik weer omdraaien en echt wel even er vaart in brengen. Omdat hij zo graag terug wilt moet hij leren dat jij bepaalt hoe hard het tempo is. Zo leert hij dat als hij dat gaat bepalen hij weer terug gaat wat hij niet leuk vind. Ook kan je op de terugweg ergens oefenen met remmen. Dus niet bij de weg maar gewoon ergens in het duin of bos of waar je ook rijd. En als hij toch doorloopt Ookal is het maar een pas, draai je hem weer om en mag je er heus wat gas in brengen. Het beste is een paard dat heel braaf is voorop. Maar ik had daar een keer mee dat het paard waar ik op reed alsnog der steeds langs wou lopen, en niet in te houden was. Dus paard botste steeds tegen paard ervoor en dat vond dat paard niet leuk dus dat was ook niet zo'n succes! Maar dat is per paard verschillend natuurlijk. Ik hoop dat je iets vind dat werkt want ik ken het probleem. Succes

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 15:03

Dus.. Heb al een aantal keer de oprit op en af gepakt. Je moet je voorstellen dat het een oprit van een paar honderd meter is, van grint en aan de zijkant gras.

De eerste keer dat ik het deed ging ik tot de helft en terug, toen ben ik diezelfde dag 3x op en neer gereden achter elkaar. Bij de laatste x bleef bij netjes stil staan wanneer ik dat vroeg.

Het was vandaag zulk mooi weer dat ik erg gefrustreerd binnen reed. Na het sukkelig rijden (had niet echt zin om hard te werken, morgen les) reed ik de oprit af. Deze keer volledig dus helemaal door tot het einde bijna.

Ik keer om en hij loopt direct al piaffend terug en als ik hem terug wil nemen begint direct schuin te lopen en blijft niet stil staan. Ik rij met dubbelgebroken bit. Ik nam hem terug op zit en stem, handen sluiten.. Ophouding.. Stevige ophouding, lichtjes trekken zelfs. Doe ik nooit. Geen reactie. Briezen, hijgen en al piaffend bleef hij doorlopen. Toen heb ik hem de hele oprit vast moeten houden.. Niet prettig. Het laatste stuk gaf ik iets mee en het tempo bleef gelijk. Ik baal nu alweer want ik had toen de ballen moeten hebben om weer terug te keren en net zo lang door te gaan tot hij normaal liep en stil staat als ik dat vraag, maar omdat hij dus zo gek stapte durfde ik het niet aan en was ik blij dat ik er eindelijk was.

De heenweg, dus na het rijden de oprit op richting de weg was hij echt niet vooruit te branden. Hij liep met een los teugeltje erg langzaam.. Als een slakketje bijna in stilstand. Ik moest echt drijven zodat hij op een normaal tempo bleef lopen. Op het moment van omkeren slaat hij om.. Ben toen een keer kort weer omgekeerd richting de straatkant en toen was hij direct weer sloom. Ik draai me om en hij heeft ontzettende haast. Vandaag kreeg ik hem niet stil.

Hij is natuurlijk een pelham gewend maar dat weiger ik. Alleen hoe kan ik op deze manier op buitenrit als de hele terugreis straks zo is?

Ik baal.. Misschien was hij fris.. Of blij. Maar dan zakt de moed me toch even in de schoenen omdat hij straks van mij is.

Het komt op mij over alsof hij helemaal niet op buitenrit wil..

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:26

Dit is heel herkenbaar en doen mijn twee Haflingers ook.
In de bak super braaf en perfect aan de hulpen, maar op weg naar huis tijdens een buitenrit lijken ze de totale opvoeding vergeten. Een tijdje geleden wou ik bijna niet meer op pad gaan omdat ik, zodra we gingen draven of galopperen, volledig de controle kwijt was.

Wat bij mij helpt is om super consequent te zijn en er een stemcommando aan te koppelen.
Ho = een gang lager. Krijg ik geen reactie? Dan komt er direct een flinke ophouding.
Continue tegenhouden heeft geen nut, dan zijn zij sterker dan ik. Met korte ophoudingen heb ik nog wel iets te zeggen.

Reageert het paard wel op 'ho', dan uitbundig aaien. Dit consequent volhouden en ondanks dat het in een begin een strijd is, zullen ze het snel genoeg snappen. Als ze gewoon luisteren naar 'ho' dan komt er geen ophouding maar een beloning.

Ondertussen is mijn merrie super braaf als ik alleen op stap ga. Gaat er nog een paard mee, dan is ze wel wat opgefokter en wil ze continue voorop lopen en racen. Maar ook dan kan ik haar goed onder controle houden.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 16:34

Laurahh schreef:
Dit is heel herkenbaar en doen mijn twee Haflingers ook.
In de bak super braaf en perfect aan de hulpen, maar op weg naar huis tijdens een buitenrit lijken ze de totale opvoeding vergeten. Een tijdje geleden wou ik bijna niet meer op pad gaan omdat ik, zodra we gingen draven of galopperen, volledig de controle kwijt was.

Wat bij mij helpt is om super consequent te zijn en er een stemcommando aan te koppelen.
Ho = een gang lager. Krijg ik geen reactie? Dan komt er direct een flinke ophouding.
Continue tegenhouden heeft geen nut, dan zijn zij sterker dan ik. Met korte ophoudingen heb ik nog wel iets te zeggen.

Reageert het paard wel op 'ho', dan uitbundig aaien. Dit consequent volhouden en ondanks dat het in een begin een strijd is, zullen ze het snel genoeg snappen. Als ze gewoon luisteren naar 'ho' dan komt er geen ophouding maar een beloning.

Ondertussen is mijn merrie super braaf als ik alleen op stap ga. Gaat er nog een paard mee, dan is ze wel wat opgefokter en wil ze continue voorop lopen en racen. Maar ook dan kan ik haar goed onder controle houden.

Er komt helemaal geen reactie en hij reageert ook niet op een hardere ophouding in de mond. Hij is een pelhambit gewend en loopt dit bit dwars doorheen.

Geen enkele bokker die denkt dat het paard simpelweg niet naar buiten meer wil?