Ik ben nieuw hier en zit met een rijtechnisch probleem. Ik kon dit nergens terugvinden op internet en wilde toch graag de mening van iemand met hopelijk het zelfde probleem.

Ik rij een paard dat in de bak geen enkele stap verkeerd zet en je iedereen op kan laten rijden. Echt een schat van een dier en ook in de omgang is het paard erg lief. De eigenaar van het paard reed er vroeger bitloos mee, ook op buitenrit. Dit ging altijd goed tot de eigenaar merkte dat het paard te sterk werd en moeilijk ingehouden kon worden. Er kwam toen uiteindelijk een veel scherper bit aan te pas. Het probleem is dat het paard op de heenweg gewoon zijn ding doet maar op de terugreis zo snel loopt dat de stap eigenlijk de draf is en het paard niet wil stilstaan. Het lukt dus eigenlijk niet om relaxed terug te rijden naar stal.
Ik rij dit paard al jaren samen met de eigenaar en de eigenaar baalt steeds meer van zijn gedrag op de terugreis. Het ging zelfs zo ver dat de eigenaar af moest stappen omdat het paard bij de weg niet meer wilde stilstaan en rondjes bleef draaien en uiteindelijk op de weg terecht kwam. Gevaarlijk dus! De eigenaar kon vroeger alles met hem buiten, crossen over de zandpaden springen en door het water. Sinds het paard zich zo gedraagt doet ze deze dingen niet meer.
Ik heb tot nu toe altijd in de bak en om het terrein gewerkt met dit paar door de verhalen van de eigenaar ben ik nog niet buiten geweest. Ik ben zelf wat onzeker en weet niet of dit paard, met wie ik inmiddels een sterke band heb, zich ook zo zal gedragen bij mij.
Wat kan de reden zijn dat het paard zo snel terug loopt en de situatie gevaarlijk maakt? Ik kan me voorstellen dat hij graag naar huis wil maar het moet wel veilig blijven. Ik hoop het paard ook weer te kunnen rijden met een normaal bit dat ook in de bak wordt gebruikt. Ik hoop uiteindelijk een relaxte buitenrit kunnen rijden.
Een ander probleem dat ik zelf ervaar is dat wanneer ik met het paard, bijvoorbeeld na het trainen, wandel hij op de oprit van de stal meerdere malen stil blijft staan. Het lijkt er dus op hij niet verder wil lopen, met een zweep erbij gaat dit nog wel. Ik wil immers dat het paard gewoon mee loopt en niet zelf gaat bepalen wanneer er gestopt wordt. Ook in dit geval loopt hij je op de terugreis bijna omver en maakt hij zich erg sterk.
Ik ben nu, na elke training, bezig om toch met hem aan de wandel te gaan zodat hij weet dat hij terug komt en niet direct op buitenrit hoeft. Dus ik pak bij wijze de halve oprit van de stal, laat hem kort grazen en dan weer terug. Ik wil iedere keer iets verder in de hoop dat ik van de zomer met een relaxt paard kan wandelen en hopelijk ook naar buiten kan. Ik wil dat gevoel van een ontspannen buitenrit ook kunnen ervaren.
Kan iemand mij misschien helpen of tips geven? Het gekke is dus dat het paard vroeger niet zo was. Ik rij het paard momenteel 4x per week waaronder 1x per week priveles.
Mocht het verhaal niet duidelijk zijn dan zal ik proberen de situatie nog beter voor te leggen. Ik blijf wat cryptisch omdat ik graag anoniem wil blijven.