Rijtips gezocht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Rijtips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 12:57

Hoi!
Ik heb net rijles gehad en er is gefilmd.
Zouden jullie rijtips kunnen geven?
Ik weet dat het paard een soort giraffe-look heeft maar dat heeft 'ie altijd en mede daarom ontspant de rug niet helemaal, zou willen dan er wat aan gedaan word.

Stap:
Afbeelding

Draf:
Afbeelding
Afbeelding

Galop:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

finnens

Re: Rijtips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:07

Ziet er niet heel fijn uit.

Paard loopt inderdaad erg met zn hoofd in de lucht en drukt zn rug weg. Past het zadel, is zn rug eens nagekeken? Als het paard pijn heeft in zn rug (door het zadel bijvoorbeeld) zul je hem ook niet kunnen laten ontspannen. Zou dat eerst na laten kijken.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:10

Er is gefilmd schrijf je? Ik zou graag dat filmpje zien. De foto's zijn donker en onduidelijk, aan de hand hiervan is onmogelijk om te zien waar het probleem zit.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 13:28

finnens, is al eens gebeurd volgens mij en heeft laatst nog een nieuw zadel gekregen, en sinds toen ook niet meer gebeten met ipzadelen, wat hij daarvoor deed om de 'pijn' tegen te gaan een kleine tijd.

-

SaskiaKa zou kunnen maar ik weet niet hoe je filmpjes moet plaatsen zonder ze op yt te zetten eerst

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:38

Het is vrij logisch dat het paard zo loopt als jij er zo passief op zit.
Je kan zelf wat doen om te zorgen dat je paard een goede houding krijgt.
Eerst moet je zorgen dat hij heel goed naar je hulpen staat, dus been eraan is direct reactie, ook als je een pasje opzij wil.
Dan heel veel overgangen en figuren rijden en hem van voren licht en soepel begrenzen.
Dan lijkt me dat hij best nageeflijk wordt en dan opletten dat je niet te kort laat lopen maar ook niet te lang.
Het belangrijkste blijft daarbij dat hij voorwaarts wil blijven gaan.
Succes! :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 13:43

MirandaFuego schreef:
Het is vrij logisch dat het paard zo loopt als jij er zo passief op zit.
Je kan zelf wat doen om te zorgen dat je paard een goede houding krijgt.
Eerst moet je zorgen dat hij heel goed naar je hulpen staat, dus been eraan is direct reactie, ook als je een pasje opzij wil.
Dan heel veel overgangen en figuren rijden en hem van voren licht en soepel begrenzen.
Dan lijkt me dat hij best nageeflijk wordt en dan opletten dat je niet te kort laat lopen maar ook niet te lang.
Het belangrijkste blijft daarbij dat hij voorwaarts wil blijven gaan.
Succes! :)

En jij kan zien dat ik passief zit dmv wat foto's? Knap hoor :+
Is normaal een luilak, maar ik krijg 'm altijd goed aan mijn been en vandaag hebben we veel figuren gereden en ook vaardigheid gedaan met balkjes, lekker soepel maken en slalom.
Wat je ook doet, de rug ontspant niet.
Alleen de 'ervaren' ruiters krijgen 'm rond / naar beneden, maar die zie je dan ook vaak zagen dus hen vraag ik er niks over.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:54

Word ook niet echt blij van de foto's ondanks het zéér slechte foto's zijn om te beoordelen. Je houding is niet echt goed en betert het paard er niet op: om te beginnen ellebogen naast je zij houden, tippen in je beugels en hakken uitdrukken, op je kont zitten, recht leren zitten en leren ontspannen.

Ik zie een paard die alles behalve ontspannen is, lekker veel tempowisselingen maken en figuren rijden.. actief houden en het zal van zichzelf gaan. Dit paard kan gewoon niet nagevelijk lopen als die 'verkeerd' gereden word.. daar moet je geen ervaren ruiter voor zijn want een paard moet je niet naar beneden krijgen, maar erin rijden door met heel het lichaam rekening te houden en daarvoor moet jij eerst ook iets doen aan je houding. Het is jouw paard niet, maar is zeker iets om rekening mee te houden: zadel laten nakijken, ander zadel en een bezoekje van osteopaat/tandarts zal vast ook geen kwaad doen, juist meer goed.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:59

Ja, dat is best te zien. Ik zie je nergens iets aan het paard vragen. Zo wordt het paard niet losser. Figuren en slalommen hebben dan ook geen nut. Vraag eens wat stelling, ga aan de slag met buiging, de juiste beenhulpen etc.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:00

Ja, dat is wat ik afleid van deze foto's! :D
Waar moet ik het anders op baseren? :+
Ik zie pianohanden en losse teugels.
Je had misschien ook gelijk kunnen schrijven wat je allemaal met hem probeerde, dan krijg je een iets duidelijker beeld.
Ben jij de enige die rijdt, of is het een manegepaard?
Want je kan een paard leren heel makkelijk op lichte teugelhulp nageeflijk te krijgen, maar niet in een uurtje per week als er de rest van de tijd niks mee wordt gedaan of nog erger, zo'n zager erop zit.
Dan snapt het beestje er natuurlijk ook niks meer van.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 14:03

Geryon schreef:
Ja, dat is best te zien. Ik zie je nergens iets aan het paard vragen. Zo wordt het paard niet losser. Figuren en slalommen hebben dan ook geen nut. Vraag eens wat stelling, ga aan de slag met buiging, de juiste beenhulpen etc.

Iets aan het paard vragen helpt niet, er zal iets zijn dat het veroorzaakt maar doe je dat gaa het hoofd alleen meer en meer de lucht in en ben je de controle na een tijdje ook wel kwijt.

-

Memere, mijn houding is bij andere paarden best oké, natuurlijk hebben we allemaal onze puntjes maar ik kan op deze ook niet 100% geven omdat hij niet ontspant, wat je ook doet. ellebogen is een puntje, mijn voeten lijken hier niet oké door het licht, maar ik zal straks een filmpje plaatsen als me dat lukt dan is het misschien beter te zien. De rest doe ik, maar komt niet uit de foto's.
Ik zal eens vragen of hij ook door de tandarts is gecheckt recent, maar we mogen zeggen wat we willen hier en dat is helemaal op bokt altijd verschrikkelijk direct, maar dit paard ontspant gewoon niet wat je ookd oet hoe actief hij ook is.

-

MirandaFuego schreef:
Ja, dat is wat ik afleid van deze foto's! :D
Waar moet ik het anders op baseren? :+
Ik zie pianohanden en losse teugels.
Je had misschien ook gelijk kunnen schrijven wat je allemaal met hem probeerde, dan krijg je een iets duidelijker beeld.
Ben jij de enige die rijdt, of is het een manegepaard?
Want je kan een paard leren heel makkelijk op lichte teugelhulp nageeflijk te krijgen, maar niet in een uurtje per week als er de rest van de tijd niks mee wordt gedaan of nog erger, zo'n zager erop zit.
Dan snapt het beestje er natuurlijk ook niks meer van.

Nou, vanaf foto's kan je niet zien of ik er mee bezig ben, dit zijn welgeteld 6 kleine momenten uit een dik uur. :) aan de ene kant wel, maar of ik actief bezig ben kan je niet zien.
Pianohanden is een dingetje, klopt, maar het gaat steeds beter.
Ik zit er inderdaad niet vaak op, mijn zus wel elke week maar die werkt niet aan het ontspannen worden.
Manegepaard, misschien omdat er zo veel mensen op rijden dat hij het niet weet, maar ik zelf kan niet alles er uit halen en hij ook niet.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:05

Ik snap het even niet, je vraagt rijtips, nu krijg je ze en dan ga je ertegenin?
Als je goede tips wil moet je ook duidelijkere foto's plaatsen. Of toch het filmpje uploaden.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:07

Ieder paard kan ontspannen maar dan moet de ruiter er ook aan werken, de fouten niet alleen bij het paard leggen..want ieder ruiter heeft er zijn/haar aandeel ook in. Maar wat wil je nu echt met dit topic? Je opent een topic met zéér onduidelijke foto's die alles behalve goede kwaliteit heeft en dan nog eens uit verkeerde hoek(en) genomen, mensen geven je tips maar jij gaat er tegen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:09

Memere schreef:
Ieder paard kan ontspannen maar dan moet de ruiter er ook aan werken, de fouten niet alleen bij het paard leggen..want ieder ruiter heeft er zijn/haar aandeel ook in. Maar wat wil je nu echt met dit topic? Je opent een topic met zéér onduidelijke foto's die alles behalve goede kwaliteit heeft en dan nog eens uit verkeerde hoek(en) genomen, mensen geven je tips maar jij gaat er tegen in.

Vraag ik me ook af, wil je nou wel of geen tips? Als je tegen alles in gaat houd het snel op.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 14:10

Selina schreef:
Ik snap het even niet, je vraagt rijtips, nu krijg je ze en dan ga je ertegenin?
Als je goede tips wil moet je ook duidelijkere foto's plaatsen. Of toch het filmpje uploaden.

Ik vraag tips, maar als de tips onterecht zijn als men onterecht kritiek heeft ga ik niet 'ja en amen' doen. :o hoe upload ik een filmpje?

Memere schreef:

bokt is bokt en dat zal het blijven ook, bokt is altijd veel te direct en heeft op alles commentaar :o
Ik open het om tips voor mijn houding vooral te krijgen, niet om meteen 5 mensen op m'n dak te krijgen 'je werkt niet aan ontspanning'...

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:16

Je moet duidelijk nog leren kennen hoe bokt wel/niet is :D
Wij geven je tips en geven duidelijke uitleggen, aan jou om er iets mee te doen, maar door er tegenin te gaan zal dit niet gaan. Je opent een topic en vraagt om tips, wij geven die maar vervolgens zie je het aan als kritiek. Het is maar hoe je het zelf bekijkt, maar ik zie hier alleen nette reacties die je niet aanvallen.

Ik zeg het dus opnieuw: de fouten liggen niet enkel bij het paard, maar ook bij de ruiter..
hoe je het ook keert, dit kun/kan ieder ruiter niet ontkennen, zelfs jij niet.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 14:19

Memere, de ruiter kan altijd verbeteren, zeker, maar dit paard ontspant gewoon ook niet helemaal bij iemand die normaal wél ontspanning kan creëren, dus ik vroeg eigenlijk niks over ontspanning en wil er liever ook geen tips meer over, eigenlijk liever houding tips.
Tips, natuurlijk, maar niet 'je zit niet ontspannen', nee, zeg dan 'zo en zo kan je dat doen' (maar dan niet het actief rijden gedeelte want dat kan ik wel :P )

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:22

Filmpje kan alleen via YouTube of Facebook.

Je hoeft het niet met alle tips eens te zijn maar overal een 'ja maar' geeft niet aan dat je openstaat voor tips. Pak er uit wat bij je past. Al is zelfreflectie ook wel handig. Soms denk ik ook dat ik goed bezig ben en dan zag ik toch iets over het hoofd wat anderen wel zagen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:24

Ik denk dat je vooral ergens anders les zou moeten hebben als je deze tips als niet aanvaard. Wij zeggen duidelijk wat je kunt verbeteren in je houding en zeggen dus niet alleen "je houding is niet goed". Vergeet niet dat als het paard niet goed loopt, jij helemaal niets kunt inbrengen met je houding en andersom ook niet.. het is dus ALTIJD het totaalplaatje die telt en niet 1 vd 2 (ruiter/paard). Een paard actief rijden is ook niet enkel voorruit rijden, er telt zovéél dingen in het paardrijden. Ieder paard kan wel ontspannen, maar het is een manegepaard en zal niet de meest kundige ruiters opzitten dit dit voor elkaar krijgen zoals het hoort..dit leer je onder andere door een goede basis te hebben en een goede instructeur/instructrice.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 14:27

Selina schreef:
Filmpje kan alleen via YouTube of Facebook.

Je hoeft het niet met alle tips eens te zijn maar overal een 'ja maar' geeft niet aan dat je openstaat voor tips. Pak er uit wat bij je past. Al is zelfreflectie ook wel handig. Soms denk ik ook dat ik goed bezig ben en dan zag ik toch iets over het hoofd wat anderen wel zagen.

Oh, dan doe ik dat liever niet want ik hoef m'n filmpjes niet overal te hebben staan.
Dat lijkt inderdaad alsof ik het doe, dat komt omdat men de situatie niet kent en het ook een gekke situatie is. ;) dan komen er vaak antwoorden die niet helemaal in de situatie passen, die vaak helpen maar hier helaas niet.

Memere schreef:
Ik denk dat je vooral ergens anders les zou moeten hebben als je deze tips als niet aanvaard. Wij zeggen duidelijk wat je kunt verbeteren in je houding en zeggen dus niet alleen "je houding is niet goed". Vergeet niet dat als het paard niet goed loopt, jij helemaal niets kunt inbrengen met je houding en andersom ook niet.. het is dus ALTIJD het totaalplaatje die telt en niet 1 vd 2 (ruiter/paard). Een paard actief rijden is ook niet enkel voorruit rijden, er telt zovéél dingen in het paardrijden. Ieder paard kan wel ontspannen, maar het is een manegepaard en zal niet de meest kundige ruiters opzitten dit dit voor elkaar krijgen zoals het hoort..dit leer je onder andere door een goede basis te hebben en een goede instructeur/instructrice.

Waarom ergens anders les? Hier zit ik op mijn plek en leer ik elke week bij.
Weinig houding tips, heb maar 1 of hooguit 2 mensen gezien die met mijn houding bezig waren. :)
De instructrice laat 'm ook niet 'aan de teugel' lopen, omdat het zo moeilijk gaat, hoe dom het ook klinkt.
Elk paard kan er aan werken alleen deze vind het blijkbaar HEEL moeilijk en ik vind dat het ontspanning gedoe nou wel wat minder kan, wnat ik vroeg om houding tips.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:28

Oké.

je houding is slecht.
je zit het paard tegen ipv mee.
Je zit in stoel it en valt naar voren.

proberen goed op je billen te zitten.
Als je zo zit probeer dan je benen losjes naar beneden te laten vallen.
hakken iets uitdrukken .
De bal van je voet moet in de beugel rusten.

Probeer netjes rechtop te zitten .
schouders ontspannen af laten hangen.
en je armen mooi in 1 lijn met de teugels.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 14:31

little_birdy schreef:
Oké.

je houding is slecht.
je zit het paard tegen ipv mee.
Je zit in stoel it en valt naar voren.

proberen goed op je billen te zitten.
Als je zo zit probeer dan je benen losjes naar beneden te laten vallen.
hakken iets uitdrukken .
De bal van je voet moet in de beugel rusten.

Probeer netjes rechtop te zitten .
schouders ontspannen af laten hangen.
en je armen mooi in 1 lijn met de teugels.

Hoe bedoel je tegen? ;)
Als ik op m'n billen ga zitten zoals jij zegt (meer dan ik doe) komt het niet goed met hakken uitdrukken, daar moet je een balans tussen vinden en dat word bij mij stukje bij beetje beter, je tips kloppen wel trouwens.
De bal van mijn voet rust er ook in, alleen de beugel zit soms niet 100% recht onder mijn voet waardoor het nogal vertekent.
Bedankt!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:35

Ik heb anders toch duidelijk gezegd wat je kunt verbeteren, naast het zeggen dat je houding alles behalve netjes is :+

Mag ik vragen hoelang je dit paard rijd? Als jullie er zo al maanden bijrijden, dan moet je toch even achter je oren krabben of dit wel de plek is voor (correct) bij te leren gezien je houding nu nog zo slecht is om het even cru te zeggen. Een tip voor de manege stal: ze kunnen ook met hem werken. Ik denk dat even goed zou doen om dit paard uit de lessen te halen en niemand ermee te laten werken buiten hunzelf, dit vanaf de grond: dubbele lijnen, pessoa of eventueel een bijzetteugel. Je kan met een bijzet teugel veel verkeerd doen maar ook veel goed, mits deze correct gebruikt word kan je niets verkeerd doen. Pas als dit goed gaat en hij zijn lijf leert te gebruiken, pas oppakken onder zadel door ruiters die kundig genoeg zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:35

xniieeenke schreef:
Geryon schreef:

Iets aan het paard vragen helpt niet, er zal iets zijn dat het veroorzaakt maar doe je dat gaa het hoofd alleen meer en meer de lucht in en ben je de controle na een tijdje ook wel kwijt.

Op de manier waarop je het nu doet ja. Het is ook logisch dat hij niet meteen gaat ontspannen als je het vraagt. Dat gaat ook niet in 1 uur/les. Dit paard zal heus niet zo speciaal zijn, maar zal gewoon een handige ruiter en tijd nodig hebben. Maar dat krijgt hij niet. Dus kan je het ook beter inderdaad niet proberen en lekker door hobbelen :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 14:40

Memere schreef:
Ik heb anders toch duidelijk gezegd wat je kunt verbeteren, naast het zeggen dat je houding alles behalve netjes is :+

Mag ik vragen hoelang je dit paard rijd? Als jullie er zo al maanden bijrijden, dan moet je toch even achter je oren krabben of dit wel de plek is voor (correct) bij te leren gezien je houding nu nog zo slecht is om het even cru te zeggen. Een tip voor de manege stal: ze kunnen ook met hem werken. Ik denk dat even goed zou doen om dit paard uit de lessen te halen en niemand ermee te laten werken buiten hunzelf, dit vanaf de grond: dubbele lijnen, pessoa of eventueel een bijzetteugel. Je kan met een bijzet teugel veel verkeerd doen maar ook veel goed, mits deze correct gebruikt word kan je niets verkeerd doen. Pas als dit goed gaat en hij zijn lijf leert te gebruiken, pas oppakken onder zadel door ruiters die kundig genoeg zijn.

Jij was er inderdaad één van :o :j
ik rijd hem 1x per twee weken, het is een manegepaard maar ik zit er vaak op voor mijn doen, ik wissel veel af.
Ik ben het eens over het werken, het liefste heb ik dat ook maar volgens mij doen ze dat niet, en nemen ze dat ook niet zomaar aan van een meisje dat daar rijdt -O-

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:41

Nienke, je plaats een aantal waardeloze foto's waar er vervolgens tips/kritiek op gegeven moet worden en dan verwacht je juiste kritiek?
Sorry meid maar dat lukt gewoon niet, als jij beweert dat je houding wél goed is, plaats dan goede foto's waarop wij dat dan ook kunnen zien. Nu is het een beetje gissen aangezien je bijvoorbeeld op 1 foto heel vaag ziet dat je ... doet en dat nergens anders terug ziet omdat de foto's daar te slecht voor zijn.

Wil je echte tips/kritiek waar je je dus waarschijnlijk ook meer in kunt vinden zou ik eerst even goede foto's maken en plaatsen. Dan kunnen wij je ook beter tips geven natuurlijk!

En daarbij, het is heus geen drama als je houding slecht is, niet iedereen kan perfect paardrijden. Zolang je maar je best doet om altijd te blijven verbeteren is het prima toch? Ik zelf heb ook geen goede houding, zit erg met mijn schouders voorover gevallen, ziet er niet uit. Maar wat kan ik meer doen dan er op blijven hameren om dat te verbeteren? Niets behalve je er bewust van worden en proberen te beteren.