Pony speelt voor duikboot

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Pony speelt voor duikboot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 08:45

De situatie is als volgt:

Pony: 6 jaar, 1.20m
Amazone: 7 jaar

Pony is super braaf onder het zadel, fijn te rijden ook voor de kleintjes. Is scherp op de beenhulpen en stuurt fijn mee.

Het enige nadeel:
Pony gaat regelmatig op de lange zijde en met name in de overgang naar stap terug gigantisch hangen.
Heeft dit nooit gedaan, maar is na het beleren voor de kar dit gedrag gaan ontwikkelen.

Ik ben op zoek naar tips om dit vervelende probleem op te lossen. Buiten het feit dat ik dit ongewenst vind, is het voor de amazone ook vervelend.

Er hebben nu regelmatig oudere meiden op gereden, en die krijgen het er wel uit maar ook voor hen hard werken, dus laat staan zo'n kleine meid.

We hebben het volgende geprobeerd en overigens wisselen we dit nog steeds af:
* Aan de longe eerst oefenen met overgangen. Als dat goed gaat, mogen ze los
* Geen lange zijdes rijden, dus veel afwenden, voltes, korte lijn van hand veranderen
* Vooruit rijden
* Vooral niet terugtrekken. Nu laat ze de teugels vieren zodat ze zelf niet uit het zadel getrokken wordt, maar je blijft bezig

Er hangt nu een grasriempje aan om te voorkomen dat de pony echt met z'n neus over de grond gaat. Dat maakt het wel rustiger rijden, maar de overgangen blijven echt een probleem.

Zelf zit ik aan een bitloos hoofdstel te denken, maar als ze overgangen terug nu al niet gaan, wil ik dat liever niet riskeren.

Wie heeft de gouden tip voor ondeugende duikbootjes?

Anoniem

Re: Pony speelt voor duikboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:56

Ik zou eerst even kijken of de pony lichamelijk problemen heft. Met bitloos of andere hulpmiddelen ga je dit neit oplossen, maar ga kijken waarom je pony dit doet.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:58

Houd ze de teugels niet te strak? Misschien word het paardje gewoon liever met lange teugel gereden of vind ie het bit niet fijn...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 14:01

antje_vip schreef:
Houd ze de teugels niet te strak? Misschien word het paardje gewoon liever met lange teugel gereden of vind ie het bit niet fijn...

Nee, de teugels "hangen" eigenlijk altijd een beetje. Ze is pas 7 dus we zijn voornamelijk met haar zit bezig en het lekker leren sturen en overgangen. Zolang dat niet in orde is, hoeven we ons ook niet zo met de voorkant bezig te houden. Het is meer een net, vriendelijk contact. Maar het is nogal lastig als de pony in de overgang terug gaat hangen, om dat dan nog vol te houden. Ondanks dat ik zeg dat ze moet ontspannen en rustig moet blijven, is de reactie soms toch nog even terugtrekken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 14:02

Joolien schreef:
Ik zou eerst even kijken of de pony lichamelijk problemen heft. Met bitloos of andere hulpmiddelen ga je dit neit oplossen, maar ga kijken waarom je pony dit doet.

Ze rijdt denk ik 2x per week een halfuurtje op de pony. Daarnaast heb ik de pony zelf nog aan de dubbele longe om het gevoel te houden. Aan de longe doet ze het niet en is ze er super aan, maar ik heb echt het idee dat ze dit als een spelletje ziet. Ze is voorwaarts, maar niet loperig, wel een werker.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:03

In dit specifieke geval, voor die 2 keer per week, kun je er misschien een losse bijzet aan hangen. Zodat hij wel gewoon met een lange hals kan lopen, maar dat hij niet helemaal naar de grond kan. Gaat hij hangen of trekt hij de teugels met een ruk uit haar handen?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:29

En als ze bij teruggaan naar stap drijft zodat ze gelijk weer in draf gaat? Steeds als de pony gaat
hangen, drijven naar draf. Gaat ze niet hangen, dan belonen en blijven stappen. Niet beginnen met hulpteugels en dergelijke.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 00:42

kamille schreef:
In dit specifieke geval, voor die 2 keer per week, kun je er misschien een losse bijzet aan hangen. Zodat hij wel gewoon met een lange hals kan lopen, maar dat hij niet helemaal naar de grond kan. Gaat hij hangen of trekt hij de teugels met een ruk uit haar handen?

Pony gaat echt hangen. Rukt niet, is meer constante druk. Ze heeft nu een graasriempje om het echte hangen tegen te gaan, ze ging gerust met haar neus over de grond en nu kan ze nog tot knie hoogte. Een losse bijzet zou kunnen alleen ben bang dat ze daar helemaal op gaat hangen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 00:45

Floortz schreef:
En als ze bij teruggaan naar stap drijft zodat ze gelijk weer in draf gaat? Steeds als de pony gaat
hangen, drijven naar draf. Gaat ze niet hangen, dan belonen en blijven stappen. Niet beginnen met hulpteugels en dergelijke.

Met de oudere amazone doen we dit inderdaad. Zodra ze hangt meteen weer naar voren. En als ze niet terugwilt, dan draven we nog een paar rondjes door en zodra ze moe wordt gelijk weer naar voren en oefening opnieuw. Na halfuurtje geeft ze het op en is het goed te doen. Ben er ook van overtuigd dat het niets lichamelijks is maar puur een manier om haar zin te krijgen.

Zou een kauwbitje helpen? Met smaakje of zeempje? Ze heeft nu normaal bitje in en net als hulpteugels wil ik er net de kleine amazone ook geen scherp bit in. Maar misschien dat dit haar bezit houdt?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 01:29

Het probleem zit voor, maar moet aan de achterkant opgelost worden. Als je het paard/pony beter aan het been krijgt en de motor (de achterbenen) goed aan de gang brengt en houd kan ze niet gaan hangen. Hangen is een uiting van een paard wat onvoldoende actief door loopt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 09:02

Mrie; heb je daar specifieke oefeningen voor, voor deze situatie? Pony is erg voorwaarts en op de kleinste beenhulp schiet ze al naar voren. Haar achterbeen mag vanzelfsprekend beter ondertreden, maar dat is wel een rijtechnische uitdaging. We pakken nu bijvoorbeeld veel schakelen mee in draf en veel korte lijnen, maar het is best een klus voor zo'n kleine meid.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:18

Veel schakelen is goed, krijg je haar op de correcte wijze in de aanleuning? Dus met aangespannen buikspieren, verheven (bolle) rug en aan de loodlijn. Zet in de huidige oefeningen de puntjes op de I. (Zoek even op wat precies de bedoeling is in bijvoorbeeld de overgang, in schouder voor... verfijn)Dat kost tijd en dat zal ze niet meteen snappen. Haar manier om er onderuit te komen is het tempo opvoeren en op de voorhand. En dat mag dus niet, dus meteen terug naar stap en opnieuw beginnen. Ze zal wel even protesteren want geen paard vind het leuk om steeds terug genomen te worden. Maar meestal pikken ze heel snel op wat wel de bedoeling is. Dan kun je doorgaan en de juiste spieren trainen om zichzelf goed te dragen. Heb je instructie laat dan ook weten dat je werkt aan gedragenheid en van achter naar voren rijden.

Belangrijk is goed zitten, dus niet naar voren leunen. Gaat het tempo omhoog dan niet naar achteren gaan hangen want dan gaat je zit verloren. Ik denk dat het voor je dochter het handigst is om de opdracht te krijgen langzaam te rijden, maar wel vlot.( omhoog denken, niet vooruit) De pony mag niet onder het werk uit komen door een te grote reactie te geven op een beenhulp. Dan echt terug naar stap en dan ook echt stap, netjes langzaam. Niet dat hij terugkomt en dan meteen weer vertrekt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 09:54

Dank voor je reactie Mrie. Het is natuurlijk ook gewoon echt enorm lastig voor een kind om dat allemaal technisch uit te voeren. We werken veel aan houding en zit en zolang ze niet "stabiel" zitten, zal de rest ook nog lastig worden. Pony is geen sterrenkijker en loopt vrij makkelijk in een eerlijke houding, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met een correct gereden rijpaard qua spieren en ondertreding. Daar ben ik ook eerlijk in en daar zal echt wel een hoop werk in zitten.

Het punt van corrigeren en terugnemen is nu eigenlijk het grootste punt. Op moment dat de pony gaat hangen, moet ze haar hand naar voren doen en been geven om de pony van haar hand af te krijgen. Pony reageert, vertrekt en vervolgens dus weer terug en opnieuw beginnen. En ook bij het vertrekken, danwel te hard doordrammen is ze eigenlijk al te laat en heeft de pony beneden al te veel kracht.

Laatst parkeerde ze de pony met de neus tegen het hek aan om weer een stukje controle te krijgen. Als ze eenmaal weer in stap is, dan is het ook meteen rustig. Ze beginnen nu beide te frustreren denk ik.
Ik zal zo even kijken of ik een foto kan plaatsen, dan heb je ook een beetje een idee.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 09:59

Afbeelding

Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:10

Ik zou toch zeggen, pak het rijtechnisch met de grotere meiden aan, zorg dat die het correct oplossen. Met de kleinere jongedame, toch een stootteugel er aan zodat zij zich eerst op zichzelf kan gaan richten.

Ja, het is een probleem wat rijtechnisch opgelost moet worden. Daar is ze echter nog lang niet aan toe, als ik jouw verhaal zo lees. Als je een hulpteugel dat inzet als tijdelijke hulp specifiek bij haar en er gelijktijdig voor zorgt dat er correct aan het probleem gewerkt word, lijkt mij dat een prima gebruik van een hulpteugel.

Andere optie is voorlopig alleen de oudere meiden laten rijden tot die het eruit gereden hebben, maar ik weet niet of dat haalbaar is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 12:02

Lalidan, welke hulpteugel moet ik dan specifiek aan denken?

Buiten een slof en martingaal ben ik eigenlijk vrij onbekend op hulpteugel-vlak qua functie en dat is dan nog minimalistisch.

Een stootteugel (letterlijke zoekfunctie) lijkt me niet de juiste hulpteugel. Heb het idee dat met deze teugel alsnog de gang naar beneden gemaakt kan worden en dat dit meer is om de bewegingsvrijheid naar boven te beperken als ik het zo zie. Ze heeft nu een graasriempje, die loopt van haar kopstuk tot aan het zadel en die dus loshangt bij normaal gedragen hoofd en op het moment dat ze te laag komt (lager dan kniehoogte) strak trekt en de pony dus beperkt. Dit werkt redelijk, maar je kunt er natuurlijk niet niet dat extra beetje meer over te zeggen krijgen.

Wellicht kun je me een linkje sturen?

Ik sta overigens niet negatief tegen het gebruik van een hulpteugel als het echt hulptechnisch gebruikt kan worden. Het dwingen in een bepaalde houding past niet in mijn straatje.

De grotere meiden hebben het helaas ook druk, en als het 2x per maand is dat ze kunnen, dan pakt dat ook niet lekker op.

Zou het overigens kunnen komen door een ander bitgebruik bij het mennen toendertijd? Dat ze daardoor haar trensje van nu anders accepteert? Ze heeft nu een vriendelijk bitje in, maar ik weet niet of dit nou de oplossing is om met een kind een scherper bit erin te hangen gezien de soms wat onrustige handjes.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:22

Ik vind het er echt hartstikke goed uit zien. Vertederend ook met die kleine beentjes, veel belovend. De pony op de foto's loopt een klein beeetje op de voorhand, maar dat is niet zo heel vreemd want zo is ie ook gebouwd.
Om je in verwarring te brengen ik ben echt helemaal niet voor een "hulpteugel" Het is natuurlijk lastig dat de pony erg sterk is voor je dochter, maar als je dan verteld hoe ze het doet en dat ze wel wat gefrustreerd aan het worden is dan snap ik jouw punt. Kan een hulpteugel er voor zorgen dat je dochter meer "kracht" kan zetten? Ja dat kan. Ik zou dan gaan voor het meest simpele martingaaltje wat je kunt vinden. Als ze dan aan de teugels trekt komt die kracht van onder af bij het bit terecht en geeft daardoor meer druk op de lagen waar het bit op ligt. Kinderen laat je niet met een slof rijden, en te technisch om dat goed te doen en het maak het rijden zoveel "makkelijker" dat ze die slof willen blijven gebruiken en dat is vals spelen. Je gebruikt namelijk dwang om het er aardig uit te laten zien.
Een stootteugel wordt hier een gogue genoemd. Werd vroeger veel gebruikt maar zie je tegenwoordig nog maar weinig. De functie van een gogue is het naar beneden vragen van het hoofd door druk te geven achter de oren. Net als een simpele elastiek van 5 euro. Maar de aanleuning is het probleem niet bij jullie. Het probleem lijkt mij te zitten in het uitbreken van de pony uit het gewenste tempo. Op dat moment gebeurt er van alles met de motor. Een marginaal kan dus helpen om dat te controleren. Maar wat ook kan helpen is een paar prive lessen van een half uur waarin continu geoefend gaat worden in het terugnemen van de pony. Zie het maar als bijles omdat stoppen lastig is én die pony is ook sterk dus die mag ook wel beter leren luisteren naar je dochter.

Een ander bit... kan maar dan krijg je snel dat het weer dwang wordt, bovendien wat leert je dochter daar dan mee? Minder is wat dit betreft vaak meer.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 21:48

Zo zit ik er ook in. Ze rijdt altijd alleen en niet in een groepsles.
Slof had ik er sowieso niet aan gehangen overigens, ik ben er alleen zelf bekend mee qua werking. Druk naar beneden hebben we niet nodig inderdaad want pony volgt de hand prima.

Ik ga voor nu een martingaaltje proberen. Lijkt me redelijk onschuldig en is niet de halve wereld.

Een ander bit heeft zeker niet mijn voorkeur, ze heeft het er altijd super op gedaan en met vorige ruitertje zelfs Bixie mee gereden. Alleen het lijkt wel alsof ze door het stanggebruik anders is gaan reageren.

Bedankt voor alle tips!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:52

Martingaal heeft alleen een werking als het paard zijn hoofd omhoog doet, zoals ik je verhaal hoor is dat niet het geval. Stootteugel (overigens iets anders dan een gogue) is bij mij 1 bijzetteugel die van de singel tussen de voorbenen naar het bit/neusriem gaat. Goed afgesteld dwingt hij het paard niet naar beneden, maar voorkomt dat het paard zijn hoofd te ver omhoog of te ver naar voren/beneden kan gooien. Variant daarop, die nog wat minder neerwaarts werkt, is gewoon twee bijzetteugels van zijkant singel naar bit/neusriem. Dat zou dan misschien een betere keuze zijn. Hoewel ik je graasriem, zoals je die beschijft (is denk ik min of meer hetzelfde als een opzet die bij tuigers nog weleens gebruikt word) misschien gewoon het meeste geschikt is.

Martingaal doet echt 0,0 voor dit probleem, dat geld kan je beter in je zak houden.

En verder gewoon lekker blijven trainen en oefenen en met de grotere meiden zorgen dat het rijtechnisch opgelost word. Ook ik ben voor rijtechnisch oplossen en geen hulpteugels, maar je kan niet leren rijden als je paard je uit het zadel trekt, zo simpel zit het.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 22:01

Nee ze is geen uitbreker naar boven. Heeft wel een eerlijke houding van zichzelf. Niets spectaculairs. Een martingaaltje geeft haar misschien net dat extra stukje controle.

Een stootteugel sowieso niet. Met zo'n hulpteugel zou ik eerder bang zijn dat ze erin stappen op het moment dat ze met der neus naar beneden gaat.

Het nadeel van een bijzetje vind ik weet dat het in de mond begrenst wordt en je de pony een soort van vastzet. Los bijstellen zal weinig zin hebben .

Het blijft een leuke uitdaging!

Kingsfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:12

Poeh ik kan me zoiets van mezelf als kleine ruiter herinneren. Keihard oefenenen. Je kan er van alles aanhangen of omknopen dit zou het makkelijker kunnen maken maar ook nieuwe dingen kunnen creëren. Bovendien hebben we het hier over een kind van 7 jaar. Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen. Je leert er enorm veel van als dit je zelf lukt. Ook al ben je 7 of 30. Het kost tijd. En doorzettingsvermogen maar dan heb je ook wat.

Ik las het al eerder. Terugnemen en op moment dat de pony zijn hoofd naar beneden doet direct been en weg. Dit mag best met enkele passen middendraf niet erg. Het gaat in het beginstukje niet om hoe mooi, maar technisch aanleren. Afwerking kan je daarna altijd nog druk over maken.

Ik kon uit je verhaal niet goed opmaken of dit alleen gebeurd met de overgangen op de lange zijdes of ook op de korte. Je zou dit stukje ook op een volte kunnen proberen. Hierbij heb je toch iets meer controle. Na de enkele passen meteen terug zitten en opnieuw proberen. Hierbij is het belangrijk dat je zelf ook recht zit en niet te veel voorover zit..dan druk je de pony met je houding al op de voorhand.

Wat je ook zou kunnen proberen is heel licht lichtrijden en dit steeds langzamer doen(doorzitten kan ook maar dat is maar net wat het makkelijkste is) De bedoeling is dan dat de pony zich aan de ruiter gaat aanpassen tot je in stap bent. Dit mag best in 3 keer volte of de bak rond...echt de tijd nemen. Hierbij hoef je niet je benen af te steken maar ook geen extra beendruk te geven. Op moment dat de pony zich aanpast laat je dit een paar passen en ga je weer iets langzamer lichtrijden. Als dit werkt zou je dit uit kunnen bouwen in andere overgangen terug.en uiteindelijk zal dit steeds makkelijker en sneller gaan.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Heel veel succes! Echt een super schattige combinatie

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 09:42

Kingsfield, klagen doet ze ook (nog) niet. Wil het natuurlijk wel leuk houden. Probeer veel af te wisselen met een zitlesje/gymnastiek aan de longe etc.

Op je tweede alinea wil ik nog wel even ingaan. Je komt dan een beetje in een vicieuze cirkel. Pony krijgt been, versnelt, wordt weer teruggenomen, gaat hangen, krijgt weer been etc etc. Dat spelletje wint de pony als je dat echt erom gaat spelen. Heeft ze nog te weinig kracht voor denk ik.

Het hangen doet ze met de overgangen terug en gewoon in draf op de lange zijde. Dat proberen we er nu uit te krijgen door gewoon geen lange zijde te pakken. Dus veel voltes, korte lijnen van hand veranderen, afwenden etc. Dat hebben we nu redelijk onder controle.

Afgelopen maandag heb ik de pony aan de dubbele longeerlijn gehad en zijn we consequent bezig geweest met de overgangen. Dinsdag ging hierdoor het rijden eigenlijk erg goed! Op 1x hangen in een overgang na heeft de amazone super kunnen rijden.

We zullen je tips van overgangen (even voor het gemak los van de hoefslag) oppakken en proberen. Voor een volwassene is dit overigens toch meer te plaatsen en te zien als uitdaging. Maar ik wil echt voorkomen dat ik straks alleen maar frustratie heb.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:58

Het probleem is dat er voor het omlaag brengen van het hoofd, behoorlijk wat middelen bestaan, maar als een paard gaat duiken er eigenlijk maar een oplossing is, en dat is de ruiter.
OP het moment dat je voelt dat hij omlaag wil, een ophouding en been erbij, maar voor een beginnend ruitertje is dat nog iets te veel gevraagd.
Op zoek dus naar een klein zeer ervaren ruitertje.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:04

Ik weet niet of het werkt, maar zit hier gewoon wat te bedenken. Als je nu eens de overgang van draf naar halthouden maakt en niet naar stap. Gewoon vanuit de draf gelijk doorpakken en stilstaan. Dan moet je wel tegen je dochtertje zeggen dat ze goed moet blijven zitten en haar ellenbogen tegen haar lichaam aan houd om te voorkomen dat ze misschien uit het zadel getrokken word en zo meer evenwicht heeft. Gaat dit goed, dan een schijnovergang maken en dus gewoon door stappen.

Hoop dat je hier iets aan hebt. En wat een leuke combinatie. Ook wil ik nog even zeggen dat je erg leuk bezig bent met je dochtertje en haar pony. Super. En ik weet hoe moeilijk het is als het je eigen kind is die op die pony zit hahaaa. Je hebt het liefste dat die pony dan extra goed luistert hahaa.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:27

Aangezien het rijtechnisch oplossen voor zo'n klein meiske echt lastig is, ben ik zelf van mening dat je ze soms best even mag helpen met een hulpteugeltje.
Misschien een touwtje/ bijzet oid vanaf de ringetjes voor aan het zadel naar het bit? Werkt wel bij pony's die ineens met een zwaai hun hoofd omlaag doen. In jouw geval bestaat natuurlijk wel de kans dat de pony daar ook gewoon lekker in blijft hangen. Maar wie weet kun je het eens proberen.