Sporen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 21:45

Hoi!

Heb even de zoekfunctie gebruikt maar er staat geen soortgelijk probleem. Laatste dagen heb ik na zitten denken over het gebruik van sporen. Pas reed iemand op deze pony met sporen en hij liep stukken beter dan normaal. Hij is net 5 dus moet nog veel leren. Ik ben druk bezig met actief op het been en dit gaat al erg goed. Nu ben ik bezig met wat zijgangen en in stap gaat het prima, alleen in draf snapt hij het niet goed nog. Nu dacht ik: zal ik een keer de sporen er bij pakken en even kijken of dat beter gaat, dus Ietjes verfijning van mijn hulpen. Maar eigenlijk wil ik de sporen ook niet zomaar pakken, het doel is namelijk om hem gewoon zonder sporen en alles normaal te rijden. Hoe doen jullie dat met jonge paarden? :) het is sowieso niet voor vast maar echt even voor een paar keer dan. :)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:52

Als je iets in het Nederlands probeert te vertellen aan een Chinees...gaat die je dan beter verstaan als je gaat schreeuwen? Nee helaas... Een spoor omdoen gaat er niet voor zorgen dat die je ineens gaat snappen. Probeer je hulp juist kleiner te maken en te belonen als die ook maar iets goed doet. Dan gaat die het wel begrijpen. Daarna kun je verfijnen met sporen.

Amado7

Re: Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:10

Klinkt logisch ja! Zo had ik het niet echt bekeken. En wanneer hij het wel snapt, maar het nog even 'doorgezet' moet worden?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:16

Doorzetten is geen oplossing als je eerlijk wilt rijden. Hij snapt het of niet. Als die het snapt doet die het. Zo niet snapt die of jou niet of uberhaupt niet wat de bedoeling is. Als die de oefening niet snapt...zie bovenstaande verhaal. Als die jou niet snapt, dan moet je al helemaal niet de hulp willen vergroten, dan komt er nog meer onduidelijkheid en spanning. Dan moet je zelf werken aan het geven van duidelijkere en kleinere hulpen. Bij een grote hulp komen er te veel prikkels en weet die gewoon niet meer wat er nou daadwerkelijk van hem gevraagd wordt. Als dat zo is...doet die maar niks, of iets wat je niet wilt...ook wel zijn intuïtie volgen.

Simpel is de oplossing dus. Hulpen verkleinen en verzachten, en duidelijk zijn...iedere keer weer...net zo duidelijk!

Sannedavito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:51

Misschien hulpen op stem gaan zetten? Veel oefenen met longeren!

Enjoyce94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:32

Wat hier al gezegd wordt, als hij het niet snapt zonder spoortje, dan zal hij het niet ineens snappen met.

Blijf oefenen, en elke keer belonen als hij ook maar 1 stapje goed doet. Dit kun je uiteindelijk verder uitbouwen.

Misschien dat je aan de hand alvast wat zou kunnen oefenen, of laat iemand je pony op zij duwen als jij erop zit en de hulpen geeft.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:42

amado7 schreef:
Pas reed iemand op deze pony met sporen en hij liep stukken beter dan normaal.

De vraag die als eerste in me opkomt: kan diegene niet gewoon beter rijden dan jij? Het hoeft niet aan de sporen te liggen dat de pony bij een ander stukken beter loopt.
Verder moet je helemaal zelf weten wat je doet, maar ik zou er dan eerder een zweepje bij pakken. Uiteraard niet om mee te slaan, maar als hulpstuk om mee duidelijk te maken wat je bedoelt

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:09

M_Vainqueur schreef:
Doorzetten is geen oplossing als je eerlijk wilt rijden. Hij snapt het of niet. Als die het snapt doet die het. Zo niet snapt die of jou niet of uberhaupt niet wat de bedoeling is. Als die de oefening niet snapt...zie bovenstaande verhaal. Als die jou niet snapt, dan moet je al helemaal niet de hulp willen vergroten, dan komt er nog meer onduidelijkheid en spanning. Dan moet je zelf werken aan het geven van duidelijkere en kleinere hulpen. Bij een grote hulp komen er te veel prikkels en weet die gewoon niet meer wat er nou daadwerkelijk van hem gevraagd wordt. Als dat zo is...doet die maar niks, of iets wat je niet wilt...ook wel zijn intuïtie volgen.

Simpel is de oplossing dus. Hulpen verkleinen en verzachten, en duidelijk zijn...iedere keer weer...net zo duidelijk!

Ongeacht of je dan wel of geen sporen zou moeten gebruiken: klopt jouw (dikgedrukte) zin? Luisteren paarden altijd als ze het snappen? Kunnen paarden niet in de puberteit zitten, een prutdag hebben en het wel snappen, maar niet opvolgen? Ik kan me voorstellen dat een paard er echt niet altijd zin in heeft en er met de pet naar gooit. Toch?

Als het klopt wat jij zegt, zou ik ook geen sporen gebruiken (terwijl je paard het niet snapt). Maar als 'ie een beetje loopt te donderjagen, is het verhaal gelijk weer anders denk ik. En als ie bij een ander wel goed loopt, zou je er van uit kunnen gaan dat het paard de oefening al snapt. Maar misschien de persoon weer niet, dat zou wel kunnen inderdaad.. Ingewikkeld!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:16

Ik zou het gewoon een keertje proberen. Baat het niet dan schaadt het niet, toch? Ik neem aan dat jij ervaring hebt in het gebruik van sporen? Anders zou ik toch eerder kiezen voor een zweepje om een kleine, extra, aanwijzing te geven. In principe moet je pony natuurlijk gewoon wijken voor je kuit en niet voor je zweep/spoor. Hoe gaat het bij andere paarden? Reageren die wel meteen op je hulp?

aestate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:21

Waarom probeer je het niet een keer? Dus eerst de kuithulp voor het zijwaarts gaan, krijg je niet de gewenste reactie een keer aanraken met je spoortje. Een spoor gebruiken is niet per se schreeuwen naar een paard, het hangt er vanaf hoe je het gebruikt. Een zweepje is ook mogelijk, maar (hangt echt van het paard af en zijn ervaring) kan een te grote (schrik)reactie geven. Vergeet natuurlijk niet direct de druk eraf te halen als je paard het goed doet en dan weer terug te gaan naar de kuithulp.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:58

Arcodavella schreef:
M_Vainqueur schreef:

Ongeacht of je dan wel of geen sporen zou moeten gebruiken: klopt jouw (dikgedrukte) zin? Luisteren paarden altijd als ze het snappen? Kunnen paarden niet in de puberteit zitten, een prutdag hebben en het wel snappen, maar niet opvolgen? Ik kan me voorstellen dat een paard er echt niet altijd zin in heeft en er met de pet naar gooit. Toch?

Als het klopt wat jij zegt, zou ik ook geen sporen gebruiken (terwijl je paard het niet snapt). Maar als 'ie een beetje loopt te donderjagen, is het verhaal gelijk weer anders denk ik. En als ie bij een ander wel goed loopt, zou je er van uit kunnen gaan dat het paard de oefening al snapt. Maar misschien de persoon weer niet, dat zou wel kunnen inderdaad.. Ingewikkeld!

Ik ben van mening dat paarden geen 'puberteit'(zoals mensen puberteit hebben) en geen uitproberen ed hebben. Ik vind dat een paard die bijvoorbeeld bij een nieuwe ruiter niet doet wat die vraagt gewoon simpelweg niet kan plaatsen wat diegene vraagt, dit kan zijn omdat hij het daarvoor altijd op een andere hulp heeft gedaan dan wat diegene op dat moment vraagt, of omdat iemand anders tegenstrijdige hulpen geeft. Een handige ruiter kan op dat moment op verschillende manieren het gewenste vragen aan het paard om te belonen wanneer de juiste reactie komt. (Valt het je niet op dat de echt handige ruiters/professionele ruiters veel minder vaak 'moeilijke of uitproberende paarden' hebben?)
En wie weet heeft een paard een keer een dag dat die zich niet fijn voelt en dus anders reageert dan je zou verwachten, dan moet je de hulp verduidelijken, maar een paard iets nieuws leren is een proces van meerdere trainingen. Als een paard iedere dag zich niet voelt zoals verwacht moet je zelf of je verwachtingen en hulpen aanpassen of je paard laten controleren op een medisch mankement.
Bedenk je goed dat een paard een werkdier is, en dat ze niet kunnen denken, ze reageren op intuitie of op 'herkenning/gewoonte'(oftewel een hulp die je hebt aangeleerd door belonen bij reactie). Ze zullen dus altijd hun beste beentje voor zetten als ze iets gevraagd wordt. Dat het lijkt dat niet ieder paard dit doet, ligt aan de opvoeding, =aangeleerde hulpen en medische problemen. Deze zijn dan anders dan de weg waarop iets op dat moment gevraagd wordt.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:27

Arcodavella schreef:

Natuurlijk kan dat, maar het lijkt me vrij apart voor een paard om dat te uiten in 'geen zijgangen in draf willen doen' als ie verder braaf is. Dat lijkt me eerder een rijtechnisch probleem, of bij zo'n jong dier misschien een balansprobleem.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:37

Mee eens. Het andere meisje rijdt wel met sporen. Wat als dit paard de hulp zonder sporen niet herkent omdat deze bij de ander 'wijkt voor de spoor' ipv kuit?

_Susan94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:20

Als jij zelf goed met sporen overweg kan, kun je het altijd een keertje proberen. Vraag anders eens aan die andere persoon hoe die de hulpen geeft, misschien geeft die inderdaad de hulp op een iets andere manier door de sporen..

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 04:04

Het paardje is vijf en doet al zijgangen in draf, wat behoorlijk belastend is.
Als hij het wel in stap doet, maar niet in draf, zijn er 2 mogelijkheden. Of het paard heeft te veel moeite met balans of je zit je paard op de 1 of andere manier in de weg.
Gezien dat je zegt dat het een ander wel lukt, denk ik aan het tweede.
Sowieso gaat in geen van beide gevallen een spoor helpen.
Even off topic. Sporen zijn niet bedoeld om een fellere hulp te geven, maar om preciezer een plaats te kunnen aanraken om signalen voor verschillende beginnen op een wat andere plaats te geven of op een andere manier. Als je sporen gebruikt behoor je praktisch geen druk te geven. Anders blijf je maar weg bij de sporen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 04:05

Sjira schreef:
Mee eens. Het andere meisje rijdt wel met sporen. Wat als dit paard de hulp zonder sporen niet herkent omdat deze bij de ander 'wijkt voor de spoor' ipv kuit?

Waarom lukt het dan in stap wel en in draf niet?
Lijkt me met de kunde van de ruiter te maken te hebben.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 07:27

Zonde dat er zo gauw een spoor gepakt wordt.
Die pony is er echt niet plots beter van gaan lopen. Zal misschien een paar keer zijn.
En dan loopt hij met spoortje hetzelfde als op het been.

Was van de week op concour, (iets wat ik al nooit doe) en ben echt geschrokken van de gemiddelde spoorgebruik is de BB impuls klasse.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:38

Ik zou gewoon veel trainen met fijn aan je been, wellicht heb je dan helemaal geen spoor nodig. Want wat ga je doen zodra hij ook niet meer zo goed naar je spoor luisterd? Een grotere? Nee ik zie het niet als oplossing in dit geval, ik denk dat je hem door consequent trainen net zo makkelijk aan je been krijgt als met spoor.

ted

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:59

Ik lees verschillende reacties, wat is er mis mee om een spoortje aan te doen? Sporen zijn om je hulpen te verfijnen, als je met je been/kuit er niet door komt omdat hij het wellis waar nog niet snapt, waarom mag je hem dan niet helpen?

Belangrijk is wel dat je niet met je veen gaat klemmen waardoor je zijn buik open rijdt

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 17:51

ted schreef:
Ik lees verschillende reacties, wat is er mis mee om een spoortje aan te doen? Sporen zijn om je hulpen te verfijnen, als je met je been/kuit er niet door komt omdat hij het wellis waar nog niet snapt, waarom mag je hem dan niet helpen?

Belangrijk is wel dat je niet met je veen gaat klemmen waardoor je zijn buik open rijdt

Verfijnen inderdaad. Dat is dus een signaal dat het paard begrijpt, preciezer doorgeven. En spoor gaat het paard niet helpen om het te gaan begrijpen enkel om het te verfijnen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 17:56

Verfijnen is echt niet hetzelfde als "het paard snapt het niet"... Verfijnen is dezelfde reactie met een kleinere hulp. Als er geen reactie is heeft dit dan ook echt geen zijn.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:02

maximuss schreef:
Verfijnen is echt niet hetzelfde als "het paard snapt het niet"... Verfijnen is dezelfde reactie met een kleinere hulp. Als er geen reactie is heeft dit dan ook echt geen zijn.

Mooi kort en bondig gezegd.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:16

jensvl schreef:
Het paardje is vijf en doet al zijgangen in draf, wat behoorlijk belastend is

Vind ik beetje overdreven. Een vijfjarig paard mag M lopen, een lesjarige Z. Wijken zit al in de L1 dus is helemaal niet raar dat een vijfjarige beetje opzij moet voor t been

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:30

ik vind het fijne van sporen dat je een 'prikje' kan geven.
mijn paard wil nog wel eens er vandoor gaan en als ik sporen heb
kan ik vriendelijk duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is.
ook wordt je paard beter voor het been.
dat is makkelijker met zijgangen dan zonder vind ik.
meer kan ik je waarschijnlijk niet helpen.
begin in ieder geval klein, je paard is nog jong.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 09:30

Het dier is 5 , wat verwacht je van hem ??
Sporen zijn voor verfijning.
Op zich is het heel makkelijk een jong dier alles aan de leren, het weg stappen , het halthouden, maar dan zul je de hulpen klein moeten houden, dus waarschijnlijk is het bij jou en je pony al fout gegaan door te grote hulpen, door eerder gezegt heel hard te gaan praten tegen een chinees die je toch niet verstaat,

Het probleem zit in dit geval niet bij het paard maar bij jouzelf,
Ik zou zeggen gooi het zadel eraf en begin opnieuw, vanaf de grond.
Er zijn al te veel fouten in geslepen, die kun je nooit meer weghalen, want staan op de harde schijf, maar probeer met wat software het wat te gaan verzachten en dan zou ik vanaf de grond beginnen en bv over een jaar er weer eens op.

Ik heb een 11 jarige die met veel geschreeuw is gereden, ben nu al 2 jaar bezig met hem en nu pas kan hij ontspannen aan de hand en nu word het tijd voor een zadel terug op en het rijden stap voor stap weer op te bouwen,

Dus ja aan jou hoeveel tijd je hebt,
Moet hij morgen de zijgangen kunnen of mag het ook over 3 jaar??