M_Vainqueur schreef:Doorzetten is geen oplossing als je eerlijk wilt rijden. Hij snapt het of niet. Als die het snapt doet die het. Zo niet snapt die of jou niet of uberhaupt niet wat de bedoeling is. Als die de oefening niet snapt...zie bovenstaande verhaal. Als die jou niet snapt, dan moet je al helemaal niet de hulp willen vergroten, dan komt er nog meer onduidelijkheid en spanning. Dan moet je zelf werken aan het geven van duidelijkere en kleinere hulpen. Bij een grote hulp komen er te veel prikkels en weet die gewoon niet meer wat er nou daadwerkelijk van hem gevraagd wordt. Als dat zo is...doet die maar niks, of iets wat je niet wilt...ook wel zijn intuïtie volgen.
Simpel is de oplossing dus. Hulpen verkleinen en verzachten, en duidelijk zijn...iedere keer weer...net zo duidelijk!
Ongeacht of je dan wel of geen sporen zou moeten gebruiken: klopt jouw (dikgedrukte) zin? Luisteren paarden altijd als ze het snappen? Kunnen paarden niet in de puberteit zitten, een prutdag hebben en het wel snappen, maar niet opvolgen? Ik kan me voorstellen dat een paard er echt niet altijd zin in heeft en er met de pet naar gooit. Toch?
Als het klopt wat jij zegt, zou ik ook geen sporen gebruiken (terwijl je paard het niet snapt). Maar als 'ie een beetje loopt te donderjagen, is het verhaal gelijk weer anders denk ik. En als ie bij een ander wel goed loopt, zou je er van uit kunnen gaan dat het paard de oefening al snapt. Maar misschien de persoon weer niet, dat zou wel kunnen inderdaad.. Ingewikkeld!