'braver paard maken'

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

marieke1994

'braver paard maken'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 00:09

Hallo.
Ik rij een paard voor iemand.
Zij (volwassen vrouw) heeft dit paard voor haar zelf gekocht, nu is ze een beginner, wel al eerder eigen paard gehad moest ingeslapen worden vanwege artrose. Ze heeft dit paard uitgekozen op karakter en dat hij zo braaf was met rijden, liever lui als moe. Hier is dus echt goed over nagedacht en het was dus een ideaal beginners paard. Toen ze hem kocht was hij veel te zwaar en was het erg warm, hoog zomer. Nu is hij alweer een tijdje in goede conditie en je kan merken dat hij zich goed voelt.
Het bleek dat hij erg groen was nog. Erg scheef en vond nog veel dingen moeilijk, maakt niet uit kan aan gewerkt worden. Daarvoor ben ik dus. Nu is het zo omdat hij op gewicht is, wat kouder en hij zit weer lekker in zijn vel, word hij ook pittiger.
Omdat ze het paard nog niet meteen wil verkopen, willen we proberen om te kijken of we het paard braver kunnen maken.
Hebben jullie ideeën? Kan dat?
Het is van zich zelf soms wel een lomp en drammerig paard, dus ook belangrijk om vanaf de grond te gaan trainen op gehoorzaamheid. Ook onder het zadel kan hij soms wat doordrammen. Bijvoorbeeld bij overgang stap naar halthouden gewoon Door je teugels heen lopen.
Nu is het niet zo dat hij bokt o.i.d. maar hij moet beter gaan luisteren. Ze heeft niet altijd de controle. Als ze van draf terug wil naar stap dan dramt hij bij haar ook Door.
We zijn op zoek naar tips en ideeën om te kijken of het lukt. Ze heeft er geen haast mee, maar wil er op den duur wel plezier van hebben, nu durft ze eigenlijk niet goed te rijden, omdat ze bang is dat de controle weer weg is.
Misschien kunnen jullie helpen!

Titta

Re: 'braver paard maken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:11

Ik denk vooral kilometers maken en lesse. Aangezien je zei dat 'ie nog redelijk groen is..

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 00:15

Klopt het paard is redelijk groen ik ben hem nu aan het Door rijden. Het gaat er voornamelijk om dat we het paard geschikt willen maken voor haar zelf. Dus een soort van beginners paard. Zijn er nog dingen die kunnen helpen? We willen dat eerst proberen voordat we over moeten gaan tot verkoop

Even ter informatie. Het paard in kwestie is al 8 jaar. Het is niet zo dat het om een jong paard gaat.
Laatst bijgewerkt door marieke1994 op 12-02-16 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:21

Paarden zijn niet zo heel erg maakbaar. Je kunt ze opvoeden, trainen, kunstjes leren, vriendschap er mee hebben.. Volgens mij is dat paard, zoals jij het beschrijft al braaf... voor een jong beest. Mevrouw had dus beter een minder jong ding kunnen kopen. Als zij een beginner is dan kan ik niet anders zeggen dat dat dit dier ongeschikt is. Tenzij mevrouw heel dapper is en/of razend snel kan leren paardrijden. Het is niet het paard waar iets aan moet veranderen...

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:23

Ben het er mee eens dat jullie allebei moeten gaan lessen met het paard. Kilometers maken en ervaring op doen. Vergeet niet dat het niet alleen belangrijk is dat het paard braver wordt, maar ook de ruiter altijd beter kan worden.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 00:25

mrie schreef:
Paarden zijn niet zo heel erg maakbaar. Je kunt ze opvoeden, trainen, kunstjes leren, vriendschap er mee hebben.. Volgens mij is dat paard, zoals jij het beschrijft al braaf... voor een jong beest. Mevrouw had dus beter een minder jong ding kunnen kopen. Als zij een beginner is dan kan ik niet anders zeggen dat dat dit dier ongeschikt is. Tenzij mevrouw heel dapper is en/of razend snel kan leren paardrijden. Het is niet het paard waar iets aan moet veranderen...

Het stond er inderdaad niet bij, had net tegelijk met hou mijn post boven je gewijzigd. Maar het gaat om een 8 jarig paard niet een heel jong paard. Een jong paard was inderdaad niet verstandig geweest. Dit was met proef rijden, war ze meerdere malen gedaan heeft, super braaf. Een wat slomer paard. Een ideale beginners paard. Maar nu is hij weer goed op gewicht en zit hij goed in zijn vel.

Ruiter heeft altijd nog les van mij. Ik rijd het paard nu Door voor gaar dus op het moment nog genoeg te doen voor mij waarbij ik niet echt les nodig heb, waar ik nu vooral mee bezig ben is de gehoorzaamheid en het soepel maken van het paard.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:30

Je werkt aan gehoorzaamheid en souplesse, aan het rechtrichten. Verder kost het dan gewoon tijd en TLC

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 02:57

Wat ik dan niet zo goed snap , uit dit verhaal...
Jij rijdt het paard door voor haar en je geeft haar les
Maar je vraagt tips (over zoiets serieus) aan bokt???

Weet niet wat jouw eigen nivo is zowel in rijden als lesgeven maar dit is voor mij toch echt een teken dat (ondanks dat je zegt het niet nodig te hebben) dat ook jij een lesgever kan gebruiken.
En nee, dit is niet rot bedoeld ...
Iedereen dient km's te maken (zowel met rijden als lesgeven) en het is aan instructie om bijv ook eigenaresse te helpen om het paard leuk te gaan vinden en ermee om te leren gaan ...
Iets wat voor jou nu dus blijkbaar nog moeilijk is anders vroeg je hier niet om hulp.
Een paard voor zover kneden en leren kennen kost nu ernmaal tijd!
Enne... Niemand is te oud om te leren!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 03:15

Voltijds buiten zetten. Scheelt enorm in energiepieken, ze zien meestal meer dingen (en weersinvloeden ed), enz.
Je krijgt daar vaak echt een stabieler paard van. :)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 07:01

Een maand of 2-3 uitlenen aan een manege? Kilometers voor het paard en veel verschillende Ruiters'. En in ruil daarvoor vragen of de eigenaar 2x per week zelf mee mag rijden in een beginnersles, desnoods eerst op een manegepaard om even over de ergste angst heen te komen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 07:33

Een paard is zo goed en gehoorzaam als je hem traint, tot op zekere hoogte.
Tuurlijk is niet ieder paard precies hetzelfde, bij elk karakter zal het wel anders zijn, luisteren kunnen ze allemaal en dit paard lijkt mij juist wel geschikt als hij niet snel onder de indruk is.
Dat kan iemand ook heel makkelijk ongedaan maken bij een verkeerde aanpak, dat wel.
Maar dat geldt voor elk paard, er wordt zo vaak een braaf paard gekocht en op een gegeven moment gaat het er om dat je hem braaf houdt.
Gewoon trainen en lessen met de eigenaresse zelf, zolang ze niet vreselijk bang is kan ze zelf het beste oefenen hoe ze haar paard naar haar zin kan maken en hoe ze dat aan moet pakken.
En zorg vooral dat hij niet hoog in het voer staat, dat kan echt enorm veel verschil maken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:32

Het paard veel structuur bieden en altijd "eisen" dat het juiste antwoord gegeven wordt. Zorg daarbij dat eerst alle hulpen aan de (dubbele) longe bevestigd zijn. Dan weet je immers zeker dat het paard ook weet wat er van hem verwacht wordt. Soms is een ophouding op stem toevoegen een betere manier als een ophouding allen doorzetten op zit en teugel, zeker als het paard het ene wel, en het andere nog niet helemaal begrijpt.

Daarbij geef je aan dat het paard flink is afgevallen. Is het zadel daarop ook aangepast? Een zadel dat niet lekker ligt kan ook drammerigheid in de overgang geven omdat ze dan van beweging moeten veranderen, waarbij ze dan net last van het zadel kunnen krijgen.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:37

Als het paard van zichzelf al braaf is,
zou de focus dan niet meer op de ruiter moeten liggen in plaats van op het paard?
Kan ze niet een tijdje op de manege lessen nemen tot ze dit paard aan kan?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:43

Een ideetje van een beginnende en onzekere ruiter (dus als ik de plank volledig missla mag je me gerust even terugfluiten):
Laat de eigenaresse grondwerk doen of vrijheidsdressuur of een ander 'spelletje' op de grond. Zo leert ze het paard beter kennen en beter lezen en kan ze ook beter inspelen op zijn buien. Hoe meer ze het paard vertrouwd hoe minder erg ze het vind als hij een keer niet luistert als ze erop zit. Omdat ze dan het vertrouwen heeft dat hij toch niet met haar aan de kletter gaat maar gewoon even loopt te zeuren. Hoe meer vertrouwen en klik je met het dier hebt hoe beter je met zijn nukken om kunt gaan.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:48

Evelienepien schreef:
Wat ik dan niet zo goed snap , uit dit verhaal...
Jij rijdt het paard door voor haar en je geeft haar les
Maar je vraagt tips (over zoiets serieus) aan bokt???

Weet niet wat jouw eigen nivo is zowel in rijden als lesgeven maar dit is voor mij toch echt een teken dat (ondanks dat je zegt het niet nodig te hebben) dat ook jij een lesgever kan gebruiken.
En nee, dit is niet rot bedoeld ...
Iedereen dient km's te maken (zowel met rijden als lesgeven) en het is aan instructie om bijv ook eigenaresse te helpen om het paard leuk te gaan vinden en ermee om te leren gaan ...
Iets wat voor jou nu dus blijkbaar nog moeilijk is anders vroeg je hier niet om hulp.
Een paard voor zover kneden en leren kennen kost nu ernmaal tijd!
Enne... Niemand is te oud om te leren!

Daar is bokt voor toch? ;) Naast dat KM's maken, zijn er nog zat andere dingen die ze kan proberen. Vind dit een hele nare reactie. Snap best dat iemand ondanks dat nog gewoon wat andere opties wil horen. Een bang iemand goed kunnen begeleiden kunnen namelijk maar heel weinig mensen, ook al rijden ze hoog niveau, ook al geven ze jaren les.... Niet iedereen kan er mee omgaan ;)

Regelmaat... Dat is bij mijn paard echt een omslagpunt geweest. Ben naar een andere stal gegaan waar ze elke dag alles hetzelfde doen, klinkt heel suf... Maar die regelmaat, ook qua tijden en alles, is mijn paard zo veel rustiger geworden.

+ Wat bij mijn paard hielp: naar buiten... Daar werd ie rustiger van, kon ie zijn energie kwijt.

Dat zijn de dingen die naast de KM's maken gewoon hielpen...

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:49

Misschien is het een optie om stressless bij te voeren. Heb ik zelf een paar jaar gedaan bij die van mezelf, en daar haal je net de scherpe randjes mee weg. Waardoor je makkelijker aan het vertrouwen kan gaan werken.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:00

Leer hem aan de longe en met grondwerk om terug te komen op stem, een lange rustige "hoo" en beloon hem als hij dan braaf vertraagt of stil staat.
Wanneer dit goed gaat aan de longe verstaan ze dit vaak ook snel onder het zadel, en kan je dit combineren met de zit, been en teugelhulpen. Mijn ervaring is dat je bij doordrammen vooral niet teveel aan de teugels moet zitten.

Je kan de eigenaresse ook de one-rain-stop aanleren (met één teugel de hals ombuigen), daarmee kan ze snel weer controle krijgen als ze het even te spannend vind worden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:07

Voor een beginnende en onzekere ruiter zijn de meeste 8 jarige paarden nog veel en veel te jong. Alle knoppen moeten op een paard zitten voor zo iemand en het paard moet vooral heel gehoorzaam zijn liefst ook nog op stem Dit is een onbegonnen zaak of een zaak van de zeer lange adem of deze mevrouw moet het paard inderdaad aan de manege in gebruik geven in ruil voor zelf meedoen maar is het paard wel zover dat de manege er blij mee is?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:29

Een paard heeft een karakter. Als daar minder leuke trekken in zitten kom je daar met wat handigheid wel "omheen" maar dan moet die handigheid er wel zijn. Dat jij hem braaf krijgt betekent niet dat het haar ook gaat lukken. Ze zijn vaak wel slim genoeg om goed te weten bij wie ze wat kunnen. :) Dus tenzij de eigenaresse heel snel kan leren vrees ik dat dit paard door zijn karakter simpelweg ongeschikt is als het nu niet lukt.
Veel buiten zetten, voerbeleid eens bekijken zijn allemaal dingen die kunnen helpen maar uiteindelijk zit een deel ook in het karakter. :)

Elien_Dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:29

Ik denk dat dat paard aan je moest wennen. Dring dat paard niet te veel aan. Schakel Hulp in als je het evenknie weet of doe wat anders met hem of haar. Bijv. Wandelen over het terrein , haar belonen met klopjes, aaitje of snoepjes. Of doe soms Natural Horsemanship met spelletjes of volgen heb ik ook gedaan! ;)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:35

Paard en eigenaar moeten elkaar leren kennen en daarna met behulp van deskundige begeleiding met elkaar leren werken. Heel simpel. Paard kan wat extra opleiding gebruiken maar met goede begeleiding kan de eigenares dat ook gewoon zelf (zal ook zorgen voor een giga vertrouwensboost bij de eigenares).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:50

Als hij op de grond al dramt, zal je het eerst daar moeten oplossen. Ruinen kunnen lomp zijn, maar ook die kunnen keurig leren op te letten waar mens is en die netjes ruimte geven. Ik vermoed wel dat veel van dit gedrag ook bij aankoop al aanwezig was, maar niet zo opviel o.a. omdat de focus op het rijden lag en daar had hij geen energie om te klieren. Veel van wat nu bovenkomt als drammen is vermoed ik toen door haar als lief komen knuffelen uit gelegd, maar is eigenlijk gewoon erg brutaal "op schoot komen zitten" zonder toestemming of bijbehorende manieren.

Basisopvoeding op de grond en onder het zadel a la clinton anderson :
https://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM
https://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw
https://www.youtube.com/watch?v=qlq12fy3kAA
https://www.youtube.com/watch?v=7WoaE4Yl12g

en specifieker over leiden van paard :
https://www.youtube.com/watch?v=f1kl2iIpWqg
en over het "op schoot zitten" :
https://www.youtube.com/watch?v=eAM_t56q2wA
(beide warrick schiller trouwens, maar de principes zijn vrijwel hetzelfde)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:55

Lianne86: ik kan me voorstellen dat je mijn reactie naar vindt, hoor!
Dat zal ts ook wel vinden...
En ik snap jouw reactie .. Van bange mensen les geven, dat niet iedereen dat kan... Ook!

Maar draai het eens om:
Jij hebt nog geen klik met je paard, betaalt braaf je les iedere x + je paard wordt doorgereden door diezelfde persoon ( wat vermoedelijk ook geld kost) en diezelfde persoon vraagt hulp via een forum.
Wat dus inhoud dat zij het niet meer weet of zelf geen tips meer heeft !
Dat kan en iedereen dient alles te leten maar voor mij persoonlijk is dit een teken aan de wand dat eigenaresse en ts op dit moment niet echt verder komen.
Ts niet want anders vraagt ze het hier niet...
Eigenaresse dus blijkbaar ook niet...
Maar het kost haar dus wel geld! Ikzelf zou daar niet blij van worden; het kost al knaken genoeg!

Vandaar mijn tip dat ook ts les neemt want dan krijgt ze waarschijnlijk ook weer tips, die ze kan overbrengen naar de eigenaresse. En zoals je zelf al opperde: of ts dat kan????

Dus misschien is mijn post niet fijn om te lezen maar uiteindelijk gaat het in mijn ogen niet om ts maar om het paard, dat nu nog geen match is met eigenaresse.
Zoiets kost tijd, ook voor de instructie ; juist om te voorkomen dat eigenaresse leert dat het ern paard is en geen fiets (die je weer inruilt) en dat is iets wat ts juist nu (mi) te kort komt anders vraag je het hier niet..

Dus geen nare post maar realiteit in mijn ogen.
En ik veroordeel dasr ts niet op want iedereen mot het leren maar je hebt het wel over een paard en andermans centen!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:22

Is het doordrammen of is het pit? Doordrammen kun je trainen maar als het paard van karakter pittig is...

Dit klinkt éxact als het verhaal van mij en mijn eerste paard. Veel te vet gekocht, toen kalm en doodbraaf, op een gezond gewicht gekregen en het ware karakter kwam boven... Veels te pittig voor een angsthaas als ik. Heb het een jaar geprobeerd, les genomen, in training gezet, tijdje enkel maar grondwerk gedaan, verhuisd naar een stal waar ze buiten stonden en ik het voer zelf kon bepalen... Niks hielp. Paard was zeer snel, looplustig en kijkerig.
Ik heb ze uiteindelijk verkocht en een 10-jaars kalm beestje teruggekocht. We hebben ook onze downs (deze week nog een zeer grote gehad), maar onze karakters matchen perfect en we hebben hulp.

Ik hoop echt voor de eigenaresse dat het gewoon doordrammen is. Dat kun je eruit krijgen met goed en consequent doorrijden.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 10:32

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Heb het er samen met de eigenaresse goed over gehad en toch besloten om het paard te verkopen en iets zoeken wat beter bij haar past.
Evelienepien ik vond je post inderdaad niet helemaal gepast. En daarbij het is niet dat ik het niet meer weet maar om tips vragen is toch nooit verkeerd. Dat hoeft niet te zeggen dat ik het niet meer weet of te onervaren ben. Misschien heeft iemand wel net de tip waar ik niet aan gedacht had en wie wel heel goed helpt.

Nog even over de verdere tips. Dat van die manege was inderdaad misschien een goed idee geweest. Alleen de eigenaresse is vooral bang dat ze niet meer van dat bange gevoel af komt. Ze stapt er altijd met tegenzin op en altijd met van oh wat zou die vandaag toch eens doen. Dus vandaar de keus om hem te verkopen.
Hij stond al hele dagen buiten en met soortgenoten. Grondwerken waren we inderdaad mee bezig. Hij was af en toe inderdaad best lomp en daar waren we mee bezig en gaan we ook doen met het volgende paard.

Hier mag wat mij betreft een slotje op. Bedankt iedereen