Manier van rijles geven

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Manier van rijles geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 18:02

Ik heb een vraag over hoe er tegenwoordig overal lesgegeven wordt op rijverenigingen.

Ik heb jarenlang les gehad van een hele fijne instructeur die ieder voor zichzelf liet rijden. Dat was handig, want er liepen totaal verschillende combinaties mee in de les. Jonge paarden, oude en ervaren paarden, b niveau, z niveau, ieder met zijn eigen makkes en beperkingen.
Iedere keer pikte hij een combinatie eruit en ging er mee aan de slag en iedere combinatie kreeg dus andere oefeningen en opdrachten om uit te voeren, passend aan waar behoefte aan was.
Zo kreeg ik 11 jaar terug in Brabant ook al les bij de rijvereniging. Ik weet niet anders meer. Ik ben daardoor zelfstandig geworden. Wacht niet op opdrachten maar bedenk zelf wat te doen, waar behoefte aan is en waar ik aan moet werken op dat moment.

Nu is er een nieuwe instructeur gekomen. Deze laat iedereen dezelfde dingen doen op hetzelfde moment. Ik kan niet doen wat ik denk wat nodig is, want ik sta daar een beetje opdrachten en bevelen uit te voeren. Het is ook op een aanvaring uitgedraaid en ik ga dus niet meer naar de rijverenigingsles.

Hoe gaat het er tegenwoordig eigenlijk aan toe op rijverenigingen?

xSlvna

Re: Manier van rijles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:04

Ik heb geen vereniging maar wel op beide manieren les gehad. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar de losse lessen maar de rijtjeslessen zijn ook af en toe handig hoor! Even iedereen op de lange zijde strekken en sluiten, even allemaal wijken voor links en dan voor rechts... dan heb je de minste problemen in de rijhal.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:07

Ik heb je een pb gestuurd :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:11

Bij onze vereniging krijgt inderdaad iedereen les op eigen niveau. Ieder rijdt voor zichzelf naar eigen inzicht en ieder krijgt afzonderlijk een stuk aandacht. De instructeur springt in op wat ie ziet en gaat daar met de combinatie mee aan de slag.
Zoals bij jou de vroegere lessen zeg maar.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 18:13

Ik vind het ook zo raar. Iedereen heeft immers baat bij andere oefeningen en nu moet iedereen hetzelfde doen. Ik kreeg mijn paard niet voor elkaar in die les. Geen enkel moment....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:14

Maar dat ligt ook aan je eigen rijden dan. Waarom zou je je paard in een groepsles ineens niet voor elkaar krijgen... Ik ga er vanuit dat de oefeningen juist makkelijker zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 18:15

xSlvna schreef:
Maar dat ligt ook aan je eigen rijden dan. Waarom zou je je paard in een groepsles ineens niet voor elkaar krijgen... Ik ga er vanuit dat de oefeningen juist makkelijker zijn.

Nee, zover ben ik nog niet met dat paard. Ze is ontzettend gespannen waardoor ze niet zo reageert zoals ik het wil. Ze sluit me vaak buiten. Ik ga dan heel vaak terug naar de stap, want dan is ze het meest ontspannen, en als ze dat eenmaal is, draaf ik weer aan.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:15

Bij ons op de vereninging is het het ook ieder z'n eigen ding en richt de instructrice zich op het individu. Alleen gebeurt het wel eens allemaal op de zelfde hand rijden maar verder niet.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:16

Ik geef zelf les op en onze manege en vereniging. Elk niveau van beginnende ruiter tot sport Z ruiter rijd zijn eigen oefeningen. Ik geef ieder zijn eigen "werk" en soms als de groep qua niveau bij elkaar past eens een gezamenlijke oefening. Geeft heel prettig les en ook mijn combinaties ervaren dit fijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:17

Desiree schreef:
xSlvna schreef:

Nee, zover ben ik nog niet met dat paard. Ze is ontzettend gespannen waardoor ze niet zo reageert zoals ik het wil. Ze sluit me vaak buiten. Ik ga dan heel vaak terug naar de stap, want dan is ze het meest ontspannen, en als ze dat eenmaal is, draaf ik weer aan.

En mocht dit niet in de les? Even in stap gaan omdat je je paard niet 'alert' krijgt?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:19

Dat is ook raar.
Stel de opdracht is middendraf rijden op een lange zijde, maar paard is nog niet voldoende los en aan de hulpen, dan krijg je dus alleen een versnelling ipv een verruiming. Dan heeft die oefening toch geen meerwaarde...

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:19

Met hoeveel rijden jullie in de les? Met 3 of 4 vind ik ieder gaat zijn eigen gang ideaal, maar met meer dan dat snap ik wel dat het voor de instructeur lastig wordt om niet voor rijtjes te kiezen.

Ik vind het vooral lastig als ik op een paard zit die ontzettend gaat anticiperen, of voor wie de oefening op dat moment totaal ongeschikt is... Wijken bijvoorbeeld op een paard dat vlucht voor je been. Dan kies ik er vaak voor om de oefening of niet te rijden, of een aangepaste versie.

Je zou even aan de instructeur kunnen vragen of het goed is dat je de oefening over slaat. Dan weet hij/zij nog wel dat je er bent. :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 18:21

xSlvna schreef:
En mocht dit niet in de les? Even in stap gaan omdat je je paard niet 'alert' krijgt?

Nee, want ik moet bevelen uitvoeren. Ik mag alleen iets doen als hij zegt dat het mag. :(

Voorbeeld, de eerste les met Sam bij hem was vreselijk. Sam had een veulen aan de voet en niet zo´n beste conditie. Die moet ik geregeld even op adem laten komen om te voorkomen dat haar spieren verzuren. Maar.... hij gaf niet één x de gelegenheid! Sam was uitgeput na de les, mijn man kwam ons ophalen en zei `wat heb je met Sam gedaan???` Ik dacht, `dit is eens maar nooit weer` en de keer daarop gaf ik haar verschillende keren lange teugel, samen met nog iemand wiens paard ook conditie kwijt was omdat die driekwart jaar stil had gestaan wegens een gebroken voetbeentje.

Dit zinde hem al niet en begon al te zeggen dat hij zich altijd ergerde aan mensen die in zijn les aan de lange teugel gingen stappen. Later zei hij ook `vroeger moesten de paarden de hele dag werken op het land`, wat ik nergens op vond slaan omdat dit niet te vergelijken is met een uur flink moeten knallen in de dressuurles.

Snap je een beetje wat ik bedoel?

maikeltje schreef:
Dat is ook raar.
Stel de opdracht is middendraf rijden op een lange zijde, maar paard is nog niet voldoende los en aan de hulpen, dan krijg je dus alleen een versnelling ipv een verruiming. Dan heeft die oefening toch geen meerwaarde...

Helemaal mee eens! Dit is ook mijn probleem! Soms is het verkeerde moment om een bepaald iets van een paard te vragen, omdat hij daar nog niet klaar voor is. Dit is nu zo´n voorbeeld waar ik me dus aan stoor.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 09-02-16 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:23

Dat is geen instructeur, da's een verkeersregelaar :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:23

Van zo een gek zou ik geen les willen, hoe zijn manier van lesgeven ook al is. Het is toch jouw paard en niemand dwingt je om dat dier af te jakkeren.

Jij bent ook geen doorzetter dat je liever naar die man in het midden luistert dan naar je paard...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 18:28

xSlvna schreef:
Van zo een gek zou ik geen les willen, hoe zijn manier van lesgeven ook al is. Het is toch jouw paard en niemand dwingt je om dat dier af te jakkeren.

Jij bent ook geen doorzetter dat je liever naar die man in het midden luistert dan naar je paard...

Oh? Ben jij er dan bij geweest?

Je moest eens weten! Het is zo´n enorme aanvaring geworden, dat ik werkelijk waar ONTPLOFT ben. En hij werd ook woedend, vond mij eigenwijs, ik zei dat hij zelf ingenomen en arrogant was etc etc.
Hij tegen mij ´en voorlopig wil ik je niet meer terug zien!!!!` en ik zeg `oh, dacht je dan dat ik dat zou doen?` Bij de andere ruiters was een ijzige en gespannen stilte gevallen en niemand durfde verder zijn mond nog open te doen.

We hebben elkaar weken later nog wel gesproken en de excuses aangeboden, maar ik ben toch nooit meer wezen lessen. Want ik zie het niet zitten. Dit gaat nooit goed als ik weer terug ga naar die les. Zijn manier van les geven past helemaal niet bij mij. Ik pas me namelijk voortdurend aan bij waar mijn paard op dat moment behoefte aan heeft. Als ik daar geen gelegenheid voor krijg, word ik gefrustreerd en gespannen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:32

Nooit verenigingsles gereden maar zelfs in manegeles nam ik de ruimte als ik het idee had dat ik of het manegepaard daar even behoefte aan had. Zo'n dictator als instructeur lijkt me niks... zou klacht bij vereniging indienen... er zijn meer instructeurs. Het is jouw paard en als jij even wil stappen dan doe je dat gewoon.... zolang je de andere ruiters niet in de weg rijdt lijkt me dat alleen maar verstandig.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 18:35

Ik ga steunend lid worden. Ik ben roepende in de woestijn in dit achtergelegen gebied.
Hier wordt gedacht dat zijn methode de beste methode is. Zelfs als ik zie hoe sommige paarden net een beetje losgelatenheid gingen vertonen bij de vorige instructeur, en nu weer vaster komen te zitten wegens strakkere optoming.

Nog zoiets, als je paard niet goed genoeg de hoek doorgaat, moet je je binnenhand tegen de hals aan leggen. Ik snap dat wel, hiermee begrens je de schouder van het paard zodat hij niet over de schouder naar binnen valt.
Doe ik ook wel eens, maar ik streef eigenlijk naar stelling of lengtebuiging naar binnen en dan wil ik wel even met de binnenhand van de hals af om stelling te vragen. Mocht niet. Handen moesten bij elkaar.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:36

Desiree schreef:
Als ik daar geen gelegenheid voor krijg, word ik gefrustreerd en gespannen.

Je had wel de gelegenheid. Je zit op jouw paard en als jij wilt stappen ga jij stappen al gaat de instructeur op zijn hoofd staan.

Jij moet doen wat je goed acht voor je paard, mijn stalbaas zei ook vaker "Hup zet m nu aan t werk" en dan ging ik fijn stappen als ik dat aanvoelde. Dan ging ie maar flippen, stuurde die me maar uit de rijbak. Boeit mij toch niet, ik ga mn paard niet aftrappen voor een vent met een diploma. Ik zou ook mijn kind niet mishandelen als iemand dat zei.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:36

maikeltje schreef:
Dat is geen instructeur, da's een verkeersregelaar :')

_/-\o_

Verenigingsles geven is echt een vak apart, lang niet iedereen is er geschikt voor imo. Ik heb hele fijne instructeurs gehad die ervoor zorgden dat de les voor iedereen een stukje meerwaarde had. Ik heb ook lessen gehad waarbij de instructeur veel te veel ging opleggen op welke manier je moest rijden. Daar heb ik mijn privé instructeur voor, als een verenigingsles daar bij aansluit is dat super, als dat niet zo is kan je als instructeur best wat losse tips geven en hier en daar even meekijken zonder mij ineens op een volledig andere manier te laten rijden. Je kan niet verwachten dat een hele vereniging zich aan jouw manier van werken aanpast.
Ook lessen gehad waarbij we inderdaad allemaal dezelfde oefeningen moesten rijden, dat hoeft niet erg te zijn alleen om nou van een paard dat een paar maanden onder het zadel is te verwachten dat ik er wel even schouderbinnenwaarts, travers en keertwendingen uitrijd....mwah. Dacht ik even niet. Dan mis je toch wel een belangrijk stukje inzicht volgens mij en creativiteit om dat even op een andere manier in te vullen (het zou zo simpel zijn om de minder ervaren combinaties bijvoorbeeld stelling te laten vragen op de lange zijde, en degene die eraan toe zijn schouderbinnenwaarts....)

Ik rijd geen verenigingslessen meer al hebben we momenteel trouwens wel een fijne instructrice, daar zou ik gerust met een jong paard durven te gaan rijden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:39

Desiree schreef:
Ik ga steunend lid worden. Ik ben roepende in de woestijn in dit achtergelegen gebied.
Hier wordt gedacht dat zijn methode de beste methode is. Zelfs als ik zie hoe sommige paarden net een beetje losgelatenheid gingen vertonen bij de vorige instructeur, en nu weer vaster komen te zitten wegens strakkere optoming.

Nog zoiets, als je paard niet goed genoeg de hoek doorgaat, moet je je binnenhand tegen de hals aan leggen. Ik snap dat wel, hiermee begrens je de schouder van het paard zodat hij niet over de schouder naar binnen valt.
Doe ik ook wel eens, maar ik streef eigenlijk naar stelling of lengtebuiging naar binnen en dan wil ik wel even met de binnenhand van de hals af om stelling te vragen. Mocht niet. Handen moesten bij elkaar.

Ik snap dat niet, het paard komt namelijk naar binnen omdat hij door je binnenbeen heenvalt over het algemeen. Dat moet je helemaal niet met je hand op willen lossen, dat is symptoombestrijding....Maar geeft wel meteen mooi het punt weer. Ik vind het fijn als tijdens een verenigingsles bijvoorbeeld geconstateerd wordt dat mijn paard naar binnen valt, dat ik dieper de hoek in zou mogen rijden, dat hij meer zou mogen buigen in de hoek, dat soort dingen. Als vervolgens blijkt dat ik dat niet opgelost krijg, kan je daar als instructeur nog ondersteuning in bieden maar waar mogelijk, laat mij het gewoon oplossen...Geef aan wat er beter kan, maar laat mij op dezelfde manier rijden als thuis. Zit ik ook niet met een paard dat drie dagen in de war is bij wijze van spreken.

En ja, dat is heel anders werken dan wanneer je les staat te geven aan een combi die specifiek voor jou manier van rijden/lesgeven heeft gekozen. Ik zou het ook niet kunnen, verenigingsles geven. Maar als je er niet tegen kan dat mensen op verschillende manieren rijden en doorgaans ook nog bij anderen lessen, moet je daar gewoon niet gaan staan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 18:41

xSlvna schreef:
Desiree schreef:
Als ik daar geen gelegenheid voor krijg, word ik gefrustreerd en gespannen.

Je had wel de gelegenheid. Je zit op jouw paard en als jij wilt stappen ga jij stappen al gaat de instructeur op zijn hoofd staan.

Jij moet doen wat je goed acht voor je paard, mijn stalbaas zei ook vaker "Hup zet m nu aan t werk" en dan ging ik fijn stappen als ik dat aanvoelde. Dan ging ie maar flippen, stuurde die me maar uit de rijbak. Boeit mij toch niet, ik ga mn paard niet aftrappen voor een vent met een diploma. Ik zou ook mijn kind niet mishandelen als iemand dat zei.

Ik heb één x en dat was de eerste les van hem dat ik gedaan had wat hij zei, maar dat was eens maar nooit weer. Ik wilde mijn goede wil tonen maar kwam daarmee heel erg in een tweestrijd terecht.
Je moet weten dat ik al mijn reserves had naar hem toe en dat ik dat naar de andere leden geuit had. Ik wilde later niet het verwijt krijgen dat ik het niet geprobeerd had.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:41

Geweldig, wat zal die op zijn neus hebben gekeken van jouw reactie. Had ik graag live gezien. Maar je hebt toch gelijk als je zegt dat zijn methode niet bij jou past... Betekent dit nu dat je geen lessen meer kunt hebben via de vereniging omdat er geen anderen instructeur is? En kun je zelf een instructeur meebrengen, of ergens anders gaan lessen...
Ik vind het ook niet fijn hoor van die kleuterschoollessen alles in een rijtje. Voor sommige oefeningen is het handig, maar dat hoeft dan toch niet een hele les. Bovendien sluit hij dus niet aan bij de diverse niveaus. Wat vinden anderen hier eigenlijk van, bijvoorbeeld de commissie die er over gaat, die hem aangetrokken hebben. Zijn er meer ruiters die vinden dat deze methode niet bij hen past?

By the way, hoe oud is die man, 86? Ik kreeg in 1976 op deze manier les..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:44

Nou volgende keer beter naar jezelf luisteren... Je gevoel zat vantevoren al niet goed... dus niet doen.
en het ligt aan die specifieke instructeur en die vereniging ... zoals je al leest is dat geen normale manier van lesgeven. (en dat gevoel had je al) Dus niet meer jezelf en je paard overvragen door iets te doen waar je vooraf al slecht gevoel van krijgt.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:45

Ik heb zelfs gedifferentieerde manege lessen gehad. Beetje raar dat er zo'n hork les geeft...
Is er niet nog een rijklasje? Of privé les gaan nemen? Andere vereniging? Lastig. Maar als het niet klikt gaan de lessen nooit werken...