Wijken gaat fout

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

famkehorses

Wijken gaat fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 19:20

2 maanden geleden begon ik met wijken met mijn pony
dat ging heel erg goed gelijk!
ik was super trots natuurlijk..
tot 3 weken geleden ik was aan het wijken en plotseling
begint ze heftig te bokken in de 1 jaar dat ik haar heb heeft ze nog nooit gebokt
ik dacht dat het eenmalig was dat ze misschien ergens van schrok
maar daarna deed ze het weer.. en weer...
heel gek.. Nu wil ik eigenlijk niet meer wijken omdat ik dan
denk dat ze weer op hol slaat of gaat bokken..
weet iemand misschien waar het door komt of wat ik eraan kan doen?

PS: ze doet het echt alleen bij wijken. /3

xniieeenke

Re: Wijken gaat fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:22

2 woorden: neem instructie.

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 19:27

Iemand die mij les geeft
weet ook niet goed wat het is

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:28

famkehorses schreef:
Iemand die mij les geeft

Zou ik toch andere instructie zoeken.
Wij achter ons schermpje zien niet wat er is, en een goede instructeur kan je er mee helpen :)

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:29

Je kan wel gaan wijken, maar als je pony verder niet goed loopt en scheef is krijgt je pony blokkades en dit kan pijn doen. Misschien handig om een ervaren deskundige te vragen om je te helpen? Je kan pas wijken als je pony recht gericht en recht gesteld is.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:30

famkehorses schreef:
Iemand die mij les geeft

Snel opzoek naar een ander! Een goede ervaring deskundige kan je vast wel helpen.

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 19:32

dat is het probleem dus nou net... Ik heb er al 2 deskundige bij gehaald...
de een zeg dit de ander zegt dat.. Dan kom ik ook niet verder

maar dankjewel!!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:33

Neem gewoon les van een goed iemand waarmee je verder komt, kom je bij de ene na een hele poos niet verder probeer je de ander. Klinkt heel dom omdat we het over mensen hebben, maar het beste moet je nemen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:40

famkehorses schreef:

maar dankjewel!!

9 van de 10 mensen die les geven rijden wedstrijden en hebben een orun. Daar weer 1 op de 10 van heeft er echt verstand van. Tegenwoordig kan iedereen zijn orun halen en in de wedstrijden is het nog erger: hoe minder diervriendelijk hoe meer punten puur om het mooie beeld.. wat dus eigenlijk niet mooi is.. zoek dus goed het liefste iemand die het op de klassieke manier doet (klassieke dressuur is de dressuur hoe het echt moet).

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:50

EJuniorJoost schreef:
famkehorses schreef:

maar dankjewel!!

9 van de 10 mensen die les geven rijden wedstrijden en hebben een orun. Daar weer 1 op de 10 van heeft er echt verstand van. Tegenwoordig kan iedereen zijn orun halen en in de wedstrijden is het nog erger: hoe minder diervriendelijk hoe meer punten puur om het mooie beeld.. wat dus eigenlijk niet mooi is.. zoek dus goed het liefste iemand die het op de klassieke manier doet (klassieke dressuur is de dressuur hoe het echt moet).

nou ik zie er genoeg in de klassieke dressuur met een ondernek waar je eng van word die alleen maar valse knik gereden worden, ja met instructrice diploma op dat gebied
dus dat er 1 op de 10 is die er verstand van heefd houd je altijd,

verder kan het zijn doordat je een stapje verder gegaan bent in de training je paard spieren is gaan ontwikkelen die hij eerst minder had en daardoor kan het zijn dat je zadel niet meer goed past, of zoals hier boven word genoemd is er misschien toch een werveltje verkeert geschoten oid, een paarden fysio of osteopaat kan je hier in misschien verder mee helpen, zij kunnen je vaak ook vertellen waar het in je training dan mis is gegaan!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:54

Hoi, hoe oud is je pony, is hij./zij nog jong?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:54

Tja, het kan zo simpel zijn als dat je je been te ver naar achteren legt, in de liesstreek terecht komt en daarop je pony gaat bokken. Of zo ingewikkeld als een onderliggend lichamelijk probleem dat pas tot uiting komt bij deze bepaalde beweging. En alles daartussenin....Helaas moet ik dus meegaan in de opmerking om een andere instructeur te zoeken, iemand die je wel voldoende kan verder helpen en begeleiden. Want als deze het nu al niet meer weet zal ze je waarschijnlijk op veel vlakken niet verder kunnen helpen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:06

EJuniorJoost schreef:
Tegenwoordig kan iedereen zijn orun halen en in de wedstrijden is het nog erger: hoe minder diervriendelijk hoe meer punten puur om het mooie beeld..

Waar haal je die onzin vandaan? Klinkt alsof je zelf nooit wedstrijden hebt gereden en dus geen idee hebt waar je het over hebt. Het is heus niet zo dat hoe harder ik schop en trek, hoe hoger de punten zijn hoor.. Jury's complimenteren juist een vriendelijke rijstijl.

EJuniorJoost schreef:
zoek dus goed het liefste iemand die het op de klassieke manier doet (klassieke dressuur is de dressuur hoe het echt moet).

Dat het zo echt moet is geen feit, maar een mening.
Dat mensen vroeger hun huis schoonmaakten met een bezem betekent niet dat wij het niet met de stofzuiger kunnen doen. En dat veel mensen vroeger alleen maar vóór de loodlijn reden en dat dat als ideaalbeeld wordt gezien, betekent niet dat wij niet stukjes achter de loodlijn kunnen trainen.

@ts:
Ik denk ook dat je momenteel geen goede instructrice hebt. Een goede instructeur is iemand die kennis van zaken heeft en daarnaast goed kan inschatten wat jou en je paard verder gaat helpen. Als dat met een basis-basis-basis oefening als wijken al niet lukt, denk ik toch dat je instructrice weinig tot geen kennis van zaken heeft.

Wat betreft het bokken: misschien leg je been veel te ver naar achter? Een been in de lies van een paard is heel vervelend en daar kan hij zeker van gaan bokken. (Ik zie dat 0000 me net voor was en hetzelfde aandraagt)

Probeer verder het paard RECHT te houden, ook tijdens het wijken. Geen stelling. Leg je ene been aan en kijk of hij opzij gaat en gaat kruisen met zijn benen. Zorg ervoor dat hij nog steeds recht is. Rij desnoods op een spiegel af als je die in de bak hebt, dan kan je zien of je paard recht blijft. Als hij niet opzij gaat kun je hem van voren wat tegenhouden. Hiermee geef je aan: je mag niet rechtuit naar voren blijven lopen, dus je zult een andere keuze moeten maken. Paard kan dan twee dingen gaan doen: ertegenin gaan en dus juist de verkeerde kant op wijken (doen ze soms als ze wijken voor druk nog niet kennen). In dat geval geef je de hulpen gelijk nog wat duidelijkerzodat je paard snapt dat hij een verkeerd antwoord aan het geven is. Zodra hij bedenkt dat hij de andere kant op gaat, hulpen weg en belonen en weer rechtuit. Zo leer je het rustig aan.
Maar zoek hier zeker een goede instructie bij. Die ziet zeker wat er fout gaat waardoor het paard gaat bokken
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 08-02-16 20:10, in het totaal 3 keer bewerkt

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:08

0000 schreef:
Tja, het kan zo simpel zijn als dat je je been te ver naar achteren legt, in de liesstreek terecht komt en daarop je pony gaat bokken. Of zo ingewikkeld als een onderliggend lichamelijk probleem dat pas tot uiting komt bij deze bepaalde beweging. En alles daartussenin....Helaas moet ik dus meegaan in de opmerking om een andere instructeur te zoeken, iemand die je wel voldoende kan verder helpen en begeleiden. Want als deze het nu al niet meer weet zal ze je waarschijnlijk op veel vlakken niet verder kunnen helpen.

Wil best een keer foto's plaatsen die ik maak op wedstrijden hoor? Ook van het NK pony's

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:10

EJuniorJoost schreef:
0000 schreef:

Wil best een keer foto's plaatsen die ik maak op wedstrijden hoor? Ook van het NK pony's

Huh?

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:12

Oeps verkeerde quote

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:14

Oefen je het wijken ook steeds op dezelfde manier (bijvoorbeeld vanaf de AC-lijn naar de hoefslag)? Er zijn namelijk tig andere manieren om het zijwaarts te oefenen:
- lang de bakrand als schouder buitenwaarts met minder stelling
- op de hoefslag in schouder voor positie
- van de 5-meterlijn een paar pasjes wijken richting de hoefslag ipv meteen het hele eind
- van de binnenhoefslag 1 pasje wijken richting de normale hoefslag
- vanaf de AC lijn 2 pasjes opzij bij X en dan rechtdoor
- vanuit een volte van 15 meter de laatste 5 meter 'uitwijken' naar de hoefslag
enz enz enz enz...
En dan hebben we het nog niet eens over alle manieren waarop de ruiterfoute en goede hulpen kan geven, en manieren waarop het paard lichamelijk en psychisch fout en goed kan worden voorbereid op de allereerste zijgang.

Als je een instructrice hebt die maar 1 manier van wijken kent, bijvoorbeeld alleen vanaf de AC lijn naar de hoefslag, met als enige 'methode' dat maar net zo lang te herhalen tot het goed gaat, dan is dat een geweldig goede reden om een nieuwe instructrice te zoeken. :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:17

EJuniorJoost schreef:

Dat heeft niks te maken met klassiek vs modern. Als je een jong kind klassiek wilt leren rijden doen ze het heus ook niet perfect. Misschien dat ze dan ipv pony te diep te trekken, de rug van de pony wel helemaal verpesten door zn kop omhoog te trekken en een enorme onderhals te kweken met als kers op de taart een mooie doorgezakte rug waardoor ze uiteindelijk kreupel gaan lopen. Daar kan je ook mooie foto's van maken :j
Zowel klassiek als modern kan goed werken maar niet iedereen zal een schoolvoorbeeld worden van hoe het moet, in welke "dressuurstroming" dan ook

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:18

Dorine92 schreef:
EJuniorJoost schreef:
Tegenwoordig kan iedereen zijn orun halen en in de wedstrijden is het nog erger: hoe minder diervriendelijk hoe meer punten puur om het mooie beeld..

Waar haal je die onzin vandaan? Klinkt alsof je zelf nooit wedstrijden hebt gereden en dus geen idee hebt waar je het over hebt. Het is heus niet zo dat hoe harder ik schop en trek, hoe hoger de punten zijn hoor.. Jury's complimenteren juist een vriendelijke rijstijl.

EJuniorJoost schreef:
zoek dus goed het liefste iemand die het op de klassieke manier doet (klassieke dressuur is de dressuur hoe het echt moet).

Jury's die geven vriendelijke rijstijl hogere punten? Wil best foto's plaatsen van wedstrijden die ik heb gemaakt ook van het NK. foto's waar ik echt niet blij van werd.

En dat van achter de loodlijn.

http://paardenblog.tussenruiterenpaard. ... uding-zit/

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:41

EJuniorJoost schreef:
Jury's die geven vriendelijke rijstijl hogere punten? Wil best foto's plaatsen van wedstrijden die ik heb gemaakt ook van het NK. foto's waar ik echt niet blij van werd.

En dat van achter de loodlijn.

http://paardenblog.tussenruiterenpaard. ... uding-zit/

Die gasten halen twee dingen door elkaar. Achter de loodlijn is heel wat anders dan achter de teugel. Een paard kan ook achter de loodlijn maar aan de teugel lopen. Achter de teugel is altijd fout.
Even een kleine aanpassing nadat ik het artikel in de link beter bekeken heb: JIJ haalt twee dingen door elkaar. Zij zeggen "achter de teugel is achter de loodlijn". Jij maakt daarvan: "achter de loodlijn is achter de teugel". Maar dat is fout. Een appel is altijd fruit maar fruit is niet altijd een appel

En wat betreft die foto's: ook mensen die klassiek proberen te rijden maken fouten en ook daar kan je lelijke foto's van maken.

En lezen is moeilijk he? Ik zei dat juryleden een vriendelijke rijstijl COMPLIMENTEREN. Niet dat ze iemand die vriendelijk rijdt per sé hogere punten geven. Als diegene namelijk de gevraagde onderdelen niet goed rijdt (of gewoon aan lange teugel door de bak wandelt >> ook heel vriendelijk maar niet gevraagd), krijgt de bekkentrekker toch hogere punten. Echter wanneer een bekkentrekker en een vriendelijke ruiter dezelfde kwaliteit van rijden laten zien, wint de vriendelijke ruiter het toch echt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:04

MA > RT-V

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:17

Moderatoropmerking:
De vraag van de poster gaat over het wijken met haar pony. Een discussie over hoe juryleden een proefje beoordelen kan gevoerd worden op het onderdeel WD

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:26

famkehorses schreef:

maar dankjewel!!

Wat zeggen zij dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:05

Als de pony het alleen doet bij het wijken en dan ook dit gedrag vertoont zou ik de pony nalaten kijken door een osteo oid. Het klinkt niet als normaal gedrag.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:32

Doet je pony het ook op de volte? Probeer eens in de volte te wijken, dus volte verkleinen en vergroten. 2 passen is genoeg en dan breid je het verder uit. misschien was het ineens te veel voor je pony en heb je hem een beetje overvallen zeg maar.