Wat zijn de meest voorkomende ruiterongevallen en eventuele ongevallen die er niet tussen staan mag je zelf toevoegen. En ik ben erg benieuwd of het gelijk behandelt kon worden of dat je hiervoor naar het ziekenhuis moest.
Ik had zelf een gebroken sleutelbeen en een whiplash door een paard
Flowery
Geplaatst: 02-02-16 11:08
Veel blauwe plekken, 1x zo hard gevallen dat ik een hersenschudding had, een snee naast mijn oog en wat schaafwonden in mijn gezicht.
Dorine92
Geplaatst: 02-02-16 11:09
Gebroken sleutelbeen idd maar die staat er niet bij
F_inley
Geplaatst: 02-02-16 11:09
Rug gebroken op twee plekken. Helaas verkeerd behandeld dus heb nu levenslang zullen we maar zeggen
En mijn hand een x gebroken
proudmama
Geplaatst: 02-02-16 11:12
Naast mijn gebroken knie plateau ook 2 x mijn stuitje gebroken .
Solmyrkvi
Geplaatst: 02-02-16 11:12
Doordat ruiters vaak op een bepaalde manier op de schouder terecht komen is een gebroken sleutelbeen een van de meest voorkomende verwondingen van een val.
Bij mijn ergste val had ik een flinke hersenschudding, verschoven rugwervels en een wond in m'n mond waardoor je bijna door m'n wang kon kijken (daarnaast nog een oneindige hoeveelheid aan blauwe plekken, schaafwonden en sneeën )
Dimphyl
Geplaatst: 02-02-16 11:13
Gelukkig nog nooit echt iets gehad, maar tinkerlief is wel meerdere keren op mijn voet gaan staan dus wel wat schaafplekken, blauwe plekken en kneuzingen.
MDWStables
Geplaatst: 02-02-16 11:15
Onlangs mijn schouder verbrijzeld.... Na anderhalve week overleg en ziekenhuis in en uit ben ik geopereerd.
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Rugkneuzing, en een gekneusde rib is het ergste wat ik ooit heb opgelopen (niet in 1 val). Verder veel blauwe plekken en laatst een gekneusde enkel omdat ik ergens over struikelde. Mijn man heeft bij een ongelukje met trailer laden een vinger gebroken, ook was de vinger helemaal open van onder tot boven (paard duwde de stang tegen het schot en mijn man had zijn vinger er tussen).
Voor de rugkneuzing ben ik gelijk naar het ziekenhuis gegaan daar is 112 voor gebeld omdat ik niet meer kon staan. Eerst werd gedacht aan een gebroken rug. Ben op een plankje de ambulance in gegaan. Gelukkig kon ik in de avond weer naar huis, met een flinke dosis pijnstillers mee, en toch wel opluchting omdat het ook heel erg foute boel had kunnen zijn. Al met al heeft het toch nog zo'n 6 weken geduurd voor ik weer redelijk op de been was. Gekneusde rib viel heel erg mee, behalve dat ik niet kon fietsen en auto rijden.
Mijn man is met zijn vinger ook gelijk naar de SEH gegaan, wel met eigen vervoer (ik reed de auto). Daar is hij op de foto gezet en hebben ze de vinger gehecht en er een spalkje om gedaan.
Evelijn
Vooral blauwe plekken en dan niet zozeer van ongelukken van het rijden maar juist in de verzorging. Paard die charmant op je tenen gaat staan of toch tikje tegen je been aan bij krabben van de hoeven.
Een keer flink gevallen op mijn hoofd en bewusteloos en toen ben ik met de ambulance naar ziekenhuis gebracht. Niks gebroken maar wel fikse hersenschudding en blessure aan mijn schouder. Dat is in ongeveer 20 jaar paardrijden de enige keer dat ik voor iets paardsgerelateerd naar het ziekenhuis moest.
Cerilene_
Geplaatst: 02-02-16 11:17
Volgens mij komt qua breuken het sleutelbeen idd vaak voor. Ook rugletsel komt volgens mij relatief vaak voor. Maar gelukkig zal het in veruit de meeste gevallen om minder ernstige dingen gaan zoals blauwe plekken, spierpijn en schrammen.
Zelf heb ik gelukkig pas 1 keer iets ergers dan dat gehad. Nl een gebroken pols (heel veel jaar geleden). Ik ben niet naar de dokter geweest toen omdat ik dacht dat het wel mee zou vallen. Alleen staat hij nu een beetje scheef. Verder niet echt last meer van. Geluk dus, want normaal moet dat echt wel behandeld worden.
jeetje77
Geplaatst: 02-02-16 11:21
Heup gebroken, staat er niet bij. Is alleen pas half jaar later ontdekt. Hopelijk kan ik straks met een prothese weer dat wat ik kon. Rijden gaat, niet te lang en te intensief.
JudithGigi
Geplaatst: 02-02-16 11:21
Gebroken sleutelbeen bij mij. Ook veel kneuzingen en hersenschuddingen trouwens
Sherivey
Geplaatst: 02-02-16 11:23
Door val van paard: - gekneusde voet - gekneusde rug - blauwe plekken - schaafwonden - open wonden - gewoon flinke hoofd en nekpijn - gekneusde ribben
Door omgang met paarden: - gescheurde spier in pols - gebroken teen - gekneusde vinger - blauwe plekken - bijtwonden - bloedblaren - geplette/ blauwe tenen - bult op mn kop na een kopstoot van een paard - brandblaren van t touwtje - pijnlijke rug door een trap - blauwe bil (ja echt ) door een trap
Even afkloppen, ik heb in 16 jaar tijd nog nooit iets gebroken door het paardrijden! Wel behoorlijk wat kneuzingen en blauwe plekken opgelopen. Zoals het filmpje laat zien ben ik ook nog nooit gevallen. Meerdere malen op mijn rug terecht gekomen waardoor ik kneuzingen heb gehad.. Denk dat dat het ergste is geweest..
Alvast bedankt voor jullie antwoorden, ik heb al een vraag liggen bij forumzaken hoe ik een poll kan aanpassen en o.a. sleutelbeen breuk kan toevoegen.
Gebroken arm Kneuzingen Blauwe plekken en schaafplekken aangevinkt.
Ziekenhuis: voor de gebroken arm, en een keer voor de kneuzing van rug, ribben en sleutelbeen schade. (geen breuk, weet niet meer precies wat)
Verder een keer mijn enkelbanden gescheurd bij afstijgen en totaal verkeerd neerkomen.
En paar keer schouder op grens in/uit kom gehad. Niet echt ernstig maar wel dag of 10 goed gevoelig zeg maar. Dat is dan in situaties van bijvoorbeeld een stijgerend paard aan de hand, en dat je arm dan een ruk omhoog krijgt.
Ik ben verkeerd afgestapt en brak mijn scheen- en kuitbeen doormidden. Ik ben behandeld in het ziekenhuis en heb er vanaf maandag tot vrijdag gelegen. Ik ben geopereerd en er is een pin met schroeven in gezet. Best een heftig gevalletje. Kneuzingen etc ook wel gehad, maar goed, dat gebeurd ook als je fietst en valt..