Stille beenligging/voeten te ver in de beugels

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Stille beenligging/voeten te ver in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 13:01

Hallo,

Ik ben maar een manege ruiter die 1 keer per week wat hobbelt, maar ik heb nogal wiebelbenen en als ik mijn voeten minder ver in de beugels steek, dan verlies ik ze in de galop. Dus wat tips hoe ik hierop kan letten in de les zou ik fijn vinden.

Princesj

Re: Stille beenligging/voeten te ver in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:07

Overleg eens met je instructrice om eens (een deel) een les zonder beugels te rijden, wel met zadel waarbij je probeert je benen in een nette houding te houden, zonder daarbij spanning in je been te maken.

Voor het verliezen van de beugels in galop, probeer eens te galoperen in verlichte zit en lichtrijdend. Hiermee kun je goed voelen hoeveel druk je op je beugels nodig hebt om ze niet te verliezen.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:13

Mijn instructrice zei altijd, probeer je voeten op de ''grond'' te zetten als het ware, dus steun op je beugels, en niet op je benen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 13:19

Ik kan nog niet lichtrijden in galop en gelukkig zit ik nu op een haflinger waar ik mijn beugels niet verlies in de galop. Maar met hem heb ik dan weer het dominantie probleem en meneer wil liever niet met mij galopperen. Hij is zeer eigenwijs en voor mij helpt het ook niet echt dat we met de hele groep tegelijk galopperen.

Kan t ook zijn dat mijn beugels voor mij eigenlijk net aan de lange kant zijn om goed te kunnen steunen? Want als ik mijn beugels op de bal van mijn voet houd, kan ik eigenlijk geen hakken meer uitdrukken. Het is jammer dat ik niet een gaatje korter kan proberen, want ik zit al op het hoogste gaatje aan de ene kant met de beugelriem.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:20

Het probleem dat je je beugels kwijt raakt had ik eerst ook. Dit is bij mij vanzelf weggegaan, ik denk dat je vooral veel kilometers moet maken.
Wiebelbenen heb ik ook last van, maar die gaan niet vanzelf weg denk ik.. :+
Heb nog niks gevonden dat ertegen helpt. Als ik zonder beugels rijd heb ik wel minder last van wiebelbenen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:21

Fennadev schreef:
Ik kan nog niet lichtrijden in galop en gelukkig zit ik nu op een haflinger waar ik mijn beugels niet verlies in de galop. Maar met hem heb ik dan weer het dominantie probleem en meneer wil liever niet met mij galopperen. Hij is zeer eigenwijs en voor mij helpt het ook niet echt dat we met de hele groep tegelijk galopperen.

Kan t ook zijn dat mijn beugels voor mij eigenlijk net aan de lange kant zijn om goed te kunnen steunen? Want als ik mijn beugels op de bal van mijn voet houd, kan ik eigenlijk geen hakken meer uitdrukken. Het is jammer dat ik niet een gaatje korter kan proberen, want ik zit al op het hoogste gaatje aan de ene kant met de beugelriem.

Lichtrijden in galop..?
Het kan inderdaad zijn dat je beugels te lang zijn. Probeer eens een slag in je beugels te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:22

Als je beugels niet korter kunnen kan je proberen een slag in je beugelriem te maken.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:28

Slag in de beugel doen inderdaad, dat scheelt ongeveer twee gaatjes. Probeer verder om je been goed lang te maken, even zonder beugels rijden geeft je inderdaad dat gevoel. Daarna weer proberen om je hak als laagste punt te maken zonder geforceerd te drukken want dan verlies je de beugel ook sneller. Onderbeen niet te ver naar voren, proberen om een mooie lijn te houden tussen schouder heup hak. En vraag je instructrice om je hier extra mee te helpen, in een (grote) manegeles is er niet altijd evenveel aandacht voor iedereen, dus vragen! Succes!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 13:41

Dus gewoon mijn benen proberen zo lang mogelijk te laten hangen. Het gaat inderdaad wel beter als we moeten doorzitten of als we even zonder beugels rijden. Ik ben een beetje erg verlegen met dingen vragen. Ik ga het vanavond denk ik eerst proberen met mijn beugels op de lengte waarop ik ze nu heb en als het niet gaat moet er maar een slag in, ja. Ben trouwens bang dat ze dan weer te kort zijn, als dat twee gaatjes scheelt. Ik heb echt het gevoel alsof ik aan die kant 1 gaatje te lang zit. De beide beugels verschillen dankzij de verschillende beugelriemen ongeveer een half gaatje en de andere kant zit voor mijn gevoel wel goed.

Liekeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:46

Wat helpt tegen de wiebel benen is ervoor zorgen dat je in galop meegaat met de galaop en niet kracht uit je benen haalt om mee te gaan!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:06

Niet je beugels korter maken die oplossing is maar schijn.

Wat je moet doen is je benen een heel klein beetje in een X stand draaien. Dit doe je vanuit je heup. Je knie sluit dan beter aan op het zadel zonder te knijpen. Je onderbeen laat je hangen, dat is namelijk de bedoeling van een onderbeen. Trek nu je tenen een beetje op, op deze hoogte hoort je beugel te hangen, je moet er zonder moeite in kunnen. Met je voeten in de beugels ga je je been een beetje verlengen, vanaf je heup probeer je een beetje meer te ontspannen en langer te maken. Nu zakt de hak op de juiste plek. Dat is misschien niet de plek die je altijd op plaatjes ziet, maar het is wel de plek die bij jouw benen en lenigheid past. Als je een beenhulp geeft ontspan je meteen weer en ga terug naar de "hang" stand.

Als je nu gaat stappen voel je dat je niet op het zadel zit maar er in. Beweeg met je paard mee alsof je op een skippybal zit. Doordat je je benen nu niet gebruikt om te zitten hangen ze stil.
Het kost best veel oefening om je zit te veranderen, verbeter jezelf nog duizend keer, maar als je weet hoe het moet voelen, dan kom je er wel.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 14:22

Top, mrie!
Daar kan ik echt wat mee, in stap hangen mijn benen wel stil, omdat ik dan goed mee beweeg. Verder zit ik van nature recht op op een paard, dus alleen die benen zijn voor mijn nog een struikelpunt. Krijg standaard het commentaar dat mijn benen stiller moeten bij proefjes en dat mijn voeten te ver in de beugels steken.
Alleen een vraagje, hoe doe je dat dan met lichtrijden in draf, dan steun je toch wel degelijk op je benen?

Liekeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:28

Wil me er voor de rest niet heel erg mee bemoeien! Maar in draf haal je kracht uit de bal van je voet! En voornamelijk ook je boven been anders krijg je het effect dat je je zelf weg duwt!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:42

Met te lange beugels gaat het sowieso moeilijk worden, dus dat zou ik wel eerst goed willen hebben als ik jou was. Als een slag de beugels te kort maakt kun je ze nog 1 gaatje laten zakken dan zijn ze dus in totaal 1 gat korter geworden.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 15:12

Klopt, alleen ik denk dat mijn beugels wel goed hangen, als ze te lang hangen bij deze haflinger en hij bokt, dan lig ik ernaast. Alleen mijn beenhouding/voethouding is compleet verkeerd en ik ga mijn voeten vanavond proberen om zo te doen als mrie zegt aan het begin van de les, dan kan ik dan bepalen of mijn beugels te lang zijn of niet.

Ook weet ik totaal niet hoe ik een slag erom moet maken en het is dus maar aan 1 kant dat de slag erom zou moeten dan, want hij heeft twee totaal verschillende riemen. Eentje met megaveel gaatjes (was eerst van de pony die alle kindjes leerde rijden) en de andere heeft dus minder gaatjes.

Ook heb ik last van een schuivend zadel op deze haflinger, hij is erg rondgeribt. Pas als ik hem op het 5de gaatje heb aangesingeld gaat dat weg, terwijl anderen hem gewoon op 4 gaatjes aangesingeld kunnen rijden.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:33

Fennadev schreef:
Dus gewoon mijn benen proberen zo lang mogelijk te laten hangen. Het gaat inderdaad wel beter als we moeten doorzitten of als we even zonder beugels rijden. Ik ben een beetje erg verlegen met dingen vragen. Ik ga het vanavond denk ik eerst proberen met mijn beugels op de lengte waarop ik ze nu heb en als het niet gaat moet er maar een slag in, ja. Ben trouwens bang dat ze dan weer te kort zijn, als dat twee gaatjes scheelt. Ik heb echt het gevoel alsof ik aan die kant 1 gaatje te lang zit. De beide beugels verschillen dankzij de verschillende beugelriemen ongeveer een half gaatje en de andere kant zit voor mijn gevoel wel goed.

Als je er een slag in doet en ze zijn te kort, kun je de beugels weer 1 gaatje langer maken en de slag laten zitten :+

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:01

ik heb het zelf geleerd door veel zonder beugels te rijden en zitlessen te nemen.

en inderdaad tijdens het rijden zonder beugels rijden en dan oefenen zonder beugels
te licht rijden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:25

Fennadev schreef:
Top, mrie!

Alleen een vraagje, hoe doe je dat dan met lichtrijden in draf, dan steun je toch wel degelijk op je benen?

Dat klopt, maar als je die dan steeds alleen maar gebruikt om op te steunen en bij het zitten weer effies laat hangen...
Zorg dat je beenhouding goed is en verder doe je gewoon, niet meer over nadenken. De basis van je zit begint bij je heup en je naar binnen gedraaide been. Dat is het enige waar je aan moet denken. De rest gaat dan vanzelf goed.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 23:10

Ik weet nu waarom mijn benen te ver in de beugels gaan steken, ik haal mijn voet van de beugel af als ik ga staan in de beugels waardoor mijn voet glijdt.. -O-
Ik moet dus met een pony die super ondeugend is(en alles behalve over de hoefslag wil) er nu ook opletten dat ik mijn voeten niet per ongeluk optil. Verder zijn mijn beugels wel op de juiste lengte, dat scheelt weer. Nu spoor ik de pony af en toe dus per ongeluk aan om mijn voeten weer goed te doen, terwijl ik m juist langzaam wil hebben zodat hij beter over de rug gaat lopen. Ach, mijn positieve punt van vandaag was dat ik m goed voorwaarts had lopen in draf volgens de instructie.

Ik doe dat glijden met mijn voeten onbewust en willekeurig, dus ik moet gewoon even een paar lessen erop letten en dan heb ik t hopelijk goed. Nu de galop nog :P

Ik was vandaag een half rondje in galop (eindelijk) en toen kwamen we achter het sloomste paard. Dus ik hem sturen, hij niet luisteren. Hij wil in galop nog niet stuurhulpen accepteren van mij, behalve die om hem over de hoefslag te laten lopen. Dus toen vond dat paard dat Winston te dicht op zijn kont kwam en die bokte. Dus Winston ging draven en draaide zich om doordat hij wel aan de binnenkant van de hoefslag liep en tsja, daar reageerde ik niet snel genoeg op. Dus ik heb zand gehapt, wat last van mijn duim, verder niet.
Ik heb dus ook een beetje galop tips nodig, want ik krijg m erg lastig in galop.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:30

Ik had dat schuiven vroeger ook, maar nog een graadje erger. Andere beugels gekocht en nooit meer last van gehad (Compositi Reflex)

Ik zou vooral goed doortrainen in draf, je paard sterker maken, dan gaat de galop beter gaan. Blokkeer je bij het aanspringen niet onbewust? Ik heb 4 maand niet kunnen galopperen met mijn merrie, ze weigerde aan te springen. CR instructrice laten komen, blijkbaar spande ik mijn bekken op tijdens het doorzitten waardoor ze niet kón aanspringen. Dus een tijdje vanuit verlichte zit aangesprongen, dat ging wel, en aan ontspannen doorzitten. Nu gaat ze meteen op de eerste hulp als ik doorzit

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 13:17

Ik blokkeer inderdaad bij het doorzitten aan 1 kant in mijn heup en ik zit sowieso op een lastig manegepaard die al te graag onder zijn werk uit wil komen. Dus die combinatie en galop is sowieso lastig. Op een ander paard dat makkelijker is, spring ik wel goed aan in galop. Het is niet dat ie niet sterk genoeg is voor galop, zodra hij erin zit, gaat hij heel vlug en galoppeert hij ook wel door. Maar ik ga volgende week eens vragen of ik op die andere mag, zodat ik eerst zelf goed leer zitten en dan kan ik daarna wel weer op het paard waar ik nu op rijd.

Mariskaa3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:21

Kan het niet zo zijn dat je misschien klemt met je bovenbenen? Ik heb namelijk ook erg last van wiebelbenen, maar dit komt doordat ik mijn bovenbenen soms vastklem onbewust. Ik ben dus erg bezig met ontspannen en het gaat al stukken beteer.

Wat hiervoor helpt is zoals al eerder is aangegeven ga zonder beugels rijden, maak je benen lang en zorg dat je ontspant in je bovenbenen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:36

Mariskaa3 lees mijn post hierboven eens, ik denk dat het je kan helpen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:45

Is het een optie om eens 1-2x een privlesje te nemen? En dat je dan aangeeft dat je graag aan je zit wil werken? Het is in een grotere manegegroep vaak lastig om alle werkpuntjes mee te pakken, maar vraag het gerust aan je instructrice ook! Vindt ze ongetwijfeld geen probleem :) Verder idd geeft mrie al een fijne uitleg, en is het ook veel doen, gaan voelen!
En je geeft aan dat ie sterk genoeg is voor galop, maar het feit dat als ie gaat heel vlug gaat is een teken dat het paard zijn balans in galop toch ook niet helemaal optimaal is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 20:31

Voor anderen galoppeert ie wel netjes zijn rondjes en voltes en hij gaat dan ook langzamer. Bij mij is t meer zo'n "Jippie"-snelheid galop. Dus het ligt hem echt aan mij dat ik niet met hem kan galopperen.
Ja, ik heb het mijn instructrice gisteravond ook gezegd dat ik aan mijn beenligging probeer te werken en ze zei dat dat heel goed was van mij. Maar Winston is meteen wel vlotter aan het been als ik mijn benen wel goed heb. Mijn zit is verder goed, iedereen vraagt me of ik lijm onder mijn kont heb zitten, want ik zit altijd goed rechtop, heb mijn handen netjes naast elkaar. Ellebogen een hoek van 90 graden. Wij zitten met 4/5 in de les op het moment, dus ik krijg ook wel tips van haar. Maar meestal is mijn beest mij maar wat aan het klieren als ze net even op mij let, dus dat schiet ook niet. Hij gaat dan bijvoorbeeld van de hoefslag af en is met geen mogelijkheid meer op de hoefslag te krijgen dan, tot aan achteruit lopen aan toe. Ik geef hem dan alle teugel, ik zit hem echt absoluut niet in de mond en wacht gewoon totdat hij stilstaat, omdat hij alleen maar harder achteruit gaat bij been.