Bokdrama! Zadel, puberteit of iets anders?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DreamGuide

Bokdrama! Zadel, puberteit of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 18:06

Lieve mede-bokkers,

sinds een maand heb ik een ongelooflijk leuke, grote (1,75) merrie van 3,5 jaar. Toen ik haar ging proefrijden was ik meteen verliefd en die liefde leeft voor alsnog voort.

Maar, sinds ongeveer 2 weken begint ze echt een rodeo. Ze is van zichzelf al een beetje een zenuwachtig paard (tuiger merrie) en toen ik haar net had en begon door te rijden (ze was al wel zadelmak) gedroeg ze zich keurig, maar nu begint ze te bokken als een idioot. In stap en een sloom drafje gaat het nog wel, maar zodra ik meer van haar vraag of zeker als ik wil gaan galopperen begint ze als een mongool te bokken. Ze springt werkelijk met vier benen in de lucht en schopt dan alle kanten op om mij eraf te krijgen.

Naast het rijden, met poetsen, longeren, in de paddock en laatst toen ze voor het eerst ging vrijspringen, is ze echt een schatje, één van de liefste paarden die ik ooit ben tegengekomen.
Maar dat gebok en haar gedrag onder het zadel zorgt er toch voor dat ik bang voor haar begin te worden. Tot nu toe ben ik nog niet van haar afgevallen (ik heb lijm onder mijn kont) maar het rijden is zo echt niet leuk.

Nadat ze bij mij aankwam hebben we een zadel voor haar helemaal op maat laten maken door een zadelmaker en ze gedroeg zich de eerste week daarna keurig. Ik kan me dus haast niet indenken dat het aan het zadel ligt. Ik kon ook geen drukplekjes of niks op haar rug vinden.
Is dit een paardenpuberteit? Wat kan ik daaraan doen? Als ik boos op haar word en de zweep gebruik gaat ze alleen nog maar harder en hoger bokken.

Help mij asjeblieft! Ik ben ten einde raad...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:09

Kan komen door de leeftijd, het spelletje door hebben en gaan uitproberen.. Vaak is dat een periode waar ze doorheen moeten. Veel kun je er niet aan doen, als je merkt dat ze gaat bokken kan je je buitenhand omhoog houden waardoor ze haar hoofd niet tussen haar benen kan doen. En voorwaarts blijven rijden.

Is ze nagekeken door een tandarts en osteopaat? Daar zou het ook aan kunnen liggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:10

Poeh lastig, zo zonder een paard te zien is het moeilijk beoordelen.

Het kan zijn:
- zadel
- andere rugproblemen
- teveel energie
- tanden
- spanning bij jezelf

Wat doe je als ze zo'n bokpartij geeft? Ga je door, stap je af?
Puberen/uitproberen geloof ik niet zo in, een paard kan wel het leiderschap in twijfel trekken, maar meestal doen ze dat niet alleen onder het zadel, maar ook in de omgang.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:11

Is het frissigheid of denk je dat er echt iets mis zit bij haar?
Zadel is dus uitgesloten.. Je zou een goede osteopaat of iets dergelijks even kunnen laten nakijken om lichamelijke blokkades uit te sluiten. Het is wel vreemd dat ze het zo uit het niets gaat doen..
Heb je haar wel laten keuren? klinisch en/of röntgenologisch? Als er bloed getrokken is zou je dit even kunnen laten nakijken.
Doe je haar ook longeren voor het rijden, en doet ze dan ook zo bokken? misschien dat dat scheelt.
Ik kan me voorstellen dat zo'n groot en jong paard nog erg veel moeite heeft met haar lichaam, en dat er daardoor iets niet helemaal lekker zit..
Ik hoop dat je er wat aan hebt... Succes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:13

Als een debiel bokken is eigenlijk nooit een spelletje, dat is namelijk extreem inspannend en een lange serie rodeobokken kunnen paarden eigenlijk alleen volhouden door enorme stalmoed (opgekropte energie) of door stress.

Een paard dat niet wil werken is ook niet braaf voorwaarts bij longeren.
Daar is dus onder het zadel een trigger dat er voor zorgt dat ze je kwijt wil.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:14

Ik denk zelf aan een lichamelijk probleem, ook omdat je zegt dat ze in vrijheid niets verkeerd doet..

Ligt haar zadel nog goed, ondsnks dat t nieuw is? Nu ze meer werkt, zal ze gespierder worden? Misschien drukt het zadel inmiddels ergens? Ze is namelijk jong en verandert nog erg veel.. Ik denk toch, ondanks dat t op maat gemaakt is bij aankoop, dat t aan het zadel ligt.

Vertoont ze dit gedrag ook onder een andere ruiter? (ik durf er bijna vanuit te gaan van wel)

Maryline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:19

Ik ken iemand die hetzelfde had. Het kwam doordat het paard tandpijn had (haken).
Dus laat de paardentandarts misschien komen (als het mogelijk is).
Je kan misschien leideroefeningen doen en grondwerk voor vertrouwen. Ik weet dat het duur is (297 EUR) maar ik heb er al zoveel positieve reacties over gezien, het horsefulness programma.
Neem maar eens een kijkje op de site: horsefulness
succes!
Laatst bijgewerkt door Maryline op 26-01-16 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:21

Ik zou eerst een goede DA de rug laten controleren en op de foto laten zetten. Dan als daar niets uit komt de zadelmaker nog een keertje laten komen checken (eventueel een andere als second opinion). Jonge paarden veranderen enorm snel.

Pas dan zou ik gedragsproblemen in overweging nemen.

Dancer

Re: Bokdrama! Zadel, puberteit of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:23

Ik heb even in je profiel gekeken. Als het het paard is op de laatste foto dan zie ik wel een hele strakke rug. Wellicht eens na laten kijken door een chiropractor/fysiotherapeut?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:28

Oeh jeetje, dat is niet alleen een strakke rug, maar gewoon een rug die neigt naar karperrug.
Is de rug wel goed beoordeeld door een dierenarts?

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:35

Ik kan je helaas niet helpen en de meest voorkomende oorzaken zijn hierboven al gegeven, maar ik schrik wel echt van die rug hoor! Heb je je paard laten keuren voor je hem kocht?

Anders zou ik toch echt de dierenarts laten komen :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:38

Hoeveel voer krijgt ze en welk voer? Er zijn soorten voer waarvan ze echt knettergek kunnen worden. Mijn half Gelderse merrie werd bijvoorbeeld van cavalor compleet maf inclusief van die uitspattingen die jij beschrijft.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:45

Bij extreem rodeo zou ik als eerste uitvoeren: tanden en zadel/rug.
Daarna weer verder kijken.

Wanneer is voor de laatste keer er een tandarts bij geweest? (Elektrisch)

En is haar rug op de foto gezet bij aankoop ivm de neiging tot karperrug?

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 18:49

Voor de vragen over de rug: Het is een tuigermerrie, vandaar de rechtheid.
Het paard is bij aanschaf helemaal klinisch gekeurd, Dierenarts was zéér positief over haar. Ze loopt loepzuiver en vertoont nergens stramheid of iets.
Als ik rij bij onze rijvereniging (ander terrein) dan gedraagt ze zich ook keurig.

Qua voer krijgt ze momenteel 0,75 onderhoudsbix, 0,25 Pianissimo van Cavalor (dit is voor zenuwachtige paarden om ze rust te geven) en twee handjes calcium/mineralen/vitaminen supplement in de vorm van brokjes. Verder heeft ze de hele dag ruwvoer.
Ze staat overdag de hele dag buiten en s'avonds heeft ze een stal binnen met haar paardenvriendjes.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:57

Dit is toch dezelfde merrie als waar je laatst voeradvies voor vroeg? Ik zie hierboven dat ze niet veel krijgt maar als ze bv. Eerst alleen op ruwvoer stond, kan dit toch hetgeen zijn wat de bokpartijen veroorzaakt. Ook ik vind haar rug erg vreemd, tuiger of niet..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:57

Zo te lezen zijn de tanden dan de eerste stap?

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 19:04

Ze kreeg bij de vorige eigenaar 1,5kg onderhouds biks en aangezien ik niet veel met haar doe, vond ik dat wat te veel en heb dus geminderd.
Ik zal inderdaad even op zoek gaan naar een tandarts, wie weet is dat het.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:06

ze is jong + net onder het zadel + groot..

dit kan gewoon ook een balans probleem zijn van haar.. zadelmak en recht op eigen benen lopen is een groot verschil natuurlijk?

als ze op vreemd terrein wel netjes loopt tijdens de lessen, maar als je alleen rijd, dan ligt er wellicht ergens een stukje spanning bij jullie als combinatie buiten de lessen om.. wellicht helpt het om een serie privelessen op eigen terrein te nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:12

Gaat het om de laatste uit je profiel? Het lijkt alsof ze een behoorlijke karpersrug heeft, in ieder geval een ontzettend strakke rug.
Ze hoeven -gaan niet- niet te kreupelen op een karpersrug maar met de verkeerde rijstijl kan ze hier behoorlijke last van hebben.
Heb je een foto van haar onder het zadel?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:14

Misschien een pauze inlassen? Ik vind 3,5j best jong nog zeker met bakwerk waar een boel balans nodig is.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 19:14

We hebben elke week op donderdag privéles op eigen terrein. Momenteel is het probleem dat het dan donker is en daar word ze ongelooflijk zenuwachtig en nerveus van. Ze rent dan alleen maar rond, maar bokt niet. Ik kan daar dus niet zo veel over zeggen totdat het weer langer licht word.

Heb je enig idee wat ik zou kunnen doen aan een mogelijk balans-probleem?

@bobje26:
Ik heb helaas geen foto's van haar onder het zadel, ik kan deze zaterdag als ik weer les heb wel vragen of mijn vader die voor mij wilt maken.

@funnyhorses:
Een pauze heb ik ook wel over nagedacht, al doe ik momenteel niet zo veel met haar. 2 maal in de week les (donderdag en zaterdag) en op dinsdag rijd ik rustig een beetje vrij.
Laatst bijgewerkt door DreamGuide op 26-01-16 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:15

Ik ben wel benieuwd nog naar die rug. Heb je hier een goede foto van? Bijv van het paard in stand?
Wat werd er hiervoor met het paard gedaan?

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 19:17

Joolien schreef:
Ik ben wel benieuwd nog naar die rug. Heb je hier een goede foto van? Bijv van het paard in stand?
Wat werd er hiervoor met het paard gedaan?

Ze werd hiervoor ook lichtjes bereden en betuigd voor de kar. Verder stond ze lekker buiten met vriendjes, hetzelfde als bij mij dus geloof ik.
Het enige verschil is dat ze daar een slecht-passend zadel had (het lag te klapperen op de rug) en dat ik een zadel voor haar op maat heb laten maken.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:18

Ook ik vind de rug extreem hoog lopen. Ik dacht eerst dat er iets op de achtergrond stond achter het paard, maar bij inzoomen is het toch de rug. Ik zou hier nog eens goed naar kijken, ze is niet rijtypisch gefokt qua rug. Daarnaast is ze heel jong, dus zo vroeg een zadel op maat laten maken is absoluut geen garantie voor blijvend goed passen, helaas. Ik zou er een goede paardendierenarts bij halen en als de rug verder goed belastbaar is volgens DA, een goede zadelpasser, die kennis heeft van biomechanica en tuigpaarden.Wellicht eens zoeken in de hoek van klassieke dressuur.Daarnaast vind ik haar erg jong überhaupt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:24

Wij hebben hier ook Gelderse paarden en tuigers op stal.
De rug van jouw paard ziet er inderdaad overdreven recht uit.
Maar dat kan ook komen door de manier waarop je paard daar net loopt.

Tuigers kunnen inderdaad heftig zijn in hun gedrag (tenminste, die ik ken wel).
Maar toch lijkt het mij ook verstandig om voor je er weer op gaat zitten, eerst een tandarts te laten komen.
Als ze nog wolfstandjes heeft, of doppen of haken dan kan ze daar ook zo extreem op reageren.

Het zadel op maat, zal nog een paar jaar opnieuw op maat gemaakt moeten worden door de spieropbouw van je paard.